Het Klimaatakkoord

Gestart door Elzenga, 13/02/2011 | 21:55 uur

Fuse71

We weten het allemaal beter in Nederland ... We weten precies wat we willen, wat we zouden moeten doen, hoe het zou moeten gaan .....

TOTDAT we in het stemhokje staan.  Daar gaat het toch steeds weer fout en blijft het bij hetzelfde.
Op dit moment zou de PVV net zo groot zijn als de VVD en PVDA bij elkaar, maar wat hebben we daar aan ?  Als het stemming tijd is staan we er weer anders voor en denken en doen de mensen weer anders.
Op dit moment gaat het kabinet NOOIT vallen want ze houden nog liever aan elkaar vast dan dat het valt en ze afgerekent worden op de laatste 18 maanden.
Nee, dit kabinet zit de hele rit uit (let op mijn woorden !!) met al zijn schandalen, graaiers en incompetentie en tegen de tijd dat het termijn er op zit dan denken de mensen vast wel weer aan aandere zaken en wordt de soep niet zo heet gegeten.

Zo is het altijd al gegaan (tenminste zo lang ik leef, ruim 40 jaar) en zal ook altijd zo blijven.

Welkom in Nederland mensen  8)

Ace1

'Verzorgingstehuizen moeten dicht, maar wij investeren 18 miljard in wind'

COLUMN De enorme kosten van het Energieakkoord zijn handig buiten de begroting gehouden en dus ook buiten het publieke debat, schrijft Martin Sommer. 'Ik kan er met mijn pet niet bij en ik ben niet de enige.'

Zijn windmolens wel links? Dat is de vraag van prof. dr. ir. Frans Sluijter, een van de elf dwaze wetenschappers die zich tegen het Energieakkoord keerden. Hij wierp de kwestie al drie jaar geleden op, in het blad S & D. Is windenergie doelmatig en hoe duurzaam is duurzaam eigenlijk, vroeg hij zich af. Goede vragen, vooral nu er 18 miljard op de rol staat voor vergroening, terwijl de Rijksfinanciën echt beginnen te prangen, en dat in de week dat Groningen moet worden gecompenseerd voor het gasleed.

Frans Sluijter zit in januari op een Zwitserse berg en kan alleen worden gebeld. Hij is emeritus hoogleraar theoretische natuurkunde en 'kan dus een beetje rekenen'. Hij is al een halve eeuw lid van de Partij van de Arbeid en diende de FNV van advies op het gebied van pensioenen. Onlangs sprak hij het FNV-parlement toe over het Energieakkoord dat ook door de vakbeweging is omarmd. Hij zegt: 'Wat weet de onderhandelaarster van de FNV nou van windenergie? De vakbeweging is tevreden gesteld met een paar duizend banen. Maar daar schieten we niks mee op. Windenergie is allesbehalve efficiënt, zeer duur en de verbetering van het klimaat is marginaal.'

18 miljard subsidie
Wat kost het Energieakkoord, wat levert het op? Dat is niet eenvoudig. Even ter herinnering, veertig organisaties, waaronder de FNV maar ook de ANWB en de Bovag hebben zich achter het voornemen geschaard om de komende jaren 18 miljard subsidie in (voornamelijk) windenergie te steken. Daarvoor krijgen we 3 procent extra duurzame energie terug, dankzij driemaal zo veel windmolens op land, en op de Noordzee in de woorden van SER-voorzitter Wiebe Draijer, net zoveel windmolens als nu in alle wereldzeeën bij elkaar. In het energieakkoord staat dat de steun van de bevolking daarbij wel nodig is. 'Het geforceerd doorzetten van projecten werkt contraproductief.'

Vandaar misschien dat de kosten zo verstopt zijn. Die 18 miljard subsidie staat nergens, kwam pas tevoorschijn toen minister Kamp antwoord moest geven op Kamervragen. In het Energieakkoord is sprake van een 'investeringsimpuls', de minister had het ook wel over een 'verplichtingenbudget'. De suggestie is dat windenergie heel goed commercieel uit te baten is, afgezien van wat in het akkoord een 'onrendabele top' heet. Interessant, alsof er een rendabel en een onrendabel deel is aan windenergie.

Dat lijkt me een rookgordijn, net als het idee dat een subsidie wat anders is dan een vergoeding achteraf per geleverd kilowattuur. Vooraf of achteraf: die 18 miljard zijn een bijdrage aan een industrie die van zichzelf niet uit kan. En voor wie het nog niet gelooft: de Europese Commissie overweegt volgende week de nog strengere doelen voor hernieuwde energie voor het jaar 2030 te schrappen, aangezien Europa vanwege de groene stroom heel veel duurder dreigt te worden dan de VS.

Buiten de begroting gehouden
Waar het op neerkomt, is dat de enorme kosten van het Energieakkoord handig buiten de begroting zijn gehouden en dus ook buiten het publieke debat. De betreffende regeling heet SDE+, stimulering duurzame energie, en die betaalt u via de rekening voor gas en licht. Nu zal het nog niet veel zijn, maar het gaat gezwind oplopen en Nuon en Eneco dienen zo als Belastingdienst.

Na veel cijferen en bellen hou ik de extra kosten conservatief op 200 euro per huishouden per jaar vanwege de investeringen in groene stroom. De elf dwaze wetenschappers kwamen uit op minimaal 375 euro extra, na extrapolatie van de recente aanbesteding van het Gemini-windpark be-noorden de Wadden. Die SDE+-regeling bestaat al langer, en op basis daarvan berekende collega Michael Persson een paar jaar geleden al eens dat groene stroom per jaar honderden euro's meer zou kosten. Dat kwam hem op een boos telefoontje van Diederik Samsom te staan: waar-om zoveel nadruk op die centen?

Wel, bijvoorbeeld omdat ze het in Duitsland nu al hebben over een 'kosten-tsunami'? Of omdat de lage inkomens relatief meer betalen, aangezien je via de energierekening niet aan inkomenspolitiek kunt doen?

