U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy

Gestart door andré herc, 07/03/2014 | 17:29 uur

Harald

Nog even gekeken naar onze LPD Rotterdam, deze heeft een lift met een draagkracht van 30 ton. Deze lift is gepositioneerd in de hangaar, dus niet zoals bij de JSS Karel Doorman in het flightdeck. Hierdoor is bij de Rotterdam, de hangaar als parkeer-/onderhoudsplaats voor de helicopters beperkt of je moet de lift niet gebruiken.
De lift is dus wel krachtig genoeg om zwaardere helicopters te dragen, maar het dek van de Rotterdam is geschikt voor gebruik van NH90 en EH101 type helicopters (11 en 15 ton).
Omdat de JSS geen dock heeft, welke de LPD's wel hebben, is de lift bij de JSS verder naar achteren in het flightdeck gepositioneerd.

Als men de Italiaanse carriers bekijken, zowel de Cavour als Giuseppe Garibaldi, hebben beide 2 liften, waarvan de Cavour een 30 tons lift. De Garibaldi kan max een CH-47C Chinook verplaatsen. Dus beide carriers zouden MV-22 kunnen gebruiken

De Sam Giorgio klasse (3 schepen) heeft wel een 30 tons lift, maar als ik het zo bekijken kan is de lift te klein om een MV-22 te kunnen verplaatsen.
Er wordt gesproken om deze klasse te vervangen voor 2 stuks nieuwe LPD's  van 16-17.000 ton en de vervanging van de Garibaldi door een LHD/LHA.
De huidige helicopters welke gebruikt worden door de Italiaanse marine zijn de NH90 en de EH101, de MV-22 is kwa grootte en zwaarte wel een andere klasse, dus zullen ze, als ze de mogelijkheid willen hebben van het gebruik van de MV-22, hun liften maar vooral het flightdeck moeten versterken.
Dit zal zeker wel gebeuren als de F-35B gebruikt gaat worden met een gewicht van ca 27,5 ton.   

Ace1

Citaat van: Harald op 10/03/2014 | 12:34 uur
Een ingevouwen MV-22 heeft een plaats nodig van ca 6 x 20 meter.
In de breedte van de hangaar (25 meter) kunnen er 4 stuks van 6 meter geplaatst worden en in de lengte van 42 meter, 2 stuks MV-22's. Dus Totaal ingevouwen kunnen er 8 stuks MV-22 (in theorie) gestald worden, dat moet geen probleem zijn.
Maar laat dat in de praktijk 6 stuks zijn, er kunnen ook nog via de lift onderdeks helicopters gestald worden.

Het uitvouwen van een MV-22 duurt ca. 90 seconden.

Tevens zouden ingevouwen MV-22 ook via de RO-RO aanboord van de KD gereden worden en intern gestald kunnen worden en via de  40 tons lift naar het dek gebracht kunnen worden.

Een foto van een ingevouwen MV-22.

bergd


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 10/03/2014 | 12:34 uur
Karel Doorman :
Flight deck :   2500 m2
Flight deck (m) Approx. 80 x 30 m
Hangar :        1060 m2    (waarschijnlijk een oppervlakte van ca 26x40 meter)
Helicopters :  • 6 x Medium Weight with blades folded. or
                    • 2 x Chinook with blades fully spread

Als je kijkt naar het gewicht dan ontlopen beide typen (Chinook en Osprey) elkaar niet zoveel, de MV-22 is iets zwaarder (ca. 24 ton tov 23 ton). Dit zal dus wel in de praktijk geen probleem opleveren om een MV-22 te laten landen op de KD. 
Zowel de landingsplaats als de hangaar kan het gewicht aan van een chinook, de chinook zal rijdend verplaatst moeten worden naar de hangaar, dus waarschijnlijk kan het gehele dek wel een Chinook dragen.

