De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

StrataNL

Precies, vandaar de snelheid, bewapening en camo.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Dat bootje verkent het gebied voordat er een hele club landingsvaartuigen naartoe gaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Harald op 20/03/2019 | 15:41 uur
En die mitrailleur steunpunten midscheeps en achterop dan ? of zie ik dat verkeerd ?
of is dat voor "peil lood" ?  :P

Waarschijnlijk aanwezig omdat dit schip onder operationele omstandigheden zijn werkt moet doen.

Harald

Citaat van: StrataNL op 20/03/2019 | 15:34 uur
De afbeelding is van de hydrograaf he... laten we even verdere specificaties afwachten.

En die mitrailleur steunpunten midscheeps en achterop dan ? of zie ik dat verkeerd ?
of is dat voor "peil lood" ?  :P

StrataNL

Citaat van: Harald op 20/03/2019 | 14:55 uur
Als ik naar de maatvoering kijk eronder dan zou deze een lengte hebben van 19 meter
Nee, dat zijn geen meters maar de spanten. Zo te zien heeft dit bootje een spantafstand van 0.75 of 0.8m

Citaatmanschappen dus via achterkant van het schip af ? niet met een deur aan de voorzijde zoals bij de CB90
De afbeelding is van de hydrograaf he... laten we even verdere specificaties afwachten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Parera op 20/03/2019 | 02:11 uur


Als ik naar de maatvoering kijk eronder dan zou deze een lengte hebben van 19 meter

manschappen dus via achterkant van het schip af ? niet met een deur aan de voorzijde zoals bij de CB90

zoals bij deze Stan Patrol 1605

Parera

#657
Citaat van: Harald op 20/03/2019 | 12:21 uur
Ben erg benieuwd naar de specs
wel een interessante ontwikkeling

Wat ik weet van Damen is dat het in 2018 een ''Fast Assault 1604'' voor het eerst openbaar heeft gemaakt (alleen de naam), ik heb op basis daarvan navraag gedaan bij Damen maar er kwam uiteraard weinig info over. Ik weet alleen dat het een bootje is voor het landen van 15 mariniers of special forces zoals dat omschreven word. Het bootje kan ingezet worden voor maritime security operations (anti-piraterij / counter drugs e.d.)  Het kan ook uitgerust worden met een hitrole 12,7 mm RHMG, en het is bepantserd tot level 3 (STANAG 4569 ?). Met een topsnelheid van +/- 50 knopen (92,6 km/h) en operationeel inzetbaar tot en met sea state 4 (Matig hoge en matig lange deining    / golfhoogte 1,25 — 2,50 m).

De Nederlandse LCVP MkV(c) heeft bij Damen de omschrijving LCVP 1604, ik ga er dan ook vanuit dat de specificaties grotendeels hetzelfde zijn en/of vergelijkbaar met die van de originele CB90. Het lijkt wel of er achterop een soort klep zit (die dikke ''balk'').

Citaat
STANAG 4569 level 3
Kinetic Energy
7.62×51mm AP (WC core) at 30 meters with 930 m/s
Angle: azimuth 360°; elevation 0-30°

Grenade and Mine Blast Threat
8 kg (explosive mass) Blast AT Mine:
3a – Mine Explosion pressure activated under any wheel or track location.
3b – Mine Explosion under center.

Artillery
155 mm High Explosive at 60 m
Angle: azimuth 360°; elevation: 0 - 30°

Harald

Citaat van: Parera op 20/03/2019 | 12:14 uur
Zeer waarschijnlijk is de CB90 wel gebruikt als basis, de werf die de CB90 ontwikkeld heeft ( Dockstavarvet ) is sinds eind 2017 in handen van Saab. Nu is het natuurlijk bekend dat Damen en Saab het goed met elkaar kunnen vinden. Ook heeft Saab toen Muskövarvet overgenomen, een andere Zweedse werf.

https://saabgroup.com/media/news-press/news/2017-12/saab-acquires-dockstavarvet-shipyard/

Ben erg benieuwd naar de specs
wel een interessante ontwikkeling

Parera

Zeer waarschijnlijk is de CB90 wel gebruikt als basis, de werf die de CB90 ontwikkeld heeft ( Dockstavarvet ) is sinds eind 2017 in handen van Saab. Nu is het natuurlijk bekend dat Damen en Saab het goed met elkaar kunnen vinden. Ook heeft Saab toen Muskövarvet overgenomen, een andere Zweedse werf.

https://saabgroup.com/media/news-press/news/2017-12/saab-acquires-dockstavarvet-shipyard/

Parera

#654
Citaat van: Harald op 20/03/2019 | 10:36 uur
Deze "Expeditionary Survey Boat" heeft ook wel trekken van de Metal Shark 85 Defiant (basis is een Damen Stan Patrol 2606)
Maar de ESB is lager en daarbij een 2606 is 26 meter lang en dat is te lang. Lengte moet meer idd van 16 meter zijn, net als de CB90 en een Stan Patrol 1605.