Links voor gerechtigheid
Zo kom ik terug bij professor Frans Sluijter, langjarig lid van de PvdA. Hij vindt dat links voor gerechtigheid hoort te zijn, en voor geluk voor de velen. Hij kan de linkse obsessie met windmolens niet begrijpen. In S & D schreef hij: 'Links doet zichzelf de das om door aan te dringen op de besteding van enorme sommen aan inefficiënte doelen, daarmee zichzelf de mogelijkheid ontnemend om de traditionele doelen te verwezenlijken en het gevaar lopend reeds bereikte doelen te verspelen.'

We zijn drie jaar verder en de kwestie die Sluijter opwierp is acuut. De sociale zekerheid wordt onder leiding van Partij van de Arbeid en VVD danig afgeslankt, sommigen zeggen ontmanteld. Vroeger vonden ze bij de VVD dat windmolens draaien op subsidie. Maar ook daar is het tegenwoordig verboden om in verband met de bezuinigingen op de verzorgingsstaat, te wijzen naar de royale uitgaven voor groene stroom. Er zijn ruige dingen op til. Verzorgingstehuizen sluiten en niemand weet wat er moet gebeuren met het groeiende leger dementerende bejaarden. Het geld is gewoon schoon op.

En ondertussen wordt er een 'investeringsimpuls' van 18 miljard gereserveerd, voor een oplossing waarvan niet duidelijk is of het wel een oplossing is. Ik kan er met mijn pet niet bij en ik ben niet de enige. Het CPB schreef onlangs een verstandig advies over de voorgenomen verdrievoudiging van het aantal windmolens op land. Dat advies luidde, ook in verband met de vernietiging van het landschap: zullen we eens beginnen met vijf jaar uitstel?

Martin Sommer is politiek commentator van de Volkskrant.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6235/Martin-Sommer/article/detail/3580085/2014/01/19/Verzorgingstehuizen-moeten-dicht-maar-wij-investeren-18-miljard-in-wind.dhtml

Ace1

'Was Nederland de VS, dan zouden de Groningers puissant rijk zijn'

OPINIE - Martin Sommer

COMMENTAAR Eventuele gasschade in Groningen moet ruimhartig worden vergoed, maar net zo belangrijk is de Haagse aandacht voor de periferie, schrijft politiek commentator Martin Sommer.

Was Nederland de VS, dan zouden de Groningers puissant rijk zijn en de rest van Nederland een stuk armer dan nu. In Amerika beschikken grondeigenaren immers over de rijkdommen ondergronds. Hier vallen de delfstoffen onder het Rijk, de gezamenlijkheid dus. Met als gevolg dat de indruk leeft dat Nederland een paar honderd miljard aan Slochters gas heeft opgesoupeerd en de Groningers met de gebakken peren zitten.

Voor zover dat waar is, moet de schade uiteraard ruimhartig worden vergoed. Een huis met scheuren na een aardbeving die weer het gevolg is van gaswinning, betekent niet alleen kosten en waardedaling, maar ook een niet in geld uit te drukken bedreiging van het woongenot. Enige tijd geleden stond de uitbater van het gas, de NAM, bekend als knieperig met compensatie. Dit zou de afgelopen tijd beter zijn gegaan. Voorzover de NAM hier tekortschiet, zou de overheid moeten bijspringen.

De andere wens van de Groningers is vermindering van de gasproductie. Die zat al in de pijplijn, zij het zonder twijfel niet zo snel en drastisch als de Groningers dat willen. En tot slot willen de Groningers, onder aanvoering van commissaris van de koning Max van den Berg, een soort algemene compensatie voor aangedaan leed.

Achtergesteld
Groningen voelt zich achtergesteld ten opzichte van het Westen. De sluiting van aluminiumfabriek Aldel werkte als lont in het kruitvat. De onvrede over de aardbevingen was al groot, waarbij de structureel hogere werkloosheid dan in de Randstad nog moet worden opgeteld.

Dat ongenoegen is begrijpelijk maar niet een speciaal Gronings probleem. De afgelopen decennia is de scheidslijn tussen de Randstad en de rest voelbaarder geworden. De sociale werkplaatsen zijn aan de oostkant, van Hoogezand tot Heerlen, vaak de grootste werkgever.

Sanering van het sociale stelsel en de zorg komt om die reden in de periferie van Nederland aanzienlijk harder aan dan in de Randstad. Die problematiek verdient meer Haagse aandacht, niet alleen in Groningen en niet alleen in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.

Martin Sommer is politiek commentator van de Volkskrant.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6235/Martin-Sommer/article/detail/3579013/2014/01/17/Was-Nederland-de-VS-dan-zouden-de-Groningers-puissant-rijk-zijn.dhtml

Ace1

Martin Sommer: 'Gaan de windmolens wel doen wat ze moeten doen?'

OPINIE - Martin Sommer

COLUMN Vlak voor het kerstreces besloot het kabinet om eerste stappen te zetten voor een windmolenpark voor de kust. Maar gaan de windmolens uit het energieakkoord wel doen wat ze moeten doen, vraagt Martin Sommer zich af.

Een bijeenkomst, afgelopen week, in Club Nautique aan het strand van Zandvoort. Buiten is het pikdonker en rollen de golven. Binnen gromt het protest tegen een dreigend windmolenpark, hier pal voor de deur. Wethouder Belinda Göransson laat een gefotoshopte dia zien. Zo moet het worden: een onthutsend molenbos, je kunt ze bijna aanraken. In de zaal mannen met truien en grimmige gezichten. Mevrouw Van den Hoed wil gewoon vanaf haar balkon de zon in de zee zien zakken. Mag dat nog?

