Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Stoonbrace

#1192
Ik mag het hopen dat dat kutplan niet doorgaat, ik zit al 2 maand keet te schoppen op Twitter. Dit budget was initieel bedoeld voor extra F-35's maar de stafchef van de MinDef had zich laten wijsmaken dat FCAS in 2040 zou vliegen en dat ze onze F-35's konden vervangen (die op dat moment als jonge tweedehandsjes verkocht konden worden). Onzin natuurlijk maar zo'n uitspraak van de Dassault topman maakt het voor de oppositie (en de tegenstand binnen de regering) wel makkelijk om dat plan af te wijzen. Hopelijk kopen ze er nu Chinooks mee (die dan weer het slachtoffer dreigden te worden van de duurdere fregatten).

Huzaar1

Citaat van: Mourning op 26/05/2023 | 12:39 uur
Dat is mooi, want dan zou je zeggen (...) dat het plots ook wel heel makkelijk en aantrekkelijk wordt voor i.i.g. het Ministerie van Defensie en politici in Belgie om zich uit dit programma met grote spoed terug te trekken, incl. de investeringen die men om de e.o.a. zeer vreemde reden wilde gaan plegen in een jachtvliegtuig waar Belgie echt nimmer in zou gaan vliegen...

Dat zou KUNNEN (...) betekenen dat de Belgen dat geld, als de investering nog niet was gedaan (aanname...), plots geld hebben om het in iets te investeren dat zomaar eens nuttig zou kunnen zijn voor Defensie zelf. Ik help het ze hopen en dat de politici en de industrie niet plotseling volgende maand aankomen met een lumineus plan om weet ik hoeveel honderd miljoen te gaan pompen in bijv. het Duitse F-127 programma ofzo ( ;D ;D ;D).

Nee zo werkt het niet, ook BE heeft zijn financien per ministerie in potjes verdeeld (denk ik).

Maar de Belgen, staan ze mooi mee te kijken zeg. Zal wel zn uitwerking hebben op meerdere dossiers lijkt me 
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Dat is mooi, want dan zou je zeggen (...) dat het plots ook wel heel makkelijk en aantrekkelijk wordt voor i.i.g. het Ministerie van Defensie en politici in Belgie om zich uit dit programma met grote spoed terug te trekken, incl. de investeringen die men om de e.o.a. zeer vreemde reden wilde gaan plegen in een jachtvliegtuig waar Belgie echt nimmer in zou gaan vliegen...

Dat zou KUNNEN (...) betekenen dat de Belgen dat geld, als de investering nog niet was gedaan (aanname...), plots geld hebben om het in iets te investeren dat zomaar eens nuttig zou kunnen zijn voor Defensie zelf. Ik help het ze hopen en dat de politici en de industrie niet plotseling volgende maand aankomen met een lumineus plan om weet ik hoeveel honderd miljoen te gaan pompen in bijv. het Duitse F-127 programma ofzo ( ;D ;D ;D).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Tot zover de voornemens van de Belgen om nu toch echt eens deel te nemen aan ontwikkeling van een nieuwe jager. Fijn die Frans - Belgische samenwerking.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

?Ik zie niet in waarom ik Belgen werk moet geven?: topman Dassault zet defensieminister Dedonder in haar
hemd


https://businessam.be/dassault-belgie-fcas/

De CEO van het Franse defensieconcern Dassault, Eric Trappier, wil niets weten van deelname van de Belgische industrie aan FCAS, het project voor het gevechtsvliegtuig van de toekomst. Dat gaf hij wel zeer eerlijk toe aan de Franse senaat.

?Ik zie niet in waarom ik Belgen werk moet geven?, zo vertelde Dassault-CEO Trappier aan Franse senatoren in een vragenuurtje rond de Franse programmatiewet 2023-2030. Met die woorden gooit hij de deur keihard op slot voor een Belgische deelname aan het FCAS-project.


Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 25/05/2023 | 08:48 uur
heel dapper. Maar ik ga dat selectieve geheugen van je wel verhelpen.  8)
Welk succes? En je moet je Calimero hoedje eens afzetten, of er een spiegel bijpakken kameraad. We behandelen je al met fluwelen handschoentjes aan omdat het anders steeds huilen is.

QED. We gaan afronden voor het onaangenaam wordt.

Huzaar1

#1186
Citaat van: Stoonbrace op 25/05/2023 | 08:43 uur
Ik ben echt op zoek, nog niets gevonden. Ik moet me wel constant door dit soort berichten worstelen.
heel dapper. Maar ik ga dat selectieve geheugen van je wel verhelpen.  8)

Citaat
Alles samen geen aangename leeservaring. Moeilijk vol te houden dat sommige mensen niet heel er zuur worden quasi elke keer als er enig succes wordt geboekt bij de Zuiderburen. Misschien moet daar wel eens wat aan gedaan worden.
Welk succes? En je moet je Calimero hoedje eens afzetten, of er een spiegel bijpakken kameraad. We behandelen je al met fluwelen handschoentjes aan omdat het anders steeds huilen is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Ace1 op 24/05/2023 | 21:31 uur
In dat geval zou ik als jou op het profiel van stoonbranch klikken en dan zijn postings terug lezen.

Ik ben echt op zoek, nog niets gevonden. Ik moet me wel constant door dit soort berichten worstelen.

Citaat van: Huzaar1 op 24/01/2018 | 08:23 uur
Ze worden vanzelf wakker, duurt nog even, Belgie he.
Zodra de elite der journalistiek daar de wonderbaarlijke rekensom heeft gemaakt dat voor die drienhalvemiljard harde Belgische knaken geen 34 , maar 18 toestellen kunnen worden aangeschaft moet er iets gaan geven, dat is nog niet gebeurt. ze blijven verwachten voor 3,4 miljard punten 34 stuks te verwerven. Dit gaat met geen enkele variant het geval zijn. Popcorn

Citaat van: Huzaar1 op 24/01/2018 | 21:45 uur

Dit gaat nog heel lastig worden voor Belgiƫ, 18 toestellen gaan ze denk ik niet doen.

1. of het wordt een compromis, ik gok op 22 a 24 toestellen
2. Het wordt een ander toestel.

Alles samen geen aangename leeservaring. Moeilijk vol te houden dat sommige mensen niet heel er zuur worden quasi elke keer als er enig succes wordt geboekt bij de Zuiderburen. Misschien moet daar wel eens wat aan gedaan worden.



Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2023 | 11:01 uur
In de kosten discussie van de F-35 waar de prijs van de Belgische F-35 aankoop met de door NL betaalde prijs, r.o.i's, en betrokkenheid door nationale industrie werd vergeleken hebben we het daar meerdere malen over gehad. Een van de zaken die in ieder geval door de Belgische mindef, en jou, werden aangedragen waren de zeer hoge verwachtingen in r.o.i's die Belgie zou ontvangen, 'dempte' de prijs.

Waar hier al van werd gezegd dat dat wel erg rooskleurig was. Achja, misschien doet de zoekfunctie het ooit.

In dat geval zou ik als jou op het profiel van stoonbranch klikken en dan zijn postings terug lezen.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 24/05/2023 | 10:20 uur
Kan me niet herinneren dat ik ooit een vliegende fuck gegeven heb over economische return. Onmogelijk om het op te zoeken, ook.

In de kosten discussie van de F-35 waar de prijs van de Belgische F-35 aankoop met de door NL betaalde prijs, r.o.i's, en betrokkenheid door nationale industrie werd vergeleken hebben we het daar meerdere malen over gehad. Een van de zaken die in ieder geval door de Belgische mindef, en jou, werden aangedragen waren de zeer hoge verwachtingen in r.o.i's die Belgie zou ontvangen, 'dempte' de prijs.

Waar hier al van werd gezegd dat dat wel erg rooskleurig was. Achja, misschien doet de zoekfunctie het ooit.


"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Kan me niet herinneren dat ik ooit een vliegende fuck gegeven heb over economische return. Onmogelijk om het op te zoeken, ook.

Huzaar1

#1181
Ik kan me herinneren dat we het hierover hebben gehad met stoonbrace. Dat de geprojecteerde return op de Belgische F-35 casus absurd onrealistisch was. Blijkt dus ook maar weer zo te zijn.

Maar wat denk je ook, als je helemaal aannhet eind van de rit van de geboorte van het toestel. Zonder te hebben deelgenomen in een multi nationaal ontwikkelteam, zonder enig aandeel in productieontwikkeling, ontwerp of wat dan ook, zulke returnninvestments gaat eisen. En deelname aan het fabricage proces. Kwam ook allemaal een beetje als van een andere planeet over.

Een goed voorbeeld en herinnering om niet te functioneren als staats-papegaai ;)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Regering mikt op meer economische return van F-35's

Een overeenkomst met de vliegtuigbouwer Lockheed Martin moet ertoe leiden dat meer Belgische bedrijven worden ingeschakeld in de toeleveringsketen van de F-35-gevechtsvliegtuigen. Daarvan heeft ons land er 34 besteld.

De overheid heeft een samenwerkingsakkoord met de vliegtuigbouwer Lockheed Martin gesloten. Dat moet de kansen van Belgische bedrijven vergroten om mee te dingen naar contracten in de productieketen van de F-35. De FOD Economie heeft dit jaar 1,5 miljoen euro en volgend jaar 738.000 euro ter beschikking om bedrijven daarin te steunen.

Het is een nieuwe poging om de tegenvallende economische return van het vliegtuig op te krikken. Bij het afsluiten van het contract, ten tijde van de regering-Michel, sprak de toenmalige minister van Economie Kris Peeters (CD&V) nog van een retun van 100 procent op een aankoopbedrag van 3,8 miljard euro, maar de return voor Belgische bedrijven was niet meer dan zo'n 700 miljoen euro, minder dan 20 procent van wat was beloofd.

'We willen ermee vooral de potenti?le economische voordelen voor Belgi? optimaliseren. De doelstelling is onze bedrijven met een link naar de F-16 (het huidige Belgische gevechtsvliegtuig, red.) toegang te geven tot deze nieuwe markt, alsook elk ander bedrijf in ons land dat beschikt over knowhow en technologie in dit domein', zegt minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS).

Lockheed Martin zelf wil ook de banden met ons land aanhalen en Belgische bedrijven feedback geven over de offertes die ze indienen. Daardoor kunnen ze daar rekening mee houden bij volgende voorstellen. Er worden ook 'industriedagen' georganiseerd om ontmoetingen met het Belgische industri?le weefsel te stimuleren. 

Belgi? stapte niet in de ontwikkelingsfase van de F-35's, waardoor de return voor de Belgische defensie-industrie tegenvalt.

Een overeenkomst met de vliegtuigbouwer Lockheed Martin moet ertoe leiden dat meer Belgische bedrijven worden ingeschakeld in de toeleveringsketen van de F-35-gevechtsvliegtuigen. Daarvan heeft ons land er 34 besteld.

De overheid heeft een samenwerkingsakkoord met de vliegtuigbouwer Lockheed Martin gesloten. Dat moet de kansen van Belgische bedrijven vergroten om mee te dingen naar contracten in de productieketen van de F-35. De FOD Economie heeft dit jaar 1,5 miljoen euro en volgend jaar 738.000 euro ter beschikking om bedrijven daarin te steunen.

Het is een nieuwe poging om de tegenvallende economische return van het vliegtuig op te krikken. Bij het afsluiten van het contract, ten tijde van de regering-Michel, sprak de toenmalige minister van Economie Kris Peeters (CD&V) nog van een retun van 100 procent op een aankoopbedrag van 3,8 miljard euro, maar de return voor Belgische bedrijven was niet meer dan zo'n 700 miljoen euro, minder dan 20 procent van wat was beloofd.

'We willen ermee vooral de potenti?le economische voordelen voor Belgi? optimaliseren. De doelstelling is onze bedrijven met een link naar de F-16 (het huidige Belgische gevechtsvliegtuig, red.) toegang te geven tot deze nieuwe markt, alsook elk ander bedrijf in ons land dat beschikt over knowhow en technologie in dit domein', zegt minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS)

Lockheed Martin zelf wil ook de banden met ons land aanhalen en Belgische bedrijven feedback geven over de offertes die ze indienen. Daardoor kunnen ze daar rekening mee houden bij volgende voorstellen. Er worden ook 'industriedagen' georganiseerd om ontmoetingen met het Belgische industri?le weefsel te stimuleren. 

Minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) trok eerder al haar conclusies. In de toekomst stapt Belgi? opnieuw in de onderzoeks- en ontwikkelingsfase bij grote defensieprogramma's zoals de ontwikkeling van een Europees gevechtsvliegtuig van de zesde generatie. Dat gebeurde eerder bij de ontwikkeling van de F-16's. Dat biedt Belgische bedrijven een entreeticket tot de toeleveringsketen, wat niet het geval maar het gebeurde niet bij de ontwikkeling van de F-35's.

