Jihadi’s hebben nu modern wapentuig

Gestart door Lex, 01/02/2014 | 18:03 uur

Ros

Citaat van: Lynxian op 02/02/2014 | 12:32 uur
Je kunt nu een politiek correcte reactie gaan geven hoe we allemaal gelijk zijn en als één grote kleurrijke familie willen samenleven, maar als je enig filmpje hebt gezien waar moslims aan het vechten zijn (zij het als taliban, al qaida of als 'opstandelingen' tijdens een Arabische lente) dan wordt de uitspraak veelvuldig gebruikt.

Zal mij een rotzorg zijn wat zij roepen als zij in actie komen. Het gaat er mij om dat wij snel complete bevolkingsgroepen veroordelen voor de daden en denkbeelden van extremistischte groeperingen. Moet je anders hier het volk hier horen jammeren als een burgemeester een risico wedstrijd wil verbieden omdat er kans is op rellen of vernielingen.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 02/02/2014 | 14:03 uur
Precies wat Ros aangeeft; een tank die op weg gaat naar Europa kun je "nog wel aan zien komen". Een van de schouder afgevuurde raket bij de Polderbaan wordt een stuk lastiger. Valt me nog niet tegen dat we daar nog niet mee geconfronteerd zijn. Als ik terrorist was met zo'n apparaat, wist ik wel waar ik eind maart zou willen staan....
die toestellen hebben over het algemeen al middelen aan boord tegen zo'n aanval..als ook de meeste van El Al. Blijkbaar hebben de meeste terroristen het drukker elders en doen veiligheidsdiensten hun werk...laat dat aub zo blijven.

KapiteinRob

Precies wat Ros aangeeft; een tank die op weg gaat naar Europa kun je "nog wel aan zien komen". Een van de schouder afgevuurde raket bij de Polderbaan wordt een stuk lastiger. Valt me nog niet tegen dat we daar nog niet mee geconfronteerd zijn. Als ik terrorist was met zo'n apparaat, wist ik wel waar ik eind maart zou willen staan....

Ros

Citaat van: Ace1 op 02/02/2014 | 13:07 uur
.........maar ik ga me pas echt zorgen maken als men onderzeeers, tanks en ander zwaarder wapentuig in handen heeft.

Dat zijn duidelijke doelen die wij met onze wapensystemen te lijf kunnen gaan. De kracht van deze groeperingen zit in het niet gezien worden, niet opvallen en kleine(re) maar heftige aanvallen en terreurdaden. Daarom is Afghanistan een militaire flop geworden. Ook de strijd tegen de Russen is met relatief licht materiaal en kleine groepen uiteindelijk gewonnen.

Kleine wapensystemen met een of twee man kunnen ongemerkt positie in nemen, rustig afwachten tot het doel verschijnt, vuren en wegwezen.

Ace1

Manpads is voor de luchtvaart wel een dreiging maar ik ga me pas echt zorgen maken als men onderzeeers, tanks en ander zwaarder wapentuig in handen heeft.

Lynxian

#9
Citaat van: Ros op 02/02/2014 | 11:55 uur
De letterlijke vertaling is "God is groot".  Gebruikt in het gebed en in de oproep tot het gebed. Om dit nu te gaan roepen omdat jihadisten de beschikking schijnen te hebben over iets effectievere wapensystenm, slaat dus nergens op. Op te merken valt ook dat de extremisten nog lang niet op ons niveau zitten als het gaat om mensen met een klap naar de eeuwige jachtvelden te sturen.

De term alles over een kam scheren komt gelijk bij mij op. Er zijn miljoenen Moslims in de wereld die de uitspraak Allaha Akbar ook gebruiken en niets anders willen dan in vrede te leven en hun eigen geloof te belijden. Als wij het beleven willen versterken dat er een oorlog gaande is tussen de Islam en andere geloofsovertuigingen, moet   je vooral deze 'domme' uitspraken blijven doen.
Je kunt nu een politiek correcte reactie gaan geven hoe we allemaal gelijk zijn en als één grote kleurrijke familie willen samenleven, maar als je enig filmpje hebt gezien waar moslims aan het vechten zijn (zij het als taliban, al qaida of als 'opstandelingen' tijdens een Arabische lente) dan wordt de uitspraak veelvuldig gebruikt. Overduidelijk dat dit ook wordt geroepen bij terroristische (zelfmoord)acties. Verexcuseer ons gemiddeld Westers gepeupel dan ook alsjeblieft wanneer we dat associëren met een stelletje gewelddadige gekken die ons dood willen hebben. On-ge-twijfels is het gewoon een kleine minderheid die het verpest voor de meerderheid...  :cute-smile:

En ja, de islam is een godsdienst die wordt verspreid door verovering, zoals de geschiedenis ons leert, en er zijn zat filmpjes te vinden met uitspraken van moeftis waarin wordt opgeroepen tot de verovering van Europa. Voor vele van ons heerst er inderdaad het gevoel dat er een oorlog is tegen tussen de islam en het Westen. Wederom mijn excuses als mijn wereldbeeld botst met de jouwe.  :sick:

Ros

Citaat van: Lex op 01/02/2014 | 23:01 uur
Gewaagde uitspraak, aangezien deze op verscheidene wijzen opgevat kan worden.  :angel:

De letterlijke vertaling is "God is groot".  Gebruikt in het gebed en in de oproep tot het gebed. Om dit nu te gaan roepen omdat jihadisten de beschikking schijnen te hebben over iets effectievere wapensystenm, slaat dus nergens op. Op te merken valt ook dat de extremisten nog lang niet op ons niveau zitten als het gaat om mensen met een klap naar de eeuwige jachtvelden te sturen.