Haalbaarheidsstudie
Op 20 december, de laatste dag voor het kerstreces, besloot het kabinet de eerste stappen te zetten voor een windmolenpark voor de kust. Haal de krant van donderdag nog even uit de kattenbak, met een paginagrote advertentie plus kaart. Aan het bewuste park van Zandvoort wordt ook een regel gewijd, een 'haalbaarheidsstudie'. Dichtbij is goedkoper dan ver weg, dus ik kan me de Zandvoortse zorgen indenken.

De plannen maken deel uit van het energieakkoord dat begin september werd gesloten. Eigenlijk is dat vrij geruisloos gegaan, anders dan het gedonder over het woonakkoord of het sociaal akkoord. Er is dan ook een overgrote Kamermeerderheid vóór, en alleen transitiehoogleraar Jan Rotmans vond het te slap. Transitie naar duurzaamheid moet pijn doen, vindt hij. Op deze pagina werd Rotmans de voorman van 'de kantelkerk' genoemd - hoogleraar-radicalen die politiek bedrijven met de autoriteit van hun toga en die je wel vaker tegenkomt in het klimaatdebat. Ik verzeker u dat Rotmans tevreden kan zijn: het gaat enorm pijn doen.

Luister naar SER-voorzitter Wiebe Draijer, onder wiens vleugels het energieakkoord werd gesloten. In het blad PM zegt hij 'dat we de komende zeven jaar een windpark gaan bouwen met een omvang die gelijk is aan de totale grootte van wind op zee in de wereld op dit moment'. Op land moeten driemaal zo veel windmolens komen als er nu staan, en dit alles in 'Duits tempo'.

Strandtoerisme
Geen wonder dat de Zandvoorters ongerust zijn. In Club Nautique zijn ze niet tegen schone energie. Maar het gaat wel ten koste van het strandtoerisme. Daarbovenop vraag ik me af: gaan die windmolens wel doen wat ze moeten doen, een fatsoenlijk geprijsd alternatief bieden voor gewone stroom, waarbij het klimaat aantoonbaar is geholpen. Dat is het minste wat je mag vragen, in ruil voor 18 miljard subsidie, bovendien een industrialisering van het landschap van heb ik jou daar en het eind van vrij zicht op zee. Heb ik het nog niet over de knipperlichten - waar gaan we straks rust vinden in dit gestresste land? Maar dat argument raakt de windmolenaanhang gek genoeg niet, terwijl ze wel ach en wee roepen als de A27 moet worden verbreed.

Het lijkt een open deur, maar het energieakkoord is de uitkomst van onderhandelingen. De deelnemers hadden allemaal een belang en wilden allemaal met winst van tafel opstaan. Werkgevers wilden rust en orders, de FNV wilde banen, Greenpeace wilde radicale voornemens en het kabinet wilde geen gezeur vanwege het regeerakkoord en zo weinig mogelijk uitgeven. SER-voorzitter Draijer hunkerde naar een SER-succesje.

Dus zo veel mogelijk windmolens voor zo weinig mogelijk geld - in zo'n moesjawara is de vraag of dat ook kan lukken vervelend en moeten de feiten al vlot inschikken voor het gezamenlijk belang. In de tekst staat dat er bijna 4,5 duizend megawatt wind op zee komt, en dat kan 40 procent goedkoper dan tegen de huidige prijs. Anders is het niet te betalen en gaat het hele feest niet door. Lees het betreffende hoofdstuk, daar staat wel twintig keer dat het 40 procent goedkoper kan, op grond van schaalvoordelen en veronderstelde innovatie.

Bestuurlijk drijfzand
Het alvast inboeken van de innovatie van over tien jaar - mijn water zei me dat dit een voorschot is op een schitterende toekomst en dus bestuurlijk drijfzand. Dat vonden elf hoogleraren en oud-hoogleraren ook, verenigd in het Nationaal Kritisch Platform Windenergie. Ze schreven een brief aan minister Kamp, vroegen berekeningen en er kwamen Kamervragen.

De minister verwees terug naar de onderzoeken die waren gedaan ten behoeve van het energieakkoord; onder andere door het Planbureau voor de Leefomgeving, dat sinds jaar en dag à la de transitieprofessor van de daken roept dat het roer radicaal om moet. Veel politiek dus daar, weinig wetenschap. Een andere onderzoeksinstantie, het Economisch Instituut voor de Bouw, krabbelde terug en zei dat 25 procent goedkoper al heel ambitieus zou zijn.

Maar het belangrijkste argument was dat 'de offshoresector' zelf had bezworen dat ze de Noordzee voor bijna de helft van de huidige kosten kan volbouwen (energieakkoord blz. 70). Even technisch: het eerste deel, het Gemini-park benoorden Ameland, is onlangs aanbesteed. Dat blijkt niet goedkoper maar duurder dan de parken tot nu toe. Precies wat de elf dwarse hooggeleerden beweerden.

Steeds ongunstiger
Er komen geen schaalvoordelen omdat de plekken waar gebouwd gaat worden steeds ongunstiger zijn. Eventuele voordelen van innovatie worden teniet gedaan door de stijgende kosten om het evenwicht in de stroomvoorziening in stand te houden, omdat windenergie nu eenmaal onbetrouwbaar is. Kijk naar het geliefde Duitsland met al zijn windmolens, dat op dit moment meer vieze bruinkool stookt dan ooit (Financial Times, 8 januari).

Het standpunt van de Nederlandse overheid is dat van de dief en de eigen portemonnee: waarom zouden we duur doen als de bouw zélf zegt dat het op een koopje kan. Ja, daar is geen speld tussen te krijgen, dacht ik even.

Tot iemand in de Club Nautique één woord fluisterde. Fyra.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6235/Martin-Sommer/article/detail/3576135/2014/01/12/Martin-Sommer-Gaan-de-windmolens-wel-doen-wat-ze-moeten-doen.dhtml

Ace1

Grote 'groene order' voor mkb-bedrijf uit Gouda

Een opsteker voor de positie van Nederland als exporteur van kennis van duurzame energieopwekking. Petrogas, een ingenieursbureau voor de gas- en olie-industrie uit Gouda, heeft de grootste order in zijn bestaan binnengehaald.

Het familiebedrijf gaat installaties ontwerpen en bouwen die olie maken uit plastic afval.

Een exclusieve strategische samenwerking

'We hebben hiermee niet alleen de oplossing voor het plastic-afvalprobleem, we maken bovendien op een milieuvriendelijke manier olie', zegt directeur Edwin Hoogwerf van Petrogas. Met de order is een bedrag gemoeid tussen € 100 mln en € 200 mln. Ongeveer € 90 mln zal worden uitbesteed, zo veel mogelijk aan toeleveranciers in de regio Gouda. Petrogas (200 werknemers) gaat centrales bouwen die elk € 15 mln kosten. De eerste zal in Duitsland verrijzen.

De opdracht vloeit voort uit een exclusieve strategische samenwerking met het Zwitserse bedrijf DiesOil Engineering, dat patent heeft op een innovatief proces om van plastic olie te maken. Volgens de rollenverdeling zal DiesOil verantwoordelijk zijn voor de verkoop van de nieuwe centrales. Het partnerbedrijf werkt nu vooral met gemeenten samen. Zij zamelen plastic in met afvalcontainers en ­leveren dat aan. Vervolgens wordt er olie van gemaakt. Deze wordt verkocht aan lokale bedrijven.

Een lucratieve activiteit

'Voor gemeenten is het een ­lucratieve activiteit', vindt Hoogwerf. 'De productiekosten zijn ongeveer 27 cent per liter, terwijl de verkoopprijs 70 cent is. Uit 1 kilo plastic maken we 1 liter olie. Het restafval bedraagt slechts 3% en dat verkopen we in de vorm van "slack" aan cementbedrijven als grondstof voor asfalt.'

http://fd.nl/ondernemen/880753-1309/grote-groene-order-voor-mkb-bedrijf-uit-gouda

Ace1

#162
Citaat van:  Metro op 30/07/2013 | 21:31 uur
Volgens de Stichting Natuur en Milieu is het financiële rendement van zonnepanelen 14 procent. Heel wat meer dan het rendement op je spaarrekening.

Men vergeet erbij te zetten dat je over het financiële rendement van zonnepanelen wel belasting betaalt.  :sick:

Ace1

Haal het zonnetje in huis

Door zelf (zonne-)energie te produceren – eventueel samen met je buren – bespaar je flink op je energierekening en draag je bij aan een beter milieu.



Wat is er cooler dan je eigen, duurzame energie op te wekken? Zonnepanelen op je dak vraagt om een forse investering, maar betaalt zichzelf terug. Zelfs nu de subsidiepot bijna leeg is.

Installeren...
Sinds 2008 zijn de prijzen voor zonne-energiesystemen met bijna 70 procent gedaald. Tel daar de subsidie voor het systeem bij op - 15 procent van de systeemkosten tot maximaal 650 euro - en het zal je niet verbazen dat in een jaar tijd ruim 78 duizend huishoudens zonnepanelen op hun dak hebben geïnstalleerd. Dat heeft weer als nadeel dat je snel moet zijn wil je de subsidie meepakken; de bodem van de geldpot is in zicht. Dat moet je er vooral niet van weerhouden om een subsidieaanvraag in te dienen. Je kunt in de installatie-overeenkomst een voorwaarde opnemen dat je de overeenkomst ontbindt als je geen subsidie krijgt. De aanvraag kun je indienen via het eLoket van Agentschap NL (agentschapnl.nl). Maar ook als de subsidiepot leeg is, zijn er nog kansen: veel provincies hebben een eigen subsidieregeling.

...en stroom leveren
Eenmaal geïnstalleerd en aangesloten, produceer je met je zonnepanelen zelf elektriciteit, die via een zogenoemde omvormer naar de meterkast gaat. Op dagen dat de zon lekker fel schijnt, zoals afgelopen weken, en op uren dat je nauwelijks energie verbruikt, kun je de elektriciteit die je niet gebruikt aan het openbare net leveren. Je energieleverancier moet de geleverde stroom verrekenen met de stroom die je afneemt. Aan het eind van het jaar wordt gekeken hoeveel elektriciteit je in totaal hebt verbruikt en hoeveel je aan het energienet hebt geleverd. Hoe dit werkt lees je bij de FAQ's van zonzoektdak.nl en op energieleveren.nl. Volgens de Stichting Natuur en Milieu is het financiële rendement van zonnepanelen 14 procent. Heel wat meer dan het rendement op je spaarrekening.

Zelf geen geld?
Reken op een investering van ruim 4000 euro. Maar ook als je geen geld hebt om de zonnepanelen aan te schaffen, kun je je dak volhangen met zonnepanelen. Bij Greenchoice kun je bijvoorbeeld zonnepanelen aanschaffen met een lening, waarvan de maandlasten vergelijkbaar zijn met de besparing op de energierekening. Of misschien wel huren via je werkgever of woningbouwvereniging. Zo kun je toch een steentje bijdragen aan de verduurzaming van de energievoorziening. Ofwel, om Neil Armstrong te parafraseren: 'That's one small step for a man ...'.

http://www.metronieuws.nl/nieuws/haal-het-zonnetje-in-huis/SrZmgD!vr1pYnNOQxqw/

Ace1

Rutte, schrap energiesubsidies!

door Willem Vermeend en Rick van der Ploeg

AMSTERDAM -
In politiek Den Haag is het kabinet Rutte 2 druk bezig om een ombuigingspakket samen te stellen van ongeveer € 6 miljard. Naar verwachting zullen de maatregelen voor circa €2 miljard bestaan uit nieuwe lastenverzwaringen op burgers en bedrijven en voor het restant uit bezuinigingen op de overheidsuitgaven.

Dit pakket moet er toe leiden dat het overheidstekort in 2014 in de buurt komt van de Europese norm van 3% bbp. In eerdere columns hebben wij al opgemerkt dat door de extra ombuigingen de Nederlandse economie verder in het slop zal raken. Deze week bleek uit het Kamerdebat dat de ploeg van Rutte de negatieve effecten weliswaar onderkent, maar wijst op de afspraken met Brussel. Maar daar had eerlijkheidshalve wel aan toegevoegd moeten worden dat het kabinet met een slimmere opstelling in de Europese arena, net als Frankrijk, uitstel tot 2015 had kunnen krijgen. Daardoor zouden de negatieve gevolgen voor onze economie en werkgelegenheid beperkt kunnen worden.

Gigantische economische schade

De economische schade die het ombuigingspakket veroorzaakt, valt in het niet bij de gigantische schade die wordt aangericht als het kabinet blijft vasthouden aan de in het regeerakkoord afgesproken maatregelen om het aandeel duurzame energie van nu ruim 4% te laten groeien tot 16% in 2020. Ook hier gaat het om een Europese afspraak waarbij in het akkoord de Europese 14%-norm voor groene energie is verhoogd tot 16%.

Om misverstanden te voorkomen: wij zijn om verschillende redenen voorstander van een ambitieus klimaat- , milieu- en energiebeleid. Met een vergroening van onze economie zijn veel voordelen te behalen. Minder uitstoot van schadelijke broeikasgassen, minder luchtverontreiniging en een kleinere afhankelijkheid van onberekenbare buitenlandse gasleveranciers. Bovendien kan bij een inzet van een goed gekozen mix van maatregelen zowel de groei als de werkgelegenheid een extra impuls krijgen.

Bezemwagen

De afgelopen twintig jaar is dat niet gelukt. Er is sprake geweest van een zwabberend beleid dat totaal is mislukt. Het wordt gekenmerkt door een lappendeken aan regelingen, zoals energieheffingen, subsidies, fiscale aftrekposten en ingewikkelde milieuvoorschriften die bovendien om de haverklap worden gewijzigd of afgeschaft.

Daardoor zit Nederland op dit moment in de Europese bezemwagen als het gaat om hernieuwbare energie en behoren we tevens tot de 'vuilste' landen van de EU. Ook de poging om in ons land een goed lopende windenergiesector op te bouwen is faliekant mislukt. Veelbelovende vernieuwende technologie is aan China verkocht en windturbines moeten we kopen in Denemarken en Duitsland.

We zitten nu opgescheept met een kleine sector die al decennia lang verliesgevend is en die tegen beter weten in overeind wordt gehouden met overheidssubsidies. Alleen al in de periode 2005-2012 ging het om een bedrag van meer dan € 2,5 miljard. Dit bedrag, weggegooid geld, is in hoofdzaak opgebracht door burgers in de vorm van een opslag op de energieheffing. Deze aantasting van de koopkracht remt de groei van onze economie. Daar komt nog bij dat we deze subsidies veel effectiever kunnen besteden aan onderzoek en ontwikkeling om de opwekking van duurzame energie goedkoper te maken.

Zonnetechnologie is de toekomst

Wereldwijd staat vast dat bij de duurzame energiebronnen zonnetechnologie ( het gaat om lichttechnologie) verreweg de beste kansen biedt. Overheidssubsidies voor andere bronnen van groene energie, in hoofdzaak wind en biomassa, zijn daarom geldverspilling. Bedacht moet worden dat er geen bedrijven en investeerders zijn te vinden die zonder forse subsidies van de overheid in een onrendabele technologie als windenergie willen investeren. En dat zegt genoeg. Biomassa moeten we ook vergeten; naast de mogelijke concurrentie met voedsel ligt het rendement veel te laag.

Het wordt dan ook hoog tijd dat we radicaal breken met het tot op heden gevoerde desastreuze en geldverslindende klimaat- en energiebeleid. In het huidige beleid is een hoofdrol weggelegd voor energieopwekking door wind op land en wind op zee.

Omdat windenergie niet rendabel is, zal mede afhankelijk van de prijsontwikkeling van gas en steenkool, de Nederlandse belastingbetaler de komende 15 jaar jaarlijks meer dan € 1,5 miljard aan subsidies moeten financieren om deze onrendabele investeringen in wind mogelijk te maken. Deze subsidies komen bovendien voor een belangrijk deel ten goede aan de buitenlandse leveranciers van windturbines en leveren nauwelijks een bijdrage aan het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen; minder dan 2% van onze totale jaarlijkse uitstoot.

Wind

In een recente notitie heeft het Centaal Planbureau ook berekend dat investeringen in wind op land voor Nederland nauwelijks extra werkgelegenheid opleveren en in een aantal provincies met te weinig wind waarschijnlijk nooit rendabel zullen zijn; deze windmolens draaien niet op wind, maar op subsidies.
Bovendien kleven er talloze bezwaren aan windenergie op land. De belangrijkste bezwaren zijn de grilligheid van wind, de relatief hoge onderhoudskosten bij molens, de geluidsoverlast, de horizonvervuiling, de aantasting van de woon- en leefomgeving en de mogelijke waardedaling van woningen. Daarnaast is het nodig zowel bij wind op land als op zee dure reserve capaciteit aan te houden bij de traditionele energiecentrales om bij te weinig wind toch voldoende elektriciteit te kunnen leveren.

