Lobby traject A-10

Gestart door Enforcer, 10/12/2014 | 09:02 uur

Ros

Citaat van: Oorlogsvis op 10/12/2014 | 15:13 uur
Huzaar..dat is ook mijn argument...eigenlijk zou de luchtmacht/regering geld overhouden door een toestel zoals de A-10 te kopen naast de toekomstige F-35.

Een dag niet gelachen is een dag........

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 10/12/2014 | 11:42 uur
Cas zonder of met minimale dreiging vanaf de grond is veel goedkoper met een A-10 dan met F-35.
Maar dat wist je zelf ook...
Huzaar..dat is ook mijn argument...eigenlijk zou de luchtmacht/regering geld overhouden door een toestel zoals de A-10 te kopen naast de toekomstige F-35.
Daarbij komt nog bij dat de A-10 veel langzamer kan vliegen ...een beter overzicht over het missie gebied heeft..langer in de lucht kan blijven..lager kan vliegen doordat hij een beter incasseringsniveau heeft...opstijgen vanaf onverharde landingsbanen..goedkoper is in aanschaf..
(verhouding ongeveer 6/7 A-10's voor 1 F-35 !....minder storingsgevoelig is dan de F-35 enz enz enz enz

Kortom de aanschaf voor 24 A-10 pakweg 480 miljoen euro voor 24 gemodificeerde kisten uit het mottenballen bestand van de US gaat zichzelf terugverdienen.

(dit zou ook kunnen gelden voor wat betreft helikopters...meer lichtere heli's voor de luchtmacht naast de Chinooks)

Ros

#9
Citaat van: slaydo op 10/12/2014 | 14:18 uur
Ik heb eerder in een interview gehoord dat de KLU daar op in zal zetten.. Maar dan een vliegtuig die CAS, ISTAR.............

Welk interview en met wie van de KLu ? Als dit ooit geroepen is, is het nu wel achterhaald. De KLu ziet voorlopig leeuwen en tijgers op de weg hoe zij de komende jaren de broek omhoog moeten houden. De KLu heeft hard gelobbyed voor de aanschaf van de F-35 en kan nu niet gaan lopen piepen dat de F-35 niet altijd de geschikte kist is voor een opdracht danwel te duur voor de klus zal zijn.

Ros

Citaat van: slaydo op 10/12/2014 | 12:14 uur
Mensen worden er hier moe van zo langzamerhand.

Dat zal zo zijn, er zijn nu eenmaal voor en tegenstanders. En beide partijen zullen het niet laten dit met regelmaat bekend te maken. Waar ik moe van word is dat, als er ergens op de wereld een militair apparaat een kunstje vertoond men steevast begint te roepen dat wij dit wonderlijk ding ook moeten hebben. En dat men daarbij direct iedere zin van realiteit overboord mikt.






slaydo

#7
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/12/2014 | 12:27 uur
In beide gevallen: exact.

Politici zijn gevoelig voor het zakelijke argument dat de A10 een investering vergt maar hierdoor een aanzienlijk besparing weet te realiseren.

De A10 (of een gelijkwaardig type) verdient zich snel terug versus de F35 exploitatie kosten, dat nog los van het feit dat de A10 op CAS niveau in mijn ogen aanzienlijk efficiënter is dan welk ander type fighter dan ook.

De F35 zetten we in, daar waar de omstandigheden dat vereisen, als luchtoverwicht behaald is kan de A10 naar voren geschoven worden en de F35's of een deel daarvan naar huis.


helemaal mee eens. Ik heb eerder in een interview gehoord dat de KLU daar op in zal zetten.. Maar dan een vliegtuig die CAS, ISTAR en training voor z'n rekening kan nemen.. A10 valt dan af helaas. Hoe leuk ik het zou vinden om als NL A10s in te kunnen zetten in conflicten zoals Irak bv.. Ik ben realist en zie dat dan niet gebeuren.. Eerder een platform dat ISR, CAS en training voor z'n rekening kan nemen met minimale aanpassingen.. Hier hebben we het eerder over gehad overigens.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: slaydo op 10/12/2014 | 12:14 uur
Het gaat erom dat er voor lagere kosten CAS kan uitgevoerd worden door een A10.. Het gaat hier niet om de effectiviteit van de F35. Hou eens op om maar elke keer te proberen de F35 te dissen. Mensen worden er hier moe van zo langzamerhand.


In beide gevallen: exact.

Politici zijn gevoelig voor het zakelijke argument dat de A10 een investering vergt maar hierdoor een aanzienlijk besparing weet te realiseren.

De A10 (of een gelijkwaardig type) verdient zich snel terug versus de F35 exploitatie kosten, dat nog los van het feit dat de A10 op CAS niveau in mijn ogen aanzienlijk efficiënter is dan welk ander type fighter dan ook.

De F35 zetten we in, daar waar de omstandigheden dat vereisen, als luchtoverwicht behaald is kan de A10 naar voren geschoven worden en de F35's of een deel daarvan naar huis.

slaydo

Citaat van: Ros op 10/12/2014 | 11:32 uur
De Haagsche reactie zal ongetwijfeld zijn dat we eerst maar af moeten wachten of de F-16 zoals gepland vervangen kan worden. Met andere woorden, hoeveel F-35 kunnen we binnen halen met het gesteld budget en kunnen we met dit aantal nog voldoen aan onze verplichtingen. En zo niet,wat dan ?

In plaats van andere kisten erbij kopen zou het best zo kunnen zijn dat er links en rechts nog meer materiaal en ambitie moet worden afgestoten om onze F-35 droom te kunnen verwezenlijken. En waarom A-10 ? De keuze voor de F-35 komt toch voort uit de feiten dat dit apparaat alles kan ?



Het gaat erom dat er voor lagere kosten CAS kan uitgevoerd worden door een A10.. Het gaat hier niet om de effectiviteit van de F35. Hou eens op om maar elke keer te proberen de F35 te dissen. Mensen worden er hier moe van zo langzamerhand.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 10/12/2014 | 11:32 uur


In plaats van andere kisten erbij kopen zou het best zo kunnen zijn dat er links en rechts nog meer materiaal en ambitie moet worden afgestoten om onze F-35 droom te kunnen verwezenlijken. En waarom A-10 ? De keuze voor de F-35 komt toch voort uit de feiten dat dit apparaat alles kan ?



Cas zonder of met minimale dreiging vanaf de grond is veel goedkoper met een A-10 dan met F-35.
Maar dat wist je zelf ook...
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

De Haagsche reactie zal ongetwijfeld zijn dat we eerst maar af moeten wachten of de F-16 zoals gepland vervangen kan worden. Met andere woorden, hoeveel F-35 kunnen we binnen halen met het gesteld budget en kunnen we met dit aantal nog voldoen aan onze verplichtingen. En zo niet,wat dan ?

In plaats van andere kisten erbij kopen zou het best zo kunnen zijn dat er links en rechts nog meer materiaal en ambitie moet worden afgestoten om onze F-35 droom te kunnen verwezenlijken. En waarom A-10 ? De keuze voor de F-35 komt toch voort uit de feiten dat dit apparaat alles kan ?


dudge

Wel een leuk plan, maar straks krijgt 'Den Haag' ideeën.

Enforcer

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/12/2014 | 15:15 uur
Laten we een lobby traject starten, ik ben helemaal voor!

Wat stel je voor? Een crowdfunding project om de A-10 naar NL te krijgen en dan in een PPS constructie beschikbaar te stellen aan de Luchtmacht?


Dit onderwerp naar aanleiding van de discussie over de A-10.