Vervanging huidige F-16's, deel 10

Gestart door Lex, 22/10/2013 | 19:12 uur

Elzenga

#1477
Citaat van: slaydo op 07/04/2015 | 09:41 uur
ik zou eigen doen met een lichte cas taak erbij... en hier houden, niet meer naar de VS. veels te veel resources worden daar dan gehouden...
+1...

"hier" is wat mij betreft dan de EU...en oefenlocaties in oa Afrika (Fransen..)

Wel had ik zelf voor een trainer gekozen die blijkbaar niet helemaal voldoet..T-346. Even verder naar kijken..

Sparkplug

Als de twee vliegopleidingen in de VS blijven, dan is er voor omschakeling naar Europa eigenlijk geen aparte trainingseenheid nodig. De vliegers zijn dan al bij de operationele squadrons ingedeeld en er is een simulator.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

#1475
Citaat van: Sparkplug op 07/04/2015 | 09:51 uur
Daarentegen laat je de advanced jet training beter op de F-16/F-35 opleiding aansluiten door beide in de VS te houden. Zodra de acht F-35A's worden geleverd, gaan zes hiervan direct naar Luke AFB. Hier blijft straks de Nederlandse F-35A opleiding met dan uiteindelijk vier toestellen.

In de VS is er de ruimte. Ook voor andere NAVO landen een reden om hun militaire vliegers in opleiding hier naar toe te sturen.


Dat klopt, in de VS houden is beter en waarschijnlijk ook goedkoper.

En, voor omschakeling naar Europa, een internationale traningseenheid/sqn op Leeuwaarden, gelijk aansluiting op oefen/trainingsluchtruim boven de Noordzee en Vliehorst op Vlieland.


groter of beter overzicht van oefengebieden Noordzee Nl-gedeelte:
http://www.lvnl-ohd.nl/maps/BVG/basex_lwd_delta.png

Sparkplug

Citaat van: slaydo op 07/04/2015 | 09:41 uur
ik zou eigen doen met een lichte cas taak erbij... en hier houden, niet meer naar de VS. veels te veel resources worden daar dan gehouden...
Daarentegen laat je de advanced jet training beter op de F-16/F-35 opleiding aansluiten door beide in de VS te houden. Zodra de acht F-35A's worden geleverd, gaan zes hiervan direct naar Luke AFB. Hier blijft straks de Nederlandse F-35A opleiding met dan uiteindelijk vier toestellen.

In de VS is er de ruimte. Ook voor andere NAVO landen een reden om hun militaire vliegers in opleiding hier naar toe te sturen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: slaydo op 07/04/2015 | 09:41 uur
ik zou eigen doen met een lichte cas taak erbij... en hier houden, niet meer naar de VS. veels te veel resources worden daar dan gehouden...

In Nederland is sowieso kansloos. Kunnen beter zo min mogelijk hier houden.

slaydo

ik zou eigen doen met een lichte cas taak erbij... en hier houden, niet meer naar de VS. veels te veel resources worden daar dan gehouden...

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/04/2015 | 09:18 uur
Een Europese opleidingstak is wellicht een goed alternatief naast natuurlijk de relatief onbegrensde mogelijkheden in de VS.... een oplossing is natuurlijk om op termijn voor de KLu  een sqn T/X aan te schaffen welke kan meedraaien in een EU-Pool, immers zoals het nu lijkt wordt dit een kist met meer mogelijkheden dan louter een trainer.... lossen we meteen het tekort aan F35A op met een "red air" kist met wellicht CAS mogelijkheden.  :angel:
Als er weer een Europese opleiding is, dan gaan we terug naar vroeger zoals de Belgische opleiding met de Fouga Magister. Met de landen die je noemde, hebben alleen Italië en het Verenigd Koninkrijk advanced trainers (respectievelijk T-346 en de Hawk).

Samen delen lijkt mij beter dan dat Nederland eigen advanced trainers moet gaan aanschaffen. Er zijn genoeg projecten die voorrang hebben boven zo'n aanschaf.

En misschien loopt de T-38 vervanging straks vlotter dan verwacht en gaat men als vanouds voor de opleiding naar de VS.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/04/2015 | 09:18 uur
Een Europese opleidingstak is wellicht een goed alternatief naast natuurlijk de relatief onbegrensde mogelijkheden in de VS.... een oplossing is natuurlijk om op termijn voor de KLu  een sqn T/X aan te schaffen welke kan meedraaien in een EU-Pool, immers zoals het nu lijkt wordt dit een kist met meer mogelijkheden dan louter een trainer.... lossen we meteen het tekort aan F35A op met een "red air" kist met wellicht CAS mogelijkheden.  :angel:

Dat de KLU een eigen sqn zou aan schaffen van een toestel type X met trainingsplus capaciteiten (zowel met Air- als Ground (CAS) capacitieten zou een oplossing zijn voor het totaalaantal NL toestellen en hierdoor ook de inzetbaarheid van toestellen en het aantal toestellen.

Maar een Europees trainingseenheid/sqn, dus een Multi-nationale eenheid in Europa zie ik zo niet zitten ivm trainingscapaciteiten/mogelijkheden/weer e.d.
Dus in de VS is waarschijnlijker en beter om gelijkheid te behouden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 07/04/2015 | 09:08 uur

Hebben ze straks te maken met een te kort in trainingscapaciteit voor de F-35 ?? ....
Dus verminderde inzetbaarheid piloten en ook minder inzetbaarheid van F-35 ?

