Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Lynxian

Tankers die kunnen dienen als ziekenhuis in geval van oorlog? Willen ze in een conflictsituatie extra snel van hun gewonden af of hopen ze juist dat de Russen niet zullen schieten op een tanker die ook een rood kruis erop heeft zitten?

Harald

#2670
Citaat van: Parera op 21/03/2024 | 13:08 uurVia Meyer Werft GmbH & Co. Kh

Deckhouse on its way!


De nieuwe marinetanker als bouwpakket van de Meyer Werft in het Kielerkanaal onder de Rendsburg-spoorlijnhoge brug.

Spectaculair zwaar transport voor nieuwe zeetankers in het Kielerkanaal

De vervanger van de bijna 50 jaar oude Duitse marinetankers "Spessart" en "Rhön" krijgt langzaam vorm. Woensdag trokken twee sleepboten het lichaam van de eerste van de twee nieuwe marinetankers door het Kanaal van Kiel.

De Meyer Werft in Papenburg kan niet zomaar cruiseschepen bouwen. Sinds augustus produceert de scheepswerf de eerste van twee nieuwe zeetankers op de locaties in Papenburg en Rostock. Het dekhuis, dat enkele honderden tonnen weegt, is woensdag overgebracht van Papenburg naar Rostock.

Het grijze monster moet op de romp van de nieuwe tanker op de scheepswerf Neptun in Rostock worden geplaatst. De nieuwe klasse 707-constructies zullen de bijna 50 jaar oude klasse 704-tankers in de vloot vervangen. De "Spessart" van dit type staat gestationeerd in Kiel en de "Rhön" in Wilhelmshaven. De "Spessart" heeft zojuist zijn laatste NAVO-missie op de noordflank voltooid.

De eerste nieuwe tanker moet begin volgend jaar in de vaart komen, de tweede volgt in 2026. Volgens het ministerie van Defensie hebben de twee 173 meter lange schepen maar liefst 914 miljoen euro gekost. Hiervoor kreeg de Duitse scheepswerf Marineschepen Lürssen uit Bremen de opdracht. Omdat NVL momenteel op volle capaciteit draait met megajachten, heeft het bedrijf uit Bremen de Meyer Werft Groep als onderaannemer aan boord gehaald.
Tankers kosten ruim 900 miljoen euro,

Meyer bouwt nu de schepen voor Lürssen. NVL verzorgt vervolgens de uitrusting en acceptatie in Bremen. De eerste tanker van de klasse 707 zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025 aan de marine worden geleverd, en de tweede een jaar later, in het eerste kwartaal van 2026.

Met 20.000 ton verplaatsen de nieuwe gebouwen ongeveer 6.000 ton meer dan hun voorgangers. Omdat de nieuwe schepen dubbelwandige tankers zijn, is de capaciteit van circa 12.000 kubieke meter brandstof ongeveer gelijk aan die van de twee voorgangers.
Tanker voor het eerst met helikopterdek.

Aan boord is plaats voor 23 bemanningsleden. Ook zijn er tien parkeerplaatsen voor containers. De nieuwe gebouwen hebben ook een landingsdek voor helikopters. Ze krijgen ook een ziekenhuis aan boord met directe toegang tot het helikopterdek.

De nieuwe tankers hadden veel kritiek opgeroepen. De reden is de hoge prijs en de zeer lange levertijd. Frankrijk, Italië en Nederland bouwen momenteel ook soortgelijke marinetankers. De prijs van de Duitse tankers was gestegen van de oorspronkelijke circa 500 miljoen naar 914,3 miljoen euro. Tegelijkertijd werden militaire vereisten zoals hoge snelheid en wapens geschrapt.

Uiteindelijk zijn deze tankers vergelijkbaar met civiele tankers, maar kosten ze slechts ongeveer een vijfde. Dit leidde ook tot kritiek van de Federale Rekenkamer. Door de bureaucratische omstandigheden was het stopzetten van het project en het opnieuw aanbesteden echter niet meer mogelijk. De marine zou dan tot na 2030 geen tankers meer hebben.

https://www.kn-online.de/schleswig-holstein/spektakulaerer-schwertransport-fuer-neue-marinetanker-im-nord-ostsee-kanal-ZX4QJ45B6FHBJMYUNI4WBDW2MI.html

Parera

Via Meyer Werft GmbH & Co. Kh

Deckhouse on its way!

