Legervrouwen VS willen recht om te vechten

Gestart door Lex, 27/11/2012 | 21:11 uur

onderofficier

#15
Citaat van: Kapitein Rob op 29/11/2012 | 09:29 uur
Ik weet niet wat men precies verstaat onder "gevechtsfuncties". Ik ga, zeker in het kader van het topic, uit van het infanteristenwerk in het veld met een schietapparaat over je schouder. Maar van de andere kant is men op een marineschip in beginsel onderdeel van een wapensysteem (namelijk het schip zelf) en kan ik dat m.i. ook een gevechtsfunctie noemen.

Dat gaf ik elders al dat van elke militair gezegd kan worden dat deze een gevechtsfunctie heeft........  
Volgens mij verstaat defensie onder gevechtsfuncties
bij de KL   KCT -  LMB - pantserinfanterie - calaverie verkenning
bij de KLu  OGRV* - gevechtsvliegers      *heet tegenwoordig anders
bij de KM   mariniers

daarnaast heb je de gevechtsondersteunde functies en de logistieke functies.  

Het lijkt mij sterk dat kok van de marine een gevechtsfunctie is omdat die toevallig op een schip (wapensysteem) staat te bakken en te braden. Dan zal deze de meest zware fysieke keuring moeten hebben gehaald........
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 29/11/2012 | 09:26 uur
Het zijn geen van alle gevechtsfuncties, toch?

Ik weet niet wat men precies verstaat onder "gevechtsfuncties". Ik ga, zeker in het kader van het topic, uit van het infanteristenwerk in het veld met een schietapparaat over je schouder. Maar van de andere kant is men op een marineschip in beginsel onderdeel van een wapensysteem (namelijk het schip zelf) en kan ik dat m.i. ook een gevechtsfunctie noemen.

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 29/11/2012 | 09:24 uur
1. De logistieke dienst verzorging is een subdienstgroep en maakt onderdeel uit van de dienstgroep logistieke dienst.
2. Ik ken de bemanningslijst niet uit mijn hoofd, maar ik neem aan dat er bv. ook een onderofficier van de logistieke dienst geneeskundige dienst aan boord zit.
3. Buiten de functies voor schepelingen (die in dienstgroepen zijn onderverdeeld), zijn er ook nog officiersfuncties aan boord.

Het zijn geen van alle gevechtsfuncties, toch?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 29/11/2012 | 09:06 uur
De functies in een onderzeeboot zijn verdeeld over de volgende dienstgroepen: operationele dienst, technische dienst, wapentechnische dienst en logistieke dienst verzorging.

1. De logistieke dienst verzorging is een subdienstgroep en maakt onderdeel uit van de dienstgroep logistieke dienst.
2. Ik ken de bemanningslijst niet uit mijn hoofd, maar ik neem aan dat er bv. ook een onderofficier van de logistieke dienst geneeskundige dienst aan boord zit.
3. Buiten de functies voor schepelingen (die in dienstgroepen zijn onderverdeeld), zijn er ook nog officiersfuncties aan boord.

onderofficier

Citaat van: Flyguy op 29/11/2012 | 09:10 uur
Citaat van: onderofficier op 29/11/2012 | 09:06 uur

Volgens mij ging het topic over dat Amerikaanse vrouwen op gevechtsfuncties willen.  :angel:   ;) 

oops  ;D

Maakt niet uit, zo gaat het in discussies van het één komt het ander. En iedereen verliest wel eens de kern van het topic en daar kunnen we elkaar gewoon opwijzen. En als dat niet gebeurt dan grijpt één van de mods zelf spontaan wel er op in.

Over de subs: ik was aan het googlen  in 2005 waren er plannen om vrouwen mee te laten varen. In 2012 nog steeds niet. Heeft wat ik kon vinden voornamelijk te maken met dat er geen gescheidden douches en toiletten zijn. De gendercommissie heeft het afgeraden om vrouwen op subs mee te laten varen.In het buitenland schijnen er wel vrouwen op subs te varen.

