Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

Poleme

Citaat van: Parera op 03/05/2021 | 22:11 uur
Brussel slaat op het recente interview dat de minister gegeven heeft over internationale samenwerking. Daar gaf ze aan in Brussel te gaan praten hierover. ;)

https://wnl.tv/2021/05/02/minister-van-defensie-bijleveld-gaat-praten-over-meer-europese-samenwerking/
Ooohhh Europese samenwerking. 

Kijk een crisis of conflict is de ultieme lakmoesproef of je iemand 'voor een boodschap kan sturen' of juist niet.
Kwam de EU sterker uit de krediet en Euro-munt crisis ?  Nee integendeel, ze vergrootte juist de verdeeldheid tussen de lidstaten aanzienlijk.
In 2014 kreeg West-Afrika te maken met een grote Ebola uitbraak.  De EU ging er naar toe om de Ebola epidemie te smoren.  Kon daar echter nog geen deuk in een pakje boter slaan.  Want te verdeeld.  Maar tussen West-Afrika en de VS is veel reisverkeer, want veel zwarte Amerikanen bezoeken graag hun overzeese roots.
In Washington DC gingen vervolgens de alarmbellen af. Zij namen de leiding over van de krachtloze EU en zette veel meer personeel en materieel in dan de in economisch opzicht zeer grote EU.  Als de VS deze uitbraak niet had ingedamd, dan was het leed niet te overzien.
Vervolgens krijgen we de Covid-19 pandemie om de oren.   Ook die derde crisis blijkt de EU niet in staat om die goed te beteugelen.  Dat kan ook niet anders met 27 lidstaten, die allemaal hun zegje mogen doen.  En zoals altijd diep verdeeld zijn.

De afgelopen 70 jaar, krijgt om de zoveel jaar iemand een 'EUreka' moment betreffende Europese militaire samenwerking.   Die gaat dan jubelen dat op Europese schaal vele miljarden bespaard kunnen worden.   Alleen ... in die 70 jaar is dat nog nooit gelukt.  ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

#294
Citaat van: Sparkplug op 03/05/2021 | 22:36 uur
Is de P-8A Poseidon niet een beetje duur als interim vervanging? Mij lijkt het een definitieve vervanging voor de komende 25/30 jaar.

De strekking van het artikel is ook juist of het wel een interim oplossing is. Op het moment dat de Duitsers tekenen voor de P-8 als vervanging van hun P-3's dan is dat wat mij betreft definitief en komt een Europees alternatief pas weer in beeld bij het vervangen van de P-8's. Als ze net zo lang met de P-8 gaan vliegen als ze met de Atlantic deden dan spreken we over 2065 - 2070 voordat de kisten vervangen worden.

De P-8's hebben een levertijd van +/- 5 jaar en de Duitse politiek staat er niet bekend om snel te zijn in aankopen over het algemeen. Ik verwacht de P-8 niet eerder dan 2028 in Duitse dienst dit zou een gat opleveren van 3 jaar (2025 P-3 retirement gepland). De enigste oplossing zou zijn een 5 tal toestellen overnemen van de US Navy of uit de Amerikaanse productie lijn.

En wat de NL-DEU samenwerking, laat Nederland aanschuiven voor 3 kisten met de optie voor uitbreiding naar 5 stuks in de toekomst. Stationeer de kisten op de Duitse marine luchthaven ''Fliegerhorst Nordholz'' en maak van De Kooy een FOB achtige positie voor de MPA's.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 03/05/2021 | 22:51 uur
Dat het een definitieve vervanging is lijkt mij ook maar niet voor de de komende 25/30 jaar maar eerder 35/40 jaar hoe oud zijn die Boeing E-3 Sentry's wel niet?

Noemde maar een gebruiksduur. Met een MLU kan het inderdaad gemakkelijk over de 40 jaar gaan.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 03/05/2021 | 22:36 uur
Is de P-8A Poseidon niet een beetje duur als interim vervanging? Mij lijkt het een definitieve vervanging voor de komende 25/30 jaar.

Dat het een definitieve vervanging is lijkt mij ook maar niet voor de de komende 25/30 jaar maar eerder 35/40 jaar hoe oud zijn die Boeing E-3 Sentry's wel niet?

StrataNL

Citaat van: Lex op 03/05/2021 | 21:06 uur
Maar is er dan een reactie geplaatst waarop geen reactie gegeven kan worden, anders dan waar hier sprake van is?
Hoezo niet, hij heeft geen ban (zover ik weet), dus kan en mag reageren als hij dat wil.

