Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

StrataNL

Citaat van: Parera op 20/09/2018 | 12:30 uur
Focus op Nederland? Het aantal rounds is wel extreem laag als je het mij vraagt, met 252 rounds en 1000 rpm is het er binnen 15 seconden door heen of in 10,5 bursts zoals nu getest is.
252 is ook het aantal wat in de millennium toren zit. Ik neem aan dat ze in het voertuig zelf ook nog munitie mee kunnen nemen? Maar dat is het hele doel van AHEAD ook, minder munitie nodig voor een kill.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Sparkplug op 20/09/2018 | 12:16 uur
Rheinmetall demonstrates Skyranger counter-UAV capabilities (geplaatst op een Boxer)

https://www.janes.com/article/83183/rheinmetall-demonstrates-skyranger-counter-uav-capabilities

Citaat
Command and control was provided from a shelter by a Norwegian Advanced Surface-to-Air Missile System (NASAMS) fire distribution centre (FDC) together with a Skymaster system.

Focus op Nederland? Het aantal rounds is wel extreem laag als je het mij vraagt, met 252 rounds en 1000 rpm is het er binnen 15 seconden door heen of in 10,5 bursts zoals nu getest is.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Huzaar1

Inderdaad, ik vind het in de basis al vreemd dat we apparaten monteren die met heel erg veel tijd, geld en moeite een draagbaar zijn gemaakt. Ik neem aan dat er heel veel concessies zijn gedaan om binnen een werkbaar formaat te blijven, en als we op voertuigen die dingen gaan gebruiken is dat echt een verspilling van de meest unieke capaciteit van het wapensysteem, in my opinion.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: StrataNL op 17/09/2018 | 18:51 uur
Waarom zou je een platform als de Boxer opofferen om met Stingers/Mistrals rond te rijden, dat kun je toch prima kwijt op een Fennek of andere 4x4.

Het liefst helemaal niet op een auto... Gewoon manpad optreden, daar zijn ze voor gemaakt.

StrataNL

Waarom zou je een platform als de Boxer opofferen om met Stingers/Mistrals rond te rijden, dat kun je toch prima kwijt op een Fennek of andere 4x4.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

A.J.

Citaat van: Sparkplug op 17/09/2018 | 11:36 uur
Het Amerikaanse Avenger systeem op een Humvee heeft ook Stingers en een .50 mitrailleur.

Avenger is equipped with a .50-calibre M3P automatic machine gun to cover the missile dead zone and engage ground targets.

https://www.army-technology.com/projects/avenger/

De .50 was bij de uitfasering van de M55 vierling al lang obsolete verklaard tegen luchtdoelen (max effectiefe dracht luchtdoelen ongeveer 1000 meter), leuk als lunabev wapen maar dan houdt het ook op. Enne het inwendig dode volume van de Stinger is 500 meter, dus als toestellen daarbinnen zitten heb je al een tijdje niet op lopen letten.

StrategNL

Citaat van: Mourning op 17/09/2018 | 13:51 uur
Yup. Maar is dat systeem niet ondertussen ook wat... "gedateerd" aan het worden? De meeste moderne gevechtsheli's zijn ondertussen toch wel bestand tegen .50's? En tegen moderne jachtbommenwerpers kan ik me ook niet voorstellen dat .50's veel uithalen en het bereik zal toch neem ik aan ook een issue zijn? Ja, tegen drone's zal het effectief zijn en voor de nabij grondverdediging (maar dan is het wel ergens aan het misgaan als ze daarvoor moeten worden ingezet).

Als ik dat afzet tegen de kalibers van andere systemen, ook al is het VSHORAD komt het me i.i.g. nogal... magertjes over, maar ik ben geen expert dus ik hoor graag of die impressie inaccuraat is (heel goed mogelijk).
Het is een al wat ouder voorstel/model volgens mij. Het laatste wat ik voorbij zag komen was onderstaande variant van Boxer met 35mm Skyranger. Wat ik zelf een interessant vraagstuk vind in dit kader is of je kanon en SAM op 1 voertuig samenbrengt of..zoals het voorstel met de Mistral..je dat op twee aparte voertuigen doet.


https://www.janes.com/article/80853/skyranger-counters-uavs-es18d2

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 17/09/2018 | 11:03 uur
een BOXER IFV zal natuurlijk nooit naast tanks kunnen meevechten alleen al omdat de bepantsering tekort schiet ten opzichte van een MBT .....een CV90 heeft een veel betere bescherming en is veel meer geschikt hiervoor daar is het voor ontworpen. Ik zie daarom ook niets in een boxer IFV met toren en nog meer bepantsering ...het wordt nog zwaarder en staat ook nog op wielen ook ...hoe zit het trouwens met het incasserings vermogen van de boxer bij een RPG aanval vanaf de voorkant, zijkant of achterkant ?

Zonder APS moet iedereen dat in het voertuig wel overleven gezien de constructiewijze en plaatsing van motor, met APS is er niets aan de hand.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 17/09/2018 | 13:51 uur
Yup. Maar is dat systeem niet ondertussen ook wat... "gedateerd" aan het worden? De meeste moderne gevechtsheli's zijn ondertussen toch wel bestand tegen .50's? En tegen moderne jachtbommenwerpers kan ik me ook niet voorstellen dat .50's veel uithalen en het bereik zal toch neem ik aan ook een issue zijn? Ja, tegen drone's zal het effectief zijn en voor de nabij grondverdediging (maar dan is het wel ergens aan het misgaan als ze daarvoor moeten worden ingezet).

Als ik dat afzet tegen de kalibers van andere systemen, ook al is het VSHORAD komt het me i.i.g. nogal... magertjes over, maar ik ben geen expert dus ik hoor graag of die impressie inaccuraat is (heel goed mogelijk).

Tegen een jachtbommenwerper doet een .50 in principe vrij weinig. Misschien hebben ze bij die Boxer hiervoor gekozen, omdat het toch een secundair wapen is. In ieder geval iets voor zelfverdediging. Het moet inderdaad raar lopen als zo'n VSHORAD eenheid met vijandelijke grondeenheden te maken krijgt, maar je kunt het niet uitsluiten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: Sparkplug op 17/09/2018 | 11:36 uur
Het Amerikaanse Avenger systeem op een Humvee heeft ook Stingers en een .50 mitrailleur.

Avenger is equipped with a .50-calibre M3P automatic machine gun to cover the missile dead zone and engage ground targets.

https://www.army-technology.com/projects/avenger/

Yup. Maar is dat systeem niet ondertussen ook wat... "gedateerd" aan het worden? De meeste moderne gevechtsheli's zijn ondertussen toch wel bestand tegen .50's? En tegen moderne jachtbommenwerpers kan ik me ook niet voorstellen dat .50's veel uithalen en het bereik zal toch neem ik aan ook een issue zijn? Ja, tegen drone's zal het effectief zijn en voor de nabij grondverdediging (maar dan is het wel ergens aan het misgaan als ze daarvoor moeten worden ingezet).

Als ik dat afzet tegen de kalibers van andere systemen, ook al is het VSHORAD komt het me i.i.g. nogal... magertjes over, maar ik ben geen expert dus ik hoor graag of die impressie inaccuraat is (heel goed mogelijk).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

#1188
Citaat van: Mourning op 17/09/2018 | 11:30 uur
12,7mm? Dat lijkt mij nogal "licht" en ik vraag me tevens af of het effectief bereik tegen luchtdoelen niet veel te beperkt is om goed bruikbaar te zijn...

Het Amerikaanse Avenger systeem op een Humvee heeft ook Stingers en een .50 mitrailleur.

Avenger is equipped with a .50-calibre M3P automatic machine gun to cover the missile dead zone and engage ground targets.

https://www.army-technology.com/projects/avenger/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: Parera op 17/09/2018 | 10:42 uur
In een Duits defensie industrie blad ligt een voorstel van MBDA tbv de SHORAD op de Boxer. Ze bieden hier een toren aan met daarop 4 stuks Mistral 3 raketten + 1 12,7 mm machinegeweer gekoppeld aan een e/o sensor en externe radars. Daarnaast bieden ze ook een vrachtwagen met een 30 kW High Energy Laser aan voor diezelfde taak naast de boxer. Verderop in het blad staat nog een stuk over de Nederlands-Duitse samenwerking met Project Apollo en SHORAD.

Lees HIER het magazine (pagina 4 t/m 8) (adobe flash)

12,7mm? Dat lijkt mij nogal "licht" en ik vraag me tevens af of het effectief bereik tegen luchtdoelen niet veel te beperkt is om goed bruikbaar te zijn...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Umbert

Citaat van: Huzaar1 op 09/09/2018 | 18:05 uur
Wij hebben transport limieten, bruggen, tunnels, treinen, het beperkt allemaal de mobiliteit aangezien een apparaat wat niet door een tunnel past niet handig is. Alle torens zijn net wat te hoog. De modules kunnen misschien apart worden vervoerd, maar dat is geen doen natuurlijk. Nou deze beperkingen hebben de aussies niet, die kennen in het land ook van die wide loads vrachtvervoeren, geen moeilijke tunnels en treinbeperkingen.


Weet niet hoor maar ook daar is een weg maar zo breed , en in steden zijn ook snelwegen met viaducten etc. En ook de trein is daar aan een profiel gebonden, voordeel is dan wel weer dat een track daar vaak singel is maar de laad-lospunten toch vaak geclusterd zijn met dezelfde problemen als hier. Dus zal idd eenvoudiger zijn maar alleen buiten de urban area's zijn ze in voordeel.