Defensieforum.nl

Algemeen => Van alles en nog wat! => Topic gestart door: Ace1 op 24/04/2018 | 21:23 uur

Poll
Vraag: is het een goed idee om een vijfde C-130 Hercules te kopen voor het 336 squadron?
Optie 1: Ja stemmen: 15
Optie 2: Nee stemmen: 5
Optie 3: Geen Mening stemmen: 1
Titel: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 24/04/2018 | 21:23 uur
Bij toeval kwam ik een website tegen waarop een C-130 H Hercules te koop staat met heel weinig vlieguren. Deze C-130 H komt net als de 2 laatste C-130's van het  336 squadron van de Amerikaanse marine vandaan en heeft weinig landingen uitgevoerd en nog nooit een harde landing gehad en nog nooit op een dirty strip geland. Deze C-130 zou een goede aanvulling zijn voor het C-130 bestand van het  336 squadron.

Voor dat ik deze topic startte heb ik eerst overleg gehad met A.J. of er een topic van gemaakt kon worden en hij vond het geen probleem.

Description

THIS AIRCRAFT HAS THE LOWEST HOURS, (EBH)   CYCLES AND SEVERITY FACTOR RATINGS OF ANY C-130H IN THE WORLD. AIRCRAFT FUSELAGE TOTAL TIME EQUIVALENT BASELINE HOURS SINCE FACTORY NEW (EBH) : 2,680 HRS -- BECAUSE OF ITS MISSION HISTORY. NO DAMAGE OR ACCIDENT HISTORY, NO HARD LANDINGS AND NO UNPAVED SURFACE LANDINGS SINCE NEW. FURTHERMORE, THIS AIRCRAFT HAS NEVER BEEN OPERATED AS CARGO, LOGISTICS OR TACTICAL PLATFORM.

LOCKHEED MARTIN C-130H, SERIAL NUMBER 4932, HAS RECENTLY COMPLETED ITS PHASE ONE (1) HEAVY PDM AND UPGRADE PROGRAM AT THE ONLY LOCKHEED MARTIN C-130 SERVICE CENTER IN NORTH AMERICA, AND IS AVAILABLE FOR IMMEDIATE SALE.

PHASE TWO (2) (LAST PHASE) WILL BE THE EXTERIOR PAINTING OF THE AIRCRAFT, THE SELECTION OF THE POWER PLANT AND THE AVIONICS EQUIPMENT, ALL IN ACCORDANCE WITH THE PREFERENCE OF THE EVENTUAL BUYER (ULTIMATE END USER).

ALL REQUIRED SPECIAL INSPECTIONS (SP) AND STRUCTURAL INSPECTIONS (ST) HAVE BEEN COMPLETED.

ALL TIME CHANGES AND ON CONDITION COMPONENTS (ALL REMOVABLE PARTS) HAVE ZERO (0) TIME SINCE OVERHAUL AND/OR ARE FACTORY NEW.

NO MAJOR SCHEDULED INSPECTIONS OR COMPONENTS REPLACEMENTS WILL BE REQUIRED FOR THREE (3) YEARS / 2400 FLIGHT HOURS (FH).

THIS AIRCRAFT WAS PLACED IN DEEP PRESERVATION STORAGE IN THE U.S. DESERT FOR A NUMBER OF YEARS. THIS IMPECCABLE HERCULES WAS ONLY AND EXCLUSIVELY OPERATED AS A COMMUNICATION PLATFORM, AND NEVER AS A CARGO, LOGISTIC, TRANSPORT OR TACTICAL AIRCRAFT, IT NEVER HAD A CARGO FLOOR.

OUR AIRCRAFT WILL BE DELIVERED WITH A CARGO FLOOR, A DUAL RAILING CARGO HANDLING SYSTEM AND A COMPLETE 92 SEAT OPERATIONAL PARATROOP SYSTEM. AIR FORCE (END-USER) OPTIONS TO BE DELIVERED WITH THE AIRCRAFT WILL BE POWER PLANT AND AVIONICS.

IT IS THE ONLY VERY LOW TIME/CYCLE C-130H MODEL FOR SALE WORLDWIDE WITH AN EQUIVALENT BASELINE HOURS (EBH) OF 5,154 HOURS SINCE FACTORY NEW AND 2,129 LANDINGS (CYCLES).

CENTER WING REMAINING SERVICE LIFE IS 39,846 HOURS, AND OUTER WINGS REMAINING SERVICE LIFE IS 54,846 HOURS. IT HAS OVER 30 YEARS OF STRUCTURAL LIFE REMAINING AND A DOCUMENTED LOCKHEED MARTIN CERTIFICATION OF ALL EBH AND SF (SEVERITY FACTOR) AND SLA (SEVERITY LIFE ANALYSIS) AS OF 11/ 2014.

A COMPLETE BROCHURE AND SPECS SHEET FOR THE AIRCRAFT IS AVAILABLE, AS WELL AS VARIOUS OPTIONS THAT A CANDIDATE AIR FORCE CAN UNDERTAKE ON ITS OWN.

FINANCING IS AVAILABLE AND CAN BE COORDINATED WITH LIONHEART INTERNATIONAL, INC.

WE ALSO HAVE AVAILABLE FOR IMMEDIATE SALE THREE (3) LOW TIME/ LOW SEVERITY FACTOR (MEP) C-130H CENTER WINGS IN U.S. DESERT DEEP STORAGE.
Airplane time state   FUSELAGE TOTAL TIME EQUIVALENT BASELINE HOURS SINCE FACTORY NEW (EBH) : 2,680 HRS.

AIRCRAFT TOTAL LANDINGS (CYCLES) : 2,129

CENTER WING REMAINING SERVICE LIFE : 39,846 HRS

OUTER WINGS REMAINING SERVICE LIFE : 54,846 HRS
Interior   NO ACCIDENT OR DAMAGE HISTORY OF ANY KIND
Exterior   NO ACCIDENT OR DAMAGE HISTORY OF ANY KIND
Remarks   THE LOCKHEED C-130 HERCULES AIRCRAFT IS CATEGORIZED ON THE U.S. MUNITIONS LIST (USML) OF THE INTERNATIONAL TRAFFIC IN ARMS REGULATIONS (ITAR) AND, THEREFORE, IS SUBJECT TO CONTROL UNDER THE ARMS EXPORT CONTROL ACT (AECA).   

PLEASE BE AWARE THAT ANY SALES
AND/OR EXPORTS WILL BE MADE ONLY IN FULL
COMPLIANCE WITH APPLICABLE U.S.LAWS.

THE SALE, EXPORT OR SUBSEQUENT TRANSFER
OF THIS AIRCRAFT IS SUBJECT TO PRIOR APPROVAL BY THE UNITED STATES GOVERNMENT.

ANY SALE, EXPORT OR SUBSEQUENT TRANSFER  OF THIS AIRCRAFT IS CONTINGENT UPON RECEIPT OF THE NECESSARY U.S. GOVERNMENT AUTHORIZATION.   

THIS IMPECCABLE AND VERY UNIQUE C-130H HERCULES AIRCRAFT HAS ''NO ACCIDENT OR DAMAGE HISTORY OF ANY KIND''


http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=14314&cor=y
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: JdL op 24/04/2018 | 21:34 uur
Als de vervanging voor de Herc op 2030 staat, heeft het dan wel nut om nu nog een kist erbij te kopen en te modificeren naar dezelfde standaard als de huidige 4 stuks. Eer dat je zover bent is het minstens halverwege 2020 dus dan heb je misschien een krappe 10 jaar service terwijl legacy C-130H er in de rest van de wereld langzaamaan uit gegooid wordt.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 24/04/2018 | 21:40 uur
Citaat van: JdL op 24/04/2018 | 21:34 uur
Als de vervanging voor de Herc op 2030 staat, heeft het dan wel nut om nu nog een kist erbij te kopen en te modificeren naar dezelfde standaard als de huidige 4 stuks. Eer dat je zover bent is het minstens halverwege 2020 dus dan heb je misschien een krappe 10 jaar service terwijl legacy C-130H er in de rest van de wereld langzaamaan uit gegooid wordt.

Kun je ook lezen deze kist is al gemoderniseerd en kan direct vliegen alleen moet je deze dan wel voorzien van dezelfde configuratie als de andere 4 C-130's. Je overdrijft dat  legacy C-130H eruit worden gegooid. En heb je de moeite genomen om de foto's die op de link staat te bekijken?

Tweedehands Herculessen voor Nederland

De luchtmacht koopt zijn werkpaarden niet nieuw, maar tweedehands. Het Britse Marshall Aerospace lapt de Hercules-transporttoestellen op en levert ze vliegklaar af.

Op het vliegveld van het Engelse Cambridge staan twee viermotorige transporttoestellen van het type Lockheed Martin C-130H Hercules, in verregaande staat van demontage. Maar ze zijn verre van afgeschreven, de Nederlandse luchtmacht heeft de vliegtuigen aangeschaft en volgend jaar worden ze opgeleverd. Technici strippen de kisten tot op de laatste bout, testen alle onderdelen en installeren nieuwe cockpitapparatuur. ,,We kunnen ze nooit zo restaureren dat er nul vlieguren op de meter staan", zegt Eddie MacLean van Marshall Aerospace, ,,maar we garanderen dat je er 5.000 vlieguren mee kunt maken voordat ze weer een grote beurt nodig hebben."

Ter vergelijking: de twee Herculessen die de luchtmacht sinds 1994 in dienst heeft, zetten per jaar gemiddeld 650 vlieguren op de teller. Aanschaf van een tweedehands vliegtuig kan uit: een nieuwe Hercules kost 60 miljoen euro, voor een gemoderniseerde occasion die nog ten minste twintig jaar meekan, moet minder dan 40 miljoen euro worden neergeteld.

Het familiebedrijf Marshall Aerospace stamt uit 1909 en heeft een personeelsbestand van ongeveer 1.500. Het is behalve in de luchtvaart ook actief in vervoer over de weg. De helft van de gebouwen op het fabrieksterrein naast het vliegveld, dat in zijn geheel in handen is van Marshall, is gloednieuw. Maar ook de bakstenen hangars, waarop nog de vage camouflagevlekken uit de Tweede Wereldoorlog zijn te herkennen, galmen van gehamer en het ratelen van poptangen. Behalve de door Nederland gekochte Herculessen staat er ook anderhalf dozijn Britse, Deense, Oostenrijkse en Belgische toestellen van hetzelfde type.

De Nederlandse Hercules-toestellen zijn respectievelijk gebouwd in 1978 en 1984 en hebben bij de Amerikaanse marine dienst gedaan als vliegende commandopost. De toestellen waren voorzien van een bijna 10 kilometer lange antenne die achter de romp aan werd gesleept. Met behulp van deze vliegtuigen kon de president van de VS in de Koude Oorlog bevelen geven aan de ondergedoken onderzeeboten met kernraketten wanneer alle andere communicatiemogelijkheden verbroken zouden zijn, bijvoorbeeld door kernexplosies. Deze Herculessen luisterden naar de naam Tacamo (Take Charge And Move Out). De Amerikanen vervingen de propellervliegtuigen begin jaren negentig door omgebouwde Boeing-verkeersvliegtuigen met straalmotoren.

De Tacamo-toestellen hoefden gedurende hun operationele leven slechts rondjes boven de oceaan te vliegen en niet, zoals veel andere Herculessen, met zware ladingen vanaf bonkige landingsbanen te opereren. Dat maakt, zegt MacLean, dat de Tacamo's 'rustige' vliegtuigen zijn.

Ze zijn zo'n vijftien jaar geleden gestald op het reusachtige vliegtuigkerkhof Davis-Monthan in de woestijnstaat Arizona, waar de warme droge lucht roest en ander vliegtuigverval remt. Op het parkeerterrein voor vliegtuigen staan daar bijna 5.000 toestellen, variërend van reusachtige B-52- bommenwerpers tot experimentele onbemande verkenningsvliegtuigen. De Tacamo-versie heeft voordelen, maar voor het ombouwen tot transportvliegtuig zijn er ook nadelen. Zo moet de installatie voor de antenne worden gesloopt en een laadvloer worden ingebouwd.

De vraag lijkt gerechtvaardigd: waarom haalt niet iedere westerse luchtmacht Herculessen uit de mottenballen? Zo eenvoudig ligt dat volgens MacLean niet. ,,Er zijn duizenden Herculessen gebouwd, maar er is vooral vraag naar de schaarser, robuuste H-versie." De Tacamo is er daar een van. ,,De producent van de Herculessen, Lockheed Martin, koopt waar mogelijk de occasions op en zorgt ervoor dat ze niet meer de markt opkomen." Dat is ook de reden dat veel landen argwanend kijken wanneer de Australische luchtmacht de acht C-130 H's in de verkoop gooit. Die toestellen vliegen al bijna dertig jaar.

https://www.nrc.nl/nieuws/2007/07/19/tweedehands-herculessen-voor-nederland-11361318-a955708
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: JdL op 24/04/2018 | 21:43 uur
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 21:40 uur
moet je deze dan wel voorzien van dezelfde configuratie als de andere 4 C-130's.
Dit bedoel ik, zal vast het een en ander moeten gebeuren voordat alles hetzelfde is als onze vier hercs, geupgraded of niet.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 24/04/2018 | 21:46 uur
Citaat van: JdL op 24/04/2018 | 21:43 uur
Dit bedoel ik, zal vast het een en ander moeten gebeuren voordat alles hetzelfde is als onze vier hercs, geupgraded of niet.

Lees even de link door en bekijk de foto's even aub?

http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=14314&cor=y
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 21:53 uur
Ik zie liever 4 nieuwe hercs in J uitvoering (wellicht dat de Britten en nog een paar voor weinig verpatsen) aangevuld met 2 jonge C-17 occasions.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 24/04/2018 | 21:57 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 21:53 uur
Ik zie liever 4 nieuwe hercs in J uitvoering (wellicht dat de Britten en nog een paar voor weinig verpatsen) aangevuld met 2 jonge C-17 occasions.

Ik snap jou punt maar dan heb je ook nieuwe spare parts, nieuwe simulator nodig en opleidingen voor de bemanningen en onderhoudspersoneel nodig. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat het 336 squadron eigenlijk 6 C-130's wil bij de vervanging van de huidige 4 C-130's en ze moeten op dit moment te vaak nee zeggen omdat ze niet voldoende capaciteit hebben. Overigens krijgen de 4 C-130 H's van de Klu in de toekomst dezelfde propellers als de C-130 J.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: JdL op 24/04/2018 | 22:12 uur
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 21:46 uur
Lees even de link door en bekijk de foto's even aub?

http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=14314&cor=y
Zal wel aan mij liggen, ik zie op de foto's gewoon een oude herc met weinig vlieguren die een tijdje in de boneyard heeft gestaan. Volgens beschrijving  avionica pakket aanpassen naar eisen van de enduser en zitten er op de foto's nog de oude klokjes in de stuurhut.
Maar ik hoor graag wat deze herc zo bijzonder maakt. ;D
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: JdL op 24/04/2018 | 22:15 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 21:53 uur
Ik zie liever 4 nieuwe hercs in J uitvoering (wellicht dat de Britten en nog een paar voor weinig verpatsen) aangevuld met 2 jonge C-17 occasions.
Dan zal je snel moeten zijn ;D een groot gedeelte is al verkocht en wordt klaargemaakt voor aflevering/is al geleverd?
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 21:57 uur
Ik snap jou punt maar dan heb je ook nieuwe spare parts, nieuwe simulator nodig en opleidingen voor de bemanningen en onderhoudspersoneel nodig. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat het 336 squadron eigenlijk 6 C-130's wil bij de vervanging van de huidige 4 C-130's en ze moeten op dit moment te vaak nee zeggen omdat ze niet voldoende capaciteit hebben. Overigens krijgen de 4 C-130 H's van de Klu in de toekomst dezelfde propellers als de C-130 J.
Uitbreiding zal zeker welkom zijn, kan me voorstellen dat deze magere vloot het zeker niet aankan met het schrappen van de DC-10 en F50's.
Maar is het niet handiger om uitbreiding pas in te voeren bij de vervanging van de huidige hercs en nu al het geld in de huidige projecten te steken ipv weer wat nieuws op te starten. Al snap ik dat een extra herc uit de boneyard een goede bang-for-the-buck keuze is.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: andré herc op 24/04/2018 | 22:34 uur
De RAF heeft 10 C-130J's in de aanbieding er zijn er geloof ik al een paar zo goed als van verkocht en de USAF hebben nog wel een paar heel wat jongeren C-130H's in de aanbieding ;)
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Harald op 24/04/2018 | 22:51 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 21:53 uur
Ik zie liever 4 nieuwe hercs in J uitvoering (wellicht dat de Britten en nog een paar voor weinig verpatsen) aangevuld met 2 jonge C-17 occasions.
Als je nu in je transport capaciteit wil gaan invesreren zou ik idd ook gaan voor de J versie en niet meer gaan voor de oudere versie. De USAF wil zijn Hercs upgraden met nieuwere motoren en props en winglets, waardoor ze nog zuiniger zijn en meer vermogen, dus meer laadcapaciteit in gewicht.
Eventueel 2de hands J's of KC-130J's welke je kunt voorzien van extra pakketten,  zoals Harvest Hawk e.d

C-17's binnen de KLU zou erg mooi zijn, transport capaciteit heb je snel tekort. Zeker gezien we die AN124 de eerste tijd kunnen vergeten en dus daar geen gebruik van kunnen maken. Zal in de toekomst wel vaker gebeuren.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 24/04/2018 | 23:03 uur
Citaat van: JdL op 24/04/2018 | 22:12 uur
Zal wel aan mij liggen, ik zie op de foto's gewoon een oude herc met weinig vlieguren die een tijdje in de boneyard heeft gestaan. Volgens beschrijving  avionica pakket aanpassen naar eisen van de enduser en zitten er op de foto's nog de oude klokjes in de stuurhut.
Maar ik hoor graag wat deze herc zo bijzonder maakt. ;D

Ik zal het nogmaals uitleggen als jij kan lezen? Deze C-130 heeft geen landingen vervoerd en geen harde landingen gemaakt en geen landingen op dirty strips  en daarnaast heel weinig vlieguren op het casco staan en ook weinig landingen gemaakt. Het is allemaal terug te lezen.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Lex op 24/04/2018 | 23:05 uur
Citaat van: Harald op 24/04/2018 | 22:51 uur
Als je nu in je transport capaciteit wil gaan invesreren zou ik idd ook gaan voor de J versie en niet meer gaan voor de oudere versie. De USAF wil zijn Hercs upgraden met nieuwere motoren en props en winglets, waardoor ze nog zuiniger zijn en meer vermogen, dus meer laadcapaciteit in gewicht.
Eventueel 2de hands J's of KC-130J's welke je kunt voorzien van extra pakketten,  zoals Harvest Hawk e.d
Dit geheel beschouwend alsmede ervaringen uit het verleden, zou kunnen resulteren dat deze aanschaf een grote hoeveelheid extra kosten met zich meebrengt welke discutabel kunnen zijn.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 24/04/2018 | 23:05 uur
Citaat van: JdL op 24/04/2018 | 22:15 uur
Dan zal je snel moeten zijn ;D een groot gedeelte is al verkocht en wordt klaargemaakt voor aflevering/is al geleverd?Uitbreiding zal zeker welkom zijn, kan me voorstellen dat deze magere vloot het zeker niet aankan met het schrappen van de DC-10 en F50's.

De laatste 2 aangekochte C-130's hebben de 4 Fokker F60's vervangen bij de Klu.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 23:07 uur
Citaat van: JdL op 24/04/2018 | 22:15 uur
Dan zal je snel moeten zijn ;D een groot gedeelte is al verkocht en wordt klaargemaakt voor aflevering/is al geleverd?

Alle nieuwgebouwde C-17's zijn verkocht en de productielijn is gesloten. Voor jonge occasions zou je alleen aan kunnen kloppen bij de USAF (en voor zover ik het begreep zijn daar de eerste kisten al aan de reserve vloot toegevoegd).
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 24/04/2018 | 23:10 uur
Overigens heeft deze aanbieder nog een C-130 in de verkoop staan en deze komt dan van de NASA en heeft meer vlieguren gemaakt.

http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=14440&cor=y
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 23:14 uur
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:10 uur
Overigens heeft deze aanbieder nog een C-130 in de verkoop staan en deze komt dan van de NASA en heeft meer vlieguren gemaakt.


Serieus, extra capaciteit is dringend nodig, maar geeft dan een paar euro's extra uit aan een capaciteit die weer 30-40 jaar mee kan.

Dus op jouw vraagstelling, antwoord ik met ja, doe er meteen een 6e bij, maar nee voor een stokoude occasion. Ik denk dat we heel goed uit de voeten  kunnen met jonge gebruikte RAF kisten, die noodgedwongen in de verkoop gaan.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ros op 24/04/2018 | 23:16 uur
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:10 uur
Overigens heeft deze aanbieder nog een C-130 in de verkoop staan en deze komt dan van de NASA en heeft meer vlieguren gemaakt.

http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=14440&cor=y

Ook van een oud vrouwtje geweest ?
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 24/04/2018 | 23:18 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 23:14 uur
Serieus, extra capaciteit is dringend nodig, maar geeft dan een paar euro's extra uit aan een capaciteit die weer 30-40 jaar mee kan.

Jurrien de huidige politici in Den Haag weigeren om de defensie uitgaven naar 2% van het BNP te brengen ze denken in Den Haag dat € 1,5 miljard voldoende is. Misschien kan jij morgen naar Den Haag rijden en ze ervan overtuigen om de  defensie uitgaven naar 2% van het BNP te brengen? Mocht jou dit lukken kun je geduurde 10 jaar lang 3 kistjes wijn per jaar van mij ontvangen.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Harald op 24/04/2018 | 23:22 uur
Citaat van: Lex op 24/04/2018 | 23:05 uur
Dit geheel beschouwend alsmede ervaringen uit het verleden, zou kunnen resulteren dat deze aanschaf een grote hoeveelheid extra kosten met zich meebrengt welke discutabel kunnen zijn.
@Lex ... hoe moet ik je reactie lezen ten opzichte van mijn reactie ?

Bedoel je ook dat het gezien de aankopen in het verleden met 2de hands toestellen, de kosten alleen maar toenamen en het voordeel van lage aanschaf snel verdween ivm het up to date brengen van het toestel, cockpit, motoren e.d. en dan nog de certificeringen voor val alles en nog wat.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 24/04/2018 | 23:22 uur
Citaat van: Ros op 24/04/2018 | 23:16 uur
Ook van een oud vrouwtje geweest ?

De NASA gebruikte juist dit soort toestellen om gedurende  een enkele seconden in de ruimte achter de cockpit een gewichtloosheid te creëren voor de astronauten. Ros jij komt toch van de Klu vandaan dan hoor je dit soort dingen toch te weten?
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 23:24 uur
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:18 uur
Jurrien de huidige politici in Den Haag weigeren om de defensie uitgaven naar 2% van het BNP te brengen ze denken in Den Haag dat € 1,5 miljard voldoende is. Misschien kan jij morgen naar Den Haag rijden en ze ervan overtuigen om de  defensie uitgaven naar 2% van het BNP te brengen? Mocht jou dit lukken kun je geduurde 10 jaar lang 3 kistjes wijn per jaar van mij ontvangen.

Ik snap je punt maar ik vind het penny wise pound foolish.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Lex op 24/04/2018 | 23:24 uur
Dit moment.
De reacties zijn in het meervoud op het forum in relatie tot de poll.  8)
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Lex op 24/04/2018 | 23:26 uur
Citaat van: Harald op 24/04/2018 | 23:22 uur
@Lex ... hoe moet ik je reactie lezen ten opzichte van mijn reactie ?

Bedoel je ook dat het gezien de aankopen in het verleden met 2de hands toestellen, de kosten alleen maar toenamen en het voordeel van lage aanschaf snel verdween ivm het up to date brengen van het toestel, cockpit, motoren e.d. en dan nog de certificeringen voor val alles en nog wat.
Yep, dat is waar ik naar verwijs.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 23:27 uur
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:18 uur
Jurrien de huidige politici in Den Haag weigeren om de defensie uitgaven naar 2% van het BNP te brengen ze denken in Den Haag dat € 1,5 miljard voldoende is. Misschien kan jij morgen naar Den Haag rijden en ze ervan overtuigen om de  defensie uitgaven naar 2% van het BNP te brengen? Mocht jou dit lukken kun je geduurde 10 jaar lang 3 kistjes wijn per jaar van mij ontvangen.

Vooralsnog niet waar, het is 5 miljard in 4 jaar, met in 2020 een nieuwe visie die meer budget zou meten vrij maken (waarbij ik mij realiseer dit verre van zeker is gezien de economische ontwikkelingen)
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 24/04/2018 | 23:28 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 23:24 uur
Ik snap je punt maar ik vind het penny wise pound foolish.

Dat is jou stopwoordje nu eenmaal, je moet creatief omgaan met het budget wat je ter beschikking hebt. Heb zelf vorig jaar ook een tweedehands compressor van een oude man overgenomen en gebruik deze om 2x per jaar mijn winter en zomerbanden te wisselen heb er op internet wat extra tools bijgekocht en kan je vertellen dat de  compressor het uitstekend doet, dat scheelt mij op jaarbasis €80 uur bij de garage.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Harald op 24/04/2018 | 23:31 uur
Citaat van: Lex op 24/04/2018 | 23:26 uur
Yep, dat is waar ik naar verwijs.

Precies, dus niet meer in die stoffige woestijn zoeken naar oude H modellen. Ga dan met de tijd mee en vervang de H door J's
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Lex op 24/04/2018 | 23:31 uur
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:28 uur
Dat is jou stopwoordje nu eenmaal, je moet creatief omgaan met het budget wat je ter beschikking hebt. Heb zelf vorig jaar ook een tweedehands compressor van een oude man overgenomen en gebruik deze om 2x per jaar mijn winter en zomerbanden te wisselen heb er op internet wat extra tools bijgekocht en kan je vertellen dat de  compressor het uitstekend doet, dat scheelt mij op jaarbasis €80 uur bij de garage.
Interessant, maar wat is de relevantie tot de aanschaf van een [gebruikte] vijfde toestel?
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 23:31 uur
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:28 uur
Dat is jou stopwoordje nu eenmaal, je moet creatief omgaan met het budget wat je ter beschikking hebt. Heb zelf vorig jaar ook een tweedehands compressor van een oude man overgenomen en gebruik deze om 2x per jaar mijn winter en zomerbanden te wisselen heb er op internet wat extra tools bijgekocht en kan je vertellen dat de  compressor het uitstekend doet, dat scheelt mij op jaarbasis €80 uur bij de garage.

Aangezien één of meerdere additionele transportkisten intensief gebruikt zullen worden snap ik de vergelijking niet helemaal.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 24/04/2018 | 23:32 uur
Citaat van: Lex op 24/04/2018 | 23:31 uur
Interessant, maar wat is de relevantie tot de aanschaf van een [gebruikte] vijfde toestel?

Dat je ook goed tweedehands materiaal kunt kopen en niet zoals Jurrien denkt dat Tweedehands alleen maar rotzooi is.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 23:34 uur
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:32 uur
Dat je ook goed tweedehands materiaal kunt kopen en niet zoals Jurrien denkt dat Tweedehands alleen maar rotzooi is.

Dat heb ik niet gezegd, ik zei ga voor jonge occasions, zoals die nu door Engeland, met pijn in het hart bij de RAF, worden aangeboden.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 24/04/2018 | 23:37 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 23:34 uur
Dat heb ik niet gezegd, ik zei ga voor jonge occasions, zoals die nu door Engeland, met pijn in het hart bij de RAF, worden aangeboden.

Ik heb toch uitgelegd dat de toestellen die van de Amerikaanse marine geen ladingen hebben vervoerd, geen harde landingen hebben gemaakt en ook geen landingen op dirty strips, waardoor het casco in een goede staat is, dat is bij de toestellen die van de RAF vandaan komen niet het geval.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Lex op 24/04/2018 | 23:38 uur
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:32 uur
Dat je ook goed tweedehands materiaal kunt kopen en niet zoals Jurrien denkt dat Tweedehands alleen maar rotzooi is.
In het geval van tpt kisten, is gebleken dat hier het gezegde goedkoop is duurkoop van toepassing is.
Deze kisten moeten een aanpassing krijgen naar hedendaags gebruik/inzet met kosten waarvan je je kunt afvragen of dit wel terecht is.
Deze vraag kan men ook stellen tav de huidige Herc's .
Ben je op de hoogte van hun inzet %, hoe vaak zij naar Cambridge gaan voor onderhoud etc.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 24/04/2018 | 23:44 uur
Citaat van: Lex op 24/04/2018 | 23:38 uur
In het geval van tpt kisten, is gebleken dat hier het gezegde goedkoop is duurkoop van toepassing is.
Deze kisten moeten een aanpassing krijgen naar hedendaags gebruik/inzet met kosten waarvan je je kunt afvragen of dit wel terecht is.
Deze vraag kan men ook stellen tav de huidige Herc's .
Ben je op de hoogte van hun inzet %, hoe vaak zij naar Cambridge gaan voor onderhoud etc.

Als ik het goed lees is het toestel al aangepast en kan het ladingen en para's vervoeren.
Nee ben jij wel op de hoogte hoe vaak de  huidige Herc's  naar Cambridge gaan voor onderhoud?

Ik schat dat de aanschaf en aanpassingen tussen de €20 en 30 miljoen gaan kosten inclusief nieuwe motoren, avionics, digitale cockpit instrumenten.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Lex op 24/04/2018 | 23:56 uur
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:44 uur
Als ik het goed lees is het toestel al aangepast en kan het ladingen en para's vervoeren.
Dat is mooi. Maar zijn de aanpassingen op de standaard die de KLu noodzakelijk acht?
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:44 uur
Nee ben jij wel op de hoogte hoe vaak de  huidige Herc's  naar Cambridge gaan voor onderhoud?
Je kan dat terugvinden in de MPO.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 23:57 uur
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:44 uur
Ik schat dat de aanschaf en aanpassingen tussen de €20 en 30 miljoen gaan kosten inclusief nieuwe motoren, avionics, digitale cockpit instrumenten.

Om maar een voorbeeld te geven:

"Bahrain has purchased two ex-RAF C-130J Hercules transport aircraft from the Ministry of Defence (MoD) as part of a government-to-government deal worth up to £30m"

Read more at: https://inews.co.uk/news/revealed-britain-sells-ex-raf-aircraft-bahrain-human-rights-abusers/
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 25/04/2018 | 06:17 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 23:57 uur
Om maar een voorbeeld te geven:

"Bahrain has purchased two ex-RAF C-130J Hercules transport aircraft from the Ministry of Defence (MoD) as part of a government-to-government deal worth up to £30m"

Read more at: https://inews.co.uk/news/revealed-britain-sells-ex-raf-aircraft-bahrain-human-rights-abusers/

Zoals ik al eerder schreef heb je dan nieuwe spare parts, een nieuwe simulator nodig tenzij je de huidige simulator ook kunt ombouwen voor de j versie, daarnaast hebben de piloten en het onderhoud personeel ook weer een opleiding daarvoor nodig.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 25/04/2018 | 06:18 uur
Citaat van: Lex op 24/04/2018 | 23:56 uur
Dat is mooi. Maar zijn de aanpassingen op de standaard die de KLu noodzakelijk acht?Je kan dat terugvinden in de MPO.

Heb je een link?
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: JdL op 25/04/2018 | 07:10 uur
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:37 uur
Ik heb toch uitgelegd dat de toestellen die van de Amerikaanse marine geen ladingen hebben vervoerd, geen harde landingen hebben gemaakt en ook geen landingen op dirty strips, waardoor het casco in een goede staat is
Maar in hoeverre ga je daar voordeel uit halen als de OSD voor de NL herc vloot op 2030 staat?
denk dat deze factoren pas op de langere termijn mee gaan spelen.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Micheltje op 25/04/2018 | 09:29 uur
Ondanks dat alles en iedereen logischer wijs dit liever niet ziet gebeuren zou ik er toch voor gaan.
Een splinter nieuwe zie ik liever komen maar gezien de manier waarop men hier in Nederland ermee om gaat is het niet anders en op zich is het verder geen verkeerde
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ros op 25/04/2018 | 14:29 uur
Citaat van: Ace1 op 24/04/2018 | 23:22 uur
Ros jij komt toch van de Klu vandaan dan hoor je dit soort dingen toch te weten?

Nee, ik heb mij bezig gehouden met GRO (Grondoperatiën).
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Harald op 25/04/2018 | 15:29 uur
Citaat van: Ros op 25/04/2018 | 14:29 uur
Nee, ik heb mij bezig gehouden met GRO (Grondoperatiën).

GROe ?? ...  :hrmph:

;) :P (sorry, kon het niet laten)

https://nl.wikipedia.org/wiki/GROe
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 25/04/2018 | 16:56 uur
Citaat van: Harald op 25/04/2018 | 15:29 uur
GROe ?? ...  :hrmph:

;) :P (sorry, kon het niet laten)

https://nl.wikipedia.org/wiki/GROe

Nu snap ik waarom Ros op de SP stemt.  :devil:
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 25/04/2018 | 17:01 uur
Citaat van: JdL op 25/04/2018 | 07:10 uur
Maar in hoeverre ga je daar voordeel uit halen als de OSD voor de NL herc vloot op 2030 staat?
denk dat deze factoren pas op de langere termijn mee gaan spelen.

Is dat al zeker dan dat de NL C-130 vloot wordt vervangen in 2030, een jaar geleden stond op de website van defensie dat deze in 2023 vervangen zouden worden. De Zweden zouden hun C-130 H's ook gaan vervangen door KC-390's en dat is uitgesteld vanwege bezuinigen in Zweden en inmiddels krijgen de Zweedse  C-130 H's een update en deze vliegen toch al zo'n 30 jaar.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Sparkplug op 25/04/2018 | 17:13 uur
Citaat van: Ace1 op 25/04/2018 | 17:01 uur
Is dat al zeker dan dat de NL C-130 vloot wordt vervangen in 2030, een jaar geleden stond op de website van defensie dat deze in 2023 vervangen zouden worden. De Zweden zouden hun C-130 H's ook gaan vervangen door KC-390's en dat is uitgesteld vanwege bezuinigen in Zweden en inmiddels krijgen de Zweedse  C-130 H's een update en deze vliegen toch al zo'n 30 jaar.

De OSD datum van 2030 wordt in de officiële documenten genoemd, maar wat is zeker. Overigens staat het instandhoudingsprogramma van de C-130 in de planning voor 2022.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 25/04/2018 | 20:09 uur
Citaat van: Sparkplug op 25/04/2018 | 17:13 uur
De OSD datum van 2030 wordt in de officiële documenten genoemd, maar wat is zeker. Overigens staat het instandhoudingsprogramma van de C-130 in de planning voor 2022.

Oke maar kijk eens naar de vervanging van de Walrus klasse men is nog niet verder dan een A brief.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Sparkplug op 25/04/2018 | 20:25 uur
Citaat van: Ace1 op 25/04/2018 | 20:09 uur
Oke maar kijk eens naar de vervanging van de Walrus klasse men is nog niet verder dan een A brief.


De A-brief vervanging C-130 staat voor 2022 op de lijst en de A-brief instandhoudingsprogramma C-130 staat voor 2019 op de lijst. Maar zien of deze planning daadwerkelijk wordt aangehouden.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Enforcer op 27/04/2018 | 15:58 uur
Leuk een 5e kist hoor, maar wie gaat die vliegen?! De Luchtmacht komt nu al vliegers te kort.... en de KLM ook...
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Oorlogsvis op 27/04/2018 | 21:15 uur
Niet doen ...we hebben toch andere prioriteiten.  Als er ooit een extra kist gekocht wordt dan een groot transport vliegtuig zoals de C-17 Globemaster ofzo...200 miljoen euro per stuk
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 27/04/2018 | 21:43 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 27/04/2018 | 21:15 uur
Niet doen ...we hebben toch andere prioriteiten.  Als er ooit een extra kist gekocht wordt dan een groot transport vliegtuig zoals de C-17 Globemaster ofzo...200 miljoen euro per stuk

Even voor de duidelijkheid een  C-17 Globemaster wordt niet meer gemaakt.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 27/04/2018 | 21:53 uur
Citaat van: Enforcer op 27/04/2018 | 15:58 uur
Leuk een 5e kist hoor, maar wie gaat die vliegen?! De Luchtmacht komt nu al vliegers te kort.... en de KLM ook...

Ten eerste heeft de Klu meerdere piloten beschikbaar voor de C-130's. Ten Tweede na de orkaan Irma zette de Klu een luchtbrug op vanuit Curaçao naar Sint Maarten daarvoor waren 2 C-130's beschikbaar, een C-130 was op missie in het Midden Oosten en een C-130 stond in onderhoud. Door de aankoop van een vijfde C-130 heb je als er een toestel in onderhoud is en een toestel op missie is, heb je dan 3 toestellen ter beschikking in plaats van 2 toestellen mocht er iets gebeuren.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/04/2018 | 21:59 uur
Citaat van: Ace1 op 27/04/2018 | 21:43 uur
Even voor de duidelijkheid een  C-17 Globemaster wordt niet meer gemaakt.

Dat is correct....  De VS heeft een aantal relatief jonge kisten uit de sterkte gehaald, een jonge occasion zou misschien een optie zijn of wellicht biedt de Oekraïne een interessant alternatief, een Antonov 124 met westerse motoren en avionics?
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 27/04/2018 | 22:09 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/04/2018 | 21:59 uur
Dat is correct....  De VS heeft een aantal relatief jonge kisten uit de sterkte gehaald, een jonge occasion zou misschien een optie zijn of wellicht biedt de Oekraïne een interessant alternatief, een Antonov 124 met westerse motoren en avionics?

Er staat een occasion Antonov 124 te koop. ;)



Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Lex op 27/04/2018 | 22:25 uur
Citaat van: Ace1 op 27/04/2018 | 21:53 uur
Ten eerste heeft de Klu meerdere piloten beschikbaar voor de C-130's.
Correct; is bedrijfsvoering.
Citaat van: Ace1 op 27/04/2018 | 21:53 uur
Ten Tweede na de orkaan Irma zette de Klu een luchtbrug op vanuit Curaçao naar Sint Maarten daarvoor waren 2 C-130's beschikbaar, een C-130 was op missie in het Midden Oosten en een C-130 stond in onderhoud.
Is dat zo? #dtv
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 27/04/2018 | 22:42 uur
Citaat van: Lex op 27/04/2018 | 22:25 uur
Correct; is bedrijfsvoering.Is dat zo? #dtv

Geen idee wat je met #dtv bedoeldt?
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Lex op 27/04/2018 | 22:51 uur
Citaat van: Ace1 op 27/04/2018 | 22:42 uur
Geen idee wat je met #dtv bedoeld?
Lijkt me Yellow.
Maar okay: 'durf te vragen'.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 30/04/2018 | 19:43 uur
Citaat van: Enforcer op 27/04/2018 | 15:58 uur
Leuk een 5e kist hoor, maar wie gaat die vliegen?! De Luchtmacht komt nu al vliegers te kort.... en de KLM ook...

Emirates zoekt ervaren Nederlandse piloten

De Nederlandse Vereniging van Verkeersvliegers volgt de wervingsactie met interesse.

"Het kan een positieve ontwikkeling zijn, want er lopen veel vliegers rond zonder werk. Er zijn veel werklozen. Het gaat vaak om jonge, pas opgeleide vliegers, maar ook om mensen met wat meer ervaring, die door faillissementen op straat zijn komen staan", zegt Evert van Zwol van de vereniging.

https://nos.nl/artikel/274609-emirates-zoekt-ervaren-nederlandse-piloten.html


Emirates werft piloten in Amsterdam
13 april 2018

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2018/04/13/emirates-werft-piloten-in-amsterdam/
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Harald op 15/05/2018 | 14:42 uur
Bangladesh procurement of surplus UK C-130Js confirmed with support deal   ( nog 8 stuks te koop bij de Britten ..  ;) )

The sale of two UK-surplus Lockheed Martin C-130J Hercules transport aircraft to Bangladesh has been confirmed by a support contract announced by Marshall Aerospace and Defence Group on 10 May.

While a government-to-government agreement on the sale of two of the Royal Air Force's 10 short-bodied C-130Js to Bangladesh had previously been disclosed, the awarding of a multi-year support contract to Marshalls confirms that the deal has now been signed.

"The acquisition of C-130J aircraft from the Royal Air Force provides a key enhancement to our current airlift capability," a Bangladeshi Air Force representative was quoted as saying during the signing ceremony that was held on the same day as the announcement at the service's headquarters in Dhaka.

As well as performing in-country support of the aircraft, Marshalls will also be modifying the aircraft, including designing, developing, and installing a medical evacuation (MEDEVAC) capability, to enable the Bangladeshi Air Force to carry out tasks within the country and overseas in support of UN missions.

The acquisition of the C-130Js will enable the Bangladeshi Air Force to retire the four C-130Bs that it has fielded since 2001 (these were acquired secondhand from the United States), at the same time as augmenting its three Antonov An-32 'Cline' and three L-410UVP-200 transport aircraft that date from 1989 and 2015 respectively.

http://www.janes.com/article/80083/bangladesh-procurement-of-surplus-uk-c-130js-confirmed-with-support-deal
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 22/05/2018 | 00:19 uur
Citaat van: Harald op 15/05/2018 | 14:42 uur
( nog 8 stuks te koop bij de Britten ..  ;) )

Lijst van vragen en antwoorden over de verwerving van een derde en vierde Hercules C-130 transportvliegtuig - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2006

7

Kan de regering de berichtgeving in Jane's Defence Weekly (21 maart 2005, blz. 14) bevestigen dat de Britten in maart 2005 reeds overwogen om ten minste de helft van hun vloot aan C-130J vliegtuigen aan te bieden voor lease of verkoop? Hoe staat het nu met deze bereidheid van de Britten, en hoe pakt de vergelijking tussen overname van twee Herculessen van de Britten en de twee Herculessen van de Amerikanen uit?

De Britten bieden klaarblijkelijk C-130J vliegtuigen aan voor lease of verkoop. De C-130J is een veel recenter model, waarvan de motoren en instrumenten sterk afwijken van de huidige C-130H-30 vliegtuigen die bij de KLu in gebruik zijn. De aanschafprijs hiervan staat niet verhouding tot die van een C-130H en de instandhoudingskosten zijn eveneens veel hoger doordat kostbare extra reservedelen benodigd zijn. Ook kunnen bemanningen niet op beide typen tegelijkertijd zijn opgeleid.

https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/vi3aoexh78zq
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Harald op 22/05/2018 | 09:20 uur
Citaat van: Ace1 op 22/05/2018 | 00:19 uur
Lijst van vragen en antwoorden over de verwerving van een derde en vierde Hercules C-130 transportvliegtuig - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2006

7

Kan de regering de berichtgeving in Jane's Defence Weekly (21 maart 2005, blz. 14) bevestigen dat de Britten in maart 2005 reeds overwogen om ten minste de helft van hun vloot aan C-130J vliegtuigen aan te bieden voor lease of verkoop? Hoe staat het nu met deze bereidheid van de Britten, en hoe pakt de vergelijking tussen overname van twee Herculessen van de Britten en de twee Herculessen van de Amerikanen uit?

De Britten bieden klaarblijkelijk C-130J vliegtuigen aan voor lease of verkoop. De C-130J is een veel recenter model, waarvan de motoren en instrumenten sterk afwijken van de huidige C-130H-30 vliegtuigen die bij de KLu in gebruik zijn. De aanschafprijs hiervan staat niet verhouding tot die van een C-130H en de instandhoudingskosten zijn eveneens veel hoger doordat kostbare extra reservedelen benodigd zijn. Ook kunnen bemanningen niet op beide typen tegelijkertijd zijn opgeleid.

https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/vi3aoexh78zq

Dit antwoord is aan de hand van een vragenlijst en antwoord uit 2005 !!!

De staatssecretaris heeft deze vragen beantwoord bij brief van 31 oktober 2005.

Dat is 12,5 jaar terug , dus niet meer recent. Ik denk dat het antwoord nu wel anders is

Als men kijkt naar nieuwe zoals wat de Fransen en Duitsers doen, de deal van de Fransen met support enzo voor 4 stuks is rond de € 300 miljoen euro.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 22/05/2018 | 09:39 uur
Citaat van: Harald op 22/05/2018 | 09:20 uur
Dit antwoord is aan de hand van een vragenlijst en antwoord uit 2005 !!!

De staatssecretaris heeft deze vragen beantwoord bij brief van 31 oktober 2005.

Dat is 12,5 jaar terug , dus niet meer recent. Ik denk dat het antwoord nu wel anders is

Als men kijkt naar nieuwe zoals wat de Fransen en Duitsers doen, de deal van de Fransen met support enzo voor 4 stuks is rond de € 300 miljoen euro.

Is nog steeds actueel Standaardisatie bespaart kosten qa opleiding aan piloten en technische personeel en aan reserveonderdelen, dat snapt toch iedereen?
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: StrataNL op 22/05/2018 | 10:00 uur
Citaat van: Ace1 op 22/05/2018 | 09:39 uur
Is nog steeds actueel Standaardisatie bespaart kosten qa opleiding aan piloten en technische personeel en aan reserveonderdelen, dat snapt toch iedereen?
En hoeveel gaat het kosten om ze op dezelfde standaard te brengen?
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/05/2018 | 10:13 uur
Citaat van: StrataNL op 22/05/2018 | 10:00 uur
En hoeveel gaat het kosten om ze op dezelfde standaard te brengen?

Ik zou een dealtje met de Britten willen overwegen, 6 stuks in de J versie en de H's voor wat ze nog waard zijn verpatsen.. (wellicht kunnen 2 oudjes in de west gestationeerd worden voor o.a. disaster relief)
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 22/05/2018 | 10:13 uur
Citaat van: StrataNL op 22/05/2018 | 10:00 uur
En hoeveel gaat het kosten om ze op dezelfde standaard te brengen?

Tussen de €20 / 30 miljoen euro. en als je dan heb je de eerste 5/6 jaar geen  groot onderhoud aan, hooguit wat olie verversen voor de motoren.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 22/05/2018 | 10:14 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/05/2018 | 10:13 uur

Ik zou een dealtje met de Britten willen overwegen, 6 stuks in de J versie en de H's voor wat ze nog waard zijn verpatsen.. (wellicht kunnen 2 oudjes in de west gestationeerd worden voor o.a. disaster relief)

Ik denk dat er pas na 2024 daar geld voor is niet tijdens deze kabinetsperiode. Overigens vindt ik de KC-390 een goed alternatief voor de vervanging van de huidige 4 C-130H's in 2030.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Harald op 22/05/2018 | 12:40 uur
Citaat van: Ace1 op 22/05/2018 | 09:39 uur
Is nog steeds actueel Standaardisatie bespaart kosten qa opleiding aan piloten en technische personeel en aan reserveonderdelen, dat snapt toch iedereen?

oooooo is dat zo ?
brief vragen/antwoorden is van 2005, nu 12 jaar verder geeft ook hogere onderhoudskosten, hoe ouder iets wordt hoe meer er vervangen moet worden en er onderhoud gepleegd moet gaan worden om iets draaiende te houden.
Onze oudste Hercs zijn van 1993/1994 -> 2018 is 24 jaar ->2030 is 36 jaar !

Ik zou dus eerder gaan voor Standaardisatie op het J model en dan koop je anders maar 2de hands van de VS. Er vliegen hier in Europa nog zat J modellen rond en Duitsland en Frankrijk hebben recentelijk juist overgegaan op aankoop van nieuwe J modellen en ook nog een aantal in tanker model.
Met het J model kunnen we nog ver na 2030 blijven vliegen.

Ik zou geen aankoop van A400 overwegen, nog eerder 2de hand C-17's 
Maar wat zou dan het voordeel zijn om de KC-390 met jets aan te schaffen ? 
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 22/05/2018 | 13:51 uur
Citaat van: Harald op 22/05/2018 | 12:40 uur
Maar wat zou dan het voordeel zijn om de KC-390 met jets aan te schaffen ? 

Meer laadvermogen, groter endurance vermogen, een hoger plafond, sneller kruissneldheid enz.

https://www.popularmechanics.com/military/a22057/kc-390vs-c-130-super-hercules/

Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 07/09/2019 | 11:40 uur
Nu Polen van de VS 5 C-130H's heeft overgenomen is het dan geen optie om daar ook eens naar te kijken voor een extra C-130H bij de Klu?
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Sparkplug op 07/09/2019 | 11:54 uur
Citaat van: Ace1 op 07/09/2019 | 11:40 uur
Nu Polen van de VS 5 C-130H's heeft overgenomen is het dan geen optie om daar ook eens naar te kijken voor een extra C-130H bij de Klu?

Kun je dit niet beter bewaren voor het moment wanneer de huidige worden vervangen?
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/09/2019 | 12:00 uur
Zullen we eens geen kijken naar nieuwe machines ipv naar occasions die we weer moeten oplappen. (al zou ik een uitzondering willen maken, indien überhaubt beschikbaar, voor een aantal jonge Amerikaanse occasions van de C-17).

Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 07/09/2019 | 12:04 uur
Citaat van: Sparkplug op 07/09/2019 | 11:54 uur
Kun je dit niet beter bewaren voor het moment wanneer de huidige worden vervangen?

Uit betrouwbare bron weet ik dat 336 Squadron  capaciteit tekort heeft en nu te vaak nee moet zeggen tegen aanvragen.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 07/09/2019 | 12:06 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/09/2019 | 12:00 uur
Zullen we eens geen kijken naar nieuwe machines ipv naar occasions die we weer moeten oplappen. (al zou ik een uitzondering willen maken, indien überhaubt beschikbaar, voor een aantal jonge Amerikaanse occasions van de C-17).

Ik denk dat jij mij verkeerd begrijp nu. Ik wil nu een vliegende C-130H  occasion kopen van de VS , de Polen kopen daar ook 5 vliegende C-130H's.

Wat noem jij een  jonge occasion kun je daar een jaartal aan toevoegen?
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Sparkplug op 07/09/2019 | 12:08 uur
Citaat van: Ace1 op 07/09/2019 | 12:04 uur
Uit betrouwbare bron weet ik dat 336 Squadron  capaciteit tekort heeft en nu te vaak nee moet zeggen tegen aanvragen.

Als er nu serieus naar een extra C-130H moet worden gekeken, laten ze dan eentje uit de jaren 90 vinden. Eentje die het meest aansluit.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 07/09/2019 | 12:15 uur
Citaat van: Sparkplug op 07/09/2019 | 12:08 uur
Als er nu serieus naar een extra C-130H moet worden gekeken, laten ze dan eentje uit de jaren 90 vinden. Eentje die het meest aansluit.

Dat bedoel ik ook
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/09/2019 | 12:15 uur
Citaat van: Ace1 op 07/09/2019 | 12:06 uur
Wat noem jij een  jonge occasion kun je daar een jaartal aan toevoegen?

Dat wordt pas een zinvolle discussie al er überhaubt occasions (C-17) beschikbaar zouden zijn.

De eerste operationele C-17's van de UASF stammen uit medio jaren negentig.

Mocht het ooit een zinvolle discussie worden dan ben ik sterk voor:

2-4 C-17's én 4-8 nieuwe tactische transportvliegtuigen voor de KLu.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/09/2019 | 12:17 uur
Citaat van: Ace1 op 07/09/2019 | 12:04 uur
Uit betrouwbare bron weet ik dat 336 Squadron  capaciteit tekort heeft en nu te vaak nee moet zeggen tegen aanvragen.

koop er dan maar gelijk twee.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 07/09/2019 | 12:18 uur
Hoe kijken jullie tegen de aanschaf van een  occasion C-295 uit 2003 aan? Deze zou je in het orkaanseizoen in de west kunnen stationeren.

https://www.controller.com/listings/aircraft/for-sale/30921561/2003-airbus-c295
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Sparkplug op 07/09/2019 | 12:19 uur
Ter info. De eerste C-17 voor USAF werd op 14 juni 1993 geleverd en de 223e op 12 september 2013.

U.S. Air Force C-17 Aircraft Supply Chain Impact Assessment

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=27&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiP6OXPvL7kAhUPPVAKHZ67ABQQFjAaegQIBxAC&url=https%3A%2F%2Fwww.bis.doc.gov%2Findex.php%2Fcomponent%2Fdocman%2F%3Ftask%3Ddoc_download%26gid%3D2368&usg=AOvVaw3-9TrjBojMPBK-OktcUCms
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/09/2019 | 12:20 uur
Citaat van: Ace1 op 07/09/2019 | 12:18 uur
Hoe kijken jullie tegen de aanschaf van een  occasion C-295 uit 2003 aan? Deze zou je in het orkaanseizoen in de west kunnen stationeren.

https://www.controller.com/listings/aircraft/for-sale/30921561/2003-airbus-c295

Maak daar dan meteen C-130 van.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 07/09/2019 | 12:20 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/09/2019 | 12:17 uur
koop er dan maar gelijk twee.

Dat is ook de wens van het personeel van 336 Squadron  om in de toekomst de bestaande 4 C-130's door 6 toestellen te vervangen 
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/09/2019 | 12:23 uur
Citaat van: Sparkplug op 07/09/2019 | 12:19 uur
Ter info. De eerste C-17 voor USAF werd op 14 juni 1993 geleverd en de 223e op 12 september 2013.


Interessanter is te weten hoeveel de VS van dit type in de strategische reserve heeft staan, als er iets valt te verpatsen dan zullen deze vermoedelijk uit dit reservoir komen.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Sparkplug op 07/09/2019 | 12:26 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/09/2019 | 12:23 uur
Interessanter is te weten hoeveel de VS van dit type in de strategische reserve heeft staan, als er iets valt te verpatsen dan zullen deze vermoedelijk uit dit reservoir komen.

Het punt is dat zij ze allemaal nodig hebben en eigenlijk nog wat te kort komen. Vrees dat er geen C-17 surplus komt.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Ace1 op 07/09/2019 | 12:35 uur
Citaat van: Sparkplug op 07/09/2019 | 12:26 uur
Het punt is dat zij ze allemaal nodig hebben en eigenlijk nog wat te kort komen. Vrees dat er geen C-17 surplus komt.

Het prototype van de C-17 is na meer dan 15 dienstjaren naar een museum gegaan is dat niet te koop en deze dan weer luchtvaardig te maken?
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: Sparkplug op 07/09/2019 | 12:44 uur
Citaat van: Ace1 op 07/09/2019 | 12:35 uur
Het prototype van de C-17 is na meer dan 15 dienstjaren naar een museum gegaan is dat niet te koop en deze dan weer luchtvaardig te maken?

Vind het wel risicovol om een prototype luchtwaardig te maken en op dezelfde standaard als de actieve versie te brengen. Het moet zeker niet weer jaren kosten zoals met de laatste Hercules.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/09/2019 | 12:51 uur
Citaat van: Sparkplug op 07/09/2019 | 12:26 uur
Het punt is dat zij ze allemaal nodig hebben en eigenlijk nog wat te kort komen. Vrees dat er geen C-17 surplus komt.

Heel goed mogelijk. Gezien de te korten zou je haast pleiten voor het heropenen van de productielijn, een goed alternatief is immers niet voorhanden. De A400M is het immers "net'" niet.
Titel: Re: Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/09/2019 | 12:53 uur
Citaat van: Sparkplug op 07/09/2019 | 12:44 uur
Vind het wel risicovol om een prototype luchtwaardig te maken en op dezelfde standaard als de actieve versie te brengen. Het moet zeker niet weer jaren kosten zoals met de laatste Hercules.

1. Eén is geen.
2. Er is een reden waarom dit exemplaar in het museum staat, mooi daar laten.