Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

Master Mack

#723
Citaat van: Ace1 op 11/04/2024 | 20:04 uurDe verschillen tussen de  ASWF en de FUAD.


Ik vind de brug van het FUAD wel een tikkeltje M fregat ouderwets aan doen. Ik zou aan 1 kant tegen de brug nog een RAM plaatsen contra aan de RAM  op de Hangaar. En dan op de Hangaar nog een tweede 76mm Sovraponte

Ace1

De verschillen tussen de  ASWF en de FUAD.


Benji87

Citaat van: Harald op 10/04/2024 | 10:34 uurEerste beeld nieuwe fregatten

Defensie heeft tijdens een Technische Briefing die vorige week woensdag werd gegeven in de Tweede Kamer, meer laten zien en verteld over de plannen rond nieuwe schepen voor de marine. De vervangers van de Luchtverdedigings- en Commandofregatten, kwamen uitgebreid aan bod en de eerste illustratie van een van de ontwerpen werd getoond.





https://marineschepen.nl/nieuws/Eerste-beeld-nieuwe-fregatten-100424.html


Heel ziek schip hoor... wat hebben we ineens een ambitieuze ideeën

Parera

Citaat van: Harald op 11/04/2024 | 08:34 uurnog wel een nieuwe ontwikkeling is uit onderstaande citaat van Marineschepen.nl te lezen ;

Leonardo had alwel DART voor de 76mm ontwikkeld, maar naar mijn weten nog niet voor de 40mm en in het citaat staat dat de 40mm ook met DART uitgerust gaat worden.

Leonardo DART
https://www.leonardo.com/en/press-release-detail/-/detail/dart-1

Ik zal dit eens navragen bij de Italianen op hun defensie forum  ;)

Harald

nog wel een nieuwe ontwikkeling is uit onderstaande citaat van Marineschepen.nl te lezen ;

CitaatBehalve een 127mm kanon, is er ook een 76mm kanon te zien dat samen met RAM (achter de SMART-L) de Goalkeeper heeft vervangen. Verder zijn er, zo bleek uit de presentatie, ook 40mm kanons met DART-munitie tegen onder andere varende drones.

Leonardo had alwel DART voor de 76mm ontwikkeld, maar naar mijn weten nog niet voor de 40mm en in het citaat staat dat de 40mm ook met DART uitgerust gaat worden.

Leonardo DART
https://www.leonardo.com/en/press-release-detail/-/detail/dart-1

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 10/04/2024 | 15:29 uurIs dit nog wel een fregat?
Huidige LCF is toch eigenlijk ook maar een fregat in naam maar een destroyer in bewapening en rol? Werkt ook de andere kant op: de OPVs worden in de media ook nog wel eens 'fregatten' genoemd.

Harald

Citaat van: Parera op 10/04/2024 | 16:36 uurNee dit zijn in elke vorm geen fregatten meer maar Torpedobootjagers/ Destroyers. Maar onze politiek zal dat niet aandurven want dit zou wel eens te offensief klinken voor alle mensjes in het land.
Dan weer terug naar de oude C-nummering, Kruiser... C-01 - 04 
Deze zijn bekend binnen de NL marine, dus ... 

Parera

#716
Citaat van: Huzaar1 op 10/04/2024 | 16:40 uurEn lasersystemen?

Deze zouden volgens marineschepen ook ingepland zijn maar nog niet beschikbaar bij de introductie van deze schepen. FFBNW zoals eerder genoemd.

Ik ben wel positief verast over het ontwerp, het is nog niet af maar het lijkt er op dat dit volledig aansluit bij de productie van de ASWF's. Een door ontwikkeld ASWF als basis van het FUAD/LCF is wat mij betreft ook de weg om te gaan. Ook interessant voor eventueel andere landen om aan te sluiten bij deze familie van fregatten (België, Denemarken & Noorwegen).

Opvallend genoeg werd in de briefing ook gesproken over de mogelijkheden van het aankopen van Britse, Amerikaanse of Franse ontwerpen van de plank. Bij de Britse & Amerikaanse ontwerpen zouden we duurder uit zijn voor dezelfde capaciteiten en bij de Franse zouden we even duur uit zijn voor minder capabele schepen.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 10/04/2024 | 14:50 uurals ik de afbeelding bekijk, dan krijgen de nieuwe FUAD schepen een bewapening met onder andere ;
1x 127mm (boeg)
1x 76mm sovraponte (boeg)
4x 40mm (zijkanten)
1x RAM (bovenop hangaar)
VLS voor- en midscheeps, aantal is zo niet te bepalen, 64+ ?? (16 voor + 48 midden) of meer, hoop 80 stuks (32 + 48)
Waarbij denk ik de voorste de langere strike VLS zijn en de midscheeps de standaard VLS.     

Ik denk dat je gelijk hebt qua VLS cellen op deze render zitten zo te zien 64 VLS cellen. Zoals eerder aangegeven is dit ook wel wat ik verwacht ondanks dat meer VLS altijd beter is. Maar met het oog op de TRIFIC/MICAN's zie ik dit wel als een prima aantal. De MICAN's zouden elk met 16 VLS cellen uitgerust kunnen worden, en met 2 stuks per LCF geeft dit het LCF alsnog in totaal 96 VLS cellen inzetbaar.

Ik zou voor dit ontwerp graag zien dat we de zelfverdediging nog wat opschalen. Dit zou betekenen dat we een 2e 76 mm kanon en 2e RAM toevoegen, naar mijn idee relatief simpele aanpassingen die flinke impact hebben op de capaciteit van deze fregatten. De 2x 76 mm zijwaarts + 2x RAM voor / achterwaarts & daarnaast 4x 40 mm (Voor/achter/2x zijwaarts).

Dit is een kruising tussen het Italiaanse concept en Duitse concept qua opstelling van verschillende wapensystemen.

Citaat van: Huzaar1 op 10/04/2024 | 15:29 uurIs dit nog wel een fregat?
Nee dit zijn in elke vorm geen fregatten meer maar Torpedobootjagers/ Destroyers. Maar onze politiek zal dat niet aandurven want dit zou wel eens te offensief klinken voor alle mensjes in het land.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 10/04/2024 | 16:15 uurAls je het woord letterlijk neemt niet nee. Destroyer is de beste benaming en het is mij onduidelijk waarom daar nooit voor wordt gekozen. Ze zijn echter in staat om een schip met de grootte van een lichte kruiser toch fregat te noemen.
Nee maar echt logisch zou het ook niet zijn, dus in aanmerking komt zo'n classificatie nooit dunkt me ;)
Maakt ook niet veel uit, maar een fregat lijkt me niet op zijn plek.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 10/04/2024 | 16:10 uurTaakpakket past toch helemaal niet bij de taak van een torpedobootjager.

Als je het woord letterlijk neemt niet nee. Destroyer is de beste benaming en het is mij onduidelijk waarom daar nooit voor wordt gekozen. Ze zijn echter in staat om een schip met de grootte van een lichte kruiser toch fregat te noemen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 10/04/2024 | 16:09 uurDe torpedobootjager van na 1945 was groter dan een fregat in die tijd. De Holland-klasse uit de jaren 50 valt eigenlijk in de torpedobootjager klasse, ondanks dat zij onderzeebootjager werden genoemd.

https://marineschepen.nl/schepen/onderzeebootjagers-holland.html

Klassenbenamingen als korvet, fregat en destroyer blijven hetzelfde, maar alles wordt groter en zwaarder. De huidige Ford Focus (C-segment, compacte middenklasse) is groter dan een 1974 Ford Taunus (D-segment, middenklasse).

Laten ze het dan ook destroyer noemen. Hoop gedoe om niets.

Taakpakket past toch helemaal niet bij de taak van een torpedobootjager.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 10/04/2024 | 15:42 uurTorpedoboot jagers? Dat lijkt me in de verste verte niet correct. Dat zijn over het algemeen tonnages van onder de 2000 ton.

De torpedobootjager van na 1945 was groter dan een fregat in die tijd. De Holland-klasse uit de jaren 50 valt eigenlijk in de torpedobootjager klasse, ondanks dat zij onderzeebootjager werden genoemd.

https://marineschepen.nl/schepen/onderzeebootjagers-holland.html

Klassenbenamingen als korvet, fregat en destroyer blijven hetzelfde, maar alles wordt groter en zwaarder. De huidige Ford Focus (C-segment, compacte middenklasse) is groter dan een 1974 Ford Taunus (D-segment, middenklasse).

Citaat van: Huzaar1 op 10/04/2024 | 15:42 uurHet lijkt me eerder een destroyer kant op gaan inderdaad, en met Tomahawks, andere raketsystemen tegen land en 127mm, niet puur Fuad.

Laten ze het dan ook destroyer noemen. Hoop gedoe om niets.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 10/04/2024 | 15:29 uurIs dit nog wel een fregat?
Nee, eigenlijk niet. 
Het zou dan meer een D-nummer moeten zijn... Tja maar Politiek gevoeliger ?, misschien kan het in deze tijd ook wel weer. 
Of krijgen we weer een C-nummering ? Kruiser
Kruiser, net als de C801 Hr.Ms. De Ruyter en  C802 Hr.Ms. De Zeven Provinciën uit de jaren 50
https://marineschepen.nl/schepen/kruisers-de-ruyter-de-zeven-provincien.html

Dat zou ik wel mooi vinden ! :big-smile: