Duitsland zoekt CH-53 Stallion vervanging

Gestart door Sparkplug, 03/12/2015 | 09:07 uur

Harald

Schwerer Transporthubschrauber: CDU-Politiker fordert wegen Milliardenrisiken zweites Angebot

https://esut.de/2023/01/meldungen/39358/schwerer-transporthubschrauber-cdu-politiker-fordert-wegen-milliardenrisiken-zweites-angebot/

(artikel vertaald met Google Translate)

CitaatHelikopter voor zwaar transport: CDU-politici eisen tweede bod vanwege miljardenrisico

De CDU-veiligheidspoliticus Jens Lehmann roept het ministerie van Defensie op om tegen eind maart een bindend vergelijkingsaanbod van Sikorsky te krijgen voor de CH-53K met de geselecteerde CH-47 Chinook van Boeing, die zal worden aangeschaft als de nieuwe Bundeswehr. zware transporthelikopter.

De achtergrond van de vraag zijn berichten in de media dat de kosten voor de aanstaande Chinook Block II SR-helikopter voor zwaar transport van Boeing bijna twee keer zo hoog zouden zijn als gepland in het speciale fonds, volgens een verklaring van het lid van de Bondsdag, die verwijst blijkbaar naar een artikel van Business Insider.

?Ik ben erg geschrokken van de berichten in de media. Bijna 12 miljard euro is duidelijk veel te veel voor het helikoptermodel', aldus Lehman, die lid is van de defensiecommissie van de Bondsdag. Als de cijfers worden bevestigd, "dan zitten we zelfs boven het bedrag dat leidde tot het be?indigen van de eerste procedure in 2020", vervolgt Lehmann. Zelfs toen werd gezegd dat de aanbiedingen volledig te duur waren.

Een woordvoerder van Boeing kon de in het rapport genoemde totalen desgevraagd niet bevestigen. Volgens zijn verklaring heeft noch de Amerikaanse regering tot nu toe de kosten voor de aanschaf van de Chinooks doorberekend aan de Duitse kopers, noch is het Amerikaanse Congres op de hoogte gebracht van de reikwijdte en kosten van de deal in een "Congressional Notification". Ook Boeing beschikt niet over deze nummers, vervolgt de woordvoerder.

olgens het Lehman-kantoor blijkt uit het antwoord op een individueel verzoek van het parlementslid dat de aanbiedingsbrief en aanvaardingsbrief voor het zware transporthelikopterproject voor het Boeing-model door de offici?le website van de VS voor eind maart 2023 is aangekondigd.

"Gezien de bedragen in de kamer, de nog steeds riskante ontwikkeling van een luchttankcapaciteit en de nieuwe rotorbladen voor het gewenste Chinook-model, zie ik een nieuw graf in miljarden als de BMVg niet zo snel mogelijk tegenmaatregelen neemt." benadrukt Lehmann.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

60 neue Boeing CH-47F für die Luftwaffe



(Vertaling via google translate)

Na een langdurige competitie met stilleggingen en rechtszaken heeft de Bundeswehr nu besloten de Chinook aan te schaffen als opvolger van de Sikorsky CH-53G die 50 jaar geleden werd geïntroduceerd. Over details moet nog worden onderhandeld.

Na de geruchten van de afgelopen maanden is het nu officieel: Op 1 juni heeft het Ministerie van Defensie de Tweede Kamer geïnformeerd over het besluit om het CH-53 wapensysteem te vervangen. Na "zorgvuldige afweging van alle factoren" heeft de federale minister van Defensie, Christine Lambrecht, besloten om "de aanschaf van 60 CH-47F's in de moderne en toekomstbestendige Block II Standard Range-configuratie met luchttankcapaciteit te starten".

