Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Huzaar1

Citaat van: Parera op 29/01/2024 | 16:58 uurDit is iets wat ik al vaker gezegd heb, bouw gewoon een 2e CSS. Het JSS concept waar we nu mee varen is iets wat we eigenlijk niet meer nodig hebben. De strategische zee transport capaciteit is leuk, maar als onze mariniers de focus gaan verleggen naar lichte eenheden en kleinere snelle raids dan valt dat grotendeels weg. De taak van RAS word overgenomen door het 2e CSS, dan blijft alleen de helikoter carrier taak over.

We zien de laatste tijd dat de Doorman ingezet word als transportschip van mariniers via de helikopters maar ook als ASW heli carrier. Dat doen we op dit moment met 3 NH-90's aan boord, maar nooit de volle potentie van de Doorman (6+ NH-90).

Op het moment dat we de Doorman vervangen door 2(schepen uit de) LPX (familie) voor de transport & heli carrier taak en 1 CSS voor de RAS taak dekken we het gehele plaatje af met 3 nieuwe schepen. Hoe dan ook het schip zal in de jaren '40 vervangen moeten worden door nieuwe capaciteit.


Een hele andere variant kan een heli/drone carrier kan zijn, maar de focus van de KM lijkt te liggen op kleinere schepen. Als je dan zou gaan voor een doorontwikkeling van het JSS gecombineerd met de nu te bouwen drone carrier voor Portugal kom je op een interessant ontwerp uit. Met een lengte van ergens tussen de 120 en 180 m zit er voldoende ruimte in voor alle huidige taken van het JSS gecombineerd met de nieuwe taak drone carrier. Hier in past eventueel ook nog een dok voor LCU/LCM's om het rollend materieel aan land te zetten maar ook voor de inzet van USV's en/of UUV's.

We hebben een vaste en grote taak in rampen ondersteuning met name in de West en daar zijn zulke grote schepen echt voor vereist.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Greece Closer Than Ever To Procure LCS From The U.S.

The Hellenic Navy is closer than ever to procure Freedom-class Littoral Combat Ships (LCS) following a letter from US Secretary of State allocating four vessels to Greece.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/01/greece-closer-than-ever-to-procure-lcs-from-the-u-s/


Greece Expresses Interest In Co-Production Of Constellation-Class Frigates

The Greek Minister of Defence Nikolaos Dendias has officially announced Greece's ambitious plan to construct seven Constellation-class frigates, showcasing the nation's commitment to bolstering its naval capabilities.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/01/greece-expresses-interest-in-co-production-of-constellation-class-frigates/

Parera

Citaat van: Lynxian op 29/01/2024 | 15:26 uurSowieso een goed idee om dat ding te vervangen voor een 2e AOR.
Dit is iets wat ik al vaker gezegd heb, bouw gewoon een 2e CSS. Het JSS concept waar we nu mee varen is iets wat we eigenlijk niet meer nodig hebben. De strategische zee transport capaciteit is leuk, maar als onze mariniers de focus gaan verleggen naar lichte eenheden en kleinere snelle raids dan valt dat grotendeels weg. De taak van RAS word overgenomen door het 2e CSS, dan blijft alleen de helikoter carrier taak over.

Citaat van: Lynxian op 29/01/2024 | 15:26 uurMaar heeft de marine nog een behoefte aan een heli carrier met het nieuwe mariniers raiding concept? Op past het er juist bij doordat naast de kleinere LPXes mariniers ook per heli kunnen worden afgezet?

Drone carrier lijkt me wel een uitkomst; lijkt me een goedkope vervanger voor een (lichte) aircraft carrier. Geen onverstandig asset met onze verre, licht beveiligde eilanden.

We zien de laatste tijd dat de Doorman ingezet word als transportschip van mariniers via de helikopters maar ook als ASW heli carrier. Dat doen we op dit moment met 3 NH-90's aan boord, maar nooit de volle potentie van de Doorman (6+ NH-90).

Op het moment dat we de Doorman vervangen door 2(schepen uit de) LPX (familie) voor de transport & heli carrier taak en 1 CSS voor de RAS taak dekken we het gehele plaatje af met 3 nieuwe schepen. Hoe dan ook het schip zal in de jaren '40 vervangen moeten worden door nieuwe capaciteit.


Een hele andere variant kan een heli/drone carrier kan zijn, maar de focus van de KM lijkt te liggen op kleinere schepen. Als je dan zou gaan voor een doorontwikkeling van het JSS gecombineerd met de nu te bouwen drone carrier voor Portugal kom je op een interessant ontwerp uit. Met een lengte van ergens tussen de 120 en 180 m zit er voldoende ruimte in voor alle huidige taken van het JSS gecombineerd met de nieuwe taak drone carrier. Hier in past eventueel ook nog een dok voor LCU/LCM's om het rollend materieel aan land te zetten maar ook voor de inzet van USV's en/of UUV's.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 29/01/2024 | 16:01 uur:hrmph: ..
Eventueel ook prima te gebruiken als ASW platform, zowel met Drone's als Helicopters.
Dat vind ik nu eigenlijk ook al voor de JSS.

Voor alles, snesnor, inlichtingen en offensieve en defensieve acties.

Als zo'n schip gelijk kan functioneren met (onder)water drones is dat de stap naar de toekomst.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 29/01/2024 | 15:35 uurIk denk dat dergelijke heli operaties wel een rol zullen blijven spelen. De schaal is de vraag, maar met name voor rampen e.d is het wel fijn. Als dat bij andere schepen belegd kan worden is dat prima.

Ik zou het een goed idee vinden wanneer we een Drone carrier ontwikkelen.

 :hrmph: ..
Eventueel ook prima te gebruiken als ASW platform, zowel met Drone's als Helicopters.
Dat vind ik nu eigenlijk ook al voor de JSS.

Huzaar1

Ik denk dat dergelijke heli operaties wel een rol zullen blijven spelen. De schaal is de vraag, maar met name voor rampen e.d is het wel fijn. Als dat bij andere schepen belegd kan worden is dat prima.

Ik zou het een goed idee vinden wanneer we een Drone carrier ontwikkelen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 29/01/2024 | 14:06 uurVerkoop de Doorman aan Ierland! Bouwen we nog een Den Helder erbij en een dedicated grotere heli carrier/drone carrier.
Sowieso een goed idee om dat ding te vervangen voor een 2e AOR. Maar heeft de marine nog een behoefte aan een heli carrier met het nieuwe mariniers raiding concept? Op past het er juist bij doordat naast de kleinere LPXes mariniers ook per heli kunnen worden afgezet?

Drone carrier lijkt me wel een uitkomst; lijkt me een goedkope vervanger voor een (lichte) aircraft carrier. Geen onverstandig asset met onze verre, licht beveiligde eilanden.

Huzaar1

Verkoop de Doorman aan Ierland! Bouwen we nog een Den Helder erbij en een dedicated grotere heli carrier/drone carrier.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

https://marineschepen.nl/nieuws/Eerste-stap-richting-Multi-Role-Vessel-Ierland-gezet-290124.html

Ierland zet stap richting nieuw vlaggenschip; Doorman als voorbeeld


De Ierse Defensie heeft een volgende stap gezet in het proces rondom het verkrijgen van een nieuw Multi Role Vessel. Via een EU-website zijn deze week de eerste aanbestedingsdocumenten gedeeld. Ierland heeft al enkele jaren zijn zinnen gezet op een multifunctioneel schip. Het Nederlandse Joint Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman wordt in Ierse media genoemd als voorbeeld. Damen Shipyards is in de race om het Ierse schip te bouwen.

Harald

TKMS And Thales Cooperate In Hellenic Navy Frigate Modernization Program

On January 24, 2024, ThyssenKrupp Marine Systems announced it formed a consortium with Thales for the mid-life upgrade of the Hellenic Navy's MEKO 200HN frigates.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/01/tkms-and-thales-cooperate-in-hellenic-navy-frigate-modernization-program/

Harald

Lockheed Martin to integrate PAC-3 MSE with Aegis and Mk 41 VLS

Lockheed Martin is gearing up for a live-fire test in the coming months, aiming to showcase the integration of a proven U.S. Army air defense missile with the Navy's established combat system for its surface fleet. This ambitious project, reported by Breaking Defense, involves integrating the PAC-3 Missile Segment Enhancement (PAC-3 MSE) with the Aegis Weapon System, potentially bolstering the Navy's air defense capabilities.

https://alert5.com/2024/01/25/lockheed-martin-to-integrate-pac-3-mse-with-aegis-and-mk-41-vls/#more-98596

Parera

Citaat van: Thomasen op 24/01/2024 | 06:23 uurType26, F110 en FREMM draaien toch allemaal Aegis? Al is dat volgens mij nog geen eis?
En hoewel ze echt veel geld hebben, is omvang bemanning wel een ding.

Voor zover we weten is dat nog geen eis nee, maar het officiële plan moet ook nog naar buiten komen. Het zou niet gek zijn dat men verder gaat met het AEGIS systeem. Daar in tegen was dit hun eerste AEGIS klasse en dan ook nog uitgerust met de verouderde SPY-1, verder is het schip grotendeels ingevuld door Kongsberg.