----

Een CB90 achtig vaartuig zou een mooie aanwinst zijn voor de KM/SOCOM, wel een andere categorie als een RHIB of FRISC

----

Ik vermoed dat het te maken heeft met de vervanging van de FRISC, LCVP en LCU's in de komende jaren. Daarbij worden ook de LPD's vervangen tussen nu en 2035 dan is het wel handig dat je alle nieuwe vaartuigen al hebt zodat je de vLPD's er op kunt afstemmen.

Een mooie optie kan natuurlijk zijn:
- vFRISC   -> light assault craft ( 8 troepen, 0,5 raiding section) | 40 knopen
- vLCVP I  -> Fast Assault Craft 1604 basis ontwerp (16 troepen, 1 raiding section) | 50 knopen
- vLCVP II -> Fast Landing Craft Mechanized (3x BVS-10 / 48 troepen, 1 raiding troop/ max. 35 t ) | 30+ knopen
- vLCU      -> Fast Landing Craft Utility (4x BUMA of 1 MBT / 108 troepen, 1 raiding squadron  / max. 70 t) | 30+ knopen

De voertuigen die ik opnoem staan afgebeeld op de renders van Damen op hun nieuwe fast landing crafts ( MBT staat niet afgebeeld maar op basis van 70 ton belading /LCU naam)

De nieuwe vaartuigen moeten toch worden afgestemd op de vernieuwde eenheden binnen het KMARNS.

Harald

Deze "Expeditionary Survey Boat" heeft ook wel trekken van de Metal Shark 85 Defiant (basis is een Damen Stan Patrol 2606)
Maar de ESB is lager en daarbij een 2606 is 26 meter lang en dat is te lang. Lengte moet meer idd van 16 meter zijn, net als de CB90 en een Stan Patrol 1605.


http://www.metalsharkboats.com/pdf/Defiant%2080-85.pdf

Een CB90 achtig vaartuig zou een mooie aanwinst zijn voor de KM/SOCOM, wel een andere categorie als een RHIB of FRISC


http://navi.modelisme.com/IMG/plan_grandeur-4.jpg


Parera

#652
Citaat van: StrataNL op 20/03/2019 | 07:57 uur
Dat zie je goed  ;)

Die hydrografen boot is een mooi prototype... nu maar hopen op een vervolgorder voor de mariniers.
Voor één bootje ga je de moeite niet nemen om een totaal nieuw vaartuig te ontwikkelen.

Is het maar 1 bootje? :hrmph:

Ik ben benieuwd of ze straks ook inzetbaar zijn vanaf de vMFF's vanuit de multimission bay. We weten dat de bay's geschikt worden voor containers (40 voets?) en Rhibs / FRISC's (12m).
De huidige LCVP heeft een afmeting van 15,70 x 4, 27 m en een gewicht van 24.000 kg, dat is ook ongeveer wat dit nieuwe vaartuig mag gaan wegen. Daarom dacht ik gelijk aan het FA 1604 van Damen dat is namelijk volgens de Damen omschrijving 16 x 4 m (ruw weg).

En ik ga er wel vanuit dat het als het om slechts 1 vaartuig gaat een prototype is voor verdere testen binnen de KM / KMARNS. De huidige LCVP's staan op de planning voor vervanging  2020 (A-brief) en Instroom 2024 - 2026. Dit loopt ongeveer gelijk met het vFRISC project en aansluitend (2024 - 2033) loopt het vLCU project.

StrataNL

Vaartuig is net als LCVP, FRISC en CB90 geschikt om aan boord van de LPD's/JSS vervoerd te worden.

Gaat gebouwd worden bij Damen Shipyards Den Helder (voorheen scheepswerf Visser).
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Harald op 20/03/2019 | 07:30 uur
:hrmph: een CB90 achtige vaartuig ??

Dat zie je goed  ;)

Die hydrografen boot is een mooi prototype... nu maar hopen op een vervolgorder voor de mariniers.
Voor één bootje ga je de moeite niet nemen om een totaal nieuw vaartuig te ontwikkelen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

 :hrmph: een CB90 achtige vaartuig ??