Under the management of the Bremen-based hashtag#NVL Group, the MEYER Group is building two class 707 naval fuel supply vessels for the German Navy. NEPTUN WERFT is responsible for the construction, commissioning and testing of the two naval tankers. The deckhouses are manufactured here in Papenburg and then shipped to Rostock for assembly.

The deckhouse for the first naval fuel supply vessel has now left Papenburg and is on its way to NEPTUN WERFT.




Harald

DIMDEX 2024: Damen MPSS, Dearsan FAC, Fincantieri in Qatar, Meteksan latest systems

Day 2 coverage at DIMDEX 2024, the Doha International Maritime Defence Exhibition and Conference. Naval News covered news and programs with the Chief of the Portuguese Navy, Dearsan shipyard, Fincantieri and Meteksan.

00:40 - DAMEN MPSS design for the Portuguese Navy
05:15 - Dearsan shipyard contract with Qatar for two new FAC50 Fast Attack Craft
09:22 - Fincantieri shipbuilding program with Qatar
13:07 - METEKSAN sonar, dazzler and USVs


Harald

Video: Day 1 At DIMDEX 2024

Day 1 coverage at DIMDEX 2024, the Doha International Maritime Defence Exhibition and Conference. Naval News focused on some of the new ship designs on display on the show floor.

The Day-1 video coverage od DIMDEX 2024 exhibition includes;

00:33 - Intermarine new generation MCM vessel for Italian Navy
02:39 - Ares Shipyard new corvette design
05:50 - New attack USV by China's Polytechnologies
09:00 - New frigate by TAIS Shipyard
10:51 - Marlin USV with 20 anti-ship missiles
12:20 - Damen new OPV 2600 for Pakistan Navy


Harald

https://www.demorgen.be/snelnieuws/tien-gewonden-bij-brand-op-brits-vliegdekschip-sommige-matrozen-dronken-aan-boord~b57bb0d0/

Tien gewonden bij brand op Brits vliegdekschip, sommige matrozen dronken aan boord


Op het Britse vliegdekschip HMS Queen Elizabeth heeft vijf uur lang een brand gewoed, waarbij volgens een mediabericht tien gewonden zijn gevallen. Zeker honderd kooien zijn verwoest, aldus de krant The Sun op zaterdag.

Harald

Singapore Cuts Steel On Its First Multirole Combat Vessel (MRCV)

Singapore's future class of Multirole Combat Vessels (MRCV) took a significant step forward on 8 March, when ST Engineering Marine cut steel on the first of six vessels.


A computer-generated image showing a concept of the Singapore navy's Multirole Combat Vessel. Note the two large stern ramps to launch and recover VENUS USVs.

Attending the formal MRCV steel-cutting ceremony, conducted by a robot in ST Engineering's shipyard, was Rear Admiral Sean Wat, Chief of Navy. He was accompanied by members of the Defence Science and Technology Agency (DSTA), the government organisation in charge of the shipbuilding project.

On the occasion, the Republic of Singapore Navy (RSN) confirmed that the first MRCV is on track to join the fleet in 2028. It stated:

"The new MRCVs will function as 'motherships', capable of controlling unmanned assets across the air, surface and underwater domains."

Singapore's Ministry of Defence (MINDEF) announced on 27 March 2023 that ST Engineering had been awarded the contract for detailed design and construction of the six frigate-sized MRCVs. The DSTA also contracted Saab, who partnered with Odense Maritime Technology (OMT) in Denmark, to jointly develop the MRCV's basic design. The deadline imposed for this basic-design phase was the end of 2023. Such a tripartite arrangement is not unique for Singapore, for the DSTA, Saab and ST Engineering worked together on the RSN's Independence-class Littoral Mission Vessels in similar fashion, these having been commissioned from 2017-20.

ST Engineering is responsible for "procurement and integration of the platform equipment and MINDEF-furnished equipment. Its scope of work will also include the undertaking of design and the provision of integrated logistics support engineering to support and maintain operational readiness during the lifespan of the MRCVs."

