EATC: samenwerking bij luchttransport

Gestart door -Peter-, 22/02/2007 | 15:23 uur

Lex

Belgische toestellen onder vleugels van het EATC

Op 28 april 2011 gaf Defensie het beheer van de Belgische luchttransportmiddelen over aan het European Air Transport Command (EATC).
Vanuit Eindhoven in Nederland doet het EATC de planning, de uitvoering en de opvolging van onze luchtvloot. Onder andere de C-130 'Hercules' en de Airbus A330 van Defensie zijn hierbij betrokken. Op aanvraag staan ook de vier Embraer-toestellen, de twee Falcons 20 en de Flacon 900 van de 15de Wing Luchttransport van Melsbroek ter beschikking.
Samen met de Belgische vliegtuigen beschikt het EATC over 150 Nederlandse, Duitse en Franse toestellen. Het doel van dit Europese commando is om de samenwerking en standaardisatie tussen de vier landen beter op elkaar af te stemmen en te verbeteren.
Door deze overgave van bevoegdheden kan het EATC voortaan Belgische vliegtuigen inzetten voor sommige opdrachten van goederen- of personenvervoer door de lucht.
Sinds zijn ontstaan in september 2010 voerde het EATC bijna 3.500 luchttransporten uit. Daaronder ook 65 opdrachten van bijtanken in de lucht en medische evacuatievluchten voor 400 patiënten.
Dit hoofdkwartier zal op termijn 200 militairen tellen, waaronder 22 Belgen. Ook andere landen kunnen het commando versterken, zoals Spanje, Luxemburg of andere landen die deelnemen aan de ontwikkeling van het nieuwe transporttoestel, de Airbus A400M.

Mil.be,
28/04/11 13:47:41

Elzenga

#17
Citaat van: Reinier op 29/11/2010 | 20:02 uur
Off topic
Vervanger voor de NAVO, leuk idee voor de bühne maar zal geen realiteit worden, om de doodeenvoudige reden; we zullen dan veel meer geld in defensie moet steken....en dat willen we niet.
waarom? dat hoor ik vaak maar wordt nooit echt onderbouwd. De gemeenschappelijke militaire capaciteit van de EU-lidstaten is meer dan groot genoeg om elke bedreiging te kunnen beantwoorden. Alleen is er nog weinig sprake van standaardisatie en nauwe samenwerking...en laat dat nu precies zijn wat de VS helemaal ook niet wil ;)
Citaat van: Reinier op 29/11/2010 | 20:02 uur
De VS is de grootste partij in de NAVO en daarmee onze verzekering. Zonder de VS slaat Europa nog geen deuk in een pakje boter. Zouden we een goed geoutilleerde Europese defensie willen hebben, die behalve met politiek opgeheven vingertje ook daad bij woord kan voegen, zal er toch meer geld bij moeten.
De VS is onze belangrijkste economische concurrent...en verschrikkelijk slim bezig door de EU lidstaten tegen elkaar uit te spelen...met hulp van pro-Atlantische politici hier... en wat betreft de Europese defensie te blijven heersen via de NAVO. Natuurlijk is de VS niet (meer) onze verzekering. Als het niet in haar eigen belang is zal zij de Europese belangen echt niet verdedigen. Daarbij leeft de VS op krediet...het zal de komende jaren dramatische bezuinigingen moeten doorvoeren om niet failliet te gaan...ook op haar defensie. Want de kredietverleners beginnen er een beetje genoeg van te krijgen.
Citaat van: Reinier op 29/11/2010 | 20:02 uur
Wellicht valt er geld te besparen met meer standaardisatie en Europese aanbesteding, maar dat is een utopie. Dé belangrijke (defensie) landen in Europa (Duitsland, Frankrijk, VK) zullen echt niet hun marineschepen of tanks elders laten bouwen.
En wat velen malen belangrijker is; ze zullen nooit de defensie van hun land aan een ander toe vertrouwen.
Dat hoeft ook helemaal niet. Je kunt tot gemeenschappelijke ontwerpen komen...al dan niet de R&D afdelingen samenvoegen en tegen elkaar laten concurreren...maar de schepen of ander materiaal gewoon in eigen fabrieken of werven laten bouwen. In Amerika gebeurd dat ook...worden veel grote projecten ook "verdeeld" over de staten qua bouwlocaties. Men doet hetzelfde bij Airbus.   
Citaat van: Reinier op 29/11/2010 | 20:02 uur
De enige landen die echt voor een Europese defensiemacht zijn, zijn de landen die nu ook al free riders zijn, denken dat ze met een EDO nog meer kunnen besparen op defensie (België en Nederland) en een aversie tegen de VS hebben.
Gek, maar de belangrijkste initiatieven ten aanzien van Europese samenwerking komen volgens mij helemaal niet van landen als Nederland...maar van de grote spelers als Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië. Waarbij Nederland als pro-Atlantisch land de mazzel heeft af en toe nog een kruimeltje te mogen mee-eten.

Reinier

Citaat van: Elzenga op 26/11/2010 | 17:27 uur
Goede stap richting meer standaardisatie en een Europese Defensie Organisatie.... (als vervanger van de NAVO  8))
Off topic
Vervanger voor de NAVO, leuk idee voor de bühne maar zal geen realiteit worden, om de doodeenvoudige reden; we zullen dan veel meer geld in defensie moet steken....en dat willen we niet.
De VS is de grootste partij in de NAVO en daarmee onze verzekering. Zonder de VS slaat Europa nog geen deuk in een pakje boter. Zouden we een goed geoutilleerde Europese defensie willen hebben, die behalve met politiek opgeheven vingertje ook daad bij woord kan voegen, zal er toch meer geld bij moeten.

Wellicht valt er geld te besparen met meer standaardisatie en Europese aanbesteding, maar dat is een utopie. Dé belangrijke (defensie) landen in Europa (Duitsland, Frankrijk, VK) zullen echt niet hun marineschepen of tanks elders laten bouwen.
En wat velen malen belangrijker is; ze zullen nooit de defensie van hun land aan een ander toe vertrouwen.   

De enige landen die echt voor een Europese defensiemacht zijn, zijn de landen die nu ook al free riders zijn, denken dat ze met een EDO nog meer kunnen besparen op defensie (België en Nederland) en een aversie tegen de VS hebben.

IPA NG

Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

DvdW

#14
Citaat van: Kapitein Rob op 02/09/2010 | 01:34 uur
1 commando betekent hier m.k. geen beslissingsbevoegdheid over de inzet. Het gaat naar wat ik begrepen heb over de coordinatie van het het aanwezige transport. Het kan nooit zo zijn dat deze club daadwerkelijk inzetbepaling pleegt. Als dat wel zo is, is er iets niet goed geregeld.....
Ik vrees het ergste..... Zie hieronder:
CitaatOp Vliegbasis Eindhoven is vandaag het bevel over de Nederlandse militaire vastvleugelige luchttransportvloot overgedragen aan het European Air Transport Command (EATC). Vanaf nu heeft het EATC het zeggenschap over de inzet. Het beheer over de toestellen blijft bij de Koninklijke Luchtmacht.
Zoals ik lees bepalen zij de inzet, en wij mogen het gelag betalen....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Goede stap richting meer standaardisatie en een Europese Defensie Organisatie.... (als vervanger van de NAVO  8))

Lex

Bevel luchttransportvloot overgedragen aan EATC

Op Vliegbasis Eindhoven is vandaag het bevel over de Nederlandse militaire vastvleugelige luchttransportvloot overgedragen aan het European Air Transport Command (EATC). Vanaf nu heeft het EATC het zeggenschap over de inzet. Het beheer over de toestellen blijft bij de Koninklijke Luchtmacht.

Met de overdracht bepaalt de multinationale organisatie de inzet van 2 C130 Hercules transporttoestellen, 2 KDC10 's en een Gulfstream passagiersvliegtuig. Sinds oktober heeft het EATC al de controle over de luchttransportvloot van de Duitse luchtmacht. Inmiddels handelde de organisatie meer dan 1000 Duitse verzoeken om luchttransport af.

Table Top Exercise
Ter voorbereiding op de overdracht is eerder in november een zogenoemde Table Top Exercise gehouden. Doel hiervan was het beoefenen en testen van procedures voor het aanvragen van luchttransport en het plannen, uitvoeren en volgen van missies. Met behulp van het geautomatiseerde MEAT (Management of European Air Transport) systeem is door de verschillende Nederlandse 'spelers' en het EATC het proces van militair luchttransport 'nieuwe stijl' beoefend. De testfase werd succesvol afgerond. De overdracht vormde de volgende stap op weg naar volledige zelfstandigheid van het EATC.

MINDEF, 26 november 2010, 16.15 uur

KapiteinRob

1 commando betekent hier m.k. geen beslissingsbevoegdheid over de inzet. Het gaat naar wat ik begrepen heb over de coordinatie van het het aanwezige transport. Het kan nooit zo zijn dat deze club daadwerkelijk inzetbepaling pleegt. Als dat wel zo is, is er iets niet goed geregeld.....

Ace1

Militaire transport- en tankvliegtuigen van Nederland, België, Duitsland en Frankrijk staan voortaan onder 1 commando. Minister Eimert van Middelkoop opende hiervoor vandaag het zogenoemde European Air Transport Command (EATC) op Vliegbasis Eindhoven.

