Vrouwen bij defensie

Gestart door Sanne, 27/04/2003 | 10:54 uur

Wat vindt u van vrouwen bij defensie?

Ja: Goeie zaak!
180 (45.5%)
Mwah: Moeten ze zelf weten, maakt me niet uit
73 (18.4%)
Mwah: Liever niet
29 (7.3%)
Nee: Slecht plan
28 (7.1%)
Ligt eraan waar
86 (21.7%)

Totaal aantal stemmen: 100

Wout

Marcel, je hebt het niet helemaal begrepen volgens mij. Het gaat om de kleine ruimte waar je maanden lang met elkaar moet kunnen leven. Ik weet niet of jij wel eens met drie of meer vrouwen tegelijk hebt samengewerkt op een relatief kleine afdeling of ruimte, maar ik kan je één ding vertellen: 99 van de 100 keer gaat dat fout binnen een maand. En op dit punt spreek ik uit meer ervaring dan ik zou willen hebben, ik zit nu middenin zo'n situatie :-[

Over het algemeen genomen praten vrouwen nogal veel met anderen over anderen. Achter je rug om, roddelen noemen ze dat ook wel. Ik kan nu een heel stuk gaan schrijven over de kwalijke effecten van roddelen, hoe het in zijn werk gaat en waarom je dat niet aan boord een marineschip wilt hebben maar ik neem aan dat je slim genoeg bent om dit zelf te verzinnen.

Op een onderzeeboot is het nog erger. Veel kleinere ruimtes, totaal geen greintje privacy (een speciale vrouwenkamer is niet mogelijk omdat er niet eens kamers zijn), geen ruimte voor een extra vrouwentoilet of iets dergelijks dus je stuit daar al op veel problemen. Moet je je dan ook nog eens voorstellen dat er geroddeld wordt over medebemanningsleden. De bemanning heeft elk een zware en verantwoordelijke taak, niets mag de uitvoer van werkzaamheden in gevaar brengen. Dus geen vrouwen aan boord van een onderzeeboot s.v.p.. Ik heb het namelijk nog niet eens over de mogelijke relaties en de gevaren hiervan gehad.

ps. vrouwen hebben natuurlijk ook heel veel voordelen ;)

Marcel

Peter, dat er nog steeds geen vrouwen op subs varen is enkel (overigens heeeeeeeeel slecht excuus) dat er geen plek is. De bedden zouden te laag zijn om een vrouw te kunnen herbergen. Hmmm.., slecht excuus.

Vrouwen bij defensie? Dat moeten vrouwen helemaal zelf weten. Ik ben overigens van mening dat er nu ook wel eens vrouwen bij het korps mariniers toegelaten moeten worden. Volgens mij is de regel dat dat niet kan in strijd met de grondwet.

Gemengd varen levert inderdaad relaties op, maar...., kunnen die ook niet ontstaan op het werk op de wal? of in het burgerleven? En ook dan kunnen die relaties problemen veroorzaken. Nee, slecht excuus Peter.


Ton de Zwart

#5
Mag eigenlijk geen probleem zijn, ware het niet dat de hormonen nu eenmaal blijven werken, ook al staan daar strenge voorschriften tegenover. Zoals hierboven al genoemd loopt het niet lekker op beperkte lokaties zoals een schip. Relaties ontstaan en dat zou geen probleem geven als daarmee ook niet negatieve uitingen zouden ontwaken, zoals jaloezie en afgunst.  Nog maar niet te spreken over ontrouw t.o.v. thuis.  En het gebeurd echt op uitgebreide schaal.
Toen destijds voor het eerst vrouwen werden geplaatst op een varend schip, de Poolster was Leiden in last.  Op de TV hele discussies en ongeruste echtgenotes werden er bij gehaald en de zaak werd met groot geweld van hogeraf gesust.  Het was niet waar, en alles was in de greep.  Maar de werkelijkheid was echter heel anders. natuurlijk ging "men" vreemd aan boord en niet zo'n klein beetje ook.  Ik heb het uit eerste hand!!
Daarbij komt nog een ander niet onbelangrijk aspect. Vrouwen zijn nu eenmaal fysiek minder sterk.  Het is misschien beroerd het te moeten toegeven,maar zo is het.

