Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

JdL

Citaat van: Strata op 09/12/2015 | 17:54 uur
Het is misschien een gepasseerd station, maar dat betekent niet dat je geen kritiek mag hebben ;)
Zolang er geen fors geld bij komt absoluut niet verder bouwen op F35, slokt veel teveel budget op van andere KMD's. Vloot minimaliseren en Super Tucano's aanschaffen voor de safari's. Houden we geld over voor andere tekorten.

Pas als er een miljard bij komt kunnen we aan meer F35A's gaan denken wat mij betreft. Maar voorlopig komt er helemaal geen cent bij, tis alleen maar minder bezuinigen.

F-35B mee eens, niet aan beginnen.
Uitbouwen idd pas doen als we andere projecten veilig hebben(subs, drones en M-fregatten)
Zou je niet voor de M-346/T-X/textron gaan ipv super tucano
Die hebben iets meer power en kunnen ook in hoger geweldspectrum opereren zij het met zware support van oa F-35
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/12/2015 | 15:52 uur
Ik zie simpelweg de Gripen E niet functioneren als primaire kist in de jaren dertig (en later) van deze eeuw.

En waarom de F-35 dan wel?

F-35 kan ook niet zonder F22 en UCAV's/standoff missiles.

Citaat van: JdL op 09/12/2015 | 16:45 uur
+1
Is een gepasseert station
Achteraf gezien hadden we met deze aantallen voor wat anders moeten gaan maar nu komt hij er eenmaal dus op de F-35A verder bouwen

F-35B moet je echt uit je hoofd laten
Zelfs als we op de 2% zouden zitten zouden die dingen nog te duur zijn en andere dingen belangrijker
F-35B is voor NL echt een luchtkasteel
Een LHD met voldoende heli's is nog wel haalbaar maar alleen als er vol op de 2% word ingezet en dat gaat helaas niet gebeuren vrees ik

Het is misschien een gepasseerd station, maar dat betekent niet dat je geen kritiek mag hebben ;)
Zolang er geen fors geld bij komt absoluut niet verder bouwen op F35, slokt veel teveel budget op van andere KMD's. Vloot minimaliseren en Super Tucano's aanschaffen voor de safari's. Houden we geld over voor andere tekorten.

Pas als er een miljard bij komt kunnen we aan meer F35A's gaan denken wat mij betreft. Maar voorlopig komt er helemaal geen cent bij, tis alleen maar minder bezuinigen.

F-35B mee eens, niet aan beginnen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 09/12/2015 | 17:34 uur
Wat natuurlijk niet alleen in big ticket items gaat zitten, maar ook in nieuwe toiletpottten voor de kazerne bijv.

Zeker, maar is ook nog zo iets als een stijging van het BNP, voor het sommetje heb ik het voor het gemak op niveau 2016 gelaten en daarnaast is het genoemde getal 20% van het budget... dus ruimte genoeg voor andere noodzakelijkheden immers we hebben het over een totale defensiebegroting van 210 miljard €uro over een periode van 15 jaar (exclusief inflatie correctie en stijging van het BNP).

Sparkplug

#650
Citaat van: Elzenga op 09/12/2015 | 17:19 uur
Met een keuze voor ook de F35B kunnen we ook gaan deelnemen aan missies met bondgenoten die over de schepen beschikken waar de B versie goed op kan opereren...VK, VS, Frankrijk, Italië...voordat (mogelijk!) een eigen LHD beschikbaar komt. Zo kunnen we actief deelnemen aan vaak maritieme missies elders in de wereld. Dat zet Defensie in deze steviger op de kaart.
In het geval van de F-35B zou dan ook een AEW toestel handig zijn. En in plaats van een LHD voor een dedicated STOVL vliegkampschip gaan met de hierbij behorende air wing.

Voorlopig zit het er niet in.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/12/2015 | 16:58 uur
Met een defensiebegroting van 2% BNP en een door de NAVO gewenst investeringsbudget van 20% (van de totale begroting) op nieuw materieel betekend dat (prijspijl 2016) we eigenlijk een begroting zouden moeten hebben van 14 miljard euro structureel, hiervan 2,8 miljard voor nieuwe investeringen, wat zoveel betekend als 42 miljard investeringsruimte t/m 2030.

0,1% BNP is in 2016 +/- € 700 mjn

Wat natuurlijk niet alleen in big ticket items gaat zitten, maar ook in nieuwe toiletpottten voor de kazerne bijv.

Elzenga

#648
Citaat van: JdL op 09/12/2015 | 17:04 uur
42 miljard die heel veel gaten zouden moeten dichten
Andere capaciteiten (her)invoeren zoals MPA, CSAR heli's, bewapende  drones , cybercrime, meer luchttransport, krachtigere landmacht, meer F-35A , meer fregatten en eventueel LHD's hebben dan echt hogere prioriteit dan een S/VTOL gevechtsvliegtuig
Dat laatste schat ik dus anders in. Zowel strategisch..globale ontwikkelingen en dreigingsbeelden en hoe Nederland daar op zou moeten reageren volgens mij... als door hoe men tegenwoordig vaak tegen defensie aankijkt.

Wat betreft dat laatste ben ik heel erg tegen de politieke trend van het afwegen van nut en noodzaak van Defensie door te kijken naar het aantal en soorten missies dat zij uitvoert. Afschrikking als hoofdtaak van een krijgsmacht..en dat kan al "werken" bij oefenen/opwerken..wordt in belang veel te veel onderschat vind ik. Maar de trend kan helaas niet geheel worden genegeerd denk ik.

Met een keuze voor ook de F35B kunnen we ook gaan deelnemen aan missies met bondgenoten die over de schepen beschikken waar de B versie goed op kan opereren...VK, VS, Frankrijk, Italië...voordat (mogelijk!) een eigen LHD beschikbaar komt. Zo kunnen we actief deelnemen aan vaak maritieme missies elders in de wereld. Dat zet Defensie in deze steviger op de kaart.

JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/12/2015 | 16:58 uur
Met een defensiebegroting van 2% BNP en een door de NAVO gewenst investeringsbudget van 20% (van de totale begroting) op nieuw materieel betekend dat (prijspijl 2016) we eigenlijk een begroting zouden moeten hebben van 14 miljard euro structureel, hiervan 2,8 miljard voor nieuwe investeringen, wat zoveel betekend als 42 miljard investeringsruimte t/m 2030.

0,1% BNP is in 2016 +/- € 700 mjn
42 miljard die heel veel gaten zouden moeten dichten
Andere capaciteiten (her)invoeren zoals MPA, CSAR heli's, bewapende  drones , cybercrime, meer luchttransport, krachtigere landmacht, meer F-35A , meer fregatten en eventueel LHD's hebben dan echt hogere prioriteit dan een S/VTOL gevechtsvliegtuig
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 09/12/2015 | 16:45 uur
F-35B moet je echt uit je hoofd laten
Zelfs als we op de 2% zouden zitten zouden die dingen nog te duur zijn en andere dingen belangrijker
F-35B is voor NL echt een luchtkasteel
Een LHD met voldoende heli's is nog wel haalbaar maar alleen als er vol op de 2% word ingezet en dat gaat helaas nier gebeuren vrees ik

Met een defensiebegroting van 2% BNP en een door de NAVO gewenst investeringsbudget van 20% (van de totale begroting) op nieuw materieel betekend dat (prijspijl 2016) we eigenlijk een begroting zouden moeten hebben van 14 miljard euro structureel, hiervan 2,8 miljard voor nieuwe investeringen, wat zoveel betekend als 42 miljard investeringsruimte t/m 2030.

0,1% BNP is in 2016 +/- € 700 mjn

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 09/12/2015 | 16:40 uur
Voor NL is het momenteel een gepasseerd station. Daarbij ben ik nooit voorstander van de Gripen op 1 geweest. Maar de onderliggende assumptie bestrijd ik, namelijk dat dergelijke moderne kisten niet meetellen. Zoals ik al schreef, het meerendeel van de wereldjachtvliegtuigvloot van 2030 weten we al en zal eenieder bekend voorkomen. Stellen dat de Gripen e.d. Niet meetellen, is ook stellen dat bijv. De Russen en Chinezen in 2030 maar een tiental relevante toestellen hebben. En dat klopt m.i. Niet.
+1

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 09/12/2015 | 16:41 uur
Ik heb de Meteor  ook met de  AIM-120D vergeleken.
Okee. Omdat je het over de oudere Amraam had, dacht ik aan de huidige in gebruik zijnde versies.

In ieder geval past zowel de AIM-120D als de Meteor ook op de F-35  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 09/12/2015 | 16:25 uur
blijkbaar heb ik jou zelfs met een onderbouwing van Dr. niet kunnen overtuigen?

Wie?

JdL

#642
Citaat van: Elzenga op 09/12/2015 | 16:23 uur
Achterhoede gevecht weer?!......of denkt iemand hier echt, dat de aanschaf van de F-35s nog kan worden gestopt en een ander toestel dan gekozen wordt?


+1
Is een gepasseert station
Achteraf gezien hadden we met deze aantallen voor wat anders moeten gaan maar nu komt hij er eenmaal dus op de F-35A verder bouwen
Citaat van: Elzenga op 09/12/2015 | 16:23 uur

Ik geloof daar niet in..dus ben nu vooral druk met de vraag of we naast de F35A ook de B zouden moeten aanschaffen..hoe dit past in een grotere visie en ambitieniveau en hoeveel toestellen we dan nodig zouden hebben (en betaalbaar zijn).
F-35B moet je echt uit je hoofd laten
Zelfs als we op de 2% zouden zitten zouden die dingen nog te duur zijn en andere dingen belangrijker
F-35B is voor NL echt een luchtkasteel
Een LHD met voldoende heli's is nog wel haalbaar maar alleen als er vol op de 2% word ingezet en dat gaat helaas niet gebeuren vrees ik
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 09/12/2015 | 16:44 uur
Onzichtbaar bestaat niet stealht is juist bedoeld om kleiner te zijn op een radar. Een LCF fregat wordt op de radar ook gezien maar dan heeft deze op de radar de grote van een vissersboot.

Dat zei ik toch....

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/12/2015 | 16:39 uur
Je bent uiteindelijk nooit onzichtbaar, het zal altijd een kat en muis spel blijven, al is minder zichtbaar nooit in het nadeel.

Onzichtbaar bestaat niet stealht is juist bedoeld om kleiner te zijn op een radar. Een LCF fregat wordt op de radar ook gezien maar dan heeft deze op de radar de grote van een vissersboot.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 09/12/2015 | 16:33 uur
De Meteor moet dan ook niet met de AIM-120A/B/C worden vergeleken, maar wel met de AIM-120D.

Wellicht op termijn aangevuld met de Cuda (12 stuks intern voor de F35A)