The shipbuilder added, "The MRCV is designed to function as a mothership and can operate a range of manned and unmanned systems in a flexible, intuitive and integrated manner. The MRCV will be able to support a wide spectrum of missions with maximum combat effectiveness." Indeed, the MRCV may turn out to be a poster child for manned-unmanned teaming, as Singapore leverages considerable expertise and experience in unmanned technologies.

The MRCV's multirole concept is important to the RSN, since Singapore's conscription-dependent military is facing a declining pool of manpower. Flexible, multirole platforms will allow the navy to tackle varied contingencies in years to come, even as new threats such as unmanned aerial vehicles and loitering munitions emerge. This approach enables the navy to expand its operational envelope without needing more personnel.

Richard Hedström, Head of Product Management Business Unit Surface Ships at Saab, told Naval News: "The future navy of any nation needs to handle all forms of threats on the spectrum, from full-scale war to peacetime operations such as surveillance of seabed infrastructure. Most likely, unmanned systems will support any type of naval operation. Many nations have identified this, and our Singaporean customer is one of them. The RSN's Multirole Combat Vessel is designed to act as a mothership for unmanned systems, besides more conventional capabilities such as surface warfare."


ST Engineering offers the Vanguard 130 design in its catalogue, a frigate-sized warship with which the MRCV shares some design features.

Furthermore, the ships will possess automated systems as much as possible. The class will utilise artificial intelligence and data analytics to create a highly digital ship. ST Engineering said the vessels will "harness the 'multiplier effect' of digital technologies to meet the RSN's requirements for faster, more efficient operations".

About MRCV
The MRCV design – resembling ST Engineering's own Vanguard 130 concept that is 130m long and displaces 5,000 tonnes – features an integrated mast, stern flight deck, helicopter hangar and twin stern ramps for deploying small craft. A strong candidate for the integrated mast must be the Saab Lightweight Integrated Mast (SLIM), since it is already employed on Singapore's eight Independence-class vessels.

The MRCV will replace six 595-tonne Victory-class missile corvettes within the RSN, but Singapore's MINDEF remains tight-lipped about exact specifications and equipment. However, it is obvious that the MRCVs will be far more capable and larger than the six-corvette Victory class that dates from the early 1990s.

Naval News learned from various industry sources during IMDEX Asia 2023 that the MRCV would have a displacement of around 8,000 tons and a crew complement of about 80 sailors, indicating a high level of automation in the platform. Naval News understand that the mothership vessels would feature:

- Leonardo's 76mm naval gun in the STRALES variant;
- MBDA's VL MICA NG and Aster B1 NT air defence missiles;
- ST Engineering / IAI Blue Spear anti-ship missiles;
- Thales' SeaFire multifunction radar (in four fixed array configuration as aboard the FDI frigate);
- Safran's PASEO XLR EO/IR system;
- Safran's NGDS decoy launching system.

The MRCV is set to become the first surface combatant fitted with a combination of ASTER and VL MICA missiles. The RSN is an existing user of both missiles: ASTER are fitted aboard the Formidable-class frigates while VL-MICA are fitted aboard the Littoral Mission Vessels.

The vessels are set to host, launch and recover ST Engineering's VENUS family of unmanned surface vessels (USV), both in their mine warfare and maritime security variants. The MRCV will also accommodate a number of unmanned aerial vehicles (UAV).

During the naval defense event held in Singapore last year we also learned that competitions were still ongoing for the secondary gun systems (between Leonardo's Hitrole and Rafael's Typhoon), the sonar suite (between DSIT and Thales) and the torpedoes (between MU90 and A244 MOD.3 LWT), among other equipment.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/03/singapore-cuts-steel-on-its-first-multirole-combat-vessel-mrcv/



Parera

Citaat van: Zander op 14/03/2024 | 02:42 uurWaarom niet de Oostzee (en ver richting het oosten) is dan een no brainer voor alles wat vliegt binnen de Russische bewapening.
Daarnaast dekt dit mooi alle dreiging van ballistische raketten uit die hoek.

Omdat deze schepen veel te groot gaan worden voor de marine van Zweden. Daarom mogelijkheid voor samenwerking op sewaco ja, rompen nee.

Zander

Citaat van: Parera op 13/03/2024 | 22:01 uurLeuk die Zweden, maar ik zie ze niet 123 met een FUAD gaan varen. Ook het leveren van systemen schat ik redelijk laag in als kans, tenzij we straks onderzeeboten bij Zweden kopen dan zullen ze er makkelijker in staan.