Gaan we een Europese opleidingstak krijgen in een training pooling en sharing constructie ?   met/tussen landen als Noorwegen, UK, Italie en NL

Een Europese opleidingstak is wellicht een goed alternatief naast natuurlijk de relatief onbegrensde mogelijkheden in de VS.... een oplossing is natuurlijk om op termijn voor de KLu  een sqn T/X aan te schaffen welke kan meedraaien in een EU-Pool, immers zoals het nu lijkt wordt dit een kist met meer mogelijkheden dan louter een trainer.... lossen we meteen het tekort aan F35A op met een "red air" kist met wellicht CAS mogelijkheden.  :angel:

Harald

Netherlands Looks At Alternative F-35 Flight Training Options

With around 30 nations training their fast jet pilots in the U.S., there is considerable interest in the direction the U.S. Air Force takes with the T-X advanced jet trainer program. But there is also some concern that the U.S. may not be moving fast enough to get it into service. Several European countries will start taking delivery of their F-35s toward the end of this decade, before the chosen T-X platform enters service, and almost 10 years before it reaches full operational capability ...

http://aviationweek.com/defense/netherlands-looks-alternative-f-35-flight-training-options


Hebben ze straks te maken met een te kort in trainingscapaciteit voor de F-35 ?? ....
Dus verminderde inzetbaarheid piloten en ook minder inzetbaarheid van F-35 ?

Gaan we een Europese opleidingstak krijgen in een training pooling en sharing constructie ?   met/tussen landen als Noorwegen, UK, Italie en NL

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 04/04/2015 | 14:31 uur
Zoals ik het verhaal lees en vertaal gaat het hierbij niet om de F16 MLU's die Jordanië van Nederland en Belgie heeft overgekocht. Die gebruiken ze nog steeds zelf. Het gaat hier om oudere F16-A/Bs die Jordanië eerder van de VS had overgenomen (Peace Falcon I en II) http://www.f-16.net/f-16_users_article11.html

En van dezelfde website over Pakistan:
http://www.f-16.net/f-16_users_article14.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

Citaat van: Zeewier op 04/04/2015 | 14:16 uur
Jordanië heeft F-16 MLU's doorverkocht aan Pakistan. Daar heb ik hier al eens eerder melding van gemaakt, en of Hennis-Plasschaert daar een verklaring voor heeft. Pakistan bezit als partnerland van China ook zeer binnenkort operationele JF-17's. Tof he?

http://thediplomat.com/2014/02/pakistan-purchases-f-16s-from-jordan/
Zoals ik het verhaal lees en vertaal gaat het hierbij niet om de F16 MLU's die Jordanië van Nederland en Belgie heeft overgekocht. Die gebruiken ze nog steeds zelf. Het gaat hier om oudere F16-A/Bs die Jordanië eerder van de VS had overgenomen (Peace Falcon I en II) http://www.f-16.net/f-16_users_article11.html

Zeewier

Citaat van: Sparkplug op 04/04/2015 | 14:02 uur
Een fabrikant kan van alles aanbieden, maar de Amerikaanse overheid beslist uiteindelijk over een eventuele levering. Zelfs F-16's kunnen niet aan iedereen worden doorverkocht. Bij goedkeuring komt het vanzelf zichtbaar op www.dsca.mil.

Vraag mij af in hoeverre Israël in de huidige omstandigheden nog invloed zou kunnen uitoefenen op een toekomstige klant als bijvoorbeeld Jordanië.
Jordanië heeft F-16 MLU's doorverkocht aan Pakistan. Daar heb ik hier al eens eerder melding van gemaakt, en of Hennis-Plasschaert daar een verklaring voor heeft. Pakistan bezit als partnerland van China ook zeer binnenkort operationele JF-17's. Tof he?

http://thediplomat.com/2014/02/pakistan-purchases-f-16s-from-jordan/

Sparkplug

Citaat van: Zeewier op 04/04/2015 | 13:53 uur
Er zijn wel meer verbanden; ons koningshuis heeft al decennia een goede band met het Jordaanse koningshuis maar stel nou dat de politieke situatie daar verslechterd. Dan is het natuurlijk de andere F-35 industriepartner Israël die als eerste aan de bel trekt, maar bezit Nederland ook zeggenschap over welke naties geschikt worden bevonden en welke niet?

Mijn advies is dus: nee. Biedt als LM maar een 4+ generatie kist aan.
Een fabrikant kan van alles aanbieden, maar de Amerikaanse overheid beslist uiteindelijk over een eventuele levering. Zelfs F-16's kunnen niet aan iedereen worden doorverkocht. Bij goedkeuring komt het vanzelf zichtbaar op www.dsca.mil.

Vraag mij af in hoeverre Israël in de huidige omstandigheden nog invloed zou kunnen uitoefenen op een toekomstige klant als bijvoorbeeld Jordanië.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 04/04/2015 | 13:53 uur
Mijn advies is dus: nee. Biedt als LM maar een 4+ generatie kist aan.

Na 2020 is er vanuit de VS niets anders dan F35 familie, dus wil men VS materiaal.. dan wordt het de F35 of de nu (bijna) in ontwikkeling zijnde T/X.