Internationale Helicopter ontwikkelingen

Gestart door Harald, 01/03/2017 | 13:48 uur

Poleme

#809
Citaat van: Parera op 17/02/2022 | 10:27 uur
Max. seating capacity   2+10

https://www.airbus.com/en/products-services/helicopters/military-helicopters/h145m/h145m-technical-information

Maar je kan 10 man in die heli proppen maar dan nemen ze ook nog steeds niet veel mee, en dat is 9 van de 10 keer wel de bedoeling. Tenzij je een tweede heli er achteraan vliegt met alle rugzakken en voorraden.
In de afbeelding staat ook 2 + 10 maar op de tekening zijn 6 zit plekken zichtbaar in de SOF uitvoering + 2 gunners en dan 2 piloten. Dat zijn 8 passagiers en geen 10.
Je moet Newton zien te overwinnen.

Max Take Off Weight:             3.700 kg,
Max. peut lading:                      700 kg,
Twee vliegers:                          200 kg totaal,
Leeggewicht standaard 145M:ca. 2.000 kg,
Blijft over voor commando ploeg: 700 a 800 kg.

Trek hier een IR camera-bol a ca 30 -50 kg; fast-rope installatie v. enkele tientallen kilo's; zelfdichtend maken van de peut tanks, ruwweg 50 kg, eventuele ballistische bescherming: 100 - 140 kg.  Dan kan je vervolgens nog slechts hooguit 4, in de praktijk 3 commando's meevoeren van elk in totaal ca. 110 kg.
Of je voert een peut - nuttige lading trade-off, geven/ nemen spel uit.  Maar dan gaat je bereik er weer aan.

Een Airbus 145M als SOF machine, lijkt me beperkt tot binnenlands / zelfs regionaal snelle inzet vervoer middel van een kleine SOF ploeg in contra-terreur operaties.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 14/02/2022 | 17:41 uur
Is het niet zo dat België toevallig nog 4 SAR heli's zoekt? Ik zie kansen :silent:

Nee, er wordt een vijfde NH-90 gekocht voor de gecombineerde ASW/SAR rol.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 17/02/2022 | 12:51 uur
Het wordt steeds logischer waarom en hoe dat Belgische vliegtuig voor paras werd geselecteerd waarbij 1 man op de wc moest zitten. 

Iets te positief rekenwerk hier met aantal omgehangen/niet omgehangen personen en beschikbare ruimte.
Kerel, ik zeg net dat je moet opletten met dat soort cijfers. Parera vergeleek het theoretische getal van de H145M met het realistische getal van de H160M wat tot een verkeerde conclusie leidde (H145M is ruimer dan H160M).

Huzaar1

Het wordt steeds logischer waarom en hoe dat Belgische vliegtuig voor paras werd geselecteerd waarbij 1 man op de wc moest zitten. 

Iets te positief rekenwerk hier met aantal omgehangen/niet omgehangen personen en beschikbare ruimte.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Parera op 17/02/2022 | 10:27 uur
In deze afbeelding staat ook 2 + 10 maar op de tekening zijn 6 zit plekken zichtbaar in de SOF uitvoering + 2 gunners en dan 2 piloten. Dat zijn 8 passagiers en geen 10.

Twee door gunners in de H145M nemen nu eenmaal ruimte in. De Airbus afbeelding laat ook de 10-zits versie zien (3 + 2 + 2 + 3 zit opstelling).

Types zoals de Black Hawk, AW139M en AW149 hebben aparte ruimte voor de door gunners zonder dat het ruimte voor de passagiers beperkt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#804
Citaat van: Stoonbrace op 17/02/2022 | 10:20 uur
Doe nu eens dezelfde oefening bij de H145m.

Max. seating capacity   2+10

https://www.airbus.com/en/products-services/helicopters/military-helicopters/h145m/h145m-technical-information

Maar je kan 10 man in die heli proppen maar dan nemen ze ook nog steeds niet veel mee, en dat is 9 van de 10 keer wel de bedoeling. Tenzij je een tweede heli er achteraan vliegt met alle rugzakken en voorraden.

In deze afbeelding staat ook 2 + 10 maar op de tekening zijn 6 zit plekken zichtbaar in de SOF uitvoering + 2 gunners en dan 2 piloten. Dat zijn 8 passagiers en geen 10.


Stoonbrace

Citaat van: Parera op 17/02/2022 | 10:15 uur

Volgens de product pagina van Airbus zijn dat 2 piloten + 5 commando's met materieel of 2 piloten + 2 stretchers + 5 soldaten.
Die 12 man kan wel kloppen maar dan nemen ze geen spullen mee voor de missie, dat is niet handig lijkt mij.

https://www.airbus.com/en/products-services/helicopters/military-helicopters/hil-h160m/hil-h160m-technical-information

Doe nu eens dezelfde oefening bij de H145m.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 17/02/2022 | 10:10 uur
De H160M kan tot 12 passagiers meenemen. Wat logisch is want hij is groter en zwaarder dan de H145M.
https://www.janes.com/defence-news/news-detail/france-orders-h160m-helos-for-armed-forces


Volgens de product pagina van Airbus zijn dat 2 piloten + 5 commando's met materieel of 2 piloten + 2 stretchers + 5 soldaten.
Die 12 man kan wel kloppen maar dan nemen ze geen spullen mee voor de missie, dat is niet handig lijkt mij.

https://www.airbus.com/en/products-services/helicopters/military-helicopters/hil-h160m/hil-h160m-technical-information

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 14/02/2022 | 19:20 uur
Een wat zwaardere (en duurdere) heli maar wel een die veel meer capaciteit bied dan de H145M. Wel bied de H145M veel meer ruimte voor personeel, waar de Franse H160M HIL slechts 2+5 personen kan mee nemen kan de H145M bij de Duitse Bundeswehr er 2 + 9 personen mee nemen.

De H160M kan tot 12 passagiers meenemen. Wat logisch is want hij is groter en zwaarder dan de H145M.
https://www.janes.com/defence-news/news-detail/france-orders-h160m-helos-for-armed-forces

Huzaar1

Citaat van: silvester herc op 16/02/2022 | 19:09 uur
Germany is eyeing the potential of establishing a joint training operation alongside the Netherlands using a single rotorcraft platform in order to boost inter-operability between the two nations.

https://www.flightglobal.com/helicopters/germany-proposes-joint-training-helicopter-with-netherlands/147565.article

Iets waar we de Duitsers het een en ander in kunnen leren. Ze 'profiteren' ook al van het DGLC, en de Karel Doorman. Ook materieelprojecten worden steeds nauwer. Mooi europees voorbeeld van hele intense samenwerking.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Germany is eyeing the potential of establishing a joint training operation alongside the Netherlands using a single rotorcraft platform in order to boost inter-operability between the two nations.

https://www.flightglobal.com/helicopters/germany-proposes-joint-training-helicopter-with-netherlands/147565.article

Parera

Citaat van: Harald op 14/02/2022 | 18:57 uur
En zochten ze ook niet nog een stuk of wat heli's voor hun landmacht/ SF eenheden ?  ;)
Zou best een alternatief kunnen zijn naast de voorgestelde H145M

Een wat zwaardere (en duurdere) heli maar wel een die veel meer capaciteit bied dan de H145M. Wel bied de H145M veel meer ruimte voor personeel, waar de Franse H160M HIL slechts 2+5 personen kan mee nemen kan de H145M bij de Duitse Bundeswehr er 2 + 9 personen mee nemen.


Harald

Citaat van: Parera op 14/02/2022 | 17:41 uur
Is het niet zo dat België toevallig nog 4 SAR heli's zoekt? Ik zie kansen :silent:
En zochten ze ook niet nog een stuk of wat heli's voor hun landmacht/ SF eenheden ?  ;)
Zou best een alternatief kunnen zijn naast de voorgestelde H145M

Parera

Is het niet zo dat België toevallig nog 4 SAR heli's zoekt? Ik zie kansen :silent:

Harald

First French Navy's H160 SAR Helicopter Starts Flight Tests

The first H160 helicopter for the French Navy (Marine Nationale) has started its flight tests at the Airbus Helicopters main site in Southern France. The information was shared by Bruno Even, the company's CEO on social media.




As previously reported, an initial contract for four interim H160 was awarded to Airbus Helicopters, Babcock, and Safran Helicopter Engines on January 31, 2020. An option for two more helicopters was signed in May 2021.

The French Navy will start operating these helicopters in 2022 for a period of ten years. The six H160s will be delivered in a Search and Rescue (SAR) configuration and will gradually start operating from May 2022 from Lanveoc-Poulmic naval air station (Britany), Cherbourg airport (Normandy) and Hyères naval air station (Provence). Awaiting the H160M "Guépard" deliveries in the frame of the French Joint Light Helicopter (Hélicoptère Interarmées Léger: HIL) programme, these H160s will take over the SAR missions  currently conducted by the NH90s and Panthers, allowing these combat helicopters to fulfill their main tasks at sea on board combat vessels.

The selection of the Euroflir™410 optronic (electro-optical) system for the interim fleet was announced by Safran in September 2020.

The French Navy's operational feedback with these H160s will benefit the design of the military version of the aircraft and its associated support system. The French MoD placed an order for 169 H160Ms in December 2021 as part of the Joint Light Helicopter programme (Hélicoptère Interarmées Léger: HIL) to replace 5 types of helicopters currently in services with the 3 French military services: the Gazelle of the army (Armée de terre), the Fennec of the air force (Armée de l'air) and the Alouette III, Dauphin and Panther of the French Navy (Marine nationale).

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/02/first-french-navys-h160-sar-helicopter-starts-flight-tests/