De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

#667
Citaat van: StrataNL op 21/03/2019 | 08:45 uur
Dat is ook mijn gedachte, alhoewel ik ook denk dat de LCVP's nog wel even blijven varen.
Die blijven nog zeker tot 2024 - 2026 in dienst, dan pas moeten de vervangers instromen volgens de defensienota uit 2018.

Wat ik eerder al schreef verwacht ik dat ze wel een iets andere kant op gaan als er CB90 achtige boten binnen het korps komen. De focus gaat zich wel echt verleggen op snelheid en het kunnen afleggen van grotere afstanden, dat is iets wat we wereldwijd zien bij landingsvaartuigen. In het verleden werd er veel afgestemd op de plannen van de Royal Marines, misschien word dat wel wat los gelaten en gaan we zelfstandig middelen ontwikkelen of gaan we met een of meer andere partners werken.

Als je kijkt naar het Zweedse model van de amfibische eenheden varen die rond met de CB90, M12 & M18. Daarbij gaat het veel om snelheid, maar die opereren dan grotendeels in de Fjorden en hebben geen LPD's om vanaf te werken.

Damen heeft voor het vLCU project dat enkele jaren geleden gestopt is i.v.m. budget tekort een compleet nieuwe ADVANCED FAST LANDING CRAFT UTILITY (AFLCU) ontwikkeld met ernaast een ADVANCED FAST LANDING CRAFT MECHANIZED (AFLCM). Na het stopzetten van dit project zijn de ontwerpen vrijwel direct van de website verwijderd en niet meer zichtbaar.

Wat ze voor plan hebben met de LCVP's is nooit openbaar gemaakt, maar misschien word het wel ; FRISC / CB90 (FA1604) / AFLCM / AFLCU als volgorde.

Citaat
AFLCM

GENERAL
Nowadays Amphibious operations are subject to doctrine shifts towards Ship To Objective Manoeuvre (STOM) and Over The Horizon (OTH) operations. The distance between the ship and landing area increases. This requires a new approach in designing Landing Craft, based on the latest developments, requirements and criteria. The current design results are Advanced Fast Landing Craft featuring high speeds, better seakeeping and personnel comfort. The Advanced Fast Landing Craft is designed to complement our ENFORCER© Landing Platform Docks with a state of the art ship-to-shore connector. The Advanced Fast Landing Craft Mechanized is suitable for Amphibious Operations to land personnel and medium weight equipment.

TECHNOLOGY
DAMEN initiated an Advanced Fast Landing Craft development program to deliver this capability to her customers. The technology used is that of air support, developed and patented by Effect Ships International A.S. This resistance reducing technology was improved from Surface Effect Ships technology with rubber skirts to a system with a robust and simple fixed bottom cavity to capture the supporting air volume.

DEVELOPMENT STATUS
The Advanced Fast Landing Craft is under development. Interested parties are invited to contact DAMEN for more details and give feedback on the conceptual functional- and performance data.

DIMENSIONS
Length o.a. 25.00 m
Beam 6.00 m
Draught 0.75 m
Payload 35.00 tonnes
Compatible with the DAMEN ENFORCER© LPD series of 8000 tons displacement and up.

PERFORMANCE
Average speed (round trip) 31 knots
Average Range (full load) 240 nm
Average Range (medium load) 300 nm
The landing craft shall be designed for operations up to Sea State 4.

PROPULSION & EQUIPMENT
2x Diesel Engines
2x Waterjets
Lift fan Systems
Bow ramp and Stern ramp.
Anchoring- and recovery winch systems

SENSORS, WEAPONS & COMMUNICATIONS
The landing craft can be fitted with a suitable set ofSensors & Communications.
2x .50" Heavy Machine Guns.

Citaat
AFCLU

DIMENSIONS
Length o.a. 36.00 m
Beam 6.80 m
Draught 0.65 m
Payload 70.00 tonnes
Compatible with the DAMEN ENFORCER© LPD series of 11000 tons displacement and up

PERFORMANCE
Average speed (round trip) +30 knots
Average Range (full load) 225 nm
Average Range (medium load) 550 nm
The landing craft shall be designed for operations up to Sea State 4.

PROPULSION & EQUIPMENT
2x Diesel Engines
2x Waterjets
Lift fan Systems
Bow ramp and Stern ramp.
Anchoring- and recovery winch systems

SENSORS, WEAPONS & COMMUNICATIONS
The landing craft can be fitted with a suitable set of Sensors & Communications.
2x .50" Heavy Machine Guns.