"We hebben de voor- en nadelen en de risico's zorgvuldig afgewogen - en hebben vervolgens unaniem voor dit model gestemd. De Chinook is modern en beproefd. Met dit model versterken we ons vermogen om samen te werken in Europa. We zijn ook krijgen hier een grotere vloot en worden flexibeler", aldus de minister. Luchtmachtinspecteur-generaal Ingo Gerhartz prees de keuze plichtsgetrouw in een tweet: "De Chinook is een beslissing voor Europa! Veel mogelijkheden voor samenwerking met onze buren! Een in de praktijk geteste, technisch volwassen en verkoopbare helikopter zorgt voor operationele flexibiliteit. De juiste beslissing voor de troepen."

Zelfs als het parlement, dat wil zeggen de defensie- en begrotingscommissie, de aankoop waarschijnlijk in de komende weken moet goedkeuren, is dus een bewapeningsprogramma gelanceerd dat de afgelopen vijf jaar hevig is omstreden - mogelijk gemaakt door de onlangs goedgekeurde 100 miljard Special budget voor de Bundeswehr.

Lang besluitvormingsproces
De saga begon in december 2017, toen het proces voor de aanschaf van een nieuwe helikopter voor zwaar transport (STH) officieel werd gelanceerd. Alleen de Boeing CH-47 Chinook en de CH-53K van Sikorsky (onderdeel van de Lockheed Martin-groep) kwamen in aanmerking. Door speciale verzoeken kwamen de kosten echter ruim boven de geplande 5,6 miljard euro uit en daarom stopte het ministerie de procedure in september 2020. Dit werd gevolgd door rechtszaken van Lockheed Martin, die afgelopen december uiteindelijk werden afgewezen door de Hogere Regionale Rechtbank van Düsseldorf.

Met de huidige paniekmodus in de inkoop als gevolg van de Russische aanval op Oekraïne en de als gevolg daarvan afgekondigde 'tijdperkwisseling' moest er snel gehandeld worden. De CH-47F zou ook een voordeel moeten hebben als het gaat om details zoals kosten en levertijden, met een levering van 2025 tot 2030 voor een "tijdige vervanging" van de CH-53G bij Helicopter Squadron 64 in Laupheim en Holzdorf en het feit dat de investeringskosten voor 44 CH-53K een miljard euro meer waren dan voor 60 CH-47F. Over het algemeen kan men aannemen dat de eenheidsprijs van de King Stallion twee keer zo hoog is als die van de Chinook.

Moderne systemen
De andere argumenten voor de Chinook zijn bekend, zoals interoperabiliteit met andere NAVO-partners, met name Nederland, waarmee de Bundeswehr al nauw samenwerkt. Technisch zijn de verschillen klein, zelfs de huidige Chinooks hebben bijvoorbeeld een geavanceerd Common Avionics Architecture System (CAAS) van Collins in de cockpit en een Digital Automatic Flight Control System (DAFCS). Als onderdeel van het Foreign Military Sales (FMS)-proces is Boeing van plan om de capaciteit voor het bijtanken van lucht, die tot nu toe alleen de Special Forces MH-47's hebben, rechtstreeks vanuit de fabriek te leveren. Het bedrijf verzekerde dat dit geen ontwikkelingsprogramma was. Het is verrassend dat de Luftwaffe nu CH-47F met de kleine tanks zou ontvangen, nadat illustraties met de langeafstandstanks in het begin altijd werden getoond. Natuurlijk geeft het grotere aantal Chinooks de luchtmacht niet alleen meer flexibiliteit, het vereist ook meer bemanningen.
De personeelsbehoefte voor het onderhoud zou echter vergelijkbaar moeten zijn en ongeveer 420 posten bedragen. Over het geheel genomen werden de jaarlijkse exploitatiekosten waarschijnlijk van een vergelijkbare omvang berekend. De noodzaak van bouwmaatregelen op de locaties is niet helemaal duidelijk. Voor beide modellen zouden maatregelen nodig zijn - meer Chinooks hebben zeker meer halruimte nodig, ook omdat de rotorbladen niet kunnen worden ingeklapt.

Overigens heeft Boeing momenteel problemen met het Amerikaanse leger wat betreft de configuratie van de Block II-standaard. Het bedrijf weigert de geplande nieuwe rotorbladen te introduceren, omdat er voorheen onoplosbare trillingsproblemen zijn en vastlopen in de terugtrekkende bladen van de achterste rotor. De rest van de upgrades, zoals een verbeterde versnellingsbak voor meer koppel, betrouwbaarheidsaanpassingen aan de rotorkop of aanpassingen aan de tanks voor 380 liter meer capaciteit, zouden echter verder worden ontwikkeld. Onder druk van het Congres zullen de leveringen van CH-47F Block II's (omgebouwd van gebruikte helikopters) volgend jaar beginnen.

Aangezien het Amerikaanse leger waarschijnlijk maar een beperkt aantal Block II zal aanschaffen, is de Duitse opdracht om de fabriek in Ridley Park bij Philadelphia in gebruik te nemen voor Boeing vrij belangrijk. Daarom werd in de eindsprint op 25 maart ook de opname van Airbus Helicopters in Donauwörth als "strategische partner" aangekondigd. Er is ook een belofte om samen met de partners "meer dan 500 hooggekwalificeerde banen" in Duitsland te creëren.

Duitse partners
"Met de Chinook zal Duitsland de goedkoopste, meest bewezen en meest interoperabele zware transporthelikopter van de NAVO inzetten", zei Boeing. Ze verzekerden dat "samen met ons team van Chinook Duitsland - AERO-Bildung, Airbus Helicopters, CAE, ESG, Honeywell, Lufthansa Technik en Rolls-Royce Duitsland - ... de Bundeswehr decennialang het hoogste niveau van operationele paraatheid zal bieden."

https://www.flugrevue.de/60-neue-boeing-ch-47f-fuer-die-luftwaffe-chinook-macht-das-rennen/

Huzaar1

Citaat van: Parera op 23/06/2022 | 13:56 uur
:silent:
Met het juiste budget is alles mogelijk  ;) Maar kijk naar de Belgen die gaan de 10 A-109's & 4 TTH's vervangen door 15 LUH's  + 8 a 10 HTH's.
Wij hadden origineel 17 Cougars, nu nog 12 stuks. Als we kijken naar bijvoorbeeld een 1 op 1 vervanging in airframes in het SOF heli component dan zou je kunnen zeggen 8 LUH/MUH's + 4 HTH's. Dit zorgt niet voor extra toestellen maar wel voor extra capaciteit. Kan je dit aantal verhogen naar 10 + 6 dan is dat alleen maar beter voor de inzet capaciteit.

Of het wenselijk is om een aparte CH-47F te opereren qua training en onderhoud dat is dan weer een tweede vraag. Ideaal gezien opereer je samen met de Belgen of Duitsers de SOF heli's waardoor je kan aansluiten bij elkaars training en onderhoud.

Wat mij betreft behouden we het aantal heli's op 12 of breiden we uit naar maximaal 16 stuks (2% BBP + gevuld personeelsbestand).

De huidige 12 cougars kunnen maximaal 144 troepen + bepakking transporteren (fictief dat alle kisten ingezet worden).  Hieronder een combinatie van heli's ter voorbeeld:
8x AW-169M (SOF configuratie) = 6 operators x 8 = 48 man
4x CH-47F SOF = 24 operators x 4 = 96 man

Hiermee zouden we dus ook weer 144 troepen in het veld kunnen zetten (fictief 100% inzetbaarheid). Het grote verschil in capaciteit zit hem bij de CH-47's die bijgetankt kunnen worden en dus meer afstand kunnen afleggen en ook (veel) meer en grotere ladingen kunnen mee dragen voor de SOF missies. Beide SOF aantallen zijn inclusief bepakking, zonder bepakking zijn de aantallen uiteraard hoger.

Ik hield op met lezen bij kijk naar de Belgen.

Komaam zeg. Welke leiderschap op heli gebied hebben zij in hemelsnaam getoond. Dat achteraf praten hebben we ook niet zo veel aan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

#215
Citaat van: Parera op 23/06/2022 | 13:56 uur
:silent:
Met het juiste budget is alles mogelijk  ;) Maar kijk naar de Belgen die gaan de 10 A-109's & 4 TTH's vervangen door 15 LUH's  + 8 a 10 HTH's.
Wij hadden origineel 17 Cougars, nu nog 12 stuks. Als we kijken naar bijvoorbeeld een 1 op 1 vervanging in airframes in het SOF heli component dan zou je kunnen zeggen 8 LUH/MUH's + 4 HTH's. Dit zorgt niet voor extra toestellen maar wel voor extra capaciteit. Kan je dit aantal verhogen naar 10 + 6 dan is dat alleen maar beter voor de inzet capaciteit.

Het vermogen en de ruimte van een Chinook is niet altijd nodig. Een mix klinkt aanlokkelijk.

Wat mij betreft kiezen de Belgen een dedicated attack/escorte helikopter naast de andere twee types zoals de AH-1Z of de AH-64E  ;D

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#214
 :silent:
Citaat van: Sparkplug op 23/06/2022 | 13:48 uur
De CH-47D was eerder aan vervanging toe dan dat Duitsland wist wat hun CH-53's ging vervangen.

Is het dan haalbaar om twee type helikopters als Cougar vervanger te hebben?

Met het juiste budget is alles mogelijk  ;) Maar kijk naar de Belgen die gaan de 10 A-109's & 4 TTH's vervangen door 15 LUH's  + 8 a 10 HTH's.
Wij hadden origineel 17 Cougars, nu nog 12 stuks. Als we kijken naar bijvoorbeeld een 1 op 1 vervanging in airframes in het SOF heli component dan zou je kunnen zeggen 8 LUH/MUH's + 4 HTH's. Dit zorgt niet voor extra toestellen maar wel voor extra capaciteit. Kan je dit aantal verhogen naar 10 + 6 dan is dat alleen maar beter voor de inzet capaciteit.

Of het wenselijk is om een aparte CH-47F te opereren qua training en onderhoud dat is dan weer een tweede vraag. Ideaal gezien opereer je samen met de Belgen of Duitsers de SOF heli's waardoor je kan aansluiten bij elkaars training en onderhoud.

Wat mij betreft behouden we het aantal heli's op 12 of breiden we uit naar maximaal 16 stuks (2% BBP + gevuld personeelsbestand).

De huidige 12 cougars kunnen maximaal 144 troepen + bepakking transporteren (fictief dat alle kisten ingezet worden).  Hieronder een combinatie van heli's ter voorbeeld:
8x AW-169M (SOF configuratie) = 6 operators x 8 = 48 man
4x CH-47F SOF = 24 operators x 4 = 96 man

Hiermee zouden we dus ook weer 144 troepen in het veld kunnen zetten (fictief 100% inzetbaarheid). Het grote verschil in capaciteit zit hem bij de CH-47's die bijgetankt kunnen worden en dus meer afstand kunnen afleggen en ook (veel) meer en grotere ladingen kunnen mee dragen voor de SOF missies. Beide SOF aantallen zijn inclusief bepakking, zonder bepakking zijn de aantallen uiteraard hoger.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 23/06/2022 | 12:12 uur
Hadden wij misschien toch niet samenwerking met Duitsland moeten opzoeken voor onze CH-47's i.p.v. US army standard te gebruiken?
Misschien nog iets voor een 4 a 6 tal SOF heli's als vervanging van de Cougars over enkele jaren? Gecombineerd met een 2e type heli LUH/MUH. Daarnaast kunnen we ook de Belgen erbij betrekken met hun geplande aankoop van 8 a 10 HTH's

De CH-47D was eerder aan vervanging toe dan dat Duitsland wist wat hun CH-53's ging vervangen.

Is het dan haalbaar om twee type helikopters als Cougar vervanger te hebben?

