Belgie (vervangings trajecten) landcomponent

Gestart door Huzaar1, 14/02/2018 | 12:08 uur

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 02/11/2021 | 16:05 uur
Ik gok dat dit te maken heeft met het weer ''vaste bedrag'' van 48 miljoen Euro. Als het systeem dan 5 jaar later duurder uitvalt dan eerst gedacht dan moet je ergens gaan aanpassen en door het bedrag vast te leggen is dat natuurlijk alleen mogelijk door minder af te nemen.

Frankrijk en charmant ? :hrmph: Die kennen we, als het iets oplevert voor de Fransen ben je welkom maar zodra het ook maar enige moeite kost dan blijft de deur gesloten.
Ver weg blijven van alles wat Frans is  ;D
Ik heb verschillende opleidingen in Frankrijk gedaan en kan daar niets negatiefs over zeggen.
Steeds goed georganiseerd, het transport van het vliegveld naar de eenheden ook.
Het programma en de lessen waren goed gevarieerd. Het "didactisch materiaal" werkte zoals het hoorde.
De logies/kamers waren... "spartaans"  :angel: Maar het eten was OK en ze hadden zelfs Belgisch bier ingeslagen voor "hun gasten".

Ook toen we in Brest of Toulon waren, was het gastschip best OK...

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 02/11/2021 | 16:05 uur
Ik gok dat dit te maken heeft met het weer ''vaste bedrag'' van 48 miljoen Euro. Als het systeem dan 5 jaar later duurder uitvalt dan eerst gedacht dan moet je ergens gaan aanpassen en door het bedrag vast te leggen is dat natuurlijk alleen mogelijk door minder af te nemen.

Ik denk eerder dat een deel van dat bedrag naar de recente loonsverhoging is gegaan.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 02/11/2021 | 15:06 uur
Is er 1 gesneuveld?

Ik gok dat dit te maken heeft met het weer ''vaste bedrag'' van 48 miljoen Euro. Als het systeem dan 5 jaar later duurder uitvalt dan eerst gedacht dan moet je ergens gaan aanpassen en door het bedrag vast te leggen is dat natuurlijk alleen mogelijk door minder af te nemen.

Citaat van: Huzaar1 op 02/11/2021 | 15:26 uur
Was wel charmant geweest van de Fransen om de opleidingsstukken en opleidingsplaatsen door hun gedragen en geleverd/beschikbaar te zien worden. Gezien de schaal van de order is het nu totaal uit balans.

Op deze wijze komt maar grofweg 60% van het uitgegeven geld ten goede aan operationeel effect. Dat is nu een aardig dure aanschaf geweest. Fransen hebben die capaciteit toch wel in Frankrijk lijkt me. Belgische artilleristen hadden dan aan kunnen sluiten op de Franse Artillerieschool waarmee de vrijgekomen stukken zouden zorgen voor een vergroting van 1.5 maal de huidige batterij grootte.

Overigens is de grootte van 6 niet uniek. De delta  batterij van de 41e afdeling Artillerie heeft ook 6 stukken.6x Grote boem is ook boem.

Frankrijk en charmant ? :hrmph: Die kennen we, als het iets oplevert voor de Fransen ben je welkom maar zodra het ook maar enige moeite kost dan blijft de deur gesloten.
Ver weg blijven van alles wat Frans is  ;D

Huzaar1

#423
Citaat van: Stoonbrace op 02/11/2021 | 15:09 uur
Zo blijkt. 1 batterij van 6 en 3 voor opleiding. Hoera.

Was wel charmant geweest van de Fransen om de opleidingsstukken en opleidingsplaatsen door hun gedragen en geleverd/beschikbaar te zien worden. Gezien de schaal van de order is het nu totaal uit balans.

Op deze wijze komt maar grofweg 60% van het uitgegeven geld ten goede aan operationeel effect. Dat is nu een aardig dure aanschaf geweest. Fransen hebben die capaciteit toch wel in Frankrijk lijkt me. Belgische artilleristen hadden dan aan kunnen sluiten op de Franse Artillerieschool waarmee de vrijgekomen stukken zouden zorgen voor een vergroting van 1.5 maal de huidige batterij grootte.

Overigens is de grootte van 6 niet uniek. De delta  batterij van de 41e afdeling Artillerie heeft ook 6 stukken.6x Grote boem is ook boem.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 02/11/2021 | 15:06 uur
Is er 1 gesneuveld?

Zo blijkt. 1 batterij van 6 en 3 voor opleiding. Hoera.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Parera

#419
Citaat van: Stoonbrace op 01/11/2021 | 16:41 uur
Bataljon. Het huidige bataljon ligt in Brasschaat, ik begrijp dat er de wil is om een tweede bataljon in Wallonië op te richten. Zij zouden dan ook de nu bestelde CAESAR als eerste in gebruik nemen.
Wat de rest betreft: er staat nog steeds in de strategische visie dat de 105mm blijft en da's nog nergens tegengesproken.

"De huidige artillerie zal evolueren naar één batterij indirecte precisievuursteun met een lange dracht op basis van luchtvervoerbare wielvoertuigen, één batterij indirecte vuursteun kortere dracht op basis van  de  huidige  105mm-artilleriestukken  met  daarnaast  een  batterij  sensoren  samengesteld  uit radarbedienaars, voorwaartse waarnemers en de nodige verbindingselementen met de gesteunde eenheden. Alle artilleriestukken zullen voorzien worden van precisiemunitie. Bij de aankomst van de nieuwe  artilleriestukken  lange  dracht  zullen  de  120mm-mortieren  die  momenteel  tewerkgesteld worden door de artillerie, terug geïntegreerd worden in de manoeuvrebataljons"

Maar ook de huidige 105 mm stukken zijn op den duur aan vervanging toe, en zoveel moderne 105 mm stukken zijn er niet op de markt. Voor zo ver ik weet zijn er maar een handje vol (westerse) fabrikanten die dit nog produceren waaronder Nexter.

Is er een kans dat op termijn de 105 mm stukken vervangen gaan worden door nieuwe getrokken stukken maar dan in het 155 mm kaliber? Dat klinkt in mijn oren logischer qua logistiek zodat er geen 2 verschilende kalibers mee gesleept moeten worden.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 01/11/2021 | 16:41 uur
Bataljon. Het huidige bataljon ligt in Brasschaat, ik begrijp dat er de wil is om een tweede bataljon in Wallonië op te richten. Zij zouden dan ook de nu bestelde CAESAR als eerste in gebruik nemen.
Wat de rest betreft: er staat nog steeds in de strategische visie dat de 105mm blijft en da's nog nergens tegengesproken.

"De huidige artillerie zal evolueren naar één batterij indirecte precisievuursteun met een lange dracht op basis van luchtvervoerbare wielvoertuigen, één batterij indirecte vuursteun kortere dracht op basis van  de  huidige  105mm-artilleriestukken  met  daarnaast  een  batterij  sensoren  samengesteld  uit radarbedienaars, voorwaartse waarnemers en de nodige verbindingselementen met de gesteunde eenheden. Alle artilleriestukken zullen voorzien worden van precisiemunitie. Bij de aankomst van de nieuwe  artilleriestukken  lange  dracht  zullen  de  120mm-mortieren  die  momenteel  tewerkgesteld worden door de artillerie, terug geïntegreerd worden in de manoeuvrebataljons"
Ik lees hieruit de oprichting van 3 batterijen, of beter 2 met 1 sensor element wat w.s in cie vorm zal zijn onder 1 bataljon.

Ik zou dat ook logischer vinden omdat een extra bataljon veel duurder zou zijn en geld nu eenmaal een beperkende factor is dat dan niet kan worden gebruikt voor andere dingen. De precisie munitie biedt inderdaad mogelijkheden voor SOF.

Mortieren terug naar de infanterie eenheden is een goed idee. In NL ook gebeurt met 60 en 81mm mortieren. De 120mm mortieren zijn nog wel voor de Artillerie, verzameld over het vuursteun commando.

