Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Sparkplug

Citaat van: Umbert op 23/08/2024 | 09:55 uurDus eigenlik 2 nieuwe "orange jumpers" om het maar te zeggen.

Ja, dat is het meest optimale. Blijkbaar is het testen met twee stuks goed bevallen. Kantoor Testvliegen had maar één 'orange jumper' F-16 (F-16BM J-066).

Nu gaan F-041 en F-042 tijdelijk naar Edwards AFB, omdat zij eigenlijk voor 312 Squadron zijn bedoeld.



A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: Sparkplug op 23/08/2024 | 09:25 uurVoor wat betreft F-001 en F-002 is dit nog niet bekend gemaakt. Mogelijk blijven zij Block 3F/TR-2. Zij zijn inmiddels al een lange tijd bij 308th FS Emerald Knights voor de opleidingstaak ingedeeld. Daar zie ik ze ook niet snel vertrekken.

323 Squadron zou eigenlijk permanent moeten beschikken over TR-3 toestellen. De OT&E tests met TR-3 en uiteindelijk met de Block 4 modificatie is best een dingetje.

Er zal moeten worden geschoven om straks 312, 313 en 322 Squadron evenveel toestellen te geven, mits er voorlopig geen extra wordt besteld.
Dus eigenlik 2 nieuwe "orange jumpers" om het maar te zeggen.

Sparkplug

Citaat van: Umbert op 23/08/2024 | 07:43 uurNaar jou weten worden dan de F-001 en 2 (de twee huidige toestellen van 323 TES) omgebouwd naar TR-3 standaard? Anders komen we toch 2 toestellen tekort om een 3de squadron te vormen?

Voor wat betreft F-001 en F-002 is dit nog niet bekend gemaakt. Mogelijk blijven zij Block 3F/TR-2. Zij zijn inmiddels al een lange tijd bij 308th FS Emerald Knights voor de opleidingstaak ingedeeld. Daar zie ik ze ook niet snel vertrekken.

323 Squadron zou eigenlijk permanent moeten beschikken over TR-3 toestellen. De OT&E tests met TR-3 en uiteindelijk met de Block 4 modificatie is best een dingetje.

Er zal moeten worden geschoven om straks 312, 313 en 322 Squadron evenveel toestellen te geven, mits er voorlopig geen extra wordt besteld.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: Sparkplug op 22/08/2024 | 22:47 uurNieuws over leveringen F-35A volgens Jaarlijkse Voortgangsrapportage Project Verwerving F-35:
2024 - voor het eind van het jaar levering F-35A F-041 (eerste met TR-3 configuratie)
2025 - leveringen 7 stuks (F-042/F-048)
2026 - leveringen 4 stuks (F-049/F-052)

Nederland doet mee met het Operational Test and Evaluation (OT&E) programma voor Tech Refresh 3 (TR-3). Naar verwachting zullen de eerste twee F-35A's met TR-3 configuratie naar Edwards AFB gaan.

Bron. Onze Luchtmacht 4, augustus 2024
https://open.overheid.nl/documenten/72838d01-2ad7-4f42-af49-3e2f2e3d4c33/file

Naar jou weten worden dan de F-001 en 2 (de twee huidige toestellen van 323 TES) omgebouwd naar TR-3 standaard? Anders komen we toch 2 toestellen tekort om een 3de squadron te vormen?

Sparkplug

Nieuws over leveringen F-35A volgens Jaarlijkse Voortgangsrapportage Project Verwerving F-35:
2024 - voor het eind van het jaar levering F-35A F-041 (eerste met TR-3 configuratie)
2025 - leveringen 7 stuks (F-042/F-048)
2026 - leveringen 4 stuks (F-049/F-052)

Nederland doet mee met het Operational Test and Evaluation (OT&E) programma voor Tech Refresh 3 (TR-3). Naar verwachting zullen de eerste twee F-35A's met TR-3 configuratie naar Edwards AFB gaan.

Bron. Onze Luchtmacht 4, augustus 2024
https://open.overheid.nl/documenten/72838d01-2ad7-4f42-af49-3e2f2e3d4c33/file
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Benji87

Nederland koopt wapens voor F-35

De Verenigde Staten en Nederland hebben een overeenkomst getekend voor de aankoop van Lockheed Martin's Joint Air-to-Surface Standoff Missile Extended Range (JASSM-ER).



Nederland is de vijfde internationale klant voor het wapensysteem. Scott Redmerski, JASSM-programmamanager bij Lockheed Martin, zei vereerd te zijn om samen te werken met de Amerikaanse regering om de Nederlandse Defensie te voorzien van de JASSM-ER. In totaal koopt Nederland 120 exemplaren van de langeafstandskruisraketten. De wapens, die ook worden aangeduid als AGM-158, kunnen worden gebruikt door de F-35's van de Koninklijke Luchtmacht. Behalve Nederland beschikken ook Australië, Finland, Polen en Japan over de raketten.

Volgens Lockheed Martin heeft de Extended Range-variant van de JASSM, die door Nederland is aangekocht, een bereik van ongeveer duizend kilometer. Verder heeft de lucht-grondraket stealth-kenmerken. Het wapen weegt ongeveer duizend kilo en kan onder andere worden uitgerust met kernkoppen van maximaal 450 kilo. De eerste versie van de JASSM werd in 2003 geïntroduceerd. De raketten zijn in het verleden onder andere ingezet door de VS in Syrië in de strijd tegen IS.

Italië gaf onlangs aan ook te investeren in het verbeteren van de bewapening voor de F-35. Het gaat onder andere om geleide bommen, raketten en 25mm-munitie. Het is niet duidelijk of het land ook geïnteresseerd is in het JASSM-wapensysteem.

Bron: https://www.upinthesky.nl/2024/07/30/nederland-koopt-wapens-voor-f-35/

Sparkplug

Denmark to bring home F-35 jets from Arizona amid upgrade delays

By Rudy Ruitenberg Jun 27, 2024, 03:41 PM

.../...

The Netherlands anticipated development delays and in late 2022 requested delivery of six aircraft in the TR-2 configuration rather than the upgraded version, saying deliveries could continue through to March, according to an annual government progress report published April 2.

The Dutch were slated to get their first TR-3 configured F-35 in late 2024, and should the software not be available then, the delays will have a "limited impact" on plans to stand up the third Dutch F-35 squadron in the middle of 2027, according to the report.

.../...

https://www.defensenews.com/global/europe/2024/06/27/denmark-to-bring-home-f-35-jets-from-arizona-amid-upgrade-delays/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2024/06/06/dmp-bd-brief-project-deep-strike-capaciteit-air

Kamerbrief voortgang project Deep Strike Capaciteit Air
Kamerstuk | 06-06-2024

Staatssecretaris Van der Maat (Defensie) informeert de Tweede Kamer over de resultaten van de onderzoeksfase (B-fase) en de resultaten van de verwervingsvoorbereiding (D-fase) van het project 'Deep Strike Capaciteit Air'.

link kamerbrief
https://open.overheid.nl/documenten/ac7e69ce-03bb-4041-9ee7-dce677f90c54/file

Sparkplug

Lightning in de steigers

Woensdrecht doet zelf onderhoud aan Nederlandse F-35's

Het is even goed kijken als je de compleet vernieuwde hangar van het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) inloopt. Maar verstopt achter heel veel werkstellingen – overigens van Nederlandse makelij – staat een F-35 in onderhoud. De eerste, dus een primeur voor het 980 Onderhoudssquadron, dat er alles aan doet om het vliegtuig weer spic en span af te leveren bij gebruiker 322 Squadron.

Tekst: Arno Marchand | Foto's: sergeant Sjoerd Hilckmann


Het F-35 Joint Program Office coördineert de depot planning en stemt dit voor de Nederlandse vloot af in samenwerking met het F-35 Logistics Operation Center.

Vliegtuigen, hoe modern ook, hebben op gezette tijden onderhoud nodig. Zo ook de F-35, alleen gaat het bij dit type nét even anders dan bij alle voorgaande toestellen die het 980 Vliegtuig- en Helikopteronderhoudssquadron van het LCW onder handen nam. Een F-35 is volledig data-gedreven en geeft zelf aan welke onderdelen – voor onderhoud – geïnspecteerd of vervangen moeten worden. Het werk dat op Woensdrecht plaatsvindt, zijn dus eigenlijk modificaties. Daarbij coördineert niet Nederland, maar het F-35 Joint Program Office (JPO) in de Verenigde Staten de zogeheten depot planning. Voor de Nederlandse vloot stemt het JPO dit af met het F-35 Logistics Operation Center dat zowel op Volkel als Woensdrecht huist. Daarvoor hoeven de Nederlandse jachtvliegtuigen niet voor alle depot-onderhoud en modificaties naar een buitenlands onderhoudscentrum, want dit voorjaar opende het National Air Vehicle Depot (NAVD) op Vliegbasis Woensdrecht.


De ruimte waar nu het F-35 onderhoud plaatsvindt, kon pas worden omgebouwd na vertrek van de laatste F-16, eind 2022.