Ik heb via een omweg beide factsheets nog kunnen opslaan, in die van de AFLCU staat een grote fout namelijk bij payload staat er 7000 ton, waarschijnlijk moet dit 70.00 ton zijn. :silent:

Via Damen Den Helder heb ik de factsheet en afbeeldingen van de AFLCM nog kunnen achter halen.

FACTSHEET (.pdf.)





StrataNL

Citaat van: Parera op 21/03/2019 | 00:23 uur
Maar we kunnen er wel vanuit gaan dat het niet blijft bij slechts een hydrografie bootje ;D Het Korps heeft al jaren interesse in de CB90, er zijn testen mee gedaan en nu kunnen ze dan ook echt gaan kijken naar de aankoop ervan. Ik denk dat we voor het eerst echt iets gaan zien bij het vLCVP project.
Dat is ook mijn gedachte, alhoewel ik ook denk dat de LCVP's nog wel even blijven varen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 20/03/2019 | 17:49 uur
Precies, vandaar de snelheid, bewapening en camo.
Maar we kunnen er wel vanuit gaan dat het niet blijft bij slechts een hydrografie bootje ;D Het Korps heeft al jaren interesse in de CB90, er zijn testen mee gedaan en nu kunnen ze dan ook echt gaan kijken naar de aankoop ervan. Ik denk dat we voor het eerst echt iets gaan zien bij het vLCVP project.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 20/03/2019 | 16:05 uur
Dat bootje verkent het gebied voordat er een hele club landingsvaartuigen naartoe gaan.
Citaat van: StrataNL op 20/03/2019 | 17:49 uur
Precies, vandaar de snelheid, bewapening en camo.
Duidelijk..   ;)  :big-smile:

StrataNL

Precies, vandaar de snelheid, bewapening en camo.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Dat bootje verkent het gebied voordat er een hele club landingsvaartuigen naartoe gaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Harald op 20/03/2019 | 15:41 uur
En die mitrailleur steunpunten midscheeps en achterop dan ? of zie ik dat verkeerd ?
of is dat voor "peil lood" ?  :P

Waarschijnlijk aanwezig omdat dit schip onder operationele omstandigheden zijn werkt moet doen.

Harald

Citaat van: StrataNL op 20/03/2019 | 15:34 uur
De afbeelding is van de hydrograaf he... laten we even verdere specificaties afwachten.

En die mitrailleur steunpunten midscheeps en achterop dan ? of zie ik dat verkeerd ?
of is dat voor "peil lood" ?  :P

StrataNL

Citaat van: Harald op 20/03/2019 | 14:55 uur
Als ik naar de maatvoering kijk eronder dan zou deze een lengte hebben van 19 meter
Nee, dat zijn geen meters maar de spanten. Zo te zien heeft dit bootje een spantafstand van 0.75 of 0.8m

Citaatmanschappen dus via achterkant van het schip af ? niet met een deur aan de voorzijde zoals bij de CB90
De afbeelding is van de hydrograaf he... laten we even verdere specificaties afwachten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Parera op 20/03/2019 | 02:11 uur


Als ik naar de maatvoering kijk eronder dan zou deze een lengte hebben van 19 meter

manschappen dus via achterkant van het schip af ? niet met een deur aan de voorzijde zoals bij de CB90

zoals bij deze Stan Patrol 1605

Parera

#657
Citaat van: Harald op 20/03/2019 | 12:21 uur
Ben erg benieuwd naar de specs
wel een interessante ontwikkeling

Wat ik weet van Damen is dat het in 2018 een ''Fast Assault 1604'' voor het eerst openbaar heeft gemaakt (alleen de naam), ik heb op basis daarvan navraag gedaan bij Damen maar er kwam uiteraard weinig info over. Ik weet alleen dat het een bootje is voor het landen van 15 mariniers of special forces zoals dat omschreven word. Het bootje kan ingezet worden voor maritime security operations (anti-piraterij / counter drugs e.d.)  Het kan ook uitgerust worden met een hitrole 12,7 mm RHMG, en het is bepantserd tot level 3 (STANAG 4569 ?). Met een topsnelheid van +/- 50 knopen (92,6 km/h) en operationeel inzetbaar tot en met sea state 4 (Matig hoge en matig lange deining    / golfhoogte 1,25 — 2,50 m).