Schrap alle energiesubsidies

Nog los van de hier boven vermelde bezwaren is het ook technisch gezien nauwelijks mogelijk de afgesproken 16% duurzame energie in 2020 te realiseren. Met een andere aanpak is de kans daarop groter en minder duur.
We schrappen alle subsidies voor duurzame energie en leggen energiebedrijven de wettelijke verplichting op om er voor zorg te dragen dat Nederland in 2020 kan voldoen aan de 16%-norm. Dit betekent dat ze aan burgers en bedrijven een wettelijk vastgesteld percentage duurzame energie moeten gaan leveren. Ze mogen zelf bepalen op welke wijze deze groene energie wordt opgewekt. Om te voorkomen dat dit percentage mede wordt gerealiseerd met behulp van zogenoemde (buitenlandse) groencertificaten worden die uitgesloten.

Biomassa
Vanwege de bezwaren die kleven aan biomassa telt ook de biomassabijstook in (kolen)centrales niet mee. Dit houdt in dat de energiebedrijven, zonder overheidssubsidies, zelf moeten gaan investeren in duurzame energieopwekking in Nederland of elders in Europa. Daarbij zullen ze kiezen voor technologie die vooral op de langere termijn het meest rendabel is en dat is geen wind, maar lichttechnologie ( zonnecellen).

Op dit moment zien we al dat vooral Duitse investeerders en energiebedrijven investeren in technologisch geavanceerde zonneparken in Spanje, Italië en Griekenland. De productiekosten van deze groene energie ( inclusief transportkosten vanuit deze landen) ligt nu al in de buurt van de kostprijs van elektriciteit opgewekt met gas. Verwacht wordt dat binnen vijf jaar door technologische ontwikkelingen ( geavanceerde zonnecellen en nanotechnolgie) en lagere productiekosten ook op locaties in Nederland zonnestroom zonder overheidssubsidies rendabel is. Die periode kan de Nederlandse overheid benutten om in samenwerking met het bedrijfsleven een prominente rol te gaan spelen op het terrein van deze innovaties. Dat levert voor ons land tevens nieuwe werkgelegenheid op.

Naast het schrappen van alle energiesubsidies zou Rutte 2 ook de zogenoemde verborgen subsidies voor fossiele brandstoffen moeten aanpakken. Daarbij gaat het om de schadelijke effecten voor het milieu en de volksgezondheid die het gevolg zijn van de broeikasgassen die bij de opwekking van fossiele energie worden uitgestoten. Voor deze schade ( vooral veroorzaakt door kolencentrales) betalen de energie bedrijven geen vergoeding. Het ligt voor de hand daarvoor een regeling te treffen; dat kan in de vorm van een heffing. Tegelijk moet er in het beleid veel meer nadruk gelegd worden op energiebesparing in huizen, kantoren en fabrieken. Daarbij gaat het nu al in veel gevallen om rendabele investeringen.

Onze aanpak leidt niet alleen tot een effectiever duurzaam energiebeleid, maar per saldo ook tot lagere lasten voor belastingbetalers. Deze verlaging hebben we hard nodig voor de noodzakelijke verbetering van de koopkracht, waardoor consumentenbestedingen kunnen toenemen.

http://www.telegraaf.nl/dft/21689805/__Rutte__schrap_energiesubsidies___.html


Ace1

'Vergeet windenergie, zet in op zonnecellen'

OPINIE - Joost van Kasteren

Koning Willem-Alexander en koningin Maxima onthullen een zonneauto tijdens hun bezoek aan Goor in de provincie Overijssel.

OPINIE De windturbine is uit-ontwikkeld, de zonnecel nog lang niet, stelt wetenschapsjournalist Joost van Kasteren. Een pleidooi voor een nieuw 'Apollo-project'.

Een paar weken geleden drukte de Nederlandse Energie Maatschappij ons nog eens met de neus op het al langer bekende feit dat groene elektriciteit voor een groot deel bestaat uit 'grijze' elektriciteit die met een in Noorwegen gekocht certificaat is omgekat. Het achterliggende probleem is dat duurzame energiebronnen nog lang geen alternatief zijn voor olie, gas en steenkool en zelfs niet voor dure kerncentrales. Dat heeft niet alleen te maken met de kosten van duurzame energie-opwekking, maar ook met andere barrières zoals een snel wisselend aanbod van elektriciteit uit zon en wind en - wat biomassa betreft - de concurrentie met de productie van voedsel.

Een forse barrière is ook het cijferfetisjisme rond duurzame energie en dan vooral de doelstelling dat 16 procent van in 2020 gebruikte energie uit duurzame bronnen afkomstig moet zijn. Streefcijfers zijn nodig om mensen en instanties in beweging te krijgen, maar als streefcijfers een doel op zichzelf worden kunnen ze leiden tot perversiteiten. Zo berichtte The Wall Street Journal onlangs dat waardevolle moerasbossen in North Carolina worden omgehakt om onze Europese elektriciteitscentrales van biomassa te voorzien. In eigen land worden de komende jaren enkele miljarden besteed aan onrendabele windmolens op land en in zee, waarmee de uitstoot van CO2 hooguit met een procent of vijf vermindert.

In plaats van miljarden te besteden aan subsidies voor bouwen en plaatsen van windmolens, zonnepanelen en biovergisters, kunnen we onze miljarden beter besteden aan onderzoek en ontwikkeling om duurzame energie goedkoper te maken. Veel goedkoper: om de gedachten te bepalen, een cent per kilowattuur, dat wil zeggen ruim onder de kostprijs van elektriciteit uit steenkool (2 à 5 cent) of uit aardgas (3 à 6 cent). Zo'n superlage prijs is echter noodzakelijk om te compenseren voor de kosten die een omschakeling naar een ander systeem van energievoorziening met zich meebrengt. Bovendien wordt het dan rendabel om tijdelijk overtollige elektriciteit te benutten om het teveel aan CO2 in de atmosfeer via elektrolyse om te zetten in vloeibare brandstoffen.

Zonne-energie
Zoals het er nu uitziet, biedt zonne-energie de beste kansen om de kostprijs per kilowattuur met factoren te verlagen. Een technologische sprong voorwaarts zit er bij windturbines niet in omdat de technologie is uitontwikkeld en omdat de energie- inhoud van stromende lucht nu eenmaal betrekkelijk gering is. Biomassa brengt, naast concurrentie met voedsel, een ander bezwaar met zich mee, namelijk dat planten tamelijk inefficiënt zijn als het gaat om het omzetten van zonlicht in brandstof. Een technologische sprong voorwaarts is zeker mogelijk dankzij ontwikkelingen in de systeembiologie, maar dan nog blijft het rendement gering.

Het rendement van zonnecellen ligt nu al rond de 18 procent. Geavanceerde zonnecellen die nu in de laboratoria worden beproefd, hebben een rendement van 40 procent en meer. Zelfs dan zijn de kosten van een kilowattuur uit zonne-energie momenteel echter nog ongeveer twee keer zo hoog als die van een kilowattuur die wordt opgewekt door het verbranden van steenkool.

Ontwikkelingen in de nanotechnologie maken dat de efficiency van zonnecellen de komende jaren in een rap tempo zal toenemen. Een paar voorbeelden: 'Black silicon' is een materiaal dat vooral bestaat uit miljarden gaatjes per vierkante centimeter waarin het licht wordt gevangen. Daardoor neemt het rendement van de zonnecel met sprongen toe. Een ander voorbeeld is de 'nano-sandwich', waarbij een organische zonnecel het 'beleg' vormt tussen twee metalen 'boterhammen'. Ook hierdoor wordt meer licht gevangen. Een bijkomend voordeel is dat de materialen waarvan de cel is gemaakt, goedkoop zijn en ruim beschikbaar. Een laatste voorbeeld is de ontwikkeling van nano-kristallen die zonlicht omzetten in elektriciteit. Opgelost in een vloeistof kunnen ze als muurverf op allerlei oppervlakken worden aangebracht. Twee draadjes, en je schutting levert stroom.

Georkestreerde inspanning
Hoewel de aanzetten er zijn, gaat die technologische sprong voorwaarts niet vanzelf. Er is een meer georkestreerde inspanning nodig van onderzoekers en ingenieurs en van overheden en bedrijven, vergelijkbaar met het Apollo-project om een man op de maan te zetten. En ook weer veilig thuis te brengen trouwens. In de acht jaar tussen de oproep van president Kennedy en de 'small step' van Neil Armstrong waren bijna een half miljoen mensen en 20 duizend bedrijven en kennisinstellingen betrokken bij het project. De totale kosten bedroegen circa 24 miljard dollar, 100 miljard in dollars van nu. Zoveel hoeft de superefficiënte zonnecel waarschijnlijk niet te kosten, maar waarschijnlijk wel wat meer dan de paar miljoen euro die er nu voor is uitgetrokken.

Geld alleen is echter niet genoeg om de beoogde 'giant leap' te maken, leert het Apollo-project. Zo'n project kan pas slagen als de knapste koppen bereid zijn om hun denkkracht en creativiteit te richten op de vraag hoe je zo goedkoop mogelijk en op grote schaal zonlicht kunt omzetten in elektriciteit. Het is eerder vertoond. In 1939 namen de natuurkundigen Leo Szilard en Albert Einstein het voortouw voor het Manhattan-project, een georkestreerde inspanning die uiteindelijk de atoombom op zou leveren. Ook de speurtocht naar het Higgsdeeltje (kosten circa 6 miljard) is een voorbeeld van zo'n collectieve inspanning.

Daarom ingenieurs en onderzoekers aller landen, verenig u nogmaals en verjaag het spook van de klimaatverandering door binnen tien jaar met een goedkope techniek om zonlicht om te zetten in elektriciteit en vloeibare brandstoffen. En overheid, hou op met het subsidiëren van bestaande, onrendabele technieken en stop ons belastinggeld liever in een 'zon-op-aarde-project'.

Joost van Kasteren is wetenschapsjournalist.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3464246/2013/06/24/Vergeet-windenergie-zet-in-op-zonnecellen.dhtml?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=

Ace1

Biogasproducent Kloosterman en Attero sluiten overeenkomst

Wijster - Johan Kloosterman van Kloosterman Biogas in Nieuweroord en algemeen directeur Pierre Vincent van Attero hebben op 11 juni een overeenkomst gesloten over groen gas.

Beide partijen gaan samenwerken in het realiseren van een project waarbij Kloosterman biogas gaat leveren en Attero dit biogas gaat opwaarderen tot groen gas of wel duurzaam geproduceerd aardgas. Dit groene gas wordt vervolgens geïnjecteerd in het aardgasnet van netbeheerder Enexis.

Het project omvat diverse onderdelen. Allereerst de aanleg van een biogasverzamelleiding van 11,5 kilometer van Kloosterman Biogas in Nieuweroord naar de locatie Wijster van Attero. Ook wordt er een vergistingssilo bij Kloosterman Biogas bijgebouwd. Op de locatie Wijster gaat Attero een nieuwe gasopwerkingsinstallatie bouwen om het biogas op te waarderen naar groen gas. Ook legt het bedrijf een voorziening aan om het geproduceerd groen gas in het net van netbeheerder Enexis te pompen.
Het gaat daarbij om 4 miljoen Nm3 groen gas per jaar.
Het project is mede mogelijk door een investeringssubsidie van de provincie Drenthe. De provincie Drenthe keert maximaal € 4,8 miljoen uit als subsidie aan Attero voor de realisatie van dit project. Een deel van de subsidie is bedoeld voor de eerste fase van het project: de aanleg van de biogasleiding van Kloosterman Biogas en de aansluiting op het aardgasnet van Enexis. Deze biogasleiding biedt ook andere agrariërs en biogasproducenten de mogelijkheid om aan te sluiten op de leiding en de groen gas hub van Attero. De hub is een opwerkingsinstallatie waar biogas van verschillende producenten centraal wordt opgewerkt naar aardgaskwaliteit.
Het is de eerste biogasverzamelleiding die in Nederland wordt aangelegd en aangesloten wordt op een groen gas hub. In eerste instantie zal Kloosterman Biogas de enige leverancier zijn, maar het is zeker de bedoeling dat meerdere producenten ook zullen aansluiten. De aanleg van de biogasverzamelleiding start na de zomervakantie en zal in de eerste helft van 2014 afgerond zijn. De bouw van de aanvullende en noodzakelijke installaties gaat geruime tijd in beslag nemen. In de tweede helft van 2014 verwacht Attero het eerste opgewaardeerde biogas van Kloosterman als groen gas in het net te pompen.