Met het eerste toestel in onderhoud is het NAVD 8 februari initial depot capable verklaard. Dat betekent dat het personeel op Woensdrecht – een mix van militairen en burgerambtenaren – nu één dock in gebruik heeft. Met het verder afleveren van de resterende F-35's aan de Nederlandse squadrons, stijgt ook de capaciteit van het NAVD met eerst twee en daarna drie docks én een overloop-dock waar een toestel in afwachting van onderhoud kan worden gestald.


Met straks drie docks in gebruik, zou een nieuw toestel voor onderhoud moeten binnenkomen, precies als een van de drie vrijkomt.

Jaloers

Dat nog niet alle docks in gebruik zijn, heeft mede te maken met de reorganisatie van het LCW tot onderdeel van het Air Support Command (ASC). "We zitten nog midden in die verandering en niet alle personeel zit al op de nieuwe stoelen", zegt majoor Jacco Schutten, Projectleider invoering F-35 op het LCW. "Met het groeien van het aantal F-35's dat onderhoud en modificaties nodig heeft, groeit ook onze organisatie naar het nieuwe ASC."

Dat onderhoud op Woensdrecht plaatsvindt, is van tevoren in het internationale F-35-programma door het JPO bepaald, want het is zeker geen vanzelfsprekendheid dat een land een eigen NAVD heeft. "Nederland zet in op maximale inzetbaarheid van de jachtvliegtuigen en daarom is een eigen onderhoudscentrum noodzakelijk", legt het Hoofd Depot Field Team Jacco Mol uit. "Alleen Groot-Brittannië heeft zo'n eigen national depot, gerund door de Royal Air Force en fabrikant BAe."


Schutten: "De F-35 blijft een grijze driewieler, maar alles er omheen is anders."


Dat onderhoud op Woensdrecht plaatsvindt, is van tevoren door het JPO bepaald.

Dat is een duidelijk verschil met Nederland, waar het depot zowel van de overheid is, als het werk door de overheid wordt uitgevoerd; door Defensie uiteraard. Mol: "We zijn in Groot-Brittannië gaan kijken om te leren wat zij hebben gedaan. Met die lessons learned is deze voormalige F-16-onderhoudshangar in driekwart jaar omgetoverd tot wat het nu is." Het Rijks Vastgoedbedrijf zette een state-of-the-art faciliteit neer die voldoet aan alle strengen eisen. En de hal is voorzien van allerlei slimmigheden die door eigen personeel zijn bedacht, zoals de ontwikkeling van de onderhoudsstellingen en de besturingssoftware van de verticale opslag in de hangaar. Daarin worden alle componenten en materialen van een vliegtuig in onderhoud gescheiden opgeslagen. Mol: "In de goede zin van het woord zijn de Britten flink jaloers op wat wij hier hebben neergezet."


Mol: "Iedereen zei dat het niet kon, maar in driekwart jaar werd de voormalige F-16-onderhoudshangar omgetoverd tot het National Air Vehicle Depot."


Een F-35 geeft zelf aan wat er vervangen moet worden. Maar eens in de zoveel jaar is het toch tijd voor een grote beurt.

Kritisch

Gaat alles dan helemaal volgens planning? "Nou bijna," geeft Schutten aan, "maar met zo'n project loop je altijd tegen wat dingen aan. Kleine zaken hoor, zoals gereedschap dat er nog niet is, waardoor je bepaalde zaken niet kunt uitvoeren. Dat hoort allemaal bij een eerste toestel dat binnenkomt. Niets ernstigs. Je moet dit project ook echt zien als kruipen-lopen-rennen, net zoals de introductie van het wapensysteem bij de operationele squadrons." Daarbij is ook het personeel een zeer kritisch onderdeel. Schutten: "Op het gebied van structures hebben we echt meer handjes nodig. Als iemand zich geroepen voelt, is hij of zij van harte welkom!"


Nijl Aircraft Docking was een van de Nederlandse bedrijven dat profiteerde van de aanschaf van de F-35. Het leverde voor het NAVD deze onderhoudsplatformen, mede op basis van de input van 980-personeel. Vanuit het buitenland is er al veel interesse in deze werkstellingen.

Alfabet

"Je denkt van tevoren dat je overal aan hebt gedacht," zegt Mol, "maar er is geen roadbook voor een NAVD als dit. Nederland is het eerste land dat het realiseert. Dan loop je wel eens tegen wat aan." "Als je op de schaal van A tot Z kijkt, zijn we nu halverwege het alfabet", vervolgt Schutte. "En op een gegeven moment moet je gewoon beginnen. En dat hebben we gedaan. Bij de F-16 was dat veertig jaar geleden net zo."

Ondertussen is de tweede F-35 de hangar van het NAVD binnengerold. Dit toestel krijgt als eerste ook een modificatie: een remparachute-opbouw achter op de romp. Daarmee schakelt het 980 Squadron weer een versnelling hoger.

de Vliegende Hollander 05 | 2024, woensdag 29 mei 2024

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2024/05/05_onderhoud-f35
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/4/militair/nederlandse-f-35-neemt-kernwapentaak-over

NEDERLANDSE F-35 NEEMT KERNWAPENTAAK OVER

De Nederlandse F-35's op vliegbasis Volkel kunnen vanaf zaterdag ook een kernwapentaak uitvoeren, meldt het ministerie van Defensie. Nederland is het eerste Europese land dat deze taak overdraagt aan de F-35.

Voorheen lag deze taak bij de F-16, de voorganger van de F-35. Officieel is nooit naar buiten gebracht dat in ons land kernwapens zijn, maar het is een publiek geheim dat Amerikaanse kernwapens liggen opgeslagen op Volkel.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 29/04/2024 | 10:48 uurUSAF preparing its F-35 pilots to carry out basic maintenance and refueling chores (Gaat dit ook met de NL piloten gebeuren ? )

The US Air Force recently conducted a training exercise focused on Independent Pilot Off-Station Procedures (IPOP) for the F-35 Lightning II aircraft. Held at Nellis Air Force Base, Nevada, on Apr. 1st, the exercise aimed to equip F-35 pilots with the skills necessary to operate in austere environments with limited support personnel.

.../...

https://www.nellis.af.mil/News/Article-Display/Article/3757896/pilots-engage-in-independent-pilot-off-station-procedures-ipop-at-nellis-afb/

Zowel USMC (F-35B en F-35C) als USAF (F-35A) zijn vanwege de Pacific gericht op het kunnen opereren vanaf wegen en landingstrips. Personeel moet nu meer kunnen uitvoeren dan alleen de eigen taak.

Tot nu toe is in het openbaar niet bekend of Nederland deze technieken/handelingen ook gaat toepassen. Wellicht dat naar de Finse aanpak zal worden gekeken wanneer het nodig is. Finland is net als Zweden bekend met operaties vanaf wegen en met kleine teams aan personeel. Dat wat zij nu met de F/A-18C/D doen, gaan zij ook met de F-35A doen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

USAF preparing its F-35 pilots to carry out basic maintenance and refueling chores (Gaat dit ook met de NL piloten gebeuren ? )

The US Air Force recently conducted a training exercise focused on Independent Pilot Off-Station Procedures (IPOP) for the F-35 Lightning II aircraft. Held at Nellis Air Force Base, Nevada, on Apr. 1st, the exercise aimed to equip F-35 pilots with the skills necessary to operate in austere environments with limited support personnel.

Pilots from the 422nd and 59th Test and Evaluation Squadrons (TES) participated in the IPOP training. The exercise curriculum included practicing basic maintenance procedures, such as post-flight inspections, and refueling techniques. By mastering these skills, F-35 pilots can potentially extend the operational range of their aircraft and improve mission flexibility, particularly when deployed to locations with limited ground crew support.

The captions accompanying photos released by the U.S. Air Force emphasize that IPOP training prioritizes safety and efficient resource utilization. The exercises provide a controlled environment for pilots to develop basic maintenance skills while ensuring the safe operation of the F-35.

By equipping pilots with the ability to operate independently and manage basic maintenance tasks, the U.S. Air Force is preparing the F-35A to operate in environments without the phyiscal presence of the maintenance personnel.

https://www.nellis.af.mil/News/Article-Display/Article/3757896/pilots-engage-in-independent-pilot-off-station-procedures-ipop-at-nellis-afb/

Harald

https://www.hln.be/kapellen/na-de-f-16-scoort-nederland-nu-met-f-35-onderhoud-vs-ziet-hangar-woensdrecht-als-gouden-standaard~ad7cd4d3/

Na de F-16 scoort Nederland nu met F-35-onderhoud: 'VS ziet hangar Woensdrecht als gouden standaard'


Nederlandse F-35's hoeven geen retourtje Italië meer te vliegen voor groot onderhoud. Sinds kort kan dat op Vliegbasis Woensdrecht in de hangar waar drie decennia lang F-16's hun 'apk' kregen. 'We lopen voorop binnen Europa.'

Sparkplug

#3997
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Benji87 op 09/02/2024 | 16:51 uurGaan ze die coating dan nu ook zelf doen?  deed scheen volgens die F16 spuit ploeg nogal een dingetje te zijn op de F35

Blijkbaar wel en dat is zoals beschreven gunstig. Noorwegen moet voor groot onderhoud e.d. nog steeds terug naar Cameri.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.