Zoals anderen ook al hebben aangegeven wordt er vaker gediscussieerd over Twittergebruikers en hun -openbare- tweets, dus waarom zou dat bij een ex-forumlid dan niet toegestaan zijn?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: NavalNews op 03/05/2021 | 18:02 uur
Germany Seemingly Selects P-8A Poseidon over ATL2 as 'Interim' Replacement for P-3C MPA

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/05/germany-seemingly-selects-p-8a-poseidon-over-atl2-as-interim-replacement-for-p-3c-mpa/ via @navalnewscom

Is de P-8A Poseidon niet een beetje duur als interim vervanging? Mij lijkt het een definitieve vervanging voor de komende 25/30 jaar.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: Poleme op 03/05/2021 | 22:14 uur
Ik ben het helemaal met je eens.  Wie uitdeelt, moet ook kunnen incasseren.  Kun je dat niet, dan stay out of that kitchen.  Ik heb hier vaak zat ruzie gehad met Elzenga.
Maar hij heeft mij nooit geblokkeerd.  Hoe kan dat ?  Ik denk dat dat hem zit in hoe je iemand aanpakt.  Met de botte bijl of behendig manoeuvreren met een scherp fileermes.  ;)

Ik heb het niet over hier. ;)

Poleme

Citaat van: A.J. op 03/05/2021 | 22:04 uur
En dat is nou net wat ik bedoel. Dhr Elzenga was niet te beroerd om uit te delen dus moet hij ook kunnen incasseren toch? Of werkt het maar 1 kant op?
Ik ben het helemaal met je eens.  Wie uitdeelt, moet ook kunnen incasseren.  Kun je dat niet, dan stay out of that kitchen.  Ik heb hier vaak zat ruzie gehad met Elzenga.
Maar hij heeft mij nooit geblokkeerd.  Hoe kan dat ?  Ik denk dat dat hem zit in hoe je iemand aanpakt.  Met de botte bijl of behendig manoeuvreren met een scherp fileermes.  ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

Citaat van: Ace1 op 03/05/2021 | 22:10 uur
Bij mij werkt het niet een kant op maar naar twee kanten maar het was natuurlijk ook niet fair om dat iedereen tegen een persoon begon. Maar Tijl Uilenspiegel zei ze haten mij maar ik maak het er ook zelf naar.

En dat is dus niet wat ik zei he.

A.J.

#286
Citaat van: Lex op 03/05/2021 | 22:06 uur
Okay, dat zal een verschil van mening blijven.

Het wordt een ander verhaal als het om prive conversaties zou gaan.

Types als bv. Liesbeth Zegveld maken we ook opmerkingen over als ze weer wat doms heeft gezegd op Twitter (publiekelijk)... Dat is van hetzelfde laken een pak.

Parera

#285
Citaat van: Poleme op 03/05/2021 | 22:00 uur
Zeg, 'Brussel ligt toch niet in Duitsland ?' Als wij willen samenwerken met Duitsland vanwege hun MARPATS-en.  Dan lijkt het mij praktischer om gelijk met Berlijn te gaan praten.

Brussel slaat op het recente interview dat de minister gegeven heeft over internationale samenwerking. Daar gaf ze aan in Brussel te gaan praten hierover. ;)

https://wnl.tv/2021/05/02/minister-van-defensie-bijleveld-gaat-praten-over-meer-europese-samenwerking/

Ace1

Citaat van: A.J. op 03/05/2021 | 22:04 uur
En dat is nou net wat ik bedoel. Dhr Elzenga was niet te beroerd om uit te delen dus moet hij ook kunnen incasseren toch? Of werkt het maar 1 kant op?

Bij mij werkt het niet een kant op maar naar twee kanten maar het was natuurlijk ook niet fair om dat iedereen tegen een persoon begon. Maar Tijl Uilenspiegel zei ze haten mij maar ik maak het er ook zelf naar.

Lex

Citaat van: A.J. op 03/05/2021 | 22:00 uur
Vind ik persoonlijk geen enkel probleem.
Okay, dat zal een verschil van mening blijven.

A.J.

#282
Citaat van: Ace1 op 03/05/2021 | 21:59 uur
Als je uitdeelt moet je ook kunnen incasseren, zo kijk ik tegen de situatie aan. No hard feelings verder.

En dat is nou net wat ik bedoel. Dhr Elzenga was niet te beroerd om uit te delen dus moet hij ook kunnen incasseren toch? Of werkt het maar 1 kant op?

En laten we eerlijk zijn, hij post zijn hele tirade toch echt voor de hele wereld leesbaar op Twitter. Waarom zou daar dan niet over gepraat mogen worden hier?

A.J.

Citaat van: Lex op 03/05/2021 | 21:53 uur
Waarbij ik dus mag constateren dat het toegestaan is om leden, welke vertrokken zijn vrijwillig of via een ban, alsnog te betrekken in op-/aanmerkingen, ondanks dat zij geen reactie kunnen geven?

Vind ik persoonlijk geen enkel probleem.