De term alles over een kam scheren komt gelijk bij mij op. Er zijn miljoenen Moslims in de wereld die de uitspraak Allaha Akbar ook gebruiken en niets anders willen dan in vrede te leven en hun eigen geloof te belijden. Als wij het beleven willen versterken dat er een oorlog gaande is tussen de Islam en andere geloofsovertuigingen, moet   je vooral deze 'domme' uitspraken blijven doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 02/02/2014 | 11:41 uur
"gelukkig" zit er een houdbaarheidsdatum aan die MANPADS. En ik denk dat het heel erg van het buitenlands beleid van veel Westerse landen zal afhangen of ze tegen ons worden gebruikt of vooral tegen lokale vijanden...althans door jihadisten...we hebben meer vijanden.

Het wachten is op "allah akbar" gevolgd door het crashen van een volle Boeing 747 of Airbus 380 en de poppen zijn weer aan het dansen, de heftigheid van de wereld reactie zal afhangen van de herkomst van de kist, bemanning en passagiers.


Elzenga

"gelukkig" zit er een houdbaarheidsdatum aan die MANPADS. En ik denk dat het heel erg van het buitenlands beleid van veel Westerse landen zal afhangen of ze tegen ons worden gebruikt of vooral tegen lokale vijanden...althans door jihadisten...we hebben meer vijanden.

SMI de Boer

Citaat van: Lex op 01/02/2014 | 23:01 uur
Gewaagde uitspraak, aangezien deze op verscheidene wijzen opgevat kan worden.  :angel:
Als uitspraak? Ik heb normaal een frisse adem, maar met deze woorden komt er zwavelgas en faecalienlucht mee :P
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Ros

Groot nieuws...............nee.

Voor de CIA in ieder geval ook niet. Wapentuig leveren aan jihadisten is al langer dan nu aan de orde.

Lex

Citaat van: SMI de Boer op 01/02/2014 | 19:13 uur
allah akbar
Gewaagde uitspraak, aangezien deze op verscheidene wijzen opgevat kan worden.  :angel:

SMI de Boer

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Lex

AMSTERDAM -
Precies waarvoor geheime diensten wereldwijd in oktober al waarschuwden is gebeurd: met een schouderafvuurbare raket is door een jihadgroep in Egypte onlangs een helikopter uit de lucht gehaald. Filmpjes van de voltreffer zijn op internet gezet door jihadgroep Ansar Bayt al Maqdis, die opereert in het Sinaïgebied.
   
Afgelopen najaar kregen luchtvaartmaatschappijen wereldwijd de waarschuwing om het luchtruim te mijden boven de Sinaïwoestijn. Volgens Amerikaanse en Europese geheime diensten was er een ,,voorstelbare dreiging vanaf de grond in het Sinaïgebied". Die algemene vrees is enkele dagen geleden angstig treffend geïllustreerd met het neerhalen van de legerhelikopter met zo'n 'surface-to-air'-raket.

Het filmpje – jihadisten claimen steevast hun 'successen' met statements en filmpjes op jihadfora – toont hoe angstig eenvoudig het is om vanachter een struik een toestel uit de lucht te halen.

Zo is te zien hoe binnen enkele seconden nadat de raket is afgeschoten de helikopter in de lucht explodeert en het wrak neerstort.

Bloedlink

De ellende is, zo waarschuwen inlichtingendiensten, dat dergelijke raketten – van Chinese, Russische of Amerikaanse makelij – in grote aantallen in handen zijn gevallen van jihadgroepen. Daarom werd al in oktober gewaarschuwd dat de dreiging ,,op langere termijn in stand blijft".

De gewaarschuwde luchtvaartmaatschappijen moeten zelf beslissen wat ze doen met de dreigingsinformatie, maar sinds enkele dagen is één ding helder: het is bloedlink om te vliegen boven het Sinaïgebied. En gevreesd wordt dat die rotdingen worden verspreid richting Europa.

'Big deal'

,,Het neerschieten van een helikopter met een schouderraket is een big deal", verzuchtte voormalig CIA-directeur David Petraeus tijdens een veiligheidsconferentie in Tel Aviv, waarbij veel doorgewinterde westerse inlichtingenmedewerkers aanwezig waren.

,,Zoals jullie weten is dit altijd al onze ergste nachtmerrie, dat een burgertoestel uit de lucht wordt gehaald met zo'n ding. Daarom zijn we zo bezorgd dat die raketten rondslingeren." De Amerikanen doen desperate pogingen deze draagbare raketsystemen te traceren en te vernietigen.

Verdwenen

Gevreesd wordt dat het verspreiden van deze wapens een verwoestend effect heeft op het mondiale luchtverkeer en daarmee ook de wereldeconomie. Gespeculeerd wordt dat veel schouderraketten zijn verdwenen uit Libische wapenvoorraden tijdens de burgeropstand in 2011. Geroofde Libische exemplaren zijn opgedoken bij onder meer Hamas en jihadgroepen in Egypte.

Telegraaf, za 01 feb 2014, 11:43


het begint pas op 1:53, tot die tijd is er slechts tekst