De samenvoeging moet leiden tot een betere coördinatie en efficiëntere inzet van ruim 200 militaire vliegtuigen, vanaf de diverse vliegvelden in Europa. Het commando richt zich daarnaast op de ontwikkeling van een gezamenlijke doctrine en opleiding en training. Ook standaardisatie en instandhouding van de luchtvloot horen daarbij.

Vloot
De totale vloot die door het EACT wordt aangestuurd bestaat uit de volgende vliegtuigen en aantallen: C-130 (29 toestellen, waarvan Nederland er 4 levert), C-160 (135 toestellen), CASA 235 (19 toestellen), A-310 (10 toestellen), A340 (2 toestellen), KDC-10 (2 toestellen door Nederland), DC-10 (1 toestel door Nederland), liaison/VIP (20 toestellen waarvan Nederland de Gulfstream IV levert). Aangezien alle vliegtuigen blijven opereren vanaf de eigen thuisbasis, neemt het vliegverkeer boven en rondom Eindhoven niet toe.

Uitbreiding

De Duitse generaal-majoor Jochen Both krijgt als eerste de leiding over het Europese luchtcommando in Eindhoven dat, eenmaal op volle sterkte, uit 200 man personeel bestaat. Nederland draagt bij met ongeveer 25 arbeidsplaatsen. Ook andere Europese landen, waaronder Spanje en Luxemburg, hebben belangstelling voor deelname in de EATC.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2010/09/01/46171736/Commando_Europese_luchtvloot_op_Eindhoven

Lex

Morgenmiddag 1 september 2010 zal er een ceremonie zijn, tbv de officiële opening van het EATC.
Diverse vliegende eenheden uit de deelnemende landen komen naar Eindhoven voor de ceremonie (alsmede de benodigde hotemetoten).
Diverse soorten transportvliegtuigen zullen een flypast uitvoeren in de middag, van West (Oirschot) naar Oost over het EATC gebouw heen.
Als primeur voor NL zal daar ook aan meedoen de A 400M.

Enforcer

Ik neem aan dat verplaatsing naar Twente hiermee weer volledig van de baan is?! Zie andere topics hierover.

Lex

Militair EU-luchttransportcommando in Eindhoven

Nederland, Frankrijk, Duitsland en België hebben besloten om een militair Europees luchttransportcommando (European Air Transport Command, EATC) op te richten in Eindhoven. Het EATC zal Europese militaire luchttransportvliegtuigen en tankvliegtuigen efficiënter en beter gecoördineerd inzetten. Het is de bedoeling dat ook andere Europese landen gaan deelnemen aan het initiatief.

Nederland start de aanbestedingsprocedure voor de bouw van een tijdelijke huisvesting op Vliegbasis Eindhoven om het commandocentrum zo snel mogelijk in gebruik te nemen. Het is de bedoeling dat het EATC voor eind 2010 inzetbaar is. Ook de permanente huisvesting wordt in Eindhoven gebouwd en volgens planning eind 2012 voltooid.

Binnen het nieuwe commandocentrum gaan ongeveer 200 militairen uit de 4 landen werken. De komst van het EATC heeft geen toename van het aantal militaire vliegbewegingen op de vliegbasis tot gevolg.

MINDEF, 10 juli 2009, 9.59 uur

Nikehercules

inderdaad, jammer dat we ze zelf niet aanschaffen.
Het idee alleen al om die kisten met nederlandse roundels erop te zien, pfffff :D

Enforcer

Komt die zeer benodigde C-17 er dan ook?! Doe maar een stuk of 3.

Lex

EINDHOVEN - De luchtmachtbasis van Eindhoven is met twee buitenlandse vliegvelden in de running om vanaf volgend jaar het toekomstige hoofdkwartier voor het Europese luchttransport te herbergen, aldus militaire bronnen vrijdag.

De oprichting van zo'n 'European Air Transport Command' (EATC) is een van de grote doelstellingen van de Europese defensie tegen 2010.
Doel is om militaire transporttoestellen van de EU-landen efficiënter in te zetten.

Voortouw

Vier landen - Nederland, Frankrijk, Duitsland en België - nemen het voortouw met dit project.
Als locatie voor het EATC zijn drie kandidaten: Eindhoven, het Belgische Bevekom en de Franse basis van Villacoublay (nabij Parijs).

December

De beslissing valt waarschijnlijk in december. Insiders zeggen dat Eindhoven de grootste kanshebber is omdat het al militaire coördinatiecentra herbergt voor lucht- en zeetransport.
De Europese Unie (EU) werkt sinds kort aan een eigen defensie, naast die van de NAVO.

ANP| Uitgegeven: 3 augustus 2007 21:03