Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?

Gestart door Ace1, 17/03/2010 | 19:34 uur

Harald

Citaat van: jurrien visser op 16/12/2013 | 18:32 uur
Het gaat over het zelfde type vliegtuig maar we praten over verschillende ondernemingen.
Klopt. Naar mijn weten heeft rekkof de rechten en wilde graag dat fokker mee ging doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 16/12/2013 | 18:00 uur
ik denk dat het over hetzelfde gaat


Het gaat over het zelfde type vliegtuig maar we praten over verschillende ondernemingen.

Harald

Citaat van: jurrien visser op 16/12/2013 | 17:53 uur
Vwb Rekkof heb ik geen idee, ik weet alleen dat Fokker er geen brood in ziet.

ik denk dat het over hetzelfde gaat

http://www.rekkof.nl/

Rekkof mikt nu op verlengde Fokker
http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemmermeer/article17384023.ece

SMI de Boer

Alles van de Fokker 100 staat op Lelystad, daarvandaan zou een stuk van de productie in gang kunnen worden gezet. Natuurlijk is Lelystad veels te klein voor productie. Maar Rosen Jacobson heeft daar iig het "spul" neergezet met de goeie hoop om het toch nog een keer in te kunnen zetten
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 16/12/2013 | 17:51 uur
Maar dit staat dus op losse schroeven ?

Vwb Rekkof heb ik geen idee, ik weet alleen dat Fokker er geen brood in ziet.

Harald

Citaat van: jurrien visser op 16/12/2013 | 17:45 uur
Dit is al een bestaand topic: zie

Fokker nieuw leven ingeblazen 

« Gepost op: 17/03/2010 | 19:34 uur »

klopt, Rekkof heeft volgens mij van Eco. zaken nog een zak geld, subsidie gekregen voor het ontwikkelen en opzetten van een F100/120 toestel, met zeer zuinige motoren en het in elkaar zetten van het toestel zou (volgens mij) in een hal op Schiphol gebeuren. Er zou ook een fabriek in Brazilië gebouwd worden of een samenwerkingsverband voor de aanlevering van onderdelen.

Maar dit staat dus op losse schroeven ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#36
Uit uitermate betrouwbare bron heb ik vernomen dat Fokker zelf niets ziet om in de F100 nieuw leven te blazen, dit model en deze techniek zijn inmiddels te gedateerd.

Ze zouden dan vrijwel meteen de ontwikkel fase in moeten voor een opvolger. Ze blijven liever nog even betrokken bij het uitmelken van de uitstaande service en onderhoudscontracten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Dit is al een bestaand topic: zie

Fokker nieuw leven ingeblazen 

« Gepost op: 17/03/2010 | 19:34 uur »

Jooop

Het is inmiddels een oud artikel: http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Airlines/Hartman_heeft_nog_hoop_op_nieuwe_Fokker

Nog geen twee jaar geleden was er nog sprake dat Fokker de nieuwe F100NG zou ontwikkelen, sindsdien is naar mijn weten niets gebeurt. Maar in de wandelgangen word gesproken dat Fokker in onderhandeling is met de Turkse vliegtuigbouwer TAI die geinterreseerd is in de bouw van een nieuwe regional jet over een overname of gedeeltelijk overname of samenwerkings verband.

Het zijn alsnog premature onderhandelingen zover ik het begreep, toch interessant om er een onderwerp voor te openen. 



Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 01/09/2011 | 11:19 uur
Waar een wil is (en budget) is een weg:

Ik zou een F100NG maar zo in de rol kunnen zien van:

Transport
MPA
Tanker
Elint
Awac

Het is immers een erg zuinig en stil vliegtuig

Maar nu lopen wel heel erg ver op de muziek vooruit.
Helaas...voor al die taken zijn denk ik veel betere toestellen beschikbaar. Het enige toestel dat denk ik op de nominatie zou staan is het Nederlands regeringstoestel, de Fokker 70. Maar ik denk niet dat het wijs is daar op dit moment veel geld aan te besteden...al zou het me niets verbazen als men dat wel gaat doen. En wat betreft de Fokker 100 NG....eerst zien dan geloven. Want mooie praatjes vullen geen gaatjes...zien we ook bij Victor Muller en zijn Spyker en Saab-avontuur. Alleen zo jammer dat die mooie praatjes wel geloofd worden door verschillende politici, die er dan tientallen miljoenen aan belastinggeld in stoppen...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 01/09/2011 | 10:29 uur
Citaat van: Jooop op 01/09/2011 | 08:56 uur
Maar goed Fokker zal zo haar redenen wel hebben, ben al blij genoeg als we Fokker weer terug hebben.

Voor zover 'we' het dan ook terug hebben.
Weet nog niet precies wat we er van moeten verwachten. Gister iemand die er op wees dat het een aflopende zaak is. Er zal op een zeker moment een nieuw model moeten komen, en het is de vraag of er ruimte is om dat voor elkaar te krijgen.
Op militair vlak, om de connectie met dit forum maar weer eens te maken, zie ik er al helemaal niks van terecht komen, maar ik laat me natuurlijk graag verrassen.

Waar een wil is (en budget) is een weg:

Ik zou een F100NG maar zo in de rol kunnen zien van:

Transport
MPA
Tanker
Elint
Awac

Het is immers een erg zuinig en stil vliegtuig

Maar nu lopen wel heel erg ver op de muziek vooruit.

Enforcer

Wat betreft die ruimte heb je gelijk. Ze zullen eerst de investeringskosten er uit moeten halen en daarna zo veel winst moeten maken dat ze weer opnieuw kunnen investeren in een nieuw model. En dan kunnen zo mogelijk beter in een 140+ stoelen vliegtuig investeren, omdat daar minder concurrentie is. Als ze dan een hoop technologie kunnen overbrengen van de Fokker 100 naar de Fokker "200" scheelt dat weer een hoop extra/dubbele ontwikkelingskosten.

Jooop

Wel merkwaardig dat Fokker juist Brazilie kiest voor productie waar inderdaad Embrear de scepter zwaait.

Persoonlijk zou ik denken dat Turkije de juiste plek zou zijn, redenen:
- snel groeiende luchtvaart
- heeft geen eigen merk zoals Embrear
- Fokker heeft haar kabel productie in de Turkse stad Izmir
- Het alle belangrijkste: Turkije beloofd miljarden subsidies om vliegtuigbouwers aan te trekken.
- geen geouwehoer met europese wetgevingen (wat ook inderdaad voor Brazilie geld)


Maar goed Fokker zal zo haar redenen wel hebben, ben al blij genoeg als we Fokker weer terug hebben.

EaGletje

#29
Citaat van: Ace1 op 31/08/2011 | 23:06 uur
Hier een fimpje van de  Fokker 100 NG.

duidelijk te zien dat de vleugels nieuw zijn.



De vleugels zullen niet "nieuw" zijn, het "oude" ontwerp van de vleugels zal worden aangevuld worden met winglets. Dit zijn de "opstaande" randen/punten aan het einde van elke vleugel. Deze winglets zorgen voor een reductie van drag, wat zorgt voor een brandstof besparing van een x aantal procent. Tevens zorgen deze winglets voor beter take-off/klim prestaties.

De nieuwe Fokker 100 zal verder beschikken over een moderner type motor dan nu is gemonteerd (RR Tay 620/650). Waarschijnlijk zal de nieuwe motor de RR BR725 zijn, welke ook zijn gemonteerd op de Gulfstream G650. De motoren zullen in een soort mickey mouse positie op de romp worden geplaatst om om te gaan met het grotere vermogen en gewicht van de motoren.

Overige verbeteringen zullen een nieuwere cockpit en gewichtsreductie zijn. Deze gewichtsreductie is mogelijk doordat er door modernere fabricage methodes, gewicht van het originele ontwerp kan worden afgeschaafd. Fokker zijn vergeleken met hun concurrent zowiezo al licht van gewicht en deze extra gewichtsbesparing zal ervoor zorgen dat het brandstof verbruik tevens ook lager is. Immers hoe lichter het toestel, hoe minder lift er nodig is om het toestel in de lucht te houden. Waar lift is, is ook weerstand. Dus hoe minder lift nodig, hoe minder weerstand er zal zijn. Dit betekend op zijn beurt minder motorvermogen benodigd, wat resulteert in een lager brandstof verbruik.

Het grote probleem waar dit type vliegtuig op zal stuiten is de erg grote concurrentie in de 80-120 stoelen klasse. Dit omdat zowel Bombardier, Embraer, Mitsubishi, Sukhoi (Rusland) en Comac (China) binnen deze markt actief zijn, of dat binnen afzienbare tijd zullen worden. Dit in vergelijking met de 140+ stoelen klasse, waarin eigenlijk alleen Boeing en Airbus actief zijn.


Ace1

Hier een fimpje van de  Fokker 100 NG.

duidelijk te zien dat de vleugels nieuw zijn.