De Nederlandse LCVP MkV(c) heeft bij Damen de omschrijving LCVP 1604, ik ga er dan ook vanuit dat de specificaties grotendeels hetzelfde zijn en/of vergelijkbaar met die van de originele CB90. Het lijkt wel of er achterop een soort klep zit (die dikke ''balk'').

Citaat
STANAG 4569 level 3
Kinetic Energy
7.62×51mm AP (WC core) at 30 meters with 930 m/s
Angle: azimuth 360°; elevation 0-30°

Grenade and Mine Blast Threat
8 kg (explosive mass) Blast AT Mine:
3a – Mine Explosion pressure activated under any wheel or track location.
3b – Mine Explosion under center.

Artillery
155 mm High Explosive at 60 m
Angle: azimuth 360°; elevation: 0 - 30°

Harald

Citaat van: Parera op 20/03/2019 | 12:14 uur
Zeer waarschijnlijk is de CB90 wel gebruikt als basis, de werf die de CB90 ontwikkeld heeft ( Dockstavarvet ) is sinds eind 2017 in handen van Saab. Nu is het natuurlijk bekend dat Damen en Saab het goed met elkaar kunnen vinden. Ook heeft Saab toen Muskövarvet overgenomen, een andere Zweedse werf.

https://saabgroup.com/media/news-press/news/2017-12/saab-acquires-dockstavarvet-shipyard/

Ben erg benieuwd naar de specs
wel een interessante ontwikkeling

Parera

Zeer waarschijnlijk is de CB90 wel gebruikt als basis, de werf die de CB90 ontwikkeld heeft ( Dockstavarvet ) is sinds eind 2017 in handen van Saab. Nu is het natuurlijk bekend dat Damen en Saab het goed met elkaar kunnen vinden. Ook heeft Saab toen Muskövarvet overgenomen, een andere Zweedse werf.

https://saabgroup.com/media/news-press/news/2017-12/saab-acquires-dockstavarvet-shipyard/

Parera

#654
Citaat van: Harald op 20/03/2019 | 10:36 uur
Deze "Expeditionary Survey Boat" heeft ook wel trekken van de Metal Shark 85 Defiant (basis is een Damen Stan Patrol 2606)
Maar de ESB is lager en daarbij een 2606 is 26 meter lang en dat is te lang. Lengte moet meer idd van 16 meter zijn, net als de CB90 en een Stan Patrol 1605.

----

Een CB90 achtig vaartuig zou een mooie aanwinst zijn voor de KM/SOCOM, wel een andere categorie als een RHIB of FRISC

----

Ik vermoed dat het te maken heeft met de vervanging van de FRISC, LCVP en LCU's in de komende jaren. Daarbij worden ook de LPD's vervangen tussen nu en 2035 dan is het wel handig dat je alle nieuwe vaartuigen al hebt zodat je de vLPD's er op kunt afstemmen.

Een mooie optie kan natuurlijk zijn:
- vFRISC   -> light assault craft ( 8 troepen, 0,5 raiding section) | 40 knopen
- vLCVP I  -> Fast Assault Craft 1604 basis ontwerp (16 troepen, 1 raiding section) | 50 knopen
- vLCVP II -> Fast Landing Craft Mechanized (3x BVS-10 / 48 troepen, 1 raiding troop/ max. 35 t ) | 30+ knopen
- vLCU      -> Fast Landing Craft Utility (4x BUMA of 1 MBT / 108 troepen, 1 raiding squadron  / max. 70 t) | 30+ knopen

De voertuigen die ik opnoem staan afgebeeld op de renders van Damen op hun nieuwe fast landing crafts ( MBT staat niet afgebeeld maar op basis van 70 ton belading /LCU naam)

De nieuwe vaartuigen moeten toch worden afgestemd op de vernieuwde eenheden binnen het KMARNS.

Harald

Deze "Expeditionary Survey Boat" heeft ook wel trekken van de Metal Shark 85 Defiant (basis is een Damen Stan Patrol 2606)
Maar de ESB is lager en daarbij een 2606 is 26 meter lang en dat is te lang. Lengte moet meer idd van 16 meter zijn, net als de CB90 en een Stan Patrol 1605.


http://www.metalsharkboats.com/pdf/Defiant%2080-85.pdf

Een CB90 achtig vaartuig zou een mooie aanwinst zijn voor de KM/SOCOM, wel een andere categorie als een RHIB of FRISC


http://navi.modelisme.com/IMG/plan_grandeur-4.jpg