NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

Piranha

???  Mijn kalender staat op 9 juli, maar ondestaand bericht d.d. 25 juni verschijnt bij 'recente ongelezen berichten ...
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

Lex

COMPAGNIE IN DE WEST

BCKL 25 juni 2009

De bonden hebben enkele opmerkingen gemaakt / vragen gesteld over de rotaties CLAS-Compagnie in de West. In het bevel wordt gesproken over een tijdelijke tewerkstelling en niet over uitzending. Daarom bestaat er geen recht op recuperatieverlof. De bonden onderschrijven dat het op zich geen uitzending is. Maar ze betwijfelen of er geen recht bestaat op recuperatieverlof. In bepaalde gevallen kan recuperatieverlof wel degelijk aan de orde zijn. Het CLAS komt hier nog op terug.

Daarnaast hebben de bonden gevraagd in hoeverre er een uitzendbescherming bestaat voor dit personeel. Zij zijn immers wel 4 maanden van huis. In het kader van de afspraak "na één uitzending heb je recht op twee keer de periode van uitzending op een plaatsing in Nederland" hebben de bonden gevraagd in hoeverre hier rekening mee wordt gehouden. Het CLAS heeft aangegeven dat men hier rekening mee houdt.

Bij de coördinerende bepalingen wordt uitvoerig de wijze van huisvesting beschreven. De bonden wijzen het CLAS erop dat men vrijheid heeft om niet Defensiewoningen / legering te betrekken maar  zelf naar huisvesting te zoeken. Dit staat weliswaar ook in het operatiebevel maar wel met de nodige mitsen en maren. Voor de militairen moet het duidelijk zijn. Het CLAS heeft aangegeven dat men dit via de voorlichting op de juiste wijze zal uitleggen. In het plan wordt aangegeven dat medicijnen die niet in voorraad zijn in Nederland kunnen worden besteld waarbij de leveringsduur twee weken is. Wat als er dringend medicijnen nodig zijn en deze niet in voorraad zijn. Het CLAS heeft aangegeven dat er altijd voorzieningen zijn om medicijnen met spoed te kunnen krijgen.

Legeringen in relatie tot afwijkende rangen

Vervolgens hebben de bonden aangegeven zich zorgen te maken over de verschillen in rang tussen de CZSK  (zeemacht) en het CLAS. Omdat de SGT van het CLAS gelijkgesteld wordt met de KPL van het CZSK is er blijkbaar besloten dat de SGT van het CLAS accommodeert in het korporaalsverblijf. De bonden hebben hier nadrukkelijk afstand van genomen en zijn van mening dat de SGT t/m AOO van het CLAS accommoderen in het onderofficiersverblijf. Het CLAS heeft aangegeven dat dit punt nog onderwerp van gesprek is tussen CZSK en de CLAS, respectievelijk de generaals Zuiderwijk en Bertholee.

VBM/NOV

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 18/06/2009 | 00:05 uur
hmm, op mijn salarisstrook staat Matr2/MARN2/SLD1/Mar3, nam dus aan dat die allen (in dezelfde periodiek) evenveel verdienen ?

Blijkbaar niet.... ;)

Citaat van: dudge op 18/06/2009 | 00:05 uur
Bovendien wordt er gesproken over het opheffen van de Cie, wat dus betekend dat de FTE'en gewoon verdwijnen. Die marns zullen dan lege plekken opvullen bij de Bats.

Jij roept dat soldaten 1 goedkoper zijn dan mariniers 1 qua salaris. Als je de een door de ander vervangt, blijven ze beiden in dienst en moeten dus betaald worden. Dat er een compagnie wordt opgeheven, doet daar volgens mij niets aan af.

Lex

Citaat van: dudge op 18/06/2009 | 00:05 uur
hmm, op mijn salarisstrook staat Matr2/MARN2/SLD1/Mar3, nam dus aan dat die allen (in dezelfde periodiek) evenveel verdienen ?
Dat kan je raadplegen via de sites van de bonden. Als voorbeeld: http://www.vbmnov.nl/website/index.php?option=com_content&task=view&id=646&Itemid=185


KapiteinRob

Citaat van: cw2cu op 17/06/2009 | 23:26 uur
Maar de buitenlandtoelage is juist die 250-300 euro per maand.

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat ze iets creatiefs bedacht hadden (wat me niet had verbaasd). Als dit het reguliere bedrag aan buitenlandtoelage is, staat defensie gewoon in zijn recht. Dat je dan wat mag vinden van de "hoogte", is een tweede. Maar ik vind het wel erg laag! Ik denk dat je zo'n bedrag al nodig hebt voor een maandje schaften in het bedrijfsrestaurant op Parera.....

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 17/06/2009 | 19:31 uur
Landmachters zijn in zoverre goedkoper, dat een compagnie voor een groot deel bestaat uit SLD1, die betaald worden als een marn2alg. Scheelt toch al zo'n 7500(= 1 kolonel :P ) per maand :)

Wat is dat nou voor flauwekul? Een MARN 2 ALG in zijn eerste salarisschaal verdiende voor de 1% "loonsverhoging" van dit voorjaar €923,05. Een dito Sld1 €1130,91.

En daarbij maakt het geen klap uit op de salarisuitgaven of er nu 100 soldaten worden betaald terwijl ze in Nederland zitten en 100 mariniers in de west of andersom. Die uitgaven heb je toch want beide groepen zijn in dienst van defensie.

cw2cu

#107
Maar de buitenlandtoelage is juist die 250-300 euro per maand.
Ze zeggen omdat het een tijdelijke tewerkstelling is dat er niks veranderd vergeleken met in Nederland op de kazerne.
Meer toelages zijn ze niet verplicht te geven toch? of wel?

De mail is in ieder geval de deur uit naar de vakbond en ik kijk wel wat ik eruit kan halen.

Bedankt!

KapiteinRob

Ik ondersteun het advies van Lex. Het is simpel qua mogelijkheden:

1. je bent op oefening (wat volgens mij primair de bedoeling was).
2. je bent op dienstreis (wat niet kan omdat je dan minder dan 30 dagen op pad mag zijn).
3. je bent geplaatst in het buitenland (primaire of secundaire arbeidsplaats).

Als het niet "oefenen" is, moet het dus optie 3 zijn. En dat betekent gewoon buitenlandtoelage. Ik ben zeer benieuwd wat voor draai ze er aan geven dan, want ik kan hier geen chocola van maken. Ik heb nog nooit van tussen-toelages gehoord. Vraag maar eens waar ze dat op baseren, want ik krijg een donkerbruin vermoeden dat je genaaid wordt!

Dus als je niet duidelijk uitgelegd wordt waar staat omschreven wat je status is met de corresponderende toelages, adviseer ik je er hier op het DF op terug te komen en/of naar je vakbond te stappen.

Lex

Citaat van: cw2cu op 17/06/2009 | 22:54 uur
Maar ik denk dat ik er weinig aan kan doen.
In ieder geval zou je vragen kunnen stellen aan je vakbond (als je daar lid van bent).

cw2cu

In het weekend niks.
We kunnen gebruik maken van het materiaal wat je ook in NL hebt. o.a. de atb's bijvoorbeeld.
Ook zijn er duikcursussen met korting die je gewoon op de kazerne kan doen.

Maar meer niks helaas.

Daar zit duidelijk die bezuiniging in lijkt me.
Ik heb ook al lopen denken dat ze dat eigenlijk niet kunnen maken. Een verplichte tewerkstelling in het buitenland en dan ook nog verplicht je eigen eten, kapper, zeep e.d. betalen wat als het tegenzit ook nog van je salaris afgehaald moet worden.
Maar ik denk dat ik er weinig aan kan doen.

Piranha

Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

Lex

Citaat van: cw2cu op 17/06/2009 | 21:28 uur
Het is een tijdelijke tewerkstelling van 4 maanden. Dus gewoon een plaatsing op een andere kazerne. Daarom is er geen oefentoelage aan verbonden.
Een wel erg goedkope oplossing.
Citaat van: cw2cu op 17/06/2009 | 21:28 uur
Het enige bedrag dat we extra mogen verwachten ligt eraan of je een eigen huishouding en/of samenwonend bent. Ik ben hier helaas het nadeligst uitgekomen omdat ik geen eigen huishouding heb en daarom maar een bedrag ergens tussen de 250 en 300 per maand krijg. En dat gaat grotendeels op aan eten aangezien we 7 dagen per week ons eigen voedsel moeten betalen (want we zitten gewoon op onze eigen vaste tijdelijke werkplek).
Hoe zit dat met de rest? Als voorbeeld: het weekend? Normaal ga je naar huis (al dan niet met een bijdage van Defensie). Hoe is dat nu geregeld?
Zoals ik dat nu zie, is het mi een vreemde regeling.

cw2cu

Het is een tijdelijke tewerkstelling van 4 maanden. Dus gewoon een plaatsing op een andere kazerne. Daarom is er geen oefentoelage aan verbonden.
Het enige bedrag dat we extra mogen verwachten ligt eraan of je een eigen huishouding en/of samenwonend bent. Ik ben hier helaas het nadeligst uitgekomen omdat ik geen eigen huishouding heb en daarom maar een bedrag ergens tussen de 250 en 300 per maand krijg. En dat gaat grotendeels op aan eten aangezien we 7 dagen per week ons eigen voedsel moeten betalen (want we zitten gewoon op onze eigen vaste tijdelijke werkplek).

Lex

Citaat van: cw2cu op 17/06/2009 | 19:32 uur
Het is een tijdelijke tewerkstelling dus die permanente oefen toelage komt er niet. We gaan wel 1 week op bonaire en 2 weken op Aruba oefenen waarbij we wel oefentoelage krijgen. Maar voor de rest is het maar een kleine buitenlandtoelage waar je net (of net niet) van kan eten.
Ik kan hier niets van maken. Zou je het gebeuren rondom de toelagen nader willen verklaren?

cw2cu

Klopt idd. Maar ook wel terecht opzich.
Wie zou er niet na een normale dag werken even op het strand daar willen liggen of duikcursussen willen nemen?

Het is een tijdelijke tewerkstelling dus die permanente oefen toelage komt er niet. We gaan wel 1 week op bonaire en 2 weken op Aruba oefenen waarbij we wel oefentoelage krijgen. Maar voor de rest is het maar een kleine buitenlandtoelage waar je net (of net niet) van kan eten.

het rooster en alles is al bekend. Over 4 weken de tassen inleveren en 3 augustus gaan.

Maar ik blijf erbij dat het toch wel een hele leuke plek is om er max in te spannen en daarna max te ontspannen.