Om opnieuw een Belgische defensie-industrie op te bouwen, heeft Dedonder het DIRS-programma gelanceerd. Daarvoor heeft ze een budget van 1,8 miljard euro uitgetrokken, waaruit geput kan worden om zo'n entreeticket te kopen voor een volgend groot ontwikkelingsprogramma

https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/federaal/regering-mikt-op-meer-economische-return-van-f-35-s/10469786.html


Ace1

Defensie neemt eerste vluchtsimulator van Airbus A400 in gebruik



Defensie heeft maandag de eerste Belgische vluchtsimulator van het militair transportvliegtuig A400 van Airbus officieel ingehuldigd. De simulator, die op het militair domein van Melsbroek staat, is nog maar de negende wereldwijd. Minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) mocht een testsimulatie uitvoeren.

Offici?le plannen voor de aankoop van de simulator dateren al van eind 2018. In 2021 kon gestart worden met het bouwen van het toestel, vanaf oktober 2022 werd het op de site in Melsbroek ge?nstalleerd. Na een grondige testperiode wordt de simulator sinds januari van dit jaar gebruikt door piloten van Defensie.

?Met deze simulator kunnen we het kortste bij de realiteit komen?, vertelt majoor Josse Van Hellemont. ?Zowel op het vlak van beelden als op het vlak van beweging kunnen we tot in het kleinste detail situaties nabootsen. De absolute meerwaarde is voor mij de veiligheid: een motorpanne of een brand aan boord kan je niet simuleren in een echt vliegtuig. In de simulator kan dat wel. En als de oefening misloopt, spoel je drie minuten terug, en voer je hem opnieuw uit.?

Tot hiertoe moesten piloten naar Spanje of Engeland om met een vluchtsimulator te werken. Trainen met een echte A400 kost al snel enkele duizenden euro?s per uur. Dankzij de nieuwe simulator kan het aantal trainingsuren met de echte transportvliegtuigen beperkt worden, en hoeven de Belgische piloten niet verder dan Melsbroek te trekken om te oefenen. Behalve kostenbesparend is de investering volgens Defensie dus ook een win op duurzaamheidsvlak.



De Belgische A400-vliegtuigen werden recent nog ingezet om humanitaire hulp te bieden bij de aardbeving in Turkije. ?Dit toont dat we deze transportvliegtuigen nodig hebben als land?, zegt minister Dedonder. ?Het is dan ook belangrijk om onze eigen capaciteit te hebben op het vlak van training en opleiding. Bovendien, als de A400?s op missie zijn, kunnen de andere piloten gemakkelijk verder trainen.?

De kostprijs van de simulator, waaraan ook Luxemburg heeft bijgedragen, komt op 93 miljoen euro. Het toestel bevindt zich in het nieuwe BeLux National Training Center, dat ook meteen is ingehuldigd maandag.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230522_95847491

silvester herc

Ex BAF Herculessen verder leveringen gaan toch door aan Pakistan Air Force
De Pakistanen zijn ?482? ex CH-11 is net naar Pakistan vertrokken als derde ex BAF C-130. Zijn nu weg naar Pakistan: CH09, CH-11 en CH-12. De volgende die gaat is CH-04. Dan volgen nog CH-01 die momenteel in D-check staat bij Sabena Aerospace.

Ook CH-05 en CH-07 die nu nog op Gosselies staan overgevlogen zullen worden naar Zaventem om daar bij Sabena Aerospace klaar gemaakt te worden voor aflevering.

Er was een contractbreuk omdat de Pakistani niet met geld over de brug kwamen. Probleem blijkt nu opgelost en alle toestellen vertrekken naar Pakistan. Bij het vernemen van de contractbreuk had de 15 Wing direct interesse om er 3 te terug te leasen tot er 3 nieuwe maar kleinere transportvliegtuigen aangekocht worden. De A400M is veel te groot voor sommige kleinere opdrachten. jullie moet weten dat 1 vlieguur A400M = 3 vlieguren C-130 kost.

tekst  Serge Seppe Verbeeck
https://c-130herculesvrienden.nl/?p=1188