Mogelijke terugkeer US Navy naar IJsland

Gestart door Lex, 12/09/2015 | 18:43 uur

Ace1

Citaat van: Harald op 13/09/2015 | 20:47 uur

Defensie

Hoewel IJsland lid is van de NAVO, heeft het geen eigen krijgsmacht. Strijdkrachten van de Verenigde Staten bewaakten tot 1 oktober 2006, op basis van een militair verdrag uit 1951, het land en zijn territoriale wateren vanuit een marinevliegbasis in Keflavík. De Verenigde Staten staan sindsdien nog wel garant voor de territoriale integriteit van IJsland, maar de marinevliegbasis is niet meer in gebruik als zodanig. IJsland heeft wel een kustwacht en een militair politieonderdeel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/IJsland#Defensie

Dat Ijsland geen eigen krijgsmacht heeft is mij bekend. Misschien zou het voor Ijsland wel een optie zijn om in de toekomst een eigen krijgsmacht te hebben? een paar marineschepen en squadron met figthers en een paar MPA's zou niet verkeerd zijn.

Harald

Citaat van: Ace1 op 13/09/2015 | 20:41 uur
Heeft ijsland een kustwacht?

Defensie

Hoewel IJsland lid is van de NAVO, heeft het geen eigen krijgsmacht. Strijdkrachten van de Verenigde Staten bewaakten tot 1 oktober 2006, op basis van een militair verdrag uit 1951, het land en zijn territoriale wateren vanuit een marinevliegbasis in Keflavík. De Verenigde Staten staan sindsdien nog wel garant voor de territoriale integriteit van IJsland, maar de marinevliegbasis is niet meer in gebruik als zodanig. IJsland heeft wel een kustwacht en een militair politieonderdeel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/IJsland#Defensie

Ace1


Elzenga

Citaat van: Zeewier op 12/09/2015 | 19:57 uur
Het zou toch andersom moeten zijn: de VS least de faciliteiten op een Euro-IJslandse basis. Helaas zien we steeds dat het geld gaat daar waar de politiek op de korte termein prioriteiten legt. Niemand durft meer voor minder populaire standpunten pal te staan. Maar de noordelijke landen gaan zelf ook niet vrij uit. Als Denemarken en Noorwegen hun prioriteiten verleggen (Afghanistan!) dan imiteren anderen landen dat ook in hun strategisch buitenlandbeleid. Zo'n Jens Stoltenberg mag best eens wat vaker the American voice pareren. Ik las wel dat Noorwegen haar faciliteiten rond het weersstation op Jan Mayen eiland renoveert.
In dat kader stelt Jens Stoltenberg me nogal teleur. Lijkt haast 2 druppels op zijn voorganger...had een meer pro-EUropese houding verwacht..althans daarop gehoopt.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/09/2015 | 19:27 uur
Dat zou mijn voorkeur genieten, IJsland is tenslotte Europa.

De prio's van de EU bestaan helaas uit te veel staren naar de eigen navel.
+1

Elzenga

Citaat van: Lex op 12/09/2015 | 19:07 uur
Mee eens, maar ..... het had ook zo kunnen zijn dat de EU cq NATO hier het voortouw had genomen.
Andere prio's?
dat dacht ik ook ja....en dan bij voorkeur de EU...maar NATO lijkt me ook meer logisch ja. Dit klinkt mij weer teveel als de Amerikaanse verdeel-en-heers strategie richting Europa..

Zeewier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/09/2015 | 18:59 uur
Gezien de strategische ligging en de als maar groeiende ambitie van landen als Rusland en China in de ontluikende strijd om o.a. de Noordpool zou het een goede zaak zijn.

Graag zou ik naast een US, een Europese (of NAVO) aanwezigheid zien, immers het Noordpool gebied gaat ook Europa aan.
Het zou toch andersom moeten zijn: de VS least de faciliteiten op een Euro-IJslandse basis. Helaas zien we steeds dat het geld gaat daar waar de politiek op de korte termein prioriteiten legt. Niemand durft meer voor minder populaire standpunten pal te staan. Maar de noordelijke landen gaan zelf ook niet vrij uit. Als Denemarken en Noorwegen hun prioriteiten verleggen (Afghanistan!) dan imiteren anderen landen dat ook in hun strategisch buitenlandbeleid. Zo'n Jens Stoltenberg mag best eens wat vaker the American voice pareren. Ik las wel dat Noorwegen haar faciliteiten rond het weersstation op Jan Mayen eiland renoveert.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 12/09/2015 | 19:07 uur
Mee eens, maar ..... het had ook zo kunnen zijn dat de EU cq NATO hier het voortouw had genomen.
Andere prio's?

Dat zou mijn voorkeur genieten, IJsland is tenslotte Europa.

De prio's van de EU bestaan helaas uit te veel staren naar de eigen navel.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/09/2015 | 18:59 uur
Gezien de strategische ligging en de als maar groeiende ambitie van landen als Rusland en China in de ontluikende strijd om o.a. de Noordpool zou het een goede zaak zijn.

Graag zou ik naast een US, een Europese (of NAVO) aanwezigheid zien, immers het Noordpool gebied gaat ook Europa aan.
Mee eens, maar ..... het had ook zo kunnen zijn dat de EU cq NATO hier het voortouw had genomen.
Andere prio's?

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/09/2015 | 18:59 uur
Graag zou ik naast een US, een Europese (of NAVO) aanwezigheid zien, immers het Noordpool gebied gaat ook Europa aan.

Keflavik wordt ook nog steeds voor de NATO Icelandic Air Policing missie gebruikt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: icelandreview.com Vandaag om 06:43 
U.S. Military to Reopen Base in Iceland?


Gezien de strategische ligging en de als maar groeiende ambitie van landen als Rusland en China in de ontluikende strijd om o.a. de Noordpool zou het een goede zaak zijn.

Graag zou ik naast een US, een Europese (of NAVO) aanwezigheid zien, immers het Noordpool gebied gaat ook Europa aan.

Lex

U.S. Military to Reopen Base in Iceland?

By Eygló Svala Arnarsdóttir Politics  September 11, 2015 09:02

The U.S. government has expressed its opinion to Icelandic authorities that considering increased Russian aggression there may be reason to reopen the U.S. Navy base in Iceland; the U.S. Armed Forces operated the Naval Air Station in Keflavík as a NATO base from 1951 to 2006. Its location was considered to be of great importance during the Cold War.

"The Russians have long done transit flights where they pass close by Iceland," Work said, "but they've recently made several circumnavigation flights." As a result, "Iceland is interested in increasing military cooperation," U.S. Deputy Secretary of Defense Bob Work said in an interview on DefenseNews.

Work is currently on a seven-day visit to the Nordic countries and northern Europe. He discussed Russian concerns with representatives of NATO members Denmark, Iceland and Norway, along with those of the neutral Finland and Sweden, in Oslo on Tuesday.

Before the meeting, Work came to Iceland to talk with Icelandic officials; the Icelandic Ministry for Foreign Affairs confirmed to RÚV that reopening the base in Keflavík had come up.

Work then toured the former U.S. military air base, which is now being used as a center for education and innovation, student housing, concerts and other events.

"The hangar built there to support P-3s is still there," Work said, adding that he wants to make sure it can be reactivated. During the tour, which took place on Monday, commander of the airbase Jón Guðnason said it had been maintained, commenting. "There is lots of empty space here ... for new construction and facilities."

"It's clear the northern tier is very concerned with what the Russians are up to," Work said, concluding, "They're anxious to have cooperative talks."

Icelandic authorities have stressed that the idea to reopen the base did not come from them and that no discussions to that regard are taking place between the two governments.

In the budget bill, which was presented this week, it is suggested that contributions for defense issues be increased by ISK 213 million (USD 1.7 million, EUR 1.5 million), an amount earmarked for NATO.

Bron: http://icelandreview.com/news/2015/09/11/us-military-reopen-base-iceland