Terug naar het onderwerp;  één van de eisen van de gevechtsfunctie vind ik best vreemd   minimaal gewicht 60kg  wat ik heb begrepen weegt een rugzak van een (bijvoorbeeld) Luchtmobieler 40 kg  dus betrokkene moet 2/3 van het eigen gewicht kunnen dragen.  Dat is nogal wat.   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Flyguy

Citaat van: onderofficier op 29/11/2012 | 09:06 uur

Volgens mij ging het topic over dat Amerikaanse vrouwen op gevechtsfuncties willen.  :angel:   ;) 

oops  ;D

onderofficier

Citaat van: Flyguy op 29/11/2012 | 08:46 uur
Citaat van: onderofficier op 29/11/2012 | 00:13 uur
Dus ja wij zijn dus een haar beter, ondanks het bij de mariniers niet mogelijk is.
En bij de subs.  8)

De functies in een onderzeeboot zijn verdeeld over de volgende dienstgroepen: operationele dienst, technische dienst, wapentechnische dienst en logistieke dienst verzorging.
Ik zie er geen gevechtsfunctie bij staan......   
De enige gevechtsfunctie bij de marine is bij het Korps Mariniers.
Volgens mij ging het topic over dat Amerikaanse vrouwen op gevechtsfuncties willen.  :angel:   ;) 

(natuurlijk kan er gezegt worden dat elke militiar een gevechtsfunctie heeft.....)

http://www.werkenbijdemarine.nl/infodag/infodag-onderzeedienst/
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Flyguy

Citaat van: onderofficier op 29/11/2012 | 00:13 uur
Dus ja wij zijn dus een haar beter, ondanks het bij de mariniers niet mogelijk is.
En bij de subs.  8)

KapiteinRob

Als ik googel op "women army infantry" kom ik diverse artikelen (o.m. van de m.i. toch redelijk geïnformeerde Washington Post) tegen waarin melding gemaakt wordt van het feit dat dit jaar begonnen is met het toelaten van vrouwen in Amerikaanse gevechtsfuncties.

onderofficier

Citaat van: Lynxian op 28/11/2012 | 23:42 uur
en het KCT en Korps Mariniers willen ook geen vrouwen op gevechtsfuncties, dus ik zie niet hoe wij dan een haar beter zouden zijn?

Volgens mij mogen vrouwen gewoon solliciteren bij het KCT.   Daarnaast zitten vrouwen ook op gevechtsfuncties bij Luchtmobiel, 
Daarnaast zitten bij de andere gevechtseenheden (pantsterinfanterie en cavalerie verkenning)  ook vrouwen..   Dus ja wij zijn dus een haar beter, ondanks het bij de mariniers niet mogelijk is.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

dudge

#5
Citaat van: Lynxian op 28/11/2012 | 23:42 uur
Homo's worden niet meer ontslagen en het KCT en Korps Mariniers willen ook geen vrouwen op gevechtsfuncties, dus ik zie niet hoe wij dan een haar beter zouden zijn?

Tja, en ook geen vrouwen op Subs. Maar al met al kun je stellen dat de meeste gevechtsfuncties gewoon open zijn voor vrouwen. Overigens mogen vrouwen in de VS meen ik wel vliegen, is toch ook een gevechtsfunctie?

Lynxian

Citaat van: IPA NG op 28/11/2012 | 17:30 uur
Die Amerikanen zijn daar echt bekrompen bezig, vrouwen mogen niet vechten en als je homo bent wordt je ontslagen. Slaat nergens op.
Homo's worden niet meer ontslagen en het KCT en Korps Mariniers willen ook geen vrouwen op gevechtsfuncties, dus ik zie niet hoe wij dan een haar beter zouden zijn?

IPA NG

Die Amerikanen zijn daar echt bekrompen bezig, vrouwen mogen niet vechten en als je homo bent wordt je ontslagen. Slaat nergens op.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

onderofficier

En G.I. Jane dan.............?  ;)  ;D  ;)  ;D  ;)  ;D   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

SAN FRANCISCO - Vier Amerikaanse vrouwelijke militairen eisen het recht om in gevechtsfuncties te worden toegelaten. Ze hebben daarom het Amerikaanse ministerie van Defensie voor de rechter laten dagen.

De zaak is aangespannen door American Civil Liberties Union. De burgerechtenorganisatie noemde het dinsdag in strijd met de grondwet dat vrouwen op basis van hun geslacht zijn uitgesloten van duizenden banen in gevechtsfuncties. Zo mogen ze bijvoorbeeld niet bij de infanterie.

De vier vrouwen die de zaak hebben laten aanspannen, zijn al uitgezonden geweest naar Irak en Afghanistan.

Telegraaf,
di 27 nov 2012, 20:56