Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

irma

Hillen moet wel weer in gesprek komen met de bonden. Anders kan hij niet gaan reorganiseren namelijk.
Altijd lekker...... wisselgeld   ;)
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

A.J.

Citaat van: Enforcer op 05/07/2011 | 19:19 uur
Ach, het enige wat hier gebeurd is dat Hillen de bonden aan tafel lokt, omdat er anders nergens over gepraat wordt. Hou maar rekening met niks en nog minder.

Ik hou rekening met inleveren en nog eens inleveren. We zijn het afgelopen jaar al genaaid met de reiskostenvergoeding "omdat een enkeltje openbaar vervoer" ofzo goedkoper is geworden, daarnaast is de eetvergoeding weer naar beneden bijgesteld. Oefentoelage moet bij de helsdeuren vandaan gehaald worden etc etc...

Enforcer

Ach, het enige wat hier gebeurd is dat Hillen de bonden aan tafel lokt, omdat er anders nergens over gepraat wordt. Hou maar rekening met niks en nog minder.

A.J.

Koopkrachtbehoud... :sick:

Zullen we de voorgaande jaren van stilstand ook even meerekenen? Of wordt dat te duur?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#782
Hillen wil militairen betere beloning bieden

DEN HAAG -  Minister Hans Hillen (Defensie) wil militairen perspectief bieden op loonontwikkeling. Hillen zegt zich ,,terdege" te realiseren dat verbetering van de beloning van belang is, omdat al twee jaar geen sprake is van loonontwikkeling. Ook neemt hij verschillende acties en demonstraties van zijn personeel tegen de geplande forse bezuinigingen op Defensie ,,serieus".

Met deze woorden heeft de minister dinsdag de militaire vakbonden in een bijeenkomst uitgenodigd om het overleg over de arbeidsvoorwaarden en inpassing van bezuinigingen te hervatten. Vicevoorzitter Ed Lugthart van de AFMP zei dat de nieuwe inzet van Hillen voor zijn vakbond aanleiding is om komende week weer met onderhandelen te beginnen.

De vakbonden liggen al lange tijd overhoop met Defensie. Volgens Lugthart moet Hillen minimaal zorgen voor koopkrachtbehoud, ofwel compensatie bieden voor de stijgende inflatie. Verder eisen de bonden dat door de bezuinigingen geen gedwongen ontslagen vallen. Dat kan door bijvoorbeeld militairen ,,van werk naar werk" te begeleiden als hun baan op de tocht komt te staan.
Hillen hoopt nu ,,met de uitgestoken hand" de gesprekken vlot te trekken. ,,Ik maak me grote zorgen over de ongerustheid en het cynisme onder het defensiepersoneel. De huidige onzekerheid trekt een zware wissel", meldde hij aan de bonden.

Lugthart zei nu aanknopingspunten voor het hervatten van de onderhandelingen te zien, maar de AFMP-bestuurder is ook voorzichtig. Vooral omdat het kabinetsbeleid is de lonen bij de overheid voor twee jaar te bevriezen. Hillen probeert nu het defensiepersoneel toch wat te bieden door een nieuwe cao af te spreken met een looptijd langer dan twee jaar; gerekend vanaf 1 maart 2010.

Lugthart stelde dat militairen in 2009 voor het laatst een loonsverhoging hebben gekregen. Om tot na 1 maart 2012 minimaal koopkrachtbehoud te bieden, moet er volgens hem heel wat gebeuren. Zo wees hij erop dat er dit jaar al sprake is van een verwachte inflatie van 2 procent.

Telegraaf,
di 05 jul 2011, 17:48

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10146358/___Militairen_beter_belonen___.html?sn=binnenland

MarcelBlank

Citaat van: Kapitein Rob op 04/07/2011 | 20:40 uur
Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 20:23 uur
Is ook wel weer zo. Echter heb ik me in het verleden eigenlijk nooit zo druk gemaakt want BOT etc. Nu hangt het zwaard van Damocles wat meer boven de BOT (FPS3) hoofden. FPS3 is ook geen stuiver waard.

CitaatVandaag wist iemand me te vertellen dat als je leeftijd + dienstjaren boven de 65 uitkomen, ze je er niet zomaar uit kunnen werken. Voor wat het waard is......

Lees het huidige SBK als je leeftijd plus dienstijd 65 is zit je iets beter in het SBK, je gaat de dienst uit en tot aan AOW leeftijd krijg je evt loon suppletie enz. Maar dit SBK geld tot 1 Jan 2013 als je daarna eruit gewerkt wordt weet nog niemand.

Never trust any politician they always do not tell a complete story or point of view.

A.J.

Citaat van: mikemans op 05/07/2011 | 13:56 uur
Als jullie even oud zijn in dezelfde rang krijgen jullie nagenoeg hetzelfde want clas geeft een periodiek erbij als je van kpl naar kpl1 bevorderd word

De tijd van kpl(1) ligt al een tijdje achter ons...

mikemans

Citaat van: Kapitein Rob op 04/07/2011 | 20:40 uur
Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 20:23 uur
Is ook wel weer zo. Echter heb ik me in het verleden eigenlijk nooit zo druk gemaakt want BOT etc. Nu hangt het zwaard van Damocles wat meer boven de BOT (FPS3) hoofden. FPS3 is ook geen stuiver waard.

Vandaag wist iemand me te vertellen dat als je leeftijd + dienstjaren boven de 65 uitkomen, ze je er niet zomaar uit kunnen werken. Voor wat het waard is......

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 20:23 uur
K, en waar zitten de KL/KLU korporaals dan? Ook in het Gouden Bal of mogen die naar het Kaf? Want als die apenkermis ook naar het oo verblijf gaat komen mogen we een extra schuit voor feesten en partijen gaan inhuren.

Pfff, geen idee hoe dat nu zit.

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 20:23 uur
Voorlopig geen rangharmonisatie begrijp ik?

Dat gaat sowieso nog wel even duren, want als wij even oud zijn, verdien ik bij de KM als SMJR meer dan jij. Maar als we even oud zijn en jij bent Aoo, krijg jij weer meer. Dus hoe ga je dat bij harmonisatie oplossen? Alle KL(u)-ers er geld bij om op het KM-niveau te komen? Waag ik te betwijfelen. Dan bij de KM er maar geld af? Dat zou schandalig zijn, want wij zijn veel later onderofficier geworden dan "jullie". Ga er maar aan staan. Maar dat het 1 systeem moet worden, ben ik helemaal mee eens.

Als jullie even oud zijn in dezelfde rang krijgen jullie nagenoeg hetzelfde want clas geeft een periodiek erbij als je van kpl naar kpl1 bevorderd word

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 04/07/2011 | 20:40 uur
Vandaag wist iemand me te vertellen dat als je leeftijd + dienstjaren boven de 65 uitkomen, ze je er niet zomaar uit kunnen werken. Voor wat het waard is......

Hmmm, dan kom ik aan 56... derhalve kan ik maar zo bakkies hebben.

Citaat
Pfff, geen idee hoe dat nu zit.

K, misschien dat iemand anders hier daar wat nuttigs over kan vertellen?

Citaat
Dat gaat sowieso nog wel even duren, want als wij even oud zijn, verdien ik bij de KM als SMJR meer dan jij. Maar als we even oud zijn en jij bent Aoo, krijg jij weer meer. Dus hoe ga je dat bij harmonisatie oplossen? Alle KL(u)-ers er geld bij om op het KM-niveau te komen? Waag ik te betwijfelen. Dan bij de KM er maar geld af? Dat zou schandalig zijn, want wij zijn veel later onderofficier geworden dan "jullie". Ga er maar aan staan. Maar dat het 1 systeem moet worden, ben ik helemaal mee eens.

1 Systeem ben ik het ook mee eens, echter kan het nooit de bedoeling zijn dat de actief dienenden daarmee gepakt gaan worden, lees: "inleveren van salaris"

Maar ik sta ondertussen nergens meer van te kijken.

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 20:23 uur
Is ook wel weer zo. Echter heb ik me in het verleden eigenlijk nooit zo druk gemaakt want BOT etc. Nu hangt het zwaard van Damocles wat meer boven de BOT (FPS3) hoofden. FPS3 is ook geen stuiver waard.

Vandaag wist iemand me te vertellen dat als je leeftijd + dienstjaren boven de 65 uitkomen, ze je er niet zomaar uit kunnen werken. Voor wat het waard is......

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 20:23 uur
K, en waar zitten de KL/KLU korporaals dan? Ook in het Gouden Bal of mogen die naar het Kaf? Want als die apenkermis ook naar het oo verblijf gaat komen mogen we een extra schuit voor feesten en partijen gaan inhuren.

Pfff, geen idee hoe dat nu zit.

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 20:23 uur
Voorlopig geen rangharmonisatie begrijp ik?

Dat gaat sowieso nog wel even duren, want als wij even oud zijn, verdien ik bij de KM als SMJR meer dan jij. Maar als we even oud zijn en jij bent Aoo, krijg jij weer meer. Dus hoe ga je dat bij harmonisatie oplossen? Alle KL(u)-ers er geld bij om op het KM-niveau te komen? Waag ik te betwijfelen. Dan bij de KM er maar geld af? Dat zou schandalig zijn, want wij zijn veel later onderofficier geworden dan "jullie". Ga er maar aan staan. Maar dat het 1 systeem moet worden, ben ik helemaal mee eens.

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 04/07/2011 | 19:19 uur
Dat deuntje hoor ik al sedert midden jarig 90.......  >:(

Is ook wel weer zo. Echter heb ik me in het verleden eigenlijk nooit zo druk gemaakt want BOT etc. Nu hangt het zwaard van Damocles wat meer boven de BOT (FPS3) hoofden. FPS3 is ook geen stuiver waard.

Citaat
Heel simpel: ze hebben bij de KM het korporaalsverblijf afgeschaft en de korporaal is nu in alles "volwaardig onderofficier". De korporaals zitten  nu dus in het onderofficiersverbkijf. En op schepen is dat te klein, dus zijn daar nu 2 onderofficiersverblijven.

K, en waar zitten de KL/KLU korporaals dan? Ook in het Gouden Bal of mogen die naar het Kaf? Want als die apenkermis ook naar het oo verblijf gaat komen mogen we een extra schuit voor feesten en partijen gaan inhuren.

Citaat
Zit je nog steeds met de scheve verhouding met de andere KMD's, maar daar maken ze zich niet druk over en daar gaan ze naar eigen (organisatie)belang mee om.

Voorlopig geen rangharmonisatie begrijp ik?

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 18:24 uur
In deze tijd denk ik dat we blij mogen wezen dat we uberhaupt een baan hebben.

Dat deuntje hoor ik al sedert midden jarig 90.......  >:(

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 18:24 uur
Ik heb het allemaal niet zo goed gevolgd (of ben het alweer vergeten), maar hoe wordt daar nu invulling aan gegeven?

Heel simpel: ze hebben bij de KM het korporaalsverblijf afgeschaft en de korporaal is nu in alles "volwaardig onderofficier". De korporaals zitten  nu dus in het onderofficiersverbkijf. En op schepen is dat te klein, dus zijn daar nu 2 onderofficiersverblijven.

Zit je nog steeds met de scheve verhouding met de andere KMD's, maar daar maken ze zich niet druk over en daar gaan ze naar eigen (organisatie)belang mee om.

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 04/07/2011 | 17:56 uur
Ik heb me er niet alleen over verbaasg, ik erger me er ook aan. Want dat betekent in paarse organisaties dat je in principe geen KM-AOO-functies hebt. Dus heb ik NOG minder carrieremogelijkheden over.......

Mij is alvast beloofd dat ik de komende 80 jaar geen adjudant kan worden... Daar heb ik me dan ook maar bij neergelegd. In deze tijd denk ik dat we blij mogen wezen dat we uberhaupt een baan hebben.

Citaat
Waar je door samenvoeging van kpl's en overiige onderofficieren in 1 verblijf verder geen "last" meer van zou moeten hebben.

Maar belachelijk blijft het!

Ik heb het allemaal niet zo goed gevolgd (of ben het alweer vergeten), maar hoe wordt daar nu invulling aan gegeven?

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 17:26 uur
Klopt, paarse aoo stoelen worden door een smjr KM bezet. Daar heb ik me al meerdere malen over lopen verbazen.

Ik heb me er niet alleen over verbaasg, ik erger me er ook aan. Want dat betekent in paarse organisaties dat je in principe geen KM-AOO-functies hebt. Dus heb ik NOG minder carrieremogelijkheden over.......

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 17:26 uur
Maar ja, aan de andere kant zijn onze sgt'en kpl bij de KM. :devil:

Waar je door samenvoeging van kpl's en overiige onderofficieren in 1 verblijf verder geen "last" meer van zou moeten hebben.

Maar belachelijk blijft het!

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 04/07/2011 | 17:13 uur

In 30 jaar marine heb ik nog geen loopbaanbegeleider gesproken over mijn carriere.

Ik nu 1 keer in mijn carriere en dat was op eigen verzoek. Waarop betrokkene alles afschoot wat ik wilde... maar wat me tot nu toe toch gelukt is.

Citaat
Defensiebrede harmonisering? Ze zien niet eens om rangen gelijk te trekken, behandelen marinemensen als minderwaardig in realtie tot het toekennen van rangen (want onderofficeren KM altijd een rang lager dan de KL(u), paarse functiewaardering loopt knijp na SMJR-KM....). En

Klopt, paarse aoo stoelen worden door een smjr KM bezet. Daar heb ik me al meerdere malen over lopen verbazen. Maar ja, aan de andere kant zijn onze sgt'en kpl bij de KM. :devil: