Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

Turkish Shipyard Lays Keel Of Ukraine's 2nd MILGEM Corvette

On August 18, 2023, Turkish defense company STM announced the keel laying of the second MILGEM corvette for the Ukrainian Navy. The event took place at the RMK Marine Shipyard in Istanbul.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/08/turkish-shipyard-lays-keel-of-ukraine-2nd-milgem-corvette/

Parera

#2314
Citaat van: Thomasen op 18/08/2023 | 16:27 uurIk zou verbaasd zijn als deze 3 er niet komen. Het is op bepaald moment gewoon nodig. En wat ze hebben is oud.

5 extra is een flinke groei. Betwijfel inderdaad of we dat gaan zien. Hangt er vanaf wat zeet de schnellboten doen denk ik.

Die 3 fregatten die komen er ongetwijfeld wel, daar is nu het moment voor binnen de Poolse defensie en ook het benodigde budget zal er zijn. Ik betwijfel wel of alle 3 de schepen hun volledige uitrusting krijgen, voornamelijk die 32 VLS cellen gevuld met CAMM/ESSM daar heb ik mijn twijfels over. Ook de 8 optionele RBS-15 raketten zullen niet geplaatst worden op alle 3 de schepen is mijn verwachting, hooguit op 1 of zelfs op geen een.

Mijn verwachting is dat de schepen uitgerust gaan worden met het 76 mm kanon, 2x 35 mm snelvuurkanons, 8x RBS-15. Dan mogelijk voor 2 van de 3 schepen torpedobuizen met MU-90 LWT's, ik verwacht dat men deze overneemt van de 2 OHP klasse fregatten die ze in dienst hebben. En dan zou het zomaar kunnen dat er slechts 8 of 16 Mk41 VLS cellen geinstallieerd gaan worden en de overige 24-16 stuks FFBNW uitgevoerd.

Die overige 5 fregatten zie ik niet gebeuren, hooguit dat men er voor kiest om er nog 1 bij te kopen en daarna verder gaat kijken naar de andere vloot eenheden die vervangen moeten worden. Ik zie ze eerder nog 4 korvetten erbij bouwen dan 4 van dit soort formaat fregatten ter vervanging van de Orkan klasse & ORP Kaszub. Een mogelijkheid is voor de Polen om hierbij samen te werken met de Zweden en haar nieuwe Luleå klasse korvetten ergens in de jaren '30.

Parera

Poland Could Order Five More Miecznik Frigates

On August 16, Poland's Miecznik program entered production with a steel cutting ceremony for the first of three frigates. The ceremony was held at PGZ Stocznia Wojenna in Gdynia. Prior to the event, PGZ and Babcock signed an agreement including an option to build five more units. This would bring the total to eight brand new frigates for the Polish Navy fleet...

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/08/poland-could-order-five-more-miecznik-frigates/



Tsja wij kunnen ook nog 2 ASWF's bij bestellen maar of we dat ook nog doen is nog maar de vraag. Ik ben heel erg sceptisch als het gaat om de Poolse marine en haar plannen.

Parera

Citaat van: StrataNL op 18/08/2023 | 02:13 uurVeel te hoog, MK41 tenminste. Dan zou je naar MK56 VLS moeten kijken zoals de Denen gebruiken.

Mk56 zou een optie kunnen zijn, maar dan zit je nog steeds met die kabels/ antennes die tussen de twee masten in lopen.

extra loitering munitions zouden we kunnen meenemen als de missionbay uitgerust word met het Cube systeem.

StrataNL

Citaat van: Master Mack op 17/08/2023 | 19:57 uurIs er geen VLS in container vorm zoals op de TRIFIC ontwerpen dan plaats je twee containers boven de multi mission bay geen gaten in het dek
Veel te hoog, MK41 tenminste. Dan zou je naar MK56 VLS moeten kijken zoals de Denen gebruiken.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Master Mack op 17/08/2023 | 19:57 uurIs er geen VLS in container vorm zoals op de TRIFIC ontwerpen dan plaats je twee containers boven de multi mission bay geen gaten in het dek

Dat kan misschien wel, maar ik weet niet hoeveel ruimte er zit tussen de RAS positie (dat die bruikbaar blijft) en de NSM's. Als daar ruimte zit dan moet dat wel passen, maar er zitten ook nog kabels tussen beide masten waardoor het misschien niet mogelijk is op die positie raketten omhoog te schieten.

Master Mack

Is er geen VLS in container vorm zoals op de TRIFIC ontwerpen dan plaats je twee containers boven de multi mission bay geen gaten in het dek

Parera

Saab Starts Production Of Finnish Navy's Composite Masts
On Tuesday, 15 August, a composite cutting ceremony was held at Saab's site in Karlskrona for the first of four masts for the Finnish Navy's new ships.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/08/saab-starts-production-of-finnish-navys-composite-masts/



Parera

#2307
Citaat van: Master Mack op 17/08/2023 | 12:53 uurIk vind ons ASWF het mooiste ontwerp waar we het nu nog wel afleggen in VLS cellen. Overige is makkelijk bij te plaatsen in de midscheeps.

