NATO's next-generation maritime multi mission aircraft

Gestart door Harald, 16/02/2018 | 08:22 uur

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/02/2018 | 14:27 uur
Laten we eerst kijken naar de beschikbare militaire velden.

De grootste operationele militaire banen vind je op Volkel met 3027 m & 3024 m, daarna gevolgd door Eindhoven met 3000 m. Leeuwarden heeft een baan van 2957 m en een baan van 2000 m.
Het maximale opstijg gewicht van een P-8 is vergelijkbaar met dat van de 737-900ER (een kleine 600 kg meer) deze heeft een runway nodig van 3000 m.

De baan van Woensdrecht is met haar 2442 m te kort voor een volle P-8. En echt ruimte om de baan te verlengen is er niet (niet genoeg om tot die 3000 m te komen).
Op Leeuwarden zou het naar mijn inzicht nog wel mogelijk moeten zijn een kleine 70 m toe te voegen zodat de baan vergelijkbaar zijn met die van Volkel en daarmee geschikt om vol beladen P-8's te laten stijgen/landen.

Zander

Citaat van: Umbert op 16/02/2018 | 14:42 uur
Gaat denk al afvallen ivm outsourcing vakantieverkeeer Schiphol

En strategisch niet handig.
Schiet een paar dijken lek en je kisten staan onder water.
Lelystad ligt behoorlijk onder zeeniveau(+-3.6m onder NAP)

Zouden wij dit soort kisten niet samen bij onze oude Orions op de Duitse basis Nordholz kwijt kunnen?
Of is dat een heel gek idee? Dit ligt niet ver van Nederland en dicht bij de Noordzee.
Mogelijk bij de Belgen op een Vliegbasis?
Of kunnen we het vliegveld bij Den Helder niet ombouwen?
Den Helder en omgeving heeft een zeer lage bevolkingsdichtheid dus weinig overlast en dichtbij de rest van de marine.
People are sheep

Umbert

Citaat van: Ace1 op 16/02/2018 | 14:25 uur
Wat dacht je van Lelystad airport?

Gaat denk al afvallen ivm outsourcing vakantieverkeeer Schiphol

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 16/02/2018 | 14:25 uur
Wat dacht je van Lelystad airport?

Laten we eerst kijken naar de beschikbare militaire velden.

Ace1

Citaat van: Umbert op 16/02/2018 | 13:42 uur
Misschien heel raar maar waarom kustwachtvliegtuigen niet naar Eelde hebben redelijk lange runway en geloof plek zat komt er ruimte vrij op schiphol en bestaansrecht van Eelde komt minder in gedrang ook eventueel MPA sqn (flight) kan vandaar uit zijn werk gaan doen want ligt relatief dicht bij zee.   

Wat dacht je van Lelystad airport?

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/02/2018 | 14:14 uur
Zie Reactie #7

Woensdrecht eventueel voor groot onderhoud aan de kisten in Europa? Ik vind Woensdrecht wel een mooie support base, ik zou zelf voor Leeuwarden kiezen.
Grote basis en straks nog maar 1 F-35 Squadron dus ruimte genoeg om deze kisten te stationeren. En dichtbij het grootste deel van het missie gebied (Noordzee/Baltic/ Schotse wateren).

Ace1

Citaat van: Harald op 16/02/2018 | 13:28 uur
De vliegbasis is niet operationeel, wat wil zeggen dat er geen vliegend materieel gestationeerd is dat tijdens militaire operaties wordt ingezet. Als zogenaamde Main Support Base huisvest de vliegbasis verschillende onderdelen en commerciële bedrijven die de volgende taken vervullen; meteorologie, opleidingen, onderhoud/modificatie en logistiek.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegbasis_Woensdrecht

Woensdrecht heeft maar 1 start- en landingsbaan, lengte ca. 2450 meter. Lengte zo inprincipe lang genoeg moeten zijn voor 737 en/of A320 achtige type toestellen.

Voor de kleinere moderne verkeersvliegtuigen is normaal gesproken een baan van 6000 voet (1829 meter) lang genoeg voor start of landing. Voor grotere toestellen zoals een Boeing 747, Boeing 757, Boeing 767 en de Airbus A310 tot Airbus A380 is een lengte gewenst van minimaal 8000 voet (2468 meter) op zeeniveau
https://nl.wikipedia.org/wiki/Startbaan

Een An-124 kan landen en opstijgen op woensdrecht


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 16/02/2018 | 13:28 uur
De vliegbasis is niet operationeel, wat wil zeggen dat er geen vliegend materieel gestationeerd is dat tijdens militaire operaties wordt ingezet. Als zogenaamde Main Support Base huisvest de vliegbasis verschillende onderdelen en commerciële bedrijven die de volgende taken vervullen; meteorologie, opleidingen, onderhoud/modificatie en logistiek.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegbasis_Woensdrecht

Woensdrecht heeft maar 1 start- en landingsbaan, lengte ca. 2450 meter. Lengte zo inprincipe lang genoeg moeten zijn voor 737 en/of A320 achtige type toestellen.

Voor de kleinere moderne verkeersvliegtuigen is normaal gesproken een baan van 6000 voet (1829 meter) lang genoeg voor start of landing. Voor grotere toestellen zoals een Boeing 747, Boeing 757, Boeing 767 en de Airbus A310 tot Airbus A380 is een lengte gewenst van minimaal 8000 voet (2468 meter) op zeeniveau
https://nl.wikipedia.org/wiki/Startbaan

Zou geen probleem moeten zijn gezien de huidige activiteiten van Woensdrecht, er is voldoende ruimte (al zou ik Leeuwarden de voorkeur geven)

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Citaat van: Umbert op 16/02/2018 | 13:42 uur
Misschien heel raar maar waarom kustwachtvliegtuigen niet naar Eelde hebben redelijk lange runway en geloof plek zat komt er ruimte vrij op schiphol en bestaansrecht van Eelde komt minder in gedrang ook eventueel MPA sqn (flight) kan vandaar uit zijn werk gaan doen want ligt relatief dicht bij zee.

Dan krijgen de groningers nog meer last van trillingen / geluidsoverlast, laat het maar gewoon op schiphol daar staan die kisten goed. En de eventuele MPA's wel op Leeuwarden daar ligt al de militaire infrastructuur en ondersteuning op een vliegveld zoals Eelden moet dit allemaal bijgebouwd worden en dat kost een hoop geld. Op Leeuwarden hoeven enkel een paar hangaars en ander ondersteunend materiaal gebouwd/gekocht worden. De munitie kan in de oude bunkers opgeslagen te worden,daarnaast ligt Leeuwarden strategisch goed voor de MPA taken in combinatie met Noorwegen, VK en VS en kun je makkelijk ook toestellen van de partners ontvangen voor oefeningen of nood om uit te wijken naar hun vliegbasissen.

Umbert

Misschien heel raar maar waarom kustwachtvliegtuigen niet naar Eelde hebben redelijk lange runway en geloof plek zat komt er ruimte vrij op schiphol en bestaansrecht van Eelde komt minder in gedrang ook eventueel MPA sqn (flight) kan vandaar uit zijn werk gaan doen want ligt relatief dicht bij zee.   

Harald

Citaat van: Ace1 op 16/02/2018 | 13:11 uur
En Woensdrecht als alternatief?

De vliegbasis is niet operationeel, wat wil zeggen dat er geen vliegend materieel gestationeerd is dat tijdens militaire operaties wordt ingezet. Als zogenaamde Main Support Base huisvest de vliegbasis verschillende onderdelen en commerciële bedrijven die de volgende taken vervullen; meteorologie, opleidingen, onderhoud/modificatie en logistiek.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegbasis_Woensdrecht

Woensdrecht heeft maar 1 start- en landingsbaan, lengte ca. 2450 meter. Lengte zo inprincipe lang genoeg moeten zijn voor 737 en/of A320 achtige type toestellen.

Voor de kleinere moderne verkeersvliegtuigen is normaal gesproken een baan van 6000 voet (1829 meter) lang genoeg voor start of landing. Voor grotere toestellen zoals een Boeing 747, Boeing 757, Boeing 767 en de Airbus A310 tot Airbus A380 is een lengte gewenst van minimaal 8000 voet (2468 meter) op zeeniveau
https://nl.wikipedia.org/wiki/Startbaan

Ace1

Citaat van: Harald op 16/02/2018 | 10:42 uur
Je zou kunnen denken aan Leeuwarden ? of Eindhoven bij de andere MRTT toestellen
Valkenburg is niet meer helaas.

De baan van Eindhoven is net gerenoveerd en heeft een lengte van 3 km, dus lang genoeg. Tevens de DO-228 vliegen nu ook voor de kustwachttaken vanaf Eindhoven.

Bij Leeuwarden loopt je (denk ik) tegen de problemen aan met extra geluid en vliegbewegingen en de directe omgeving en bebouwing.

en idd het weer in het leven roepen van een MLD squadron !

En Woensdrecht als alternatief?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 16/02/2018 | 11:39 uur
Ik ben voor een nieuwe MPA maar ik zou zeggen : Koop de P-8 van de plank en opereer deze samen met de Noren/Britten. Noorwegen leased 5 stuks en de Britten kopen er 9, als Nederland 5 of 6 toestellen zou aankopen dan heb je samen al 20 stuks.

Opererend vanaf 3 basisen : RAF Lossiemouth (schotland), Andøya Air Station (Noorwegen), Leeuwarden (Nederland) en de Yanks opererend vanaf NAS Keflavik(Ijsland).
Daarmee heb je een stevige noordelijke MPA groep die samen misschien beschikt over een kleine 32 toestellen.

Daarbij de heroprichting van VSQ-320 of 321 onder de CLSK vanaf Leeuwarden, voor F-16/F-35 zit daar ook 322 squadron gestationeerd.

Ik ben voor!

Parera

Citaat van: Sparkplug op 16/02/2018 | 11:47 uur
Noorwegen wilde een paar jaar geleden leasen, maar besloot alsnog te gaan kopen. Mocht het ooit zo ver komen, dan lijkt mij jouw opzet praktischer.

Leasen of Kopen het gaat er om dat je de toestellen kan gebruiken. Die 2 woordjes zijn niet zo heel belangrijk.
Ik ben gewoon bang bij dit project van de NAVO dat er teveel ''haantjes'' gaan staan kraaien en dat er weer een 6 verschillende versies komen van de A320 MPA waarbij elk land net weer andere aanpassingen gedaan heeft net als dat nu gebeurd bij de NH-90. Daar is opzich niets mis mee maar niet iets waar ik een goed gevoel bij heb, daarnaast is ook het regeringstoestel straks een 737 BBJ dus daar kan je mee van profiteren als je de P-8's aanschaft in onderhoud/opleiding. Eventueel kan het toestel zelfs onder het squadron geplaatst worden.

Hoe dan ook voor Nederland als er een nieuwe MPA komt moet het (in mijn ogen) van de plank gekocht kunnen worden en niet meer meedoen aan ontwikkeling ervan.