Nikko Norte's boek "Onvoorspelbaar Verleden"

Gestart door A.J., 10/04/2020 | 16:29 uur

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 11/04/2020 | 11:37 uur
Jes , mee eens.
Maar als er kamervragen over gaan komen lijkt het me dat de minister van te voren wel heeft gevraagd, wie is deze paljas.

Het zou zomaar kunnen van niet, dat zou veel verklaren. Want kamervragen kosten nogal wat.

Ik mag hopen dat dit achter de schermen goed uitgezocht wordt.

Huzaar1

Jes , mee eens.
Maar als er kamervragen over gaan komen lijkt het me dat de minister van te voren wel heeft gevraagd, wie is deze paljas.

Het zou zomaar kunnen van niet, dat zou veel verklaren. Want kamervragen kosten nogal wat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

#12
Citaat van: Huzaar1 op 11/04/2020 | 11:02 uur
Wacht.. wat?
Is hier nu sprake van foto manipulatie of heeft hik defensie ook lopen bedonderen? Als hij zo nep is..waarom wordt hij dan niet ontmsakserd door mindef alvorens er een heel debat over komt?

Niet dat ik hem geloof..maar zo goedgelovig zijn ze in de kamer toch ook weer niet?

Die foto's lijken mij echt en ik geloof ook wel dat hij in Afghanistan is geweest. Maar hooguit als een soort van "adviseur". In het begin zat iedereen natuurlijk maximaal om SA verlegen en de Amerikanen (contractors/ Blackwater die destijds ook een tent op Kamp Holland hadden) hadden ook een shitload aan locals onder contract.

Ik denk dat hij zich gewoon naar binnen gebabbeld heeft bij defensie vanwege zijn "kennis en ervaring" van het gebied en hij met een soorgelijke constructie als de tolken voor defensie gewerkt heeft.

Ik bedoel ga zijn tijdlijn maar eens na. Jaren '80 dienstplicht, daarna zeven jaar "beroeps sergeant" (naar eigen zeggen). Voor '95 daar mee gekapt en naar Spanje vertrokken maar heeft ondertussen allerlei missies gedaan in de Balkan, Afrika, Irak, Afghanistan, Libanon en Rwanda (zegt ie)...
Stopt vervolgens eind 2005/ begin 2006 met zijn stierenvechterij in Spanje en duikt plotseling op in Afghanistan waar hij zonder enige vorm van opleiding begint als sgt en na twee jaar vertrekt als kapitein...

Wat een lulkoek, echt man.

En idd, laat defensie het maar eens goed uitzoeken. Maar meneer heeft zijn geboortenaam laten veranderen in Spanje in Nikko Norte dus daar zit ook iets achter... Ik denk dat defensie die hele kerel niet kent onder deze naam.

En defensie is wel vaker in nepfiguren getrapt, wie was die "generaal" ook alweer die bij de KM in Den Helder steevast inspectie kwam afnemen?

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 11/04/2020 | 11:08 uur
Yup, die begon plotseling te pochen met medailles die nooit uitgereikt waren...

Ik had al een tijdje mijn twijfels over die kerel en zijn flinke verhalen over Afghanistan, KCT, painf etc. en na wat zoeken kwam ik erachter dat hij alleen maar dienstplichtig was geweest en zijn zoon een blauwe maandag op de KMS (niet afgemaakt) had gezeten. Daar heb ik hem toen mee geconfronteerd (DM) en is hij met stille trom vertokken en nooit meer teruggekomen.

Goed aangepakt door je, bekend verhaal.
Zulke lui zijn gevaarlijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Flyguy op 11/04/2020 | 10:33 uur
Smi de Boer, was dat niet ooit een of andere vage gast hier?

Yup, die begon plotseling te pochen met medailles die nooit uitgereikt waren...

Ik had al een tijdje mijn twijfels over die kerel en zijn flinke verhalen over Afghanistan, KCT, painf etc. en na wat zoeken kwam ik erachter dat hij alleen maar dienstplichtig was geweest en zijn zoon een blauwe maandag op de KMS (niet afgemaakt) had gezeten. Daar heb ik hem toen mee geconfronteerd (DM) en is hij met stille trom vertokken en nooit meer teruggekomen.


Huzaar1

Wacht.. wat?
Is hier nu sprake van foto manipulatie of heeft hik defensie ook lopen bedonderen? Als hij zo nep is..waarom wordt hij dan niet ontmsakserd door mindef alvorens er een heel debat over komt?

Niet dat ik hem geloof..maar zo goedgelovig zijn ze in de kamer toch ook weer niet?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: A.J. op 10/04/2020 | 22:30 uur
Dat betrokkene van alles bijelkaar verzonnen heeft lijkt me ondertussen wel duidelijk. Een soort Smi de Boer...

Smi de Boer, was dat niet ooit een of andere vage gast hier?

A.J.

#7
Citaat van: Parera op 11/04/2020 | 08:42 uur
Volgens mij is er ook geen 1 NL militair voor 2 jaar achter elkaar daar op missie geweest. En dat hij er al was voor kamp holland er was zou betekenen dat hij of daar was als SOF operator ( voor openbaar onbekende inzet) of als voorbereiding (Deployment Task Force).

Correct, helemaal niemand is daar 2 jaar lang achterelkaar geweest. En hij was er naar eigen zeggen voor de Nederlanders dus nog voor de DTF. Das best knap aangezien hij tot 2006 in Spanje zat en de DTF in maart 2006 van start ging.

En als SF'er kan al helemaal niet.... Denk je dat ze een oud dienstplichtige die in de jaren '80 is opgekomen opbellen om even in Afghanistan op verkenning te gaan?

Die kerel heeft in de dump spullen gekocht, is zelf naar Afghanistan gegaan en loopt nu een beetje de dikke lul uit te hangen. Al die foto's van hem daar klopt ook niks van. Kijk alleen al naar zijn Diemaco, noodvizier en geen draagriem, de glock in zijn scherfvest. Helemaal niemand gaat zo op pad. Hij heeft dat spul gewoon geleend voor de foto's.

Ik denk dat hij zich met vlotte babbels als een soort "adviseur" bij defensie naar binnen gekletst heeft en nu stoer loopt te doen.

De exif data van de foto's zeggen bijna allemaal 2006/ begin 2007. Toen zat ik daar ook en ik ken hem zeker niet. Maar goed, dat zegt opzich niet heel veel.

Parera

Citaat van: A.J. op 10/04/2020 | 22:30 uur
Dat betrokkene van alles bijelkaar verzonnen heeft lijkt me ondertussen wel duidelijk. Een soort Smi de Boer...

Volgens mij is er ook geen 1 NL militair voor 2 jaar achter elkaar daar op missie geweest. En dat hij er al was voor kamp holland er was zou betekenen dat hij of daar was als SOF operator ( voor openbaar onbekende inzet) of als voorbereiding (Deployment Task Force).


A.J.

Citaat van: Flyguy op 10/04/2020 | 22:02 uur
Kan zo'n veteraan zijn die wegens ernstige hersenspinsels van een normale uitzending opeens een spookverhaal maakt. Grote kans dat meneer gewoon een simpele POG was en  baalde dat hij niet gillend voorwaarts is gegaan Idk.

Dat betrokkene van alles bijelkaar verzonnen heeft lijkt me ondertussen wel duidelijk. Een soort Smi de Boer...

Flyguy

Kan zo'n veteraan zijn die wegens ernstige hersenspinsels van een normale uitzending opeens een spookverhaal maakt. Grote kans dat meneer gewoon een simpele POG was en  baalde dat hij niet gillend voorwaarts is gegaan Idk.

Ace1

Was er niet een aantal jaar geleden in België of in Frankrijk een nep veteraan die had deelgenomen aan de WW II en deze werd ontmaskerd?

Zander

People are sheep

A.J.

#1
Vandaag viel mijn oog op het volgende bericht:

Citaat
Kabinet oneens met boek van Rotterdammer over Uruzgan

Het kritische boek van Rotterdammer Nikko Norte over de militaire missie in Uruzgan heeft geleid tot Kamervragen. In reactie daarop zegt het kabinet afstand te nemen van de conclusies die in het boek worden getrokken.

Nikko Norte was in 2006 en 2007 in de Afghaanse provincie Uruzgan, als Nederlandse militair. In het onlangs verschenen boek Onvoorspelbaar Verleden zegt hij dat de missie onzin was.

"Het was daar vredig en die mensen wilden geen hulp. Wij hebben voor problemen gezorgd door er tegen een niet bestaande vijand te vechten, de Taliban."

Volgens Norte waren er wel schaarse incidenten, maar waren die het werk van individuele 'hooligans' en niet van de georganiseerde Taliban.

Het SP-Kamerlid Karabulut stelde Kamervragen die door de ministers Blok (Buitenlandse Zaken) en Bijleveld (Defensie) zijn beantwoord. "De uitspraken in het boek zijn voor rekening van de auteur. Het kabinet herkent zich niet in het geschetste beeld van de Nederlandse missie in Uruzgan."

Onnodige slachtoffers

Nikko Norte stelt dat het Nederlandse leger veel te zwaar heeft ingezet en dat er daardoor juist problemen ontstonden en onnodige slachtoffers zijn gevallen. De ministers willen dat 'met klem' tegenspreken. "Het was een missie met reële militaire risico's."

Blok en Bijleveld spreken ook van een succesvolle operatie. "Afghanistan heeft stappen gezet op het gebied van sociaaleconomische ontwikkeling, onderwijs, vrouwenrechten en een eigen veiligheidsapparaat. Het land is daardoor geen uitvalsbasis voor internationaal terrorisme."

De ministers zeggen niet te weten hoeveel burgerslachtoffers er zijn gevallen in Uruzgan.

Nikko Norte blijft bij zijn conclusies. "Ik schrik van het gemak waarmee de ministers Blok en Bijleveld een en ander naast zich neer lijken te leggen. Hun antwoorden rammelen en geven geen blijk van inzicht in de situatie in Uruzgan. De rules of engagement werden daar dagelijks geschonden."

Dat hele verhaal deed mijn wenkbrauwen al behoorlijk fronsen met zijn "hooligans" en "dagelijks geschonden ROE's"... Dus maar even wat verder lezen:

Citaat
Rotterdammer in Uruzgan: 'Er was daar helemaal geen vijand'

De boeken van Rotterdammer Nikko Norte verschijnen niet onder een gelukkig gesternte. De presentatie van 'De Dansende Eend', over zijn tijd als stierenvechter in Spanje, werd in 2018 afgelast door bedreigingen. Deze week is zijn boek over de militaire missie in Uruzgan verschenen.

Lezingen zijn opgeschort in verband met het coronavirus. Nikko Norte (55) woont tegenwoordig in Oostenrijk. Hij zou 'even' naar Nederland komen voor de publicatie van Onvoorspelbaar Verleden.

"Ik kan Oostenrijk voorlopig niet meer in. De grenzen zijn dicht. Het wintersportseizoen is afgelast. Noodgedwongen blijf ik nu langer in Nederland, bij mijn schoonouders."

Zijn boodschap dreigt daarom enigszins ondergesneeuwd te raken. Maar een boodschap heeft hij en die zal hard aankomen bij de Nederlandse krijgsmacht: de missie in de Afghaanse provincie Uruzgan was onzin.

"Het was daar vredig en die mensen wilden geen hulp. Wij hebben voor problemen gezorgd door er tegen een niet bestaande vijand te vechten, de Taliban."

Kamp Holland

Norte weet waarover hij het heeft. Al voor de komst van de Nederlanders was hij als militair in Uruzgan. "Het was er rustig, het was er mooi." Dat veranderde met 'Kamp Holland'. "Het Nederlandse leger ging altijd in pelotons, met vijf of zes gepantserde wagens, door de dorpen rijden. Dat zette kwaad bloed bij de lokale bevolking. Die dachten dat de onderdrukkers, zoals vroeger de Russen, weer terug waren."

Maar was de Nederlandse missie niet bedoeld om vrede te stichten, te strijden tegen de professionele vechtmachine Taliban? "De Taliban zat daar helemaal niet. Dan zouden er veel meer slachtoffers zijn gevallen. Er waren wel incidenten, beschietingen, maar daar zaten lokale jongens achter. Hooligans, die net zo dapper wilden doen als vader en opa die tegen de Russen hadden gevochten."

In Onvoorspelbaar Verleden beschrijft Nikko Norte hoe de Nederlandse soldaten lummelend de tijd doodden. Kaarten, gamen, achter de laptop zitten: bepaald geen heroïsche schets. "Ze kwamen er voor een stukje avontuur van vier maanden."

Hoe zit het dan met de trauma's die Uruzgan-veteranen zeggen te hebben opgelopen? "Ik wil niet te lichtzinnig doen over incidenten die mensen hebben meegemaakt, maar ik plaats er wel kanttekeningen bij. Sommigen beschrijven drama's, zoals 'ík zag de Taliban borsten afsnijden van vrouwen' die simpelweg niet waar kunnen zijn."

Onzinnige missie

Nikko Norte zegt de onzin van de missie regelmatig te hebben aangekaart gedurende zijn tweejarige verblijf. "Ik was een roepende in de woestijn. Tegen beter weten in ben ik gebleven, in de hoop wat te kunnen veranderen."

Pas 14 jaar na dato schrijft hij een boek over Uruzgan, aan de hand van de dagboeken die hij bijhield. "Ik dacht dat andere militairen dat wel eerder zouden doen. Dat bleef uit en 'Uruzgan' werd steeds meer gepresenteerd als het Nederlandse Vietnam. Toen dacht ik: ik ga het toch een keer opschrijven."

Norte krijgt uiteraard boze reacties vanuit de krijgsmacht, van (ex-)militairen die zeggen dat er wel degelijk tegen de Taliban is gevochten. "Maar ik krijg nog veel meer reacties van veteranen die zeggen: 'Eindelijk iemand die zich uitspreekt, want je hebt gewoon gelijk'. Ze zitten vol schaamte en schuldgevoelens. Daar zou meer aandacht voor moeten zijn."

Stierenvechten

Nikko Norte is een avonturier. Na zijn jaren als matador in Spanje koos hij dus voor de woestijn in Afghanistan. Nu stort hij zich voor zijn werk op voeding en gezondheid, en daar komt het coronavirus weer om de hoek kijken. "Juist nu zie je hoe belangrijk het is om een goede weerstand op te bouwen. Veel bewegen en regelmatig fysiek op het gaspedaal drukken."

Zijn 'huisarrest' in Nederland gebruikt hij ook om een volgend boek te schrijven: over de tweede keer dat hij naar Uruzgan ging. "Ik wil de discussie op gang brengen, om te voorkomen dat we ooit nog zo'n missie beginnen."

Uh wacht even, geen vijand? Geen taliban? Al voor de komst van Nederland in Urzugan? Op eigen doft ofzo?

Maar goed, dan maar even wat meer van die kerel opduiken, gelukkig is er zelfs een Wiki van hem:

Citaat
Norte bezocht het Rotterdamse Libanon Lyceum, vervulde in Nederland zijn dienstplicht als commando, reisde jarenlang over de wereld en belandde in 1994 in Spanje, waar hij in 1995, na een korte onderbreking op een marihuanaplantage in het Marokkaanse Rifgebergte, matador werd.[1][4][6][7]

Rond 2000 herenigde een televisiereportage die Reinout Oerlemans over Norte maakte hem met zijn zoon.[3] Norte onderbrak in deze periode zijn carrière in de arena en ontwikkelde in die periode de holbewonercode.

Van 2006 tot 2009 bracht Norte onder de vlag van de Nederlandse krijgsmacht twee jaar door in Uruzgan, Afghanistan. Hij werd in die periode van sergeant bevorderd tot sergeant-majoor, tot eerste luitenant en uiteindelijk tot kapitein.[8][9] De ervaringen die hij daar opdeed beschreef hij in het boek Onvoorspelbaar verleden. Hierin uitte hij kritiek op de manier waarop de missie werd uitgevoerd.[10]

Norte woont en werkt vanuit Oostenrijk.

Wacht even, 2 jaar in Uruzgan gezeten, in die tijd bevorderd van sgt naar kap? Zonder militaire opleiding? Ik zie nergens KMS/KMA oid... Het begint steeds beter te worden... Hier nog een boek van hem, Uruzgan:

Citaat
Nikko Norte heeft een uniek leven geleid zoals niemand hem dat heeft voor- of nagedaan. Hij was piloot in Amerika, militair op de Balkan, in Afrika en in Afghanistan en matador in Spanje. Nu ontwikkelt en presenteert hij onder meer televisieprogramma's met gezondheid als thema in Spanje en binnenkort ook Nederland.

Delen van zijn militaire activiteiten zijn al beschreven in De dansende eend, maar zijn grootste missie, die met het Nederlandse leger in Afghanistan, waar hij twee jaar verbleef, vormt een boek op zich. Een aaneenschakeling van absurditeiten, die worden verteld alsof het gaat om wandelingen met de hond. Een onthullend boek over het Nederlandse optreden in Afghanistan, dat flink wat stof zal doen opwaaien.

Een Nederlandse militair die sneller door de rangen groeide dan iemand ooit deed, die deelnam aan zevenennegentig missies - zijn eenzame wandelingen door Tarin Kowt, Chora en menig ander oord niet meegerekend - en die door roeien en ruiten bleef volharden in de overtuiging dat er in Uruzgan geen Taliban was, die bevochten moest worden. Nikko vocht binnen kamp Holland een zwaardere strijd dan buiten het kamp, hoewel hij vaker werkelijk beschoten werd dan wie dan ook. Hoe kon hij dan volharden in zijn overtuiging dat er geen Taliban was in Uruzgan?

Uh wat??? Het wordt steeds gekker...

Verrek, hij is ook nog matador geweest, daaruit:

Citaat
In 1996 zag hij weer een stierengevecht en dat raakte hem zó dat hij ter plekke besloot om een serieuze poging te gaan wagen om stierenvechter te worden.

Hij had al een "aantal levens" achter zich toen hij vervolgens besloot naar Zuid-Spanje af te reizen.
Hij was opgeleid piloot, had geacteerd (o.a. als stierenvechter), als model gewerkt, was beroepsmilitair (sergeant) geweest en nam gedurende 7 jaar deel aan veel humanitaire operaties in Afrika en op de Balkan. Hij genoot van het solistische werk en de risico's die dit met zich bracht.
Hij doorliep het wettelijke traject om zijn naam te veranderen, die werd "Nikko Norte".

In mei 2005 is hij gestopt met stierenvechten. Helaas heeft hij nooit zijn alternativa afgelegd.

Dus meneer had voor '96 als sergeant al de nodige missies in Afrika en de Balkan gedraaid? Hoe dan? En in 2005 is hij gestopt als matador (periode '96-'05) om vervolgens in dienst te gaan in het Nederlandse leger als sergeant en af te reizen naar Uruzgan? Wat is dit voor gezwets? Waar blijft de KMS, KMA en alles?

En hier is het weer anders:

Citaat
Die blik in het verleden heb ik echter ook gekregen in Irak, Afghanistan, Libanon en Rwanda. Daar heb ik ook als militair gezeten.

Dat hij zijn naam gewijzigd heeft is ook wel een teken aan de wand trouwens...

Kijk eens aan, hij heeft ook nog een eigen webstek:

Citaat
Onvoorspelbaar verleden

De eerste Nederlandse militair die in de Afghaanse provincie Uruzgan in een vuurgevecht belandde en die zich desondanks op het standpunt stelde dat Nederlandse troepen in Uruzgan geen vijand te duchten hadden. Zijn eerste vuurgevecht was niet zijn laatste vuurgevecht, maar zijn mening ten aanzien van de aanwezigheid van een vijand in Uruzgan bleef ongewijzigd.

Juist ja... Toevallig weer net de "eerste"...

Citaat
Waar de troepen er slechts pelotonsgewijs opuit trokken, trok hij er vaak alleen opuit.

Goed verhaal Nikko... Dan was je daar dus op eigen doft en zeker niet als Nederlandse militair.

Ik zie dat hij ook nog wat foto's op zijn site heeft...

Idd, 1 als sgt:


Hey, hier is hij plotseling kapitein:


En hier als "huurling" ofzo in Afrika:


Met je kalashnikov:


En steevast foto's met de C8 zonder wapenriem...

En wat is dit voor kroon op de mouw van zijn trui?


Deze kerel heeft de boel wel heel goed lopen besodemieteren.

Edit:

Oh wacht, hij is ook nog piloot geweest in Afghanistan:

Citaat
Negen jaar lang stond deze voormalige, in Afghanistan gelegerde, gevechtspiloot in de arena tegenover agressieve vechtstieren.

Bestaat er een overeenkomst tussen je werk als Commando en piloot in Uruzgan en het stierenvechten ?

Norte: "Hahaha. Ja, ergens wel omdat in al het werk dat ik gedaan heb de vergankelijkheid van het leven wel erg naar voren komt. Die ervaar je in oorlogsgebieden, maar ook in een stierenvecht-arena. De sensaties zijn wel vergelijkbaar geweest. Als je in een vuurgevecht zit met een vijand of tegenover een stier staat in een arena, daar zit een parallel tussen."

Ennuh:

Citaat
Hoe lang heb je Corridas gedaan ?

Norte: "Van 1998 tot 2006."

De DTF ging in maart '06 van start beste kerel...