Werkzaamheden aan boord zijn vaak afhankelijk van spierkracht. Je kunt een meisje van normale proporties nu eenmaal geen zak aardappelen laten sjouwen om artilleriegranaten laten zeulen.  Bier laden, wat een erg belangrijk werk is aan boord van de KM schepen is sinds mensheugenis, is ook niet echt een vrouwelijk karwei. Wat dacht je van het zeulen met meertrossen en BOZ gerei?  Zo kan ik nog wel even doorgaan.  Wat gebeurd er dus, mannelijke opvarenden nemen al of niet vrijwillig dat werk voor hun rekening. Al of niet uit ridderlijkheid, of gewoon om bij de dames in een goed blaadje te komen.  Je weet natuurlijk nooit wat het oplevert. Maar de dames krijgen hetzelfde betaald als hun mannelijke collegae en hebben dezelfde bevorderingsverwachtingen.  Ook dat geeft veel wrevel.  Daarbij komt nog eens dat vrouwen vaker medisch niet inzetbaar zijn, hup de mannen vallen wel weer in.
In vredesomstandigheden geeft dit allemaal al problemen. Maar het is een grote gok hoe een vrouw zich zal gedragen in gevechtsomstandigheden.  Als ze al over de rooie gaan als ze een spin of een muis ontwaren, dit niet durven dat niet, hoe moet het dan onder het vreselijke oorlogsgeweld, zo dat ooit plaats vind?
We hebben het trouwens nog steeds over situaties bij de KM, voor alle duidelijkheid. Hoe zal het gaan als het schip treffers krijgt van inkomende raketten, bommen of torpedo's? Als de flarden scheepsmetaal en menselijk weefsel in het rond vliegen, met hier en daar afgerukte hoofden, armen en benen?  Ik schets het even cru, maar dat is de werkelijkheid van een zeegevecht!!!
Vrouwen aan boord is door de politiek opgedrongen.  Het moest zo nodig i.v.m. de emancipatie. Maar was het nou echt een reeël en wijs besluit? Is de gevechtskracht er mee gediend? En daar gaat het nu om, in 's lands belang en in belang van schip en bemanning.
Vrouwen kunnen m.i. best militair zijn, maar laten ze wegblijven van schepen zo wie zo, en ter land alleen in functies die niet direct tot de gevechtsfuncties behoren.  Maar misschien vergis ik me en blijken het voorbeeldige gevechtssoldaten te zijn; het is alleen een grote gok, en het is heel link om die te nemen, omdat anderen er de dupe van zouden zijn.


Caspar

Maakt me niks uit, heb zelf bij de Verbindingsdienst gezeten en daar was het normaal, maar kan me voorstellen dat een vrouw bij bepaalde andere eenheden/dienstvakken wel voor problemen kunnen komen te staan.

Mourning

Geen problemen mee! Vrouwen blijken vooral erg goed te zijn in het tegelijkertijd uitvoeren van verschillende zaken. Vooral in gevechtshelicopters schijnen we een aantal erg bekwame vrouwelijke piloten te hebben.
Ik ga er vanuit dat dat klopt als ik dat in een serieus blad lees.

Denk wel dat sommige functies, zoals Peter al aangaf, niet voor vrouwen toegankelijk moeten blijven als dat de stabiliteit of gevechtskracht van een eenheid reeel aantast.
Maar het is maar een heel beperkt aantal eenheden waar dat op van toepassing is.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

-Peter-

#2
Mijn mening gaat alleen over vrouwen binnen de KM, en niet binnen heel defensie, maar is de volgende:

Aan de ene kant is het juist wel fijn om vrouwen binnen de KM te hebben, en zeker ook aan boord van schepen. Toch heeft het aan de andere kant ook zeker een aantal nadelen.

Als ik naar de afgelopen 4 jaar van mij kijk, welke ik doorgebracht heb aan boord. Kan ik het volgende hierover vertellen:
Ik heb het hier over een boot van 50,5 meter en 9 meter breed. Op deze boot zitten wij normaal gesproken met een bemanning van tussen de 35 en 42 mensen. Normaal gesproken zijn hiervan tot 6 personen vrouwen. In principe kunnen wij aan boord ook niet meer dan zes vrouwen kwijt, daar het slaapverblijf voor de vrouwen dan vol is, en gemengt slapen niet toegestaan is...

Aan de ene kant is mijn ervaring geweest dat het voor de sociale sfeer zeker een voordeel kan zijn dat er een aantal vrouwen aan boord zijn. Maar aan de andere kant is het mij ook opgevallen dat er met name tijdens langere reizen, nagenoeg altijd ook relatie's ontstaan aan boord. En dit is iets waar ik zelf absoluut geen voorstander van kan zijn. Dit wekt over het algemeen op de langere termijn alleen maar ergenis en irritatie op. Wat je op zo'n kleine boot niet kunt hebben.

Een tweede 'nadeel' van vrouwen aan boord is als vrouwen onderling ruzie krijgen. Meestal al er tussen mannen ruzie ontstaat, dan loopt dat steeds verder uit de hand totdat ze elkaar op de bek slaan... Waarna ze meestal een uurtje later weer gezellig aan het bier zitten.
Daarintegen kunnen vrouwen een ruzie tot soms wel weken lang vol houden, waardoor dit ten kostte gaat van de algehele sfeer aan boord. En dat is iets wat je niet wilt, want 14 weken van huis is lang genoeg, en de dagen hoeven niet nog langer te worden, omdat de sfeer niet goed is aan boord..

Dus wat mij betreft:

Vrouwen bij defensie: absoluut, maar er dienen wel uitzonderingen gemaakt worden voor bepaalde lokatie's... Zoals er bijvoorbeeld tegenwoordig nog steeds geen vrouwen op onderzeeers mogen...
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

Sanne

Okee, misschien een beetje typisch dat deze vraag weer van een van de weinige vrouwen hier komt, maar het is mij opgevallen dat er hier mensen zijn die vrouwen in dienst niet echt op prijs stellen en ik vroeg mij af wat hier de algemene gedachte over was.
Dus: vrouwen wel of niet bij defensie? En graag een motivatie!
Vruuuuger, toen de kratten bier nog van hout waren zodat je door moest zuipen om de kachel aan te houden.