Een kleine kanttekening bij de Poolse ontwerpen, net als de bouw van 3 schepen moet ik nog maar zien of het volledige pakket aan bewapening geplaatst gaat worden.

De korvetten die ik eerder noemde zouden ook uitgerust worden met:
- 1x 76 mm kanon SR
- 1x 8 cells Mk41 VLS (32x ESSM)
- 1x RAM CIWS
- 1x ASW mortier
- 2x 3 Torpedo buizen (MU90)

En wat men uiteindelijk geplaatst heeft is
- 1x 76 mm kanon SR
- 2x 30 mm kanon Marlin

Daarnaast hebben ze nog 4 Poolse 12,7 mm MG's en Poolse MANPADS aan boord.

Deze nieuwe fregatten moeten worden uitgerust met:
- 1x 76 mm kanon SR
- 2x 35 mm kanon (PIT Radwar)
- 2x 12,7 mm RCWS
- 4x 8 cells Mk41 VLS (32 cells -> 128x CAMM
- 2x 4 RBS-15 ASuW raketten + 2x4 optioneel te plaatsen
- 2x 3 Torpedobuizen (onbekend type)

En over het makkelijk midscheeps bij te plaatsen van VLS cellen op het ASWF ben ik nog niet zo overtuigd. In theorie zou het heel goed kunnen maar dan verlies je niet alleen je enige mulitmission bay maar ook bij de RAS posities heb ik mijn twijfels of dat zo simpel te plaatsen is. Het aantal NSM's is wel relatief simpel uit te breiden als je niet te dicht bij die RAS posities uitkomt. Ik weet inmiddels dat het ontwerp weinig tot geen ruimte bied voor extra VLS cellen, helaas. Maar als we kijken naar ASWF dan zouden met het halve VLS vol met ESSM en de rest met een andere grotere raket + de RAM we nog beschikken over een veel groter aantal luchtdoel-raketten t.o.v. de huidige M-fregatten.

ASWF
8 x 4 cells -> 32 ESSM
1x RAM -> 21 raketten

MFF
16x NSSM


Master Mack

Ik vind ons ASWF het mooiste ontwerp waar we het nu nog wel afleggen in VLS cellen. Overige is makkelijk bij te plaatsen in de midscheeps.

Parera

#2305
Citaat van: Huzaar1 op 17/08/2023 | 07:50 uurEh..dit ding lijkt vrijwel een identieke kopie van het NL te bouwen fregat.

Misschien toch even langs bij Hans Anders? :angel:

Als je nu had gezegd het lijkt een kopie van de Britse Type 31 fregatten dan had ik je gelijk gegeven want dat is ook de basis van het ontwerp en ook de Deense Iver Huitfeldt klasse. Maar ze lijken totaal niet op de ASWF's hoor. Maar misschien is dit een vergelijking die sommige mensen ook hebben bij het zien van een CV90 dan is dat vaak ook een tank want het lijkt er zo op.

Het enigste dat overeenkomt met NL schepen zijn de sensoren, deze zijn afkomstig van Thales Nederland. Men heeft gekozen voor export varianten van de NS-50 (NS-58) en SM-400 (SM-410), STIR 1.2 FCR's & 2 Thales Frankrijk IFF systemen.

ASWF NL/BE


Miecznik POL


Type 31 UK

Huzaar1

Citaat van: Parera op 17/08/2023 | 03:07 uurPoland Starts Construction On New Miecznik Frigate







Eh..dit ding lijkt vrijwel een identieke kopie van het NL te bouwen fregat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2303
Poland Starts Construction On New Miecznik Frigate

A first steel cutting ceremony took place today at the PGZ Naval Shipyard in Gdynia, Poland, marking the start of construction of the first new frigate for the Polish Navy (Marynarka Wojenna) as part of the Miecznik program.




https://www.navalnews.com/naval-news/2023/08/poland-starts-construction-on-new-miecznik-frigate/

Er zouden 3 fregatten op het programma staan, maar eerst maar eens zien of ze schip nummer 1 op schema geleverd gaan krijgen en het niet afloopt zoals het vorige korvetten project van de Polen. Van deze Gawron klasse had men er 7 besteld bij het Duitse Thyssen Krupp Marine Systems maar uiteindelijk is er slechts 1 in gebruik genomen en dan ook nog in sterk verminderde uitrusting waardoor het eigenlijk een OPV geworden is. Ook heeft de bouw ruim 18 jaar in beslag genomen waarbij in 2001 de kiel gelegd werd van het schip, de te waterlating in 2015 plaatsvond en het schip pas in 2019 in dienst genomen is.

Harald


Parera

NVL Group Lays Keel Of First Type 707 Oiler For German Navy

On August 08, 2023, NVL Group announced the keel-laying ceremony for the first 707-class replenishment oiler in Rostock NEPTUN WERFT.



https://www.navalnews.com/naval-news/2023/08/nvl-group-lays-keel-of-first-type-707-oiler-for-german-navy/