Helikopter Defensie stort neer bij vertrek van Aruba

Gestart door bergd, 20/07/2020 | 05:06 uur

Lex


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Rapport ongeluk NH90-helikopter schetst beeld van drama in Caribische Zee

http://disq.us/t/3tf0zul


Sparkplug

@Kon_Luchtmacht (07-10-2020)

CitaatVanmorgen zwaaiden we een NH90 helikopter uit op @vlbeindhoven. Het toestel gaat met een C-17 naar het Caribisch gebied. De http://zr.ms. Groningen van de @kon_marine beschikt daarmee na 2,5 maand weer over een helikopter @dhcluchtmacht @Defensie









https://twitter.com/Kon_Luchtmacht/status/1313760876848128002
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: JdL op 07/10/2020 | 19:35 uur
En welke systemen vallen daar onder? Alleen de FLIR?
Niet zozeer de systemen maar vooral de inrichting van de kist. Minder consoles en meer stoelen bijv. extra SAR equipement etc.
FLIR en ESM zijn inderdaad meestal wel aanwezig.

Citaat van: Huzaar1 op 07/10/2020 | 20:51 uur
Met al die drugs onderzeeers is dat juist dé uitrusting voor counter piracy/drugs?
Dat valt nog te bezien aangezien het veelal gaat om kleine semi-submersibles, ik weet niet hoe goed de dipping sonar is tegen dat soort doelen.
Het is een afweging, met ASW apparatuur + extra console achterin kun je geen boardingteam of een brancard met zwemmer en medic meer meenemen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: StrataNL op 07/10/2020 | 12:51 uur
Dat lijkt me heel sterk, aangezien het OPV ook geen torpedo's kan meenemen. Bovendien is de Helras/sonobouy installatie niet iets wat je in een hoekje van de hangar zet....
Voor zover ik weet hebben de kisten die naar de West gaan de "counterdrug/antipiraterij" configuratie.
Met excuses, dat klopt. Bij navraag is het idd een reserve pakket.

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 07/10/2020 | 12:51 uur
Dat lijkt me heel sterk, aangezien het OPV ook geen torpedo's kan meenemen. Bovendien is de Helras/sonobouy installatie niet iets wat je in een hoekje van de hangar zet....

Voor zover ik weet hebben de kisten die naar de West gaan de "counterdrug/antipiraterij" configuratie.

Met al die drugs onderzeeers is dat juist dé uitrusting voor counter piracy/drugs?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

JdL

Citaat van: StrataNL op 07/10/2020 | 12:51 uur
Voor zover ik weet hebben de kisten die naar de West gaan de "counterdrug/antipiraterij" configuratie.
En welke systemen vallen daar onder? Alleen de FLIR?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Citaat van: Lex op 06/10/2020 | 23:06 uur
Is dat zo? Volgens mij is deze wel aanwezig in het MLD pakket aan boord.
Dat lijkt me heel sterk, aangezien het OPV ook geen torpedo's kan meenemen. Bovendien is de Helras/sonobouy installatie niet iets wat je in een hoekje van de hangar zet....

Voor zover ik weet hebben de kisten die naar de West gaan de "counterdrug/antipiraterij" configuratie.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Vervangende NH-90 helikopter voor Zr.Ms. Groningen vandaag op Curaçao

http://disq.us/t/3s3t0mi

Sparkplug

Citaat van: Lex op 06/10/2020 | 23:06 uur
Is dat zo? Volgens mij is deze wel aanwezig in het MLD pakket aan boord.

In Onze Luchtmacht nr 4-2018 werd door de toenmalige CO KLTZ Niels Kleingeld beschreven dat een NH90 NFH voor het Caribisch Gebied relatief leeg wordt opgeleverd. Dus zonder sonar, het systeem voor sonoboeien en dergelijke. Misschien dat dat anno 2020 anders is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 06/10/2020 | 23:11 uur
Het is te hopen, maar zal een flink aantal jaren duren tot inzetbaarheid.

Het is een zorgelijk kip & ei verhaal.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/10/2020 | 23:06 uur
Dat is dan helaas weer een ander aandachtspunt. Wellicht/misschien dat de Corona misère, in dit opzicht, enige verlichting weet te brengen. (?)
Het is te hopen, maar zal een flink aantal jaren duren tot inzetbaarheid.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 06/10/2020 | 22:57 uur
Er is meer een tekort aan vliegende bemanningen in toto, alsmede defensie breed aan techneuten.

Dat is dan helaas weer een ander aandachtspunt. Wellicht/misschien dat de Corona misère, in dit opzicht, enige verlichting weet te brengen. (?)

Lex

Citaat van: Sparkplug op 06/10/2020 | 22:59 uur
Voor de West laten ze de ASW kit vaak achterwege.
Is dat zo? Volgens mij is deze wel aanwezig in het MLD pakket aan boord.