MV-22 Dimensions -- External
Length, fuselage, ft (m) -- 57.33 (17.48)
Width, rotors turning, ft (m) -- 84.6 (25.78)  (breedte valt nog binnen de breedte van het dek van de KD)
Length, stowed, ft (m) -- 63.1 (19.23)
Width, stowed, ft (m) -- 18.5 (5.64)
Height, nacelles fully vertical, ft (m) -- 22.1 (6.74)
Height, vertical stabilizer, ft (m) -- 17.65 (5.38)
Height, stowed, ft (m) : 18.3 (5.56)

Even rekening houdend dat een chinook met een hoogte van 5,77 meter in de hangaar gereden en gestald kan worden, dus de deurhoogte is hoger dan 5,77 meter. Dan kan een MV-22 ingevouwen met een hoogte van 5,56 meter ook binnen de hangaar staan.

De rotor diameter van een chinook is 18,29 meter en er kunnen er 2 in de hangaar, dus waarschijnlijk schuin naast elkaar opgesteld. De lengte met rotors is ca. 30,2 meter. Met een hangaar oppervlakte van ca. 25x42 meter (zelf aangenomen adhv de breedte gedeelt door het opp. (1060m2)) Een ingevouwen MV-22 heeft een plaats nodig van ca 6 x 20 meter.
In de breedte van de hangaar (25 meter) kunnen er 4 stuks van 6 meter geplaatst worden en in de lengte van 42 meter, 2 stuks MV-22's. Dus Totaal ingevouwen kunnen er 8 stuks MV-22 (in theorie) gestald worden, dat moet geen probleem zijn.
Maar laat dat in de praktijk 6 stuks zijn, er kunnen ook nog via de lift onderdeks helicopters gestald worden.

Het uitvouwen van een MV-22 duurt ca. 90 seconden.

Tevens zouden ingevouwen MV-22 ook via de RO-RO aanboord van de KD gereden worden en intern gestald kunnen worden en via de  40 tons lift naar het dek gebracht kunnen worden.


Zie hier een prachtige aanvulling op de logistieke capaciteiten van een "paarse" krijgsmacht, doet u mij maar 12 stuks, dan kunnen alle Cougars naar Marktplaats.

Harald

Citaat van: jurrien visser op 09/03/2014 | 17:30 uur
Het zou een antwoord zijn als je aan geeft dat dit maximaal is.

Volgens wikipeda:  Er is en goederenlift aanwezig om voertuigen en goederen tot maximaal 40 ton van het laaddek naar het helikopterdek te verplaatsen.

Maar dit geeft nog niet aan dat er een kleine 25 ton op een plaats kan staan.

Karel Doorman :
Flight deck :   2500 m2
Flight deck (m) Approx. 80 x 30 m
Hangar :        1060 m2    (waarschijnlijk een oppervlakte van ca 26x40 meter)
Helicopters :  • 6 x Medium Weight with blades folded. or
                    • 2 x Chinook with blades fully spread

Als je kijkt naar het gewicht dan ontlopen beide typen (Chinook en Osprey) elkaar niet zoveel, de MV-22 is iets zwaarder (ca. 24 ton tov 23 ton). Dit zal dus wel in de praktijk geen probleem opleveren om een MV-22 te laten landen op de KD. 
Zowel de landingsplaats als de hangaar kan het gewicht aan van een chinook, de chinook zal rijdend verplaatst moeten worden naar de hangaar, dus waarschijnlijk kan het gehele dek wel een Chinook dragen.

MV-22 Dimensions -- External
Length, fuselage, ft (m) -- 57.33 (17.48)
Width, rotors turning, ft (m) -- 84.6 (25.78)  (breedte valt nog binnen de breedte van het dek van de KD)
Length, stowed, ft (m) -- 63.1 (19.23)
Width, stowed, ft (m) -- 18.5 (5.64)
Height, nacelles fully vertical, ft (m) -- 22.1 (6.74)
Height, vertical stabilizer, ft (m) -- 17.65 (5.38)
Height, stowed, ft (m) : 18.3 (5.56)

Even rekening houdend dat een chinook met een hoogte van 5,77 meter in de hangaar gereden en gestald kan worden, dus de deurhoogte is hoger dan 5,77 meter. Dan kan een MV-22 ingevouwen met een hoogte van 5,56 meter ook binnen de hangaar staan.

De rotor diameter van een chinook is 18,29 meter en er kunnen er 2 in de hangaar, dus waarschijnlijk schuin naast elkaar opgesteld. De lengte met rotors is ca. 30,2 meter. Met een hangaar oppervlakte van ca. 25x42 meter (zelf aangenomen adhv de breedte gedeelt door het opp. (1060m2)) Een ingevouwen MV-22 heeft een plaats nodig van ca 6 x 20 meter.
In de breedte van de hangaar (25 meter) kunnen er 4 stuks van 6 meter geplaatst worden en in de lengte van 42 meter, 2 stuks MV-22's. Dus Totaal ingevouwen kunnen er 8 stuks MV-22 (in theorie) gestald worden, dat moet geen probleem zijn.
Maar laat dat in de praktijk 6 stuks zijn, er kunnen ook nog via de lift onderdeks helicopters gestald worden.

Het uitvouwen van een MV-22 duurt ca. 90 seconden.

Tevens zouden ingevouwen MV-22 ook via de RO-RO aanboord van de KD gereden worden en intern gestald kunnen worden en via de  40 tons lift naar het dek gebracht kunnen worden.

Harald

Citaat van: bergd op 09/03/2014 | 21:09 uur
Misschien een beetje offtopic, weet iemand iets meer over onderstaand project "NLR levert belangrijke bijdrage aan Europese tiltrotor-research" betekend dat Europa ook een variant gaat ontwikkelen?

http://wp.nlr.nl/2013/07/09/nlr-levert-belangrijke-bijdrage-aan-europese-tiltrotor-research/

Dat is de AW609 van Agusta-Westland

extra info uit een oud testjaarboek NLR van 2007 (blad 19 t/m 22) :
http://www.dnw.aero/getattachment/401eaca3-e7c5-4b1b-b430-9886444aa6f9/DNWAR2007.pdf.aspx

bergd

Misschien een beetje offtopic, weet iemand iets meer over onderstaand project "NLR levert belangrijke bijdrage aan Europese tiltrotor-research" betekend dat Europa ook een variant gaat ontwikkelen?

http://wp.nlr.nl/2013/07/09/nlr-levert-belangrijke-bijdrage-aan-europese-tiltrotor-research/

KapiteinRob


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#38
Citaat van: Ace1 op 09/03/2014 | 17:28 uur
het flight dek de KDMN kan een Chinook aan.

Het zou een antwoord zijn als je aan geeft dat dit maximaal is.

Volgens wikipeda:  Er is en goederenlift aanwezig om voertuigen en goederen tot maximaal 40 ton van het laaddek naar het helikopterdek te verplaatsen.

Maar dit geeft nog niet aan dat er een kleine 25 ton op een plaats kan staan.

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 09/03/2014 | 17:11 uur
Fraai allemaal, maar dat geeft niet het antwoord op de vraag of het flight dek van de KDMN het veilig aan kan.

het flight dek de KDMN kan een Chinook aan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 09/03/2014 | 17:00 uur
hier info over de Chinook en Osprey vergelijk de gewichten en afmetingen en oordeel zelf.


Fraai allemaal, maar dat geeft niet het antwoord op de vraag of het flight dek van de KDMN het veilig aan kan.

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 09/03/2014 | 16:19 uur
Voor zover ik het gelezen heb was het voor jou nog een vraag of het dek van KDMN het gewicht van een Osprey aan zou kunnen.... (ik heb werkelijk geen idee)

hier info over de Chinook en Osprey vergelijk de gewichten en afmetingen en oordeel zelf.

http://www.boeing.com/boeing/rotorcraft/military/v22/v22spec.page?

http://www.boeing.com/assets/pdf/rotorcraft/military/ch47d/docs/CH-47F_overview.pdf

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 09/03/2014 | 16:12 uur
Toch even goed lezen. Ik heb nadrukkelijk de JSS genoemd.

Voor zover ik het gelezen heb was het voor jou nog een vraag of het dek van KDMN het gewicht van een Osprey aan zou kunnen.... (ik heb werkelijk geen idee)

Lex

Citaat van: jurrien visser op 09/03/2014 | 14:45 uur
Daar gaat het over de LPD's.
Toch even goed lezen. Ik heb nadrukkelijk de JSS genoemd.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 09/03/2014 | 14:45 uur
Daar gaat het over de LPD's.
inderdaad...de JSS is ook voorbereid voor inzet Chinooks...dus die moet dat gewicht aan kunnen.