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#212
Hadden wij misschien toch niet samenwerking met Duitsland moeten opzoeken voor onze CH-47's i.p.v. US army standard te gebruiken?
Misschien nog iets voor een 4 a 6 tal SOF heli's als vervanging van de Cougars over enkele jaren? Gecombineerd met een 2e type heli LUH/MUH. Daarnaast kunnen we ook de Belgen erbij betrekken met hun geplande aankoop van 8 a 10 HTH's

Harald

Boeing pushing to get German Chinooks under contract

Boeing is pressing to get under contract the CH-47F Chinooks that Germany recently selected for its Schwerer Transporthubschrauber (STH) requirement, programme officials said on 22 June.

Speaking at the ILA Berlin Air Show, Michael Hostetter, vice-president, Boeing Defense, Space & Security, Germany, said that following the 1 June selection decision by the German Bundeswehr, he was "very much looking forward" to getting these helicopters under contract.

"This has been a long process, and a very challenging process," Hostetter said of the selection process to date, noting that if a contract were to be delivered in the first quarter of 2023 as expected, deliveries to the German customer could commence as soon as the first quarter of 2026 (although the timeline itself would be defined in the contract).

Boeing was selected to deliver 60 Block 2 CH-47F Chinooks to replace the Luftwaffe's 70 VFW-Sikorsky CH-53G-series Stallion helicopters, beating off competition from Lockheed Martin and its CH-53K King Stallion. The Foreign Military Sales (FMS) deal is valued at EUR5.1 billion (USD5.4 billion).

https://www.janes.com/defence-news/air-platforms/latest/ila-2022-boeing-pushing-to-get-german-chinooks-under-contract




Germany will be the second Block 2 customer after the UK, which has ordered 14 H-47 (Extended Range) model Chinooks. They are widely expected to be configured like MH-47Gs flown by U.S. Special Forces.

Boeing is remanufacturing small numbers of Block 1 CH-47Fs to the Block 2 standard for the U.S. Army. Company officials suggest the UK and German orders could form part of a Lot 3 production batch.

https://aviationweek.com/shownews/ila-berlin/boeing-eyes-2023-contract-signing-german-chinook-purchase

Mourning

Citaat van: Thomasen op 02/06/2022 | 12:39 uur
Bizar lang geduurd, maar absoluut een mooie koop. Ook voor ons bied dit weer mooie kansen.

Zeker. Het geeft meer interoperabiliteit voor 11 AMB.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

CitaatVerteidigungsministerin Christine Lambrecht hat entschieden, für die Bundeswehr 60 Boeing CH-47F Block II Standard Range mit Luftbetankungsfähigkeit zu beschaffen.

Citaatals auch einer Reihe von europäischen Nutzern im Einsatz stünden. Zu nennen seien hier insbesondere die Niederlande, mit denen Deutschland bereits eine sehr enge Kooperation pflege, die mit dieser Entscheidung noch weiter ausgebaut werden könne,

https://www.flugrevue.de/neue-transporthubschrauber-fuer-die-bundeswehr-bund-waehlt-ch-47f-als-ch-53-nachfolger-aus/

Sparkplug

Citaat van: Parera op 02/06/2022 | 10:07 uur
Vanaf de plaatjes zien we 1 verschil... de brandstof stang.

De inflight refueling boom valt inderdaad op. Als ze maar niet afwijken van de CAAS cockpit.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 02/06/2022 | 10:04 uur
Er wordt gekocht via het Foreign Military Sales (FMS) proces. Ben benieuwd in hoeverre de Duitse CH-47F's gelijk zijn of juist afwijken van de standaard U.S. Army CH-47F.

Vanaf de plaatjes zien we 1 verschil... de brandstof stang.

Sparkplug

Er wordt gekocht via het Foreign Military Sales (FMS) proces. Ben benieuwd in hoeverre de Duitse CH-47F's gelijk zijn of juist afwijken van de standaard U.S. Army CH-47F.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald