Recente berichten

#11
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Huzaar1 - Vandaag om 19:44
Citaat van: Benji87 op Vandaag om 19:26Dit beamen ze in het artikel ook maar stellen tegelijkertijd dat het repareren van een spoorlijn op land makkelijker gaat dan wanneer een brug wordt uitgeschakeld. En dat klopt ook wel. Russische spoortroepen hebben hier een specialisme van gemaakt.

Maar een belangrijkere strekking vind ik dat Rusland er dus klaarblijkelijk al in geslaagd om van hun logistieke afhankelijkheid van die brug af te komen. Blijkbaar vinden er dus al geen militaire transporten meer plaats over die brug. Belangrijkere is dan: waar liggen hun logistieke lijnen dan wel langs?

En vervolg vraag: liggen er langs het nieuwe spoor ook kwetsbare punten zoals bruggen ofzo?

Je kunt met een dergelijke landverbinding voor afdoende problemen zorgen zodat de lijn onbruikbaar wordt. Oorlog is wiskunde, en je verstoort dit al snel.

Overigens geloof ik er niks van dat de krimbrug niet meer wordt gebruikt.
#12
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Benji87 - Vandaag om 19:26
Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 18:57Geneuzel, alsof de spoorlijn die door honderden kilometers bezet gebied loopt onkwetsbaar is. De Oekrainers infiltreren dagelijks, en je blaast met explosief formaat schoen al een paar meter spoorrails op.


Dit beamen ze in het artikel ook maar stellen tegelijkertijd dat het repareren van een spoorlijn op land makkelijker gaat dan wanneer een brug wordt uitgeschakeld. En dat klopt ook wel. Russische spoortroepen hebben hier een specialisme van gemaakt.

Maar een belangrijkere strekking vind ik dat Rusland er dus klaarblijkelijk al in geslaagd om van hun logistieke afhankelijkheid van die brug af te komen. Blijkbaar vinden er dus al geen militaire transporten meer plaats over die brug. Belangrijkere is dan: waar liggen hun logistieke lijnen dan wel langs?

En vervolg vraag: liggen er langs het nieuwe spoor ook kwetsbare punten zoals bruggen ofzo?
#13
Midden Oosten / Re: Onrust Jemen
Last post by Parera - Vandaag om 19:16
Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 18:59Laten we het allemaal maar zien op voorbereiding op het echte werk. Die zandrebellen zijn ook weer niet zo gevaarlijk.

Toch heb ik liever dat de KD zolang als nodig tegen de kant gaat of desnoods terug naar huis keert als deze systemen niet werken of niet betrouwbaar zijn. 

Je wilt daar niet liggen met die geweldige radars en niks kunnen doen tegen een inkomend doel.
#14
Midden Oosten / Re: Onrust Jemen
Last post by Huzaar1 - Vandaag om 18:59
Laten we het allemaal maar zien op voorbereiding op het echte werk. Die zandrebellen zijn ook weer niet zo gevaarlijk.
#15
KM / Re: Opvolging Alkmaar klasse
Last post by Huzaar1 - Vandaag om 18:57
Fransen zijn Fransen. Gaan echt niet harder rennen ten koste van zichzelf.
#16
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Huzaar1 - Vandaag om 18:57
Geneuzel, alsof de spoorlijn die door honderden kilometers bezet gebied loopt onkwetsbaar is. De Oekrainers infiltreren dagelijks, en je blaast met explosief formaat schoen al een paar meter spoorrails op.

#17
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Benji87 - Vandaag om 18:11
Nu Moskou een alternatieve transportroute optuigt lijkt een aanslag op Krimbrug vooral van symbolische waarde

Door de aanleg van een nieuwe spoorweg in het bezette zuiden van Oekraïne wordt de Krimbrug minder van belang voor Rusland. De kwetsbare brug wordt nauwelijks meer gebruikt voor militaire transporten.

Zowel symbolisch als militair geldt de Krimbrug voor Oekraïne als het belangrijkste doelwit in de oorlog tegen Rusland. Maar het militaire belang van het negentien kilometer lange bouwwerk – als verkeersader voor het Russische leger naar de bezette Krim – is de afgelopen maanden in waarde afgenomen: Moskou heeft een nieuwe treinverbinding aangelegd die 'bovenlangs' loopt, van de Russische stad Rostov aan de Don door het bezette zuiden van Oekraïne in de richting van de Krim.

Met de nieuwe spoorlijn creëert Rusland een alternatief voor de kwetsbare brug en is de afstand tot de troepenmacht in het bezette zuiden van Oekraïne zelfs ingekort met zo'n tweehonderd kilometer. Daardoor kan Moskou zijn troepen ook sneller voorzien van wapens en munitie.

De nieuwe railverbinding die de Russen aanleggen tussen de Russische grens en Jakymivka bij de bezette stad Melitopol bestaat voor 63 kilometer uit nieuw spoor en voor ongeveer 140 kilometer uit vernieuwing van bestaand spoor.



Ook al is de nieuwe spoorverbinding voor de Oekraïense strijdkrachten een gemakkelijker doelwit dan de Krimbrug – alleen al vanwege de afstand – een spoorweg repareren is beduidend eenvoudiger dan een kilometerslange brug over een zeestraat.

Serieus probleem

Het hoofd van de Oekraïense militaire inlichtingendienst, Kyrylo Boedanov, erkende onlangs al dat de nieuwe spoorlijn langs de kust ,,een serieus probleem" kan opleveren voor de Oekraïners. De Russen zouden de nieuwe spoorlijn over de 'landbrug' langs de Zee van Azov binnen een jaar hebben aangelegd.

De spoorlijn maakt deel uit van een nieuw traject dat de Russische president Poetin enkele weken geleden aankondigde: die lijn loopt van Rostov aan de Don, via Marioepol en Berdjansk, tot aan de haven van Sevastopol op de bezette Krim, ruim zeshonderd kilometer verderop. Deze spoorlijn, zei Poetin in maart, ,,maakt ons aanzienlijk sterker".

Volgens een recente analyse van satellietbeelden door het Britse dagblad The Independent en het Oekraïense onderzoeksbureau Molfar heeft Moskou de afgelopen drie maanden al geen treinen met militaire goederen meer laten rijden over de Krimbrug. Welgeteld één militaire transporttrein met brandstofwagons zou de brug in die periode zijn gepasseerd.

De brug van het Russische vasteland naar Kertsj op de Krim zou sinds de laatste Oekraïense aanslag, in juli vorig jaar, veel minder zijn gebruikt voor militaire transporten. In oktober 2022 liep de brug grote schade op bij een enorme explosie en een brand in een passerende brandstoftrein, ook vanwege een Oekraïense aanval. Daarbij stortte een deel van het wegdek in en raakte de spoorlijn onbruikbaar. Daarna was de brug maandenlang gesloten wegens herstelwerkzaamheden.

In 2018 geopend

De brug van het Russische vasteland naar Kertsj op de Krim werd aangelegd na de Russische invasie op het schiereiland, in 2014. De bezetting is illegaal onder het internationaal recht en alle werkzaamheden aan de brug vallen onder Europese sancties. In 2018 werd het bouwwerk geopend door president Poetin en reden de eerste auto's over de brug. Een jaar later werd ook de spoorlijn over de brug geopend.

Sindsdien gebruikte Moskou de brug onder meer voor het transport van troepen, wapens en munitie naar het schiereiland. Na de grootscheepse Russische invasie in Oekraïne in 2022 werd de brug een cruciale schakel voor de bevoorrading van de snel groeiende troepenmacht op de Krim en in de overige bezette gebieden, met name de zuidelijke regio's Cherson en Zaporizja.

Vasyl Maljoek van de Oekraïense veiligheidsdienst zei in maart dat tot aan de laatste Oekraïense aanval elke dag ,,42 tot 46" Russische goederentreinen met munitie en wapens over de spoorbrug naar de Krim reden. Dat aantal was begin dit jaar teruggelopen tot één vrachttrein en vier passagierstreinen per dag. Die reductie had te maken met de constante dreiging van Oekraïense aanvallen op Russische doelen op de Zwarte Zee en op het schiereiland.

De Oekraïense regering van president Volodymyr Zelensky heeft gedurende de oorlog verschillende keren gezegd dat de Krimbrug een militair doelwit is, en dat het bouwwerk moet worden ,,geneutraliseerd". Zelensky noemde de brug vorig jaar ,,een vijandelijke voorziening die onwettig is gebouwd, buiten de internationale wetten en alle geldende normen om".

Aanval op Krimbrug

De afgelopen weken gonsde het van de speculaties over een nieuwe Oekraïense aanval op de Krimbrug. Die zou moeten samenvallen met de inauguratie van president Poetin, afgelopen dinsdag, of met de viering van de Russische Dag van de Overwinning, op 9 mei. Die dag herdenkt Moskou dat de Duitsers werden verslagen in de Tweede Wereldoorlog. Zo postte de Oekraïense VN-ambassadeur Sergi Kyslytsja een bericht op X waarop zes soorten bruggen te zien zijn; alleen de Krimbrug is onzichtbaar.

Ondanks verschillende pogingen met zeedrones en explosieven slaagde Oekraïne er tot nu toe niet in de brug te vernietigen. De Krimbrug is één van de redenen waarom de Oekraïense strijdkrachten reikhalzend uitkijken naar de levering van de Duitse Taurus, een langeafstandsraket die zich dankzij een dubbele springlading door verschillende lagen beton kan boren voordat hij explodeert. Dat zou deze raket tot het ideale wapen maken voor een aanval op de pijlers van de brug. De Duitse bondskanselier Olaf Scholz weigert de raket echter te leveren aan Oekraïne, uit angst voor escalatie van de oorlog.

De Russen hebben de afgelopen jaren uitvoerige verdedigingswerken opgebouwd in de wateren rond de Krimbrug, onder meer om het bouwwerk te verdedigen tegen Oekraïense maritieme drones. Ook wordt de brug regelmatig in dikke rookwolken gehuld als vermoed wordt dat een Oekraïense aanval op handen is.

Dat de Russen op het punt staan een alternatieve transportroute in gebruik te nemen door het zuiden van Oekraïne is een streep door de rekening voor Kyiv. Het zomeroffensief van vorig jaar was mede bedoeld om te voorkomen dat Rusland gebruik zou kunnen blijven maken van de 'landbrug' naar de Krim. Kyiv hoopte die landverbinding door het bezette zuiden af te snijden. Maar het Oekraïense offensief strandde na enkele maanden op de diepe verdedigingslinies van mijnenvelden en andere obstakels die Rusland langs de frontlinies hadden aangelegd.

Bron: nrc.nl
#18
KM / Re: Opvolging Alkmaar klasse
Last post by Parera - Vandaag om 17:55
Citaat van: Lex op Vandaag om 17:46Levering nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen vertraagd


Zie: https://marineschepen.nl/nieuws/Belgische-en-Nederlandse-mijnenbestrijdingsvaartuigen-8-maanden-vertraagd-080524.html

Vertraging #1 was 7 maanden, en nu de 2e vertraging is weer 8 maanden. Dit komt toch neer op totaal 1 en een kwart jaar vertraging. Niet best vanuit de leverancier(s).
#19
KM / Re: Opvolging Alkmaar klasse
Last post by Lex - Vandaag om 17:46
#20
KM / Re: Opvolging Alkmaar klasse
Last post by Parera - Vandaag om 17:02
Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 15:55Ligt aan het soort contract, ik denk niet dat er een hele strenge prestatieverklaring in is meegenomen om de  kosten te drukken. Tenslotte is de opdracht voor bouw gegeven toen de wereld nog niet totaal in de fik stond.

Ja, het is jammer van de vertraging maar ik mag hopen dat men hier toch alles aan gaat doen om z.s.m. tot levering over te gaan.

Zo niet: ik zie een weg er tussenuit voor NL ? :angel: