Opvolging KDC-10

Gestart door Ace1, 11/04/2014 | 20:24 uur

Lex

Aanschaf tankvliegtuigen Defensie wordt duurder dan verwacht

Nederland zou in de aanschaf samenwerken met andere landen, maar alleen Luxemburg doet mee.


Defensie is er niet in geslaagd om samen met andere voorname landen een nieuw tankvliegtuig aan te schaffen. De luchtmacht heeft alleen met Luxemburg overeenstemming bereikt over het kopen van twee Airbus-toestellen die kunnen worden gebruikt voor luchttransport en het bijtanken van gevechtsvliegtuigen in de lucht. Dat maakte Defensie donderdag bekend.

Omdat andere Europese landen die geïnteresseerd waren in de gezamenlijke aanschaf zich hebben teruggetrokken of nog geen beslissing hebben genomen, kunnen de kosten voor Nederland oplopen tot 1 miljard euro. De vliegtuigen van Airbus moeten in 2020 geleidelijk twee Nederlandse KDC-10's vervangen.

Militaire capaciteit is schaars

In 2014 kondigde minister Jeanine Hennis (Defensie, VVD) aan dat samen met België, Noorwegen en Polen nieuwe tank- en transportvliegtuigen zouden worden verworven. Ook Duitsland raakte vervolgens betrokken. Binnen de NAVO en binnen de EU is deze militaire capaciteit schaars, daarom maken bondgenoten ook al gebruik van elkaars toestellen. Maar Duitsland, Polen, Noorwegen en België haakten onderweg af of kijken de kat nog uit de boom. "Vanwege nationale politieke ontwikkelingen is het voor die vier landen nog te vroeg om zich bij Nederland en Luxemburg aan te sluiten", schrijft Hennis in een brief aan de Tweede Kamer. "Wel hebben zij de intentie om in een later stadium alsnog tot het samenwerkingsverband toe te treden." Alleen als dat gebeurt kunnen de kosten voor Nederland omlaag van een miljard naar minimaal 250 miljoen euro.

Als dat niet gebeurt, betaalt Defensie de volle prijs. Desalniettemin is gekozen voor een constructie waarbij de twee nieuwe toestellen eigendom worden van de NAVO. De zogeheten Multi Role Tanker Transport vliegtuigen worden op luchtmachtbasis Eindhoven gestationeerd en kunnen ook door andere landen gebruikt worden wanneer Nederland deze niet nodig heeft.

Luxemburg heeft geen luchtmacht en zal de toestellen dus ook niet gebruiken om in de lucht andere toestellen bij te tanken. Wel kunnen zij ze inzetten voor het verplaatsen van goederen of voor medische evacuaties. Volgens Defensie doet Luxemburg vooral mee "om zo een bijdrage te leveren binnen de NAVO en de EU".

NRC, 28 juli 2016 16:42

JdL

Mooi dat er zich weer een land heeft aangesloten, drukt de kosten weer en geeft ruimte voor extra kisten.
Maar ik blijf mijn bedenkingen houden over inzet voor nationale belangen.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Lex

Nederland en Luxemburg kopen samen tankvliegtuigen

Nieuwsbericht | 28-07-2016 | 13:56

Nederland schaft met Luxemburg 2 Airbus-tanker/transportvliegtuigen aan. De toestellen worden voor de NAVO ondergebracht in een pool op Vliegbasis Eindhoven. België, Duitsland, Noorwegen en Polen hebben de intentie zich  later aan te sluiten.

Het MRTT-project (Multi Role Tanker Transport) is zo een voorbeeld van de toekomstgerichte samenwerking tussen Europese landen die het kabinet voorstaat. Zo schrijft minister Jeanine Hennis-Plasschaert vandaag aan de Kamer.

De aanschaf van de toestellen van het type A330 MRTT vormt een belangrijke bijdrage aan de schaarse tanker- en transportcapaciteit  van met name de Europese Unie. Naast het bijtanken van vliegtuigen en strategisch transport, voeren de MRTT-toestellen bijvoorbeeld ook medische evacuaties uit, zo nodig in intensive-care units.