Anyway sprong in de toekomst dit. Die tien stukken hebben het vuur effect van 30 getrokken 105's.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 01/11/2021 | 16:23 uur
Batterij of bataljon? Batterij lijkt me efficienter, goedkoper en haalbaarder? Bataljonsstaf en batalajonslogistiek etc optuigen kost veel personeel, geld en infra structuur.

Betreft je opmerking over een koppeling aan SOF lijkt me vreemd, tenzij excalibur wordt ingekocht. Opereren binnen de straal van reguliere artillerie m.b.t. vuursteun lijkt me een te grote beperking van optreden. Tenzij loitering munitie direct wordt meegenomen in operatie concept maar daar zijn nog wat stappen in te zetten. Zowel CLAS als het ABL hebben daar veel oor naar. 

Met name is dit materieel een boost voor het bewegend gevecht, commitments in de oost waar ook België ambities van manoeuvre heeft.

Bataljon. Het huidige bataljon ligt in Brasschaat, ik begrijp dat er de wil is om een tweede bataljon in Wallonië op te richten. Zij zouden dan ook de nu bestelde CAESAR als eerste in gebruik nemen.
Wat de rest betreft: er staat nog steeds in de strategische visie dat de 105mm blijft en da's nog nergens tegengesproken.

"De huidige artillerie zal evolueren naar één batterij indirecte precisievuursteun met een lange dracht op basis van luchtvervoerbare wielvoertuigen, één batterij indirecte vuursteun kortere dracht op basis van  de  huidige  105mm-artilleriestukken  met  daarnaast  een  batterij  sensoren  samengesteld  uit radarbedienaars, voorwaartse waarnemers en de nodige verbindingselementen met de gesteunde eenheden. Alle artilleriestukken zullen voorzien worden van precisiemunitie. Bij de aankomst van de nieuwe  artilleriestukken  lange  dracht  zullen  de  120mm-mortieren  die  momenteel  tewerkgesteld worden door de artillerie, terug geïntegreerd worden in de manoeuvrebataljons"

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 01/11/2021 | 14:00 uur
Er zijn plannen voor een bijkomend artilleriebataljon dus ik verwacht dat dit de eerste maar niet de enige aankoop zal zijn.

Batterij of bataljon? Batterij lijkt me efficienter, goedkoper en haalbaarder? Bataljonsstaf en batalajonslogistiek etc optuigen kost veel personeel, geld en infra structuur.

Betreft je opmerking over een koppeling aan SOF lijkt me vreemd, tenzij excalibur wordt ingekocht. Opereren binnen de straal van reguliere artillerie m.b.t. vuursteun lijkt me een te grote beperking van optreden. Tenzij loitering munitie direct wordt meegenomen in operatie concept maar daar zijn nog wat stappen in te zetten. Zowel CLAS als het ABL hebben daar veel oor naar. 

Met name is dit materieel een boost voor het bewegend gevecht, commitments in de oost waar ook België ambities van manoeuvre heeft.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Stoonbrace op 01/11/2021 | 14:02 uur
Dat komt overeen met de 'verhoogde beschermingsgraad' waarvan sprake.
Ja, de Titus is al in gebruik bij Albanie en Tsjechie en de RAID en de BRI politie-eenheden van Parijs

Stoonbrace

Citaat van: Kornet43 op 01/11/2021 | 14:00 uur
Dan zal het de Nexter Titus 6X6 worden gebaseerd op een Tatra onderstel.

Dat komt overeen met de 'verhoogde beschermingsgraad' waarvan sprake.

Kornet43

Citaat van: Stoonbrace op 01/11/2021 | 13:14 uur
Naar ik begrepen heb geen van beiden, we gaan het onderstel gebruiken dat ook de Fransen zullen gebruiken bij hun nieuwe bestelling.
Dan zal het de Nexter Titus 6X6 worden gebaseerd op een Tatra onderstel.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 01/11/2021 | 13:50 uur
Maar hoe gaat 1 batterij invulling geven aan alle noden? Gaat er dubbel personeel komen of krijgen sommige BG rotaties mbt VJTF geen artillerie steun mee?

Er zijn plannen voor een bijkomend artilleriebataljon dus ik verwacht dat dit de eerste maar niet de enige aankoop zal zijn.