Waarom niet de Oostzee (en ver richting het oosten) is dan een no brainer voor alles wat vliegt binnen de Russische bewapening.
Daarnaast dekt dit mooi alle dreiging van ballistische raketten uit die hoek.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Parera op 13/03/2024 | 22:12 uurIk zie de Zweden niet zo snel te kiezen voor andere systemen dan uit haar eigen industrie, overgrote deel van haar sewaco systemen komen toch echt uit eigen productie.

Ik zou een samenwerking met Zweden toejuichen, maar ik verwacht er niet al te veel van. Ik zie dan meer kansen bij de Denen en misschien zelfs bij de Britten.

Strategisch partnerschap is niks meer dan zeer intensieve samenwerking. We kunnen niet doen wat we willen maar we kunnen wel partners zoeken en die aan ons verbinden.

Maar als ik eerlijk ben is NLD zo stuurloos dat ik niet graag met NLD zoiets aan zou willen gaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Harald op 13/03/2024 | 21:53 uurMisschien nog niet eens zo'n slecht idee !

Zou Denemarken misschien ook kunnen aansluiten?

Zoiets. Zouden we pro actief moeten doen. Helaas werkt onze politiek niet op de manier die dergelijk durf in zijn eentje kan initiëren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Parera op 13/03/2024 | 22:01 uurLeuk die Zweden, maar ik zie ze niet 123 met een FUAD gaan varen. Ook het leveren van systemen schat ik redelijk laag in als kans, tenzij we straks onderzeeboten bij Zweden kopen dan zullen ze er makkelijker in staan.

Een samenwerking met de Deense marine & Britse marine op gebied van FUAD, vervangers van de Type 45 & Huitfeldt klasse zie ik wel zitten. Dan voornamelijk op Sewaco gebied, de hulls zullen we allemaal zelf willen ontwikkelen en bouwen.

Een samenwerking met de Denen en de Zweden op LPX gebied zou in theorie kunnen. Ook bij de Denen moet in de toekomst de Absalon class vervangen worden. Verder heeft Zweden ook een korps mariniers die gebruik maken van de CB90 maar nog geen schepen waarvanuit  CB90'z kunnen opereren.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 13/03/2024 | 22:08 uurWe krijgen niet altijd onze zin.

Pri-ma

Meteen gewauwel dan krijgen we niet dit, dat, waar baseer je dat op? Dat houdt een strategisch partnerschap helemaal niet in.

Ik zie de Zweden niet zo snel te kiezen voor andere systemen dan uit haar eigen industrie, overgrote deel van haar sewaco systemen komen toch echt uit eigen productie.

Ik zou een samenwerking met Zweden toejuichen, maar ik verwacht er niet al te veel van. Ik zie dan meer kansen bij de Denen en misschien zelfs bij de Britten.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 13/03/2024 | 22:01 uurLeuk die Zweden, maar ik zie ze niet 123 met een FUAD gaan varen. Ook het leveren van systemen schat ik redelijk laag in als kans, tenzij we straks onderzeeboten bij Zweden kopen dan zullen ze er makkelijker in staan.

Een samenwerking met de Deense marine & Britse marine op gebied van FUAD, vervangers van de Type 45 & Huitfeldt klasse zie ik wel zitten. Dan voornamelijk op Sewaco gebied, de hulls zullen we allemaal zelf willen ontwikkelen en bouwen.

We krijgen niet altijd onze zin.

Pri-ma

Meteen gewauwel dan krijgen we niet dit, dat, waar baseer je dat op? Dat houdt een strategisch partnerschap helemaal niet in.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 13/03/2024 | 20:46 uurAls wij nou eens een strategisch partnerschap met Zweden aangaan.

Leuk die Zweden, maar ik zie ze niet 123 met een FUAD gaan varen. Ook het leveren van systemen schat ik redelijk laag in als kans, tenzij we straks onderzeeboten bij Zweden kopen dan zullen ze er makkelijker in staan.

Een samenwerking met de Deense marine & Britse marine op gebied van FUAD, vervangers van de Type 45 & Huitfeldt klasse zie ik wel zitten. Dan voornamelijk op Sewaco gebied, de hulls zullen we allemaal zelf willen ontwikkelen en bouwen.