Nederland leidend

De vloot wordt eigendom van de NAVO. Luxemburg en Nederland hebben exclusieve gebruiksrechten. Naast de aanschaf vallen ook instandhouding en operationele inzet onder het MRTT-project. Nederland is leidend in dit multinationale samenwerkingsproject.

De nieuwe toestellen krijgen Vliegbasis Eindhoven als thuisbasis. Ook registreert Nederland de toestellen en is het verantwoordelijk voor het toezicht op de luchtwaardigheid. Onderzocht wordt of het hier gelegerde European Air Transport Command de pool kan aansturen.

Kosten en personeel worden verdeeld op basis van het aantal vlieguren dat elk land nodig heeft. De verwachte levensduur van de vloot is 30 jaar. Het budget van de investering ligt tussen de € 250 miljoen en € 1 miljard.

Uitbreiding

Nederland en Luxemburg legden de afspraken schriftelijk vast in een Memorandum of Understanding (MoU). Vandaag volgde de contractondertekening met Airbus. Als België, Duitsland, Noorwegen en Polen inderdaad besluiten mee te doen, biedt zowel het MoU als de offerte van Airbus die mogelijkheid. In dat geval worden de ontwerpkosten ook met deze landen gedeeld. Dit leidt tot lagere kosten voor Luxemburg en Nederland.

Als België, Duitsland, Noorwegen en Polen zich aansluiten, kan het aantal vliegtuigen in de MRTT-vloot oplopen tot 8. Volgens het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum heeft Vliegbasis Eindhoven voldoende militaire geluidsruimte voor al deze A330 MRTT-toestellen.

Samenwerking

De 2 deelnemende landen onderzoeken de mogelijkheid van samenwerking voor opleiding, training en het onderhoud met onder meer Frankrijk en Groot-Brittannië. Eerstgenoemde ontvangt het eerste toestel in 2018. Groot-Brittannië vliegt al met de A330 MRTT's.

Beide toestellen worden vanaf 2020 geleverd. Vanaf dat jaar stelt de luchtmacht haar 2 KDC-10 toestellen geleidelijk uit dienst. Op die manier blijft de tanker/transportcapaciteit van Defensie gegarandeerd.

Bij de aanschaf  van A330 MRTT-toestellen  zijn het Europees Defensie Agentschap (EDA), de Europese materieelorganisatie Organisation Conjointe de Coopération en matière d'ARmement (OCCAR) nauw betrokken.

Mindef

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 02/12/2015 | 15:39 uur
Duitsland gaat niet voor niets van A321 naar nieuwe in pool-vorm A330, dus het aantal zal minder zijn dan het huidige aantal (4). Ik denk dat het hooguit 4 stuks zullen worden, dan is het een 1 op 1 vervanging. Maar waarschijnlijker (denk ik) zullen het er misschien wel 2 of 3.

De huidige vloot straaljagers bestaat uit EF2000s en Tornado's, waarbij de Tornado's tot nu toe waarschijnlijk in 2025 uit gefaseerd zullen worden, maar laat dat wat uitgesmeerd worden tot 2030. 
Eventueel zal door het wegvallen van de Tornado's er een uitbreiding van EF2000 geven, maar daar geloof ik eigenlijk niet in.
Dus heeft de Duitse luchtmacht straks alleen tankers nodig voor hun EF2000.
Hopelijk hebben ze de inzetbaarheid dan wel hoger dan nu,

Luftwaffe future plans: beware of our Tornados
http://airheadsfly.com/2014/09/26/luftwaffe-future-plans-beware-of-our-tornados/


Na verluid zijn er al Duitsers bij LM gesignaleerd...

JdL

Citaat van: Harald op 02/12/2015 | 15:39 uur
Duitsland gaat niet voor niets van A321 naar nieuwe in pool-vorm A330, dus het aantal zal minder zijn dan het huidige aantal (4). Ik denk dat het hooguit 4 stuks zullen worden, dan is het een 1 op 1 vervanging. Maar waarschijnlijker (denk ik) zullen het er misschien wel 2 of 3.

De huidige vloot straaljagers bestaat uit EF2000s en Tornado's, waarbij de Tornado's tot nu toe waarschijnlijk in 2025 uit gefaseerd zullen worden, maar laat dat wat uitgesmeerd worden tot 2030. 
Eventueel zal door het wegvallen van de Tornado's er een uitbreiding van EF2000 geven, maar daar geloof ik eigenlijk niet in.
Dus heeft de Duitse luchtmacht straks alleen tankers nodig voor hun EF2000.
Hopelijk hebben ze de inzetbaarheid dan wel hoger dan nu,

Luftwaffe future plans: beware of our Tornados
http://airheadsfly.com/2014/09/26/luftwaffe-future-plans-beware-of-our-tornados/

   
als ik het artikel zo lees gooien ze ook de andere A310's eruit:
[/quote]"Germany has decided it has to stop any investment in the ageing A310 fleet," [/quote]
ze hebben in totaal 7 A310's waarvan er 4 kunnen tanken dus het lijkt me logisch dat het een logistieke besparing is als je die andere 3 die niet kunnen tanken ook vervangt anders zit je met 2 verschillende types
dus dan zijn 4-6 stuks zo gek nog niet
maar 'correct me if i am wrong'
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

Citaat van: JdL op 02/12/2015 | 14:27 uur
Ik vermoed dat duitsland tussen de 4 en de 6 stuks zal bijdragen

Duitsland gaat niet voor niets van A321 naar nieuwe in pool-vorm A330, dus het aantal zal minder zijn dan het huidige aantal (4). Ik denk dat het hooguit 4 stuks zullen worden, dan is het een 1 op 1 vervanging. Maar waarschijnlijker (denk ik) zullen het er misschien wel 2 of 3.

De huidige vloot straaljagers bestaat uit EF2000s en Tornado's, waarbij de Tornado's tot nu toe waarschijnlijk in 2025 uit gefaseerd zullen worden, maar laat dat wat uitgesmeerd worden tot 2030. 
Eventueel zal door het wegvallen van de Tornado's er een uitbreiding van EF2000 geven, maar daar geloof ik eigenlijk niet in.
Dus heeft de Duitse luchtmacht straks alleen tankers nodig voor hun EF2000.
Hopelijk hebben ze de inzetbaarheid dan wel hoger dan nu,

Luftwaffe future plans: beware of our Tornados
http://airheadsfly.com/2014/09/26/luftwaffe-future-plans-beware-of-our-tornados/

   

JdL

Citaat van: Mourning op 02/12/2015 | 14:13 uur
Dat is dus wat ik ook zou voorstaan en waarvan ik vermoed dat dat dus niet gaat gebeuren.

Met als gevolg dat we voor altijd aan het toverwoord samenwerking vastzitten...
Citaat van: Thomasen op 02/12/2015 | 14:16 uur
Ik mag hopen dat Duitsland minimaal voor 6 gaat. Australië gaat voor 7, Uk voor 14 en Frankrijk voorlopig voor 12.
Dit was maar een voorbeeld
Ik vermoed dat duitsland tussen de 4 en de 6 stuks zal bijdragen
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

dudge

Citaat van: JdL op 02/12/2015 | 14:10 uur
Mooi bericht
Ik hoop dat je uiteindelijk een gemeenschappelijke eenheid krijgt waarin de kisten gemeenschappelijk gekocht en onderhouden worden maar waarbij ze wel eigendom zijn van een bepaald land en ze ook door een crew van dat land bemand worden en zonder toestemming van andere landen ingezet kunnen worden
Bvb:
2 voor NL
1 voor Noorwegen
1 voor polen
En 2 voor Duitsland

waarbij wij onze kisten kunnen inzetten met NL bemanningen boven het caribisch gebied zonder dat de andere landen daar toestemming voor geven en dat omgedraaid bvb noorwegen haar kist met noorse bemanning  kan inzetten boven de noordpool als het daar tot een conflict komt zonder dat wij gaan janken dat we dat niet willen

Ik mag hopen dat Duitsland minimaal voor 6 gaat. Australië gaat voor 7, Uk voor 14 en Frankrijk voorlopig voor 12.

Mourning

Citaat van: JdL op 02/12/2015 | 14:10 uur
Mooi bericht
Ik hoop dat je uiteindelijk een gemeenschappelijke eenheid krijgt waarin de kisten gemeenschappelijk gekocht en onderhouden worden maar waarbij ze wel eigendom zijn van een bepaald land en ze ook door een crew van dat land bemand worden en zonder toestemming van andere landen ingezet kunnen worden
Bvb:
2 voor NL
1 voor Noorwegen
1 voor polen
En 2 voor Duitsland

waarbij wij onze kisten kunnen inzetten met NL bemanningen boven het caribisch gebied zonder dat de andere landen daar toestemming voor geven en dat omgedraaid bvb noorwegen haar kist met noorse bemanning  kan inzetten boven de noordpool als het daar tot een conflict komt zonder dat wij gaan janken dat we dat niet willen


Dat is dus wat ik ook zou voorstaan en waarvan ik vermoed dat dat dus niet gaat gebeuren.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

JdL

Mooi bericht
Ik hoop dat je uiteindelijk een gemeenschappelijke eenheid krijgt waarin de kisten gemeenschappelijk gekocht en onderhouden worden maar waarbij ze wel eigendom zijn van een bepaald land en ze ook door een crew van dat land bemand worden en zonder toestemming van andere landen ingezet kunnen worden
Bvb:
2 voor NL
1 voor Noorwegen
1 voor polen
En 2 voor Duitsland

waarbij wij onze kisten kunnen inzetten met NL bemanningen boven het caribisch gebied zonder dat de andere landen daar toestemming voor geven en dat omgedraaid bvb noorwegen haar kist met noorse bemanning  kan inzetten boven de noordpool als het daar tot een conflict komt zonder dat wij gaan janken dat we dat niet willen
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

Misschien dat de huidige geplande 4 verhoogd wordt naar 6 stuks. Zou idd goed nieuws zijn. Ik denk dat NL helaas geen eigen mrtt zal aanschaffen. Het zelf kunnen bepalen en beschikken zal dan in de toekomst wel anders worden. Zeker als bij missies meerdere landen aanspraak gaat maken op de toestellen. Hierdoor zal dan een te kort zijn en extern inhuur noodzakelijk.


Mourning

Citaat van: Thomasen op 02/12/2015 | 12:39 uur
Had het misschien gemist, maar heb dit niet zien aankomen. Mooi in ieder geval. Nu hopen dat de Duitsers er een mooi aantal van gaan aanschaffen.

Ja, dat is het mooie van dit geheel. Mogelijk schaalvoordeel dat zal leiden tot kostenvoordelen in de aanschaf van deze toestellen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Dat is een interessante ontwikkeling. Ik hoop nog steeds op eigen A330 MRTT's welke met kosten voordelen ineens worden besteld en in een gezamenlijke eenheid worden ondergebracht.

Ik hoop niet, maar dat gaat natuurlijk wel gebeuren (helaas!!!), dat er gezamenlijk aangekocht en vervolgens ook geheel gemengde bemanningen worden geplaatst op de toestellen, waarbij de toestellen vervolgens ook nog eigendom zijn van alle deelnememende landen, zodat je er niet volledige zeggenschap over hebt in geval je bijv. buiten het NATO-verdragsgebied iets van plan bent (Hallo Caribisch Nederland en Venezuela!!!).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Had het misschien gemist, maar heb dit niet zien aankomen. Mooi in ieder geval. Nu hopen dat de Duitsers er een mooi aantal van gaan aanschaffen.