Wie grijpt in bij een terreuraanval in Nederland?

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 16/01/2015 | 18:51 uur

Lex

Citaat van: Zeewier op 19/01/2015 | 17:51 uur
..... Dat het capaciteitstekort (en benodigd budget) verlegd gaat worden van KLPD naar KMar.
Ter info: de KLPD bestaat niet meer sinds 2013. Dat is tegenwoordig de "Landelijke Eenheid" Nationale Politie.  ;)

Enforcer

Citaat van: Zeewier op 19/01/2015 | 17:51 uur
Ik ben helemaal niet tegen militaire beveiliging in het straatbeeld. Ik ben zo bang dat als je ze een vinger geeft ze de hele hand grijpen. Dat het capaciteitstekort (en benodigd budget) verlegd gaat worden van KLPD naar KMar.

+1

Zeewier

Ik ben helemaal niet tegen militaire beveiliging in het straatbeeld. Ik ben zo bang dat als je ze een vinger geeft ze de hele hand grijpen. Dat het capaciteitstekort (en benodigd budget) verlegd gaat worden van KLPD naar KMar.

Daarnaast gaat er een grotere vraag ontstaan naar zwaarder bewapende politie. Dus als er een aanvraag voor beveiliging komt er niet meer genoegen genomen wordt met enkel petten. Ik wil het probleem niet totaal bagatelliseren maar die politieposten bij Amsterdamse synagogen is mij wat duur en overdreven. Het lijkt in mijn ogen op het bevestiging zoeken voor het "groeiende" antisemitisme. Wat in werkelijkheid anti-Israelisme is. Maar ja, misschien is de terreurdreiging wel wezenlijk, dat kan ik niet inschatten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 17/01/2015 | 23:05 uur
Nee, die was niet thuis  :cute-smile: Maar jij, ik en menig andere zou de antwoorden van MINDEF met 90% zekerheid kunnen oplepelen. Dat bedoelde ik er mee te zeggen.

Dat begrijp ik (helaas)  :angel:

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/01/2015 | 12:26 uur
Op consult geweest bij de "baas" J M uit O?  :devil:

Nee, die was niet thuis  :cute-smile: Maar jij, ik en menig andere zou de antwoorden van MINDEF met 90% zekerheid kunnen oplepelen. Dat bedoelde ik er mee te zeggen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 17/01/2015 | 12:22 uur
Ik kan Knops wel antwoorden, hoeft hij niet op Hennis te wachten  :devil:

Op consult geweest bij de "baas" J M uit O?  :devil:

Ros

Ik kan Knops wel antwoorden, hoeft hij niet op Hennis te wachten  :devil:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

17/01/2015

Schriftelijke vragen Raymond Knops over de beschikbaarheid van de krijgsmacht in het kader van terreurdreiging

Schriftelijke vragen van het lid Knops (CDA) aan de minister van defensie over de beschikbaarheid krijgsmacht in het kader van terreurdreiging

1.  Heeft u kennis genomen van het feit dat zowel Frankrijk als België in het kader van hun nationale veiligheid militairen inzetten vanwege de terreurdreiging1?
2.  Is de Nederlandse krijgsmacht voldoende paraat en inzetbaar voor eventuele vergelijkbare calamiteiten in Nederland?
3.  Welke gevolgen voor de inzetbaarheid van de krijgsmacht in Nederland hebben de ter beschikkingstelling2 van 2765 militairen aan de NATO Response Force (NRF) 2015, alsmede de 1.568 functies die de krijgsmacht levert voor meer dan 20 grote en kleinere missies in het buitenland?
4.  Kunnen in noodsituaties sommige NRF-bijdragen van Nederland tijdelijk onttrokken worden aan de NRF voor inzet in Nederland?
5.  Kan Defensie momenteel volledig en tijdig voldoen aan de inzetbaarheidsdoelstellingen op het gebied van militaire bijstand en steunverlening bij handhaving van de rechtsorde, de openbare orde en veiligheid, alsmede militaire bijstand bij de bestrijding van terrorisme, rampen en crises? Zo nee, waar zitten de knelpunten en/of tekortkomingen?
6.  Kan Defensie volledig en tijdig voldoen aan de afspraken in het kader van de Intensivering Civiel-Militaire Samenwerking? Zo nee, waar zitten de knelpunten en/of tekortkomingen?
7.  Hoe beoordeelt u de berichtgeving3 dat de Franse president Hollande de bezuinigingen op Defensie gaat verzachten, wegens 'uitzonderlijke omstandigheden'?
8.  Bent u het met de CDA-fractie eens dat, in het licht van de terreurdreiging, ook in Nederland de bezuinigingsgolf op Defensie met spoed omgebogen moet worden?
9.  Blijft u ondanks de terreurdreiging vasthouden om pas in mei of juni van dit jaar met een antwoord te komen op de motie Van der Staaij (Kamerstuknumer 34000, nr. 23), waarin een Kamermeerderheid zich uitspreekt voor meer geld voor Defensie, of bent u bereid sneller tot uitvoering van de motie over te gaan? Zo nee, waarom niet?
10. Bent u net als president Hollande bereid om op korte termijn voorstellen te doen om de bezuinigingsgolf bij Defensie om te buigen en met voorstellen te komen om de capaciteiten van de krijgsmacht te versterken? Zo nee, waarom niet?

https://www.cda.nl/mensen/knops/toon/schriftelijke-vragen-raymond-knops-over-de-beschikbaarheid-van-de-krijgsmacht-in-het-kader-van-terre/

Lex

Citaat van: Ace1 op 16/01/2015 | 19:38 uur
Kan de Klu bij een terreuraanval luchtondersteuning geven doormiddel van Apaches?
Dat doe me denken aan dit topic.

Ros

Citaat van: Ace1 op 16/01/2015 | 19:38 uur
Kan de Klu bij een terreuraanval luchtondersteuning geven doormiddel van Apaches?

Ja.....boordkanon en Hellfire's als dekkingsvuur......werkt uit de kunst.

Elzenga

Citaat van: Laurens op 16/01/2015 | 19:26 uur
.....

Magazijn leegschieten terwijl je maakt dat je wegkomt.
Wat magazijnen extra bij je hebben is nu misschien wel raadzaam..als ook ze snel kunnen wisselen..

Nikehercules

Citaat van: Zander op 16/01/2015 | 19:40 uur
Niet meer dan de politie helikopters kunnen. Het gaat om de sensoren  waar er mogelijkheden van uit gaan.

Precies, en voor Defensie eenheden geldt doorgaans: Niet geconsigneerd = niet binnen een redelijke tijd beschikbaar.

Zander

Niet meer dan de politie helikopters kunnen. Het gaat om de sensoren  waar er mogelijkheden van uit gaan.
People are sheep

Ace1

Kan de Klu bij een terreuraanval luchtondersteuning geven doormiddel van Apaches?

Zander

#6
In mijn werkgebied is dat een minuut of drie. Ruim berekend!! In de landelijke gebieden zal dat langer zijn dan in de grotere steden.

Gemiddeld wachten we een uur op het AT wanneer we een lokatie bevriezen voor een AT inzet. En dan duurt het nog een poosje voor er verkend is en de plannen klaar zijn voor de instap/inzet.

Mocht er iets in Nederland gaan gebeuren dan zie ik dat niet snel in de achterhoek of Friesland gebeuren.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 16/01/2015 | 19:05 uur
Ik vraag mij af of het terecht is, dat hiervoor een nieuw topic geopend is.
Het bericht komt voort uit hetgeen in Parijs en Verviers gebeurd is en zou dus mi beter passen in dat topic.

Heb ik overwogen, de keuze voor een nieuw topic heb ik gemaakt om internationaal te scheiden van nationaal. Als beheer van mening is dat dit beter past in het topic rondom het gebeuren in Parijs, dan heb ik geen bezwaar tegen samenvoegen.

Laurens

#4
Citaat van: Zander op 16/01/2015 | 19:04 uur
Binnen 20 minuten tp??

Jij weet net zo goed als ik dat buiten de groten steden om, het soms soms al 20 minuten duurt voor je er een 2e eenheid bij krijgt. Heb enkele jaren terug een papieren oefening gedraaid met o.a een collega van de DSI. Was verbaasd over de aantallen die ze 'redelijk' snel tot hun beschikking hadden en op welke zaken ze allemaal voorbereid waren. De 20 minuten, die gaan ze alleen echt niet halen.  

CitaatEn de straat agent die tegen een clubje haatbaarden aanloopt, wat heeft die eraan. En de politie bureaus dan? Wat gaan de agenten die daar aanwezig zijn uitbrengen tegen AK's?

Magazijn leegschieten terwijl je maakt dat je wegkomt.

Lex

Ik vraag mij af of het terecht is, dat hiervoor een nieuw topic geopend is.
Het bericht komt voort uit hetgeen in Parijs en Verviers gebeurd is en zou dus mi beter passen in dat topic.

Zander

Binnen 20 minuten tp??
En de straat agent die tegen een clubje haatbaarden aanloopt, wat heeft die eraan. En de politie bureaus dan? Wat gaan de agenten die daar aanwezig zijn uitbrengen tegen AK's?
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Wie grijpt in bij een terreuraanval in Nederland?

16/1/2015

In België werden gisteren twee terreurverdachten doodgeschoten door speciale antiterreureenheden en vorige week lieten Franse agenten van de antiteureenheid GIGN zien wat ze in hun mars hebben. Hebben wij in Nederland ook zulke zwaarbewapende getrainde agenten, voor als er iets gebeurt?

RTL Nieuws vroeg het aan Jaap Timmer, universitair hoofddocent Maatschappelijke Veiligheid aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Volgens hem hebben we in Nederland in totaal zo'n 1000 getrainde agenten voor dit soort situaties, die als dat nodig is binnen 20 minuten ter plaatse kunnen zijn.

1. Is de normale politieagent ook uitgerust voor dit soort situaties?
Nee, de eerste laag agenten die ingezet wordt voor het bewaken en beveiligen van objecten tegen terreur zijn die van de groepen geoefend schutters van de Mobiele Eenheid. Zij zijn uitgerust met pistoolmitrailleurs van het merk Heckler & Koch. Deze hebben dezelfde munitie als het gewone dienstwapen van de politie, maar dan veel meer. Dit zijn schutters die ook regelmatig oefenen. Ik denk dat zo'n 5 à 10 procent van alle ME'ers bij deze groep hoort, dus maximaal 300 man.

Behalve deze groep ME'ers heeft de Koninklijke Marechaussee ook een afdeling Mobiele Eenheid. Zij zijn uitgerust met kogelwerende helmen en vesten en pistoolmitrailleurs en worden eventueel ondersteund door YPR-pantservoertuigen.

2. Wat voor eenheden zijn er nog meer?
De politie heeft zelf drie afdelingen die getraind zijn voor speciale operaties. Deze vallen onder de Dienst Speciale Interventies (DSI) en zijn allemaal uitgerust met pistool, (automatische) pistoolmitrailleurs en snelle gepantserde auto's. De afdeling Arrestatieteams bestaat uit zo'n 150 man, verdeeld over zes teams.

De afdeling Interventie (voor 1/3 mariniers, 1/3 politie en 1/3 marechaussee) wordt als eerste ingezet bij dreigende aanslagen en beschikt over geweren waarmee nauwkeuriger geschoten kan worden, ook door bepantsering heen. De derde afdeling is ter ondersteuning van de andere afdelingen. In deze afdeling zit een onbekend aantal scherpschutters die over zeer indringend wapentuig beschikken.

3. Is dat alles?
Nee, de Koninklijke Marechaussee heeft nog de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten, bestaande uit drie afdelingen met zo'n 400 manschappen. Een daarvan is het zevende arrestatieteam dat Nederland rijk is. Daarnaast is er een afdeling Observatie, die vooral ondersteunend is aan de recherche van de normale politie. De derde afdeling, Beveiliging, bewaakt bedreigde personen, beveiligt ministers tijdens staatsbezoeken en doet de beveiliging van ambassades. Ook zijn ze verantwoordelijk voor de beveiliging van de transporten van De Nederlandsche Bank.

4. En hoe zit het met personen, zoals de koning of Geert Wilders?
Die worden beveiligd door de Dienst Bewaken en Beveiligen (DBB). Dit zijn goedgetrainde bodyguards die rondrijden in gepantserde auto's. Zij zijn speciaal getraind in het beschermen van mensen die bedreigd worden. De beveiliging van Geert Wilders heeft bijvoorbeeld altijd een uitklapbaar kogelwerend scherm bij zich.

5. Wat is het beste dat Nederland heeft?
Dat zijn de speciale eenheden van het Korps Mariniers, het M-Squadron Marsof (Marine Special Operations Forces). Dit is de oudste en grootste antiterreureenheid van Nederland, opgericht in 1973. Zij kunnen ongelofelijk veel met hun bijna oneindige arsenaal aan wapens en worden aangestuurd door de DSI.

Het M-Squadron Marsof is onder andere bekend van de treinkaping bij De Punt in 1977. We zagen ze voor het laatst in Nederland in actie bij de beveiliging van de Schipholtunnels in 2001, na 9/11.

RTL Nieuws

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/wie-grijpt-bij-een-terreuraanval-nederland