Volgens mij zijn de Noren ook niet heel tevreden over de Spaanse schepen, natuurlijk is er 1 gezonken door een aanvaring maar ook de rest heeft problemen. Zo is de Otto Sverdrup in Oktober 2023 in de Bjørnafjorden stil gevallen door een defect aan twee generatoren en moest ze naar de haven gesleept worden ter reparatie. Het schip had zelf kunnen varen, maar is uit voorzorg gesleept. Een jaar eerder had de Thor Heyerdahl ook problemen met de voortstuwing.

We zullen nog even moeten afwachten tot er meer info naar buiten komt rondom deze plannen, maar we moeten niet vergeten dat de Noren al eerder genoemd zijn als mogelijk 3e ASWF partner land.

Als je ook kijkt naar de Nansen klasse en het ASWF is dat al qua SEWACO een flinke stap voorwaarts. Het aantal VLS cellen verdubbeld*. Ook kan ik niet terug vinden of de Noren al strike length cellen gebruiken of alleen de variant geschikt voor de ESSM.

Daarnaast is het moderne 76 mm kanon gecombineerd met de RAM een goede CIWS combinatie. Aangevuld door de 40 mm's & de 12,7 mm RCWS's zijn de schepen ook in staat zich te verdedigen tegen oppervlakte doelen of kleine drones. De Noren zullen kiezen voor de protector RCWS i.p.v. de Lionfish omdat deze uit eigen productie komt.

* Behalve bij de Thor Heyerdahl deze is vanaf de bouw uitgerust met 16 VLS cellen.

Kornet43

Citaat van: Parera op 23/01/2024 | 21:48 uurEven een klein overzichtje van de verschillende opties en de (geschatte) prijzen per schip (in miljoenen).

Type 26 | UK | 8,000 t | €982|  export AUS, CAN
F-110 | SPA | 6,100 t | €860| export geen
ASWF | NLD | 6,400 t | €942| export BE
FREMM ASW | ITA | 6,700 t | €910| export FRA, USA, MAR, EGY


De Spaanse F-110 lijkt dus de goedkoopste te zijn, maar van dit schip is geen export prijs bekend. Dit is ook zo voor de NL/BE ASWF's. De Type 26 & F-110 liggen voor de hand als je kijkt naar de mogelijkheden om AEGIS te behouden. Bij de Type 26 komen er dan wel behoorlijk extra kosten bij als je kijkt naar de export schepen (AUS & CAN) deze betalen tussen de 2,75 & 4 miljard euro per schip maar dat is dan inclusief operationele kosten over de gehele levensduur.

Het ASWF is een van de duurste ontwerpen, maar ik denk ook juist door de kleine gebruikersgroep en omdat de NL/BE industrie niet zo groot is als die van de overige kanshebbers dat de Noren in dit ontwerp nog de meeste eigen eisen kunnen verwerken voor een niet al te hoge meerprijs.
De Noren willen Aegis, dus type 26 is de meest waarschijnlijke optie en geld speelt geen enkele rol voor het steenrijke Noorwegen.

Parera

#2573
Even een klein overzichtje van de verschillende opties en de (geschatte) prijzen per schip (in miljoenen).

Type 26 | UK | 8,000 t | €982|  export AUS, CAN
F-110 | SPA | 6,100 t | €860| export geen
ASWF | NLD | 6,400 t | €942| export BE
FREMM ASW | ITA | 6,700 t | €910| export FRA, USA, MAR, EGY


De Spaanse F-110 lijkt dus de goedkoopste te zijn, maar van dit schip is geen export prijs bekend. Dit is ook zo voor de NL/BE ASWF's. De Type 26 & F-110 liggen voor de hand als je kijkt naar de mogelijkheden om AEGIS te behouden. Bij de Type 26 komen er dan wel behoorlijk extra kosten bij als je kijkt naar de export schepen (AUS & CAN) deze betalen tussen de 2,75 & 4 miljard euro per schip maar dat is dan inclusief operationele kosten over de gehele levensduur.

Het ASWF is een van de duurste ontwerpen, maar ik denk ook juist door de kleine gebruikersgroep en omdat de NL/BE industrie niet zo groot is als die van de overige kanshebbers dat de Noren in dit ontwerp nog de meeste eigen eisen kunnen verwerken voor een niet al te hoge meerprijs.

Huzaar1

Dat is waar. Overheen gelezen, maar belangrijk detail. Dank, je hebt gelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"