Aanvaring fregat en tanker voor kust Noorwegen

Gestart door dudge, 08/11/2018 | 07:29 uur

PieBie


Parera


Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Parera op 06/03/2019 | 21:05 uur
Deels van het liggen, de inhoud van het geel omcirkelde vierkant kan ik niet plaatsen bij een onderwaterschip. Of het moeten de stabilisatie vin (anti-roll) zijn?
Het originele bijschrift bij de foto was dat dit de schade is van het liggen op de rotsen op de bodem.

Dit lijkt me inderdaad de stuurboord stabilizer.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Poleme op 06/03/2019 | 21:05 uur
Een fregat zoals het LCF heeft nog voldoende stabiliteit over als drie aaneengesloten waterdichte compartimenten zijn ondergelopen of weggeslagen.  Als een van de machinekamers van het LCF ernstig is beschadigd of ondergelopen, is het schip nog in staat om goed te manoeuvreren met (mogelijk beperkte) aandrijving.

Bij de "Helge INgstad" liepen echter vanaf de spiegel gezien (achterkant van een schip) vijf aaneengesloten waterdichte compartimenten onder water.
Een LCF / Zeven Provincieen klasse zou met identieke schade dus ook afborrelen.
Het zijn allemaal aannames/gissingen, welke begrijpelijk zijn.
Het is afwachten op het onderzoeksrapport om daar een [eventueel] antwoord op te krijgen; en dat zal wel enige tijd duren.

Lex

Citaat van: Parera op 06/03/2019 | 21:05 uur
Deels van het liggen, de inhoud van het geel omcirkelde vierkant kan ik niet plaatsen bij een onderwaterschip. Of het moeten de stabilisatie vin (anti-roll) zijn?
Dat is ook mijn eerste gedachte.

Poleme

Citaat van: StrataNL op 02/03/2019 | 17:12 uur
Schade onderwaterschip is klein, roer staat wel een beetje scheef.

Een fregat zou door deze schade niet moeten kunnen zinken.



https://twitter.com/Twitt_Skipper/status/1101875117968236544
Een fregat zoals het LCF heeft nog voldoende stabiliteit over als drie aaneengesloten waterdichte compartimenten zijn ondergelopen of weggeslagen.  Als een van de machinekamers van het LCF ernstig is beschadigd of ondergelopen, is het schip nog in staat om goed te manoeuvreren met (mogelijk beperkte) aandrijving.

Bij de "Helge INgstad" liepen echter vanaf de spiegel gezien (achterkant van een schip) vijf aaneengesloten waterdichte compartimenten onder water.
Een LCF / Zeven Provincieen klasse zou met identieke schade dus ook afborrelen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 06/03/2019 | 20:08 uur
Dit is van de aanvaring? Of van het liggen tegen haar zij?

Deels van het liggen, de inhoud van het geel omcirkelde vierkant kan ik niet plaatsen bij een onderwaterschip. Of het moeten de stabilisatie vin (anti-roll) zijn?
Het originele bijschrift bij de foto was dat dit de schade is van het liggen op de rotsen op de bodem.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 06/03/2019 | 17:54 uur
Een foto van de schade aan het onderwaterschip.



Dit is van de aanvaring? Of van het liggen tegen haar zij?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Een foto van de schade aan het onderwaterschip.


walter leever


StrataNL

Mooie timelapse van de hele operatie is hier te bekijken: https://t.co/G7OawXQerd (link naar dropbox Forsvarets mediesenter, Noorse marine)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#210
Via @CavasShips

Citaat
A productive day Saturday 2 March at Hanøytangen as salvage of the #Norwegian #frigate #HELGEINGSTAD continues. The ship was lifted nearly clear of the water, the submersible barge slipped in underneath, and the ship lowered onto the barge. Work went on thru the night. 1/4









CitaatSalvage of the #Norwegian #frigate #HELGEINGSTAD on Saturday 2 March. The ship's bow sonar dome has been cut away to ease the entire operation. 2/4









CitaatScenes from on board the #Norwegian #frigate #HELGEINGSTAD on 1 and 2 March at Hanøytangen. The effects of being submerged for nearly 4 months are obvious. The last shot is an automatic weapon. 3/4











CitaatMore scenes from on board the #Norwegian #frigate #HELGEINGSTAD on 2 March at Hanøytangen. When the ship is secure on the barge the floating cranes RAMBIZ and GULLIVER will detach. The plan is to move the ship to the naval base at Haakonsvern on Sunday. 4/4






Parera

#209
Citaat van: Huzaar1 op 02/03/2019 | 23:58 uur
Ik zei, wat in het begin direct werd bestreden hier op dit forum, dat er een strijd ging losbarsten wie de zwarte piet kreeg toegespeeld. Ik zei toen direct al, het wordt op de bouwer gegooid. Tenslotte, moest iemand de schuld krijgen.

Just sayin.

daarnaast, ik ben het met je eens. Dat een marinefregat zinkt door een dergelijke aanvaring, dat mag niet.


Ik kwam deze tekening tegen van de F-310 klasse, hier zijn de compartimenten te zien. Niet alleen de scheepsbouwer zal verantwoordelijk zijn maar ook de Noorse marine en waarschijnlijk ook het classificatie bureau ''Det Norske Veritas'' die zijn verantwoordelijk voor het afgeven van de certificaten rondom de technische staat van het schip. De blauwe vlek op de tekening is de scheur die ontstaan is bij de aanvaring.


Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 02/03/2019 | 17:12 uur
Schade onderwaterschip is klein, roer staat wel een beetje scheef.

Een fregat zou door deze schade niet moeten kunnen zinken.



https://twitter.com/Twitt_Skipper/status/1101875117968236544

Ik zei, wat in het begin direct werd bestreden hier op dit forum, dat er een strijd ging losbarsten wie de zwarte piet kreeg toegespeeld. Ik zei toen direct al, het wordt op de bouwer gegooid. Tenslotte, moest iemand de schuld krijgen.

Just sayin.

daarnaast, ik ben het met je eens. Dat een marinefregat zinkt door een dergelijke aanvaring, dat mag niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"