http://www.dekrantvanmiddendrenthe.nl/nieuws/beilen/280209/biogasproducent-kloosterman-en-attero-sluiten-overeenkomst.html

Ace1

#157
Even voor de duidelijkheid  Attero in  Wijster is voor veel personen  onder de oude naam beter bekend als de VAM.

http://nl.wikipedia.org/wiki/VAM

Ace1

Pijplijn door Drenthe voor verzamelen biogas



In de provincie Drenthe wordt een leiding aangelegd waarmee producenten hun biogas kunnen afvoeren. Het gaat om een 11,5 kilometer lange pijp van Nieuweroord naar afvalverwerker Attero in Wijster. Iedereen die biogas produceert, kan op de leiding 'intakken', zo meldde Attero maandag.

Het is de eerste zogeheten biogasverzamelleiding in Nederland, aldus een woordvoerder van Attero. De afvalverwerker bouwt daarvoor in Wijster een installatie om het biogas op te waarderen naar aardgaskwaliteit, dat vervolgens in het bestaande netwerk van Enexis wordt gepompt.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3460250/2013/06/17/Pijplijn-door-Drenthe-voor-verzamelen-biogas.dhtml

Ace1

Vlas maakt comeback in Enschede

Kamp komt naar Enschede voor biobased economy


Trix Niesthoven wist in een paar jaar tijd veel mensen in Enschede enthousiast te maken voor een herontroductie van vlas.

Bestuur, boeren en ondernemers in Enschede hebben de kracht van vlas herontdekt. In en rond de voormalige textielstad, waar vlas tot ver in de negentiende eeuw niet was weg te denken, verschijnen weer vlasvelden. Nu niet meer voor de textielindustrie, maar als grondstof voor lijnzaadolie, waar onder meer verf van gemaakt wordt.

Minister van Economische Zaken Henk Kamp bezoekt vandaag Enschede om zich te laten informeren over 'kansen en knelpunten van de biobased economy'. Hij bezoekt in dat kader schildersbedrijf Gebroeders Van der Geest, voorlopers op het gebied van werken met verf gemaakt van lijnzaadolie, waarvoor vlas de grondstof is.

"Van romantiek kun je niet leven", zegt Adrie Broens, adviseur schilderwerken. Hij wil maar zeggen dat de nostalgie rond vlas in Twente mooi is, maar dat je daar niets aan hebt als het prutsverf oplevert. Broens, al vijftig jaar in het vak, is laaiend enthousiast over lijnzaadolieverf. "Voor de Tweede Wereldoorlog werd alleen maar deze verf gebruikt, maar we zijn het vergeten." De verf is duurzaam, niet schadelijk voor mens en milieu en kwalitatief in orde. Overheden, woningbouwcorporaties en instellingen voor monumentenzorg zien dan ook graag dat in en op hun gebouwen met 'groene verf' gewerkt wordt. "Hoe meer schilders die verf gebruiken, des te interessanter wordt het voor boeren om olievlas te gaan verbouwen."

"Mede omdat de bouw van woningen en bedrijven nu praktisch stil ligt, is er in de gemeente ruimte beschikbaar", vertelt wethouder Hans van Agteren. De eerste tien hectare vlas zijn in maart ingezaaid. Van Agteren ziet dat aantal hectare graag groeien. Maar ook in Enschede geldt dat economie voor ecologie gaat. "Eerst willen we wat er nu gebeurt uitrollen tot een goede business case."

Trix Niesthoven Jonkers zet zich al een paar jaar in voor vlas in Enschede. Niesthoven is voorzitter van de stichting De Kracht van Vlas en wist de gemeente, Landschap Overijssel, boeren, het onderwijs en ondernemers warm te krijgen voor vlas. "Het bijzondere van vlas is dat het je van buiten en van binnen kan beschermen", zegt Niesthoven over de heilzame werking en de beschermende kwaliteit van vlas. "En het bevordert de biodiversiteit; de vlasvink en de patrijs zouden kunnen terugkomen."

Crisistijd geeft ruimte aan innovatie, beaamt wethouder Van Agteren. "Als we gewoon hadden kunnen doorgaan op de oude voet, had de ontwikkeling rond vlas misschien niet plaatsgevonden."

http://www.metronieuws.nl/nieuws/vlas-maakt-comeback-in-enschede/SrZmfi!dOcSk0QDiDV2E/

Ros

Waarom denk ik plotseling aan.....

"Samenwerking en krachtenbundeling in Europees verband"

Ace1

Gasunie en Gazprom gaan samenwerking uitbreiden

AMSTERDAM (Dow Jones)--Gasunie nv en het Russische OAO Gazprom (GAZP.RS) hebben een intentieverklaring getekend voor strategische samenwerking, meldt Gazprom donderdag.

De bedrijven, die reeds samenwerken aan de bouw van de Nord Stream pijplijn die gas vervoert van Rusland naar Duitsland, zullen meer gaan samenwerken in de ontwikkeling van infrastructuur voor het transport van gas uitbreiden, alsmede samenwerken bij de uitbreiding van de Nord Stream, het verwerken van gas en de productie van vloeibaar aardgas, stelt Gazprom.

http://fd.nl/dowjones/941116-1305/gasunie-en-gazprom-gaan-samenwerking-uitbreiden_bron_dow_jones