Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

Harald

Jetzt geht's los: F126
https://marineforum.online/nun-gehts-los-f-126/

(artikel vertaald via Google Translate)

Het multifunctionele gevechtsschip "MKS 180", dat nu is omgedoopt tot "Fregate F126", zag de start van de bouw van zijn eerste eenheid op 5 december 2023. Enkele dagen voor het einde van het jaar zal de productiestart die beloofd werd bij het tekenen van het contract, vóór 2024 gerealiseerd worden.

leider
Op 19 juni 2020 werden in Koblenz de handtekeningen ondertekend waarmee de Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS, Nederland) en het Federale Bureau voor Uitrusting, Informatietechnologie en Gebruik van de Bundeswehr (BAAINBw) overeenkwamen om het multifunctionele gevechtsschip te bouwen "MKS 180". Op dat moment was 5,72 miljard euro opgenomen in de federale begroting. Voor dit bedrag zal Duitsland vier identieke fregatten aanschaffen, waaronder twee schepen met de missiemodule "ASW situation report" (ASW: onderzeeërjacht/onderwateroorlogvoering) en twee met de missiemodule "custody", inclusief walfaciliteiten voor training en externe bouwsteun, die naar schatting ongeveer tien jaar zal duren. Dit brengt de netto bouwkosten voor de grootste eenheden van de Duitse marine, op basis van de huidige overwegingen in de federale begroting (regeringsontwerp voor 2024), op 4,824 miljard euro.

De gunning van het contract aan een buitenlandse scheepswerf veroorzaakte furore en onvrede. Damen probeerde dit Duitse sentiment de wind uit de zeilen te nemen door te beloven een groot deel van de order in Duitsland te laten vervaardigen. "Samen met haar Duitse partner Blohm+Voss zal DSNS het project zo uitvoeren dat ongeveer 80% van de totale investering als toegevoegde waarde in Duitsland blijft", aldus de Nederlandse scheepsbouwer. Bovendien zou contractueel moeten worden afgesproken dat ongeveer 30 procent van het volume aan middelgrote bedrijven zal worden gegund.

scheepsbouw
Als gevolg hiervan zal het fregat F126 worden gebouwd in samenwerking tussen de Nederlandse Damen Group, de Thales Group en de Lürssen Group met betrokkenheid van de Duitse marinewerven. Dus op scheepswerven in Wolgast, Kiel en Hamburg. Volgens het huidige projectplan bouwt de Peenewerft, die eigendom is van Lürssen, de achterste schepen en bouwt de Duitse marinewerf de voorste schepen. De inwoners van Kiel nemen de vergadering over, de zogenaamde huwelijkspartij. De definitieve uitrusting zal plaatsvinden in Hamburg bij Blohm en Voss.

We zullen zien of deze enorme coördinatietaak daadwerkelijk zal slagen. De huidige planning voorziet in de ingebruikname van schip 1 op 16 juni 2028. Schip 2 op 15 maart 2030, schip 3 op 14 februari 2031, schip 4 op 17 december 2031. Wedden dat?

Conceptueel is er behoefte aan zes F126-eenheden. In de cursus Marine 2035, die oorspronkelijk als doelbeeld werd gepubliceerd, rechtvaardigt de Marine-inspecteur dit met de noodzaak om na reparaties en operationele voorbereiding twee eenheden bedrijfsklaar te hebben. Het bouwcontract voorziet nu in de aanschaf van vier eenheden. De conceptuele behoefte zou kunnen worden afgedekt met een contractueel verankerde optie voor twee extra eenheden. De optie kan worden geactiveerd tot juni 2024 (bron: 17e Bewapeningsrapport van de BMVg, juni 2023). De hoop dat deze optie in verband met het speciale fonds van de Bundeswehr (maart 2022) snel kon worden verzilverd, werd kort daarna weer verdampt en is uiterlijk sinds de uitspraak van het Constitutionele Hof door de wind weggeblazen.

Geen "Kampfschiff"
Ministeriële aanbestedingspoëzie luidt:

De fregatten van de F126-klasse zullen in staat zijn tot driedimensionale oorlogsvoering op zee voor mondiale operaties over het gehele intensiteitsspectrum. De belangrijkste taken zijn onder meer maritiem toezicht, het handhaven van een embargo, het ondersteunen van speciale eenheden en evacuatieoperaties.

Deze breedspectrum taakuitvoering moet worden ondersteund door het uitrusten van speciale missiemodules - een noviteit voor de Duitse marine. Missiemodulariteit verwijst naar het vermogen om een ��schip aan te passen voor specifieke missies door middel van gestandaardiseerde uitrusting en personeelspakketten. Hiervoor worden speciale missiemodules en operationele componenten aan boord gebracht. De operationele vereisten voor de F126 voorzien in de volgende missiemodules:

- Missiemodule ASW situatiebeeld (Anti Submarine Warfare) met een gesleepte sonar om het onderwatersituatiebeeld te creëren,
- Module voor de tijdelijke hechtenis van personen,
- Missiemodule MCM (Mine Counter Measures) ter bestrijding van onderwaterwapens (zeemijnen),
- Missiemodule duikdrukkamer ter ondersteuning van duikoperaties.
De missiemodules, die zijn ontworpen als standaardcontainers, kunnen wereldwijd worden vervoerd en overal worden uitgerust waar er geschikte scheepslaadmogelijkheden voor containers zijn.

Harald

nog wat mooie afbeeldingen van de F126






Harald

Nun geht's los: F 126 angebrannt
https://esut.de/2023/12/meldungen/46011/nun-gehts-los-f-126-angebrannt/

(artikel vertaald via Google Translate)

De handtekeningen werden op 19 juni 2020 in Koblenz ondertekend. DAMEN Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) en het Federale Bureau voor Informatietechnologie en Gebruik van Apparatuur van de Bundeswehr (BAAINBw) kwamen overeen om het multifunctionele gevechtsschip 180 te bouwen, in de BwAküFi "MKS 180". De klasse, die inmiddels is omgedoopt tot F 126, zal op 5 december 2023 van start gaan met de bouw van de eerste eenheid. Dit betekent dat de productiestart die bij ondertekening van het contract werd beloofd, eind 2023 zal worden gerealiseerd. Voor 5,722581 miljard euro waarmee destijds in de federale begroting rekening was gehouden, schafte Duitsland vier identieke fregatten aan, twee identieke missiemodules ASW situationeel bewustzijn (ASW - bootjacht/onderwateroorlogvoering) en twee identieke missiemodules hechtenis, inclusief landfaciliteiten voor training. als externe bouwsteun, die naar schatting ongeveer tien jaar zal duren. Dit brengt de netto bouwkosten voor de grootste eenheden van de Duitse marine op 4,6 miljard euro (onze berekening in juni 2020).


Harald

CitaatStart des größten Schiffbauprojektes in der Geschichte der #Bundeswehr: Die Fregatte #F126 wird für den Schutz & die Freiheit der Seewege sorgen und eine glaubwürdige Abschreckung darstellen. 70 % der Wertschöpfung zur Fertigung der #Fregatte findet in 🇩🇪 statt.

https://twitter.com/BMVg_Bundeswehr/status/1732012813999055084?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1732012813999055084%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

70% van het werk voor de F126 fregatten wordt in en door Duitsland gedaan !!

Parera

Via LinkedIn NVL B.V. & Co. KG

De geboorte van een schip begint met de eerste staalsnede: in aanwezigheid van meer dan 250 gasten hebben Siemtje Möller MdB, staatssecretaris van de federale minister van Defensie, Manuela Schwesig, premier van de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern, Roland Briene, directeur van hashtag#DamenNavalGermany, en Friedrich Lürßen, aandeelhouder van de hashtag#Lürssen Group, het vlamsnijsysteem in gang gezet en zo de bouw van het eerste fregat van de nieuwe serie 126 ingeluid.

Met de start van het afvuren van het eerste schip op de , dat tot de hashtag#NVLGroup behoort, begint vandaag het grootste inkoopproject van de Duitse marine. Op verschillende Duitse scheepswerven, waaronder de NVL-terreinen  en Peene-Werft, worden de komende jaren in eerste instantie vier nieuwe fregatten gebouwd, waarmee een belangrijke bijdrage wordt geleverd aan de modernisering van de Duitse marine.

We willen al onze collega's van DAMEN en onze NVL-locaties bedanken en, last but not least, de talrijke medewerkers achter de schermen, van de cateraar tot de geluidstechnici, die dit evenement in elkaar hebben gezet!

hashtag#nvlgroup hashtag#shipbuilding hashtag#f126 hashtag#deutschemarine






Huzaar1

Als er 1 land is wat bekend staat om schepen qua bewapening ondermaats uit te rusten is het Duitsland zelf...
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 04/12/2023 | 20:04 uurOch, ze klagen over lichte bewapeningen. Iets met pot en ketel. Daarnaast schroeft DAMEN er alles op wat de Duitse marine wil hoor.

Wat een slechte kritiek.
Tja .. ja lekker makkelijk.
De Duitsers hebben zelf na het ontwikkeling, bouw debakel F125 gekozen voor een aanbesteding. Damen is als winnaar er uitgekomen en dat steekt nog steeds. Dat Damen een geweldig mooi schip maakt met allerlei bijna over de top wensen en eisen die door Duitsland zelf zijn gesteld wordt bijna niet gezien.
Kwa bewapening, dat komt natuurlijk niet bij Damen vandaan, maar uit de eisen en wensen lijst. Het schip is groot genoeg om meer bewapening erop,erin te stoppen.
Heeft allemaal te maken met keuzes die door Duitsland zelf zijn gemaakt. Maar keuzes die niet meer voldoen aan de huidige wereld situatie.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 04/12/2023 | 19:21 uurEen gooi kunnen ze altijd proberen.
Maar op Duitse forums wordt flink gemort.
Over dat Damen gekozen is en ook de lichte bewapening

Och, ze klagen over lichte bewapeningen. Iets met pot en ketel. Daarnaast schroeft DAMEN er alles op wat de Duitse marine wil hoor.

Wat een slechte kritiek.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 04/12/2023 | 19:21 uurEen gooi kunnen ze altijd proberen.
Maar op Duitse forums wordt flink gemort.
Over dat Damen gekozen is en ook de lichte bewapening

Die gooi gaat er zeker weten komen  ;)


En dat men in Duitsland daar problemen mee heeft dat is dan dikke vette pech want als Damen dit slim speelt en dat doen ze (ook al met het F-126) dan levert simpel gezegd ''een Duits bedrijf'' deze nieuwe fregatten maar het moeder bedrijf zit in Nederland. Damen Naval Germany (DNG) is lid van het Duitse VSM (Verband für Schiffbau und Meerestechnik e.V.) & gevestigd op hetzelfde adres als haar partner Blohm & Voss maar ook de concurrent TKMS zit op dit zelfde adres in Hamburg.

Voor het F-126 heeft men 70% van het werk uitbesteed aan de Duitse industrie, ik ga er vanuit dat dit voor het F-127 misschien nog wel wat hoger gelegd kan worden.

Harald

Citaat van: Parera op 04/12/2023 | 17:41 uurIk durf wel te gokken dat Damen ook een gooi gaat doen naar het F-127 met haar Duitse tak en partners. Op dit moment loopt het F-126 project nog binnen het geplande/afgesproken tijdsschema. Mocht Damen de 4 schepen ook op tijd kunnen afleveren aan de Duitse marine dan zou dat voor het eerst in jaren zijn dat een Duits marine project op tijd geleverd is.
Een gooi kunnen ze altijd proberen.
Maar op Duitse forums wordt flink gemort.
Over dat Damen gekozen is en ook de lichte bewapening

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 04/12/2023 | 17:31 uurGrote kans dat ze veel gelijkenissen gaan vertonen.
:big-smile: dat zou erg mooi zijn. Dikke duim
Alleen dan nog een "stevige" bewapening.  ;)

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 04/12/2023 | 17:31 uurGrote kans dat ze veel gelijkenissen gaan vertonen.

Ik durf wel te gokken dat Damen ook een gooi gaat doen naar het F-127 met haar Duitse tak en partners. Op dit moment loopt het F-126 project nog binnen het geplande/afgesproken tijdsschema. Mocht Damen de 4 schepen ook op tijd kunnen afleveren aan de Duitse marine dan zou dat voor het eerst in jaren zijn dat een Duits marine project op tijd geleverd is.

Huzaar1

Grote kans dat ze veel gelijkenissen gaan vertonen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 04/12/2023 | 17:13 uur
https://pbs.twimg.com/media/GAWGktOXwAAFV5e?format=jpg&name=large

( :angel: ik hoop eigenlijk dat deze vorm wordt gebruikt voor de LCF vervanger.)

https://twitter.com/xaviervav/status/1730937647554494759/photo/2

Wie weet  :angel: ook al gebruikt Nederland nooit een ontwerp van onze scheepsbouw. Het zou een mooie opening kunnen bieden om toch samen te werken met de Duitsers. Vanuit het F-126 ontwerp naar F-127 & AWWF, 2 aparte ontwerpen maar binnen dezelfde familie vergelijkbaar met de Enforcer familie waaruit de Rotterdam, JW, Bay class & JSS ontworpen zijn.