Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

 :hrmph: het voordeel waar ze mee komen is ; 1) van de plank kopen, 2) snellere levering.

Maar "van de plank" en snellere levering, betekent dat ze Inprincipe dezelfde boot krijgen als Du en No, maar een module langer. Dus aansluiten in de bestaande productielijn. Deze 212CD is al compleet uitgedacht en uitge-engineerd met Du en No systemen, eisen en wensen.

De keus goed voor NL ??...  :hrmph:
Geen "gouden driehoek" met inschakeling van NL industrie en dit zal ook later in de onderhouds- en MLU fases tegen gaan werken.

Puur financiël op korte termijn, aankoop misschien aantrekkelijk, op lange termijn gezien denk ik niet.

Kras kras, ongeschikt

Parera

Natuurlijk hartstikke geweldig dat ze de boten sneller kunnen leveren dan ze eerst zouden kunnen.

Maar het zijn wel verlengde Duits/Noorse boten, met alle systemen naar Duits/ Noorse wensen. Mogelijk dus ook geen mk48 torpedo's maar torpedo's van Duitse makelij.

Parera

En dan als laatste van de 3 kandidaten

TKMS Offering Type 212CD E Submarine To The Netherlands
https://www.navalnews.com/naval-news/2023/12/tkms-offering-type-212cd-e-submarine-to-the-netherlands/


De type 212 CD E boot die aangeboden word aan Nederland heeft een lengte van iets meer dan 80 m, een romp diameter van 10 m (dezelfde als de Type 212 CD) en weegt ongeveer 3000 ton (Type 212CD 2500 t). De extra lengte zit hem eigenlijk voornamelijk in de extra brandstof en meer leefruimte voor de langere missies.

De bouw van de boten zal plaats vinden in Duitsland, maar de Nederlandse industrie word wel betrokken bij de bouw. Daarnaast zal het toekomstig onderhoud wel plaats vinden in Den Helder. TKMS verwacht dat de boot 20% sneller geleverd kan worden door gebruik te maken van haar eigen nieuwe faciliteiten in Kiel en Wismar

Parera

#7205
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/12/2023 | 02:33 uurIk had het over het hoofdgezien, maar het vaarbereik van de Saab-Damen C718 is indrukwekkend: >13.000nm. (>24.000km).

Dat is een flink bereik, in theorie zou dit betekenen dat we een onderzeeboot (ongezien) vanaf Den Helder naar Sydney kunnen sturen zonder dat de boot hoeft te worden bijgetankt. Maar dat zal qua uithoudingsvermogen voor de bemanning onhaalbaar zijn.

Dit bereik is natuurlijk op basis van een zeer lage onderwater snelheid (4 a 6 knopen) dat zou betekenen dat men daar 135 dagen over doet. Met voedsel voorraden voor +/- 90 dagen o.b.v. voorstellen voor Australië zal men ergens een tussenstop moeten maken. Maar dan nog is het een indrukwekkende afstand die afgelegd kan worden.

Een boot ongezien de West in krijgen gaat zeker geen probleem vormen met de C718's. Ik ben ook erg benieuwd of ze uitgerust worden met under ice capaciteit waardoor ze ook in het poolgebied inzetbaar zullen zijn. Oudere beurs stands van Saab-Damen gaven wel hints richting die capaciteit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ik had het over het hoofdgezien, maar het vaarbereik van de Saab-Damen C718 is indrukwekkend: >13.000nm. (>24.000km).

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 14/12/2023 | 17:14 uurHoe minder franse afhankelijkheid hoe beter,  nog beter is geen Franse betrekkingen.

Daarnaast is de Nederlandse partner werf van Naval Group ook een flink risico in dit project, waardoor bij keuze voor NG met optie 2 (bouw in Nederland) dit project alleen maar meer risco gaat lopen.

Het bedrijf heeft in de afgelopen 10 jaar een groot deel van haar personeelsbestand ontslagen. In 2020 is het de Nederlandse staat die 400 miljoen uittrekt om het bedrijf te redden van faillissement, en in 2023 heeft de staat weer geld gestoken in het bedrijf.

Ik heb zo het idee dat als men kiest voor NG met de optie van de bouw in Nederland dat dit zoals Harald al aangeeft (veel) duurder gaat zijn dan nodig. En dan nog bestaat het risico dat IHC straks omvalt en we de boten alsnog tegen een (nog) hogere prijs in Frankrijk moeten laten bouwen omdat het contract dan aangepast moet worden.

Nee laten we maar kiezen voor de veilige optie met onze eigen marinebouw reus in het middelpunt: Saab-Damen.

Huzaar1

#7202
Citaat van: Kornet43 op 14/12/2023 | 19:21 uurMee eens, maar dan zul je uit de EU moeten. NEXIT AUB

Geen nexit natuurlijk. Heb het ook over militaire. Roepen om een nexit getuigt niet van enige economisch en politiek begrip.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Huzaar1 op 14/12/2023 | 17:14 uurHoe minder franse afhankelijkheid hoe beter,  nog beter is geen Franse betrekkingen.
Mee eens, maar dan zul je uit de EU moeten. NEXIT AUB

Huzaar1

Hoe minder franse afhankelijkheid hoe beter,  nog beter is geen Franse betrekkingen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Parera op 14/12/2023 | 16:40 uurNaval Group Offering Barracuda Family Submarine To The Netherlands
The French naval shipbuilding, systems and support contractor is offering the Royal Netherlands Navy (RNLN) a conventionally-powered submarine design from its Barracuda family.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/12/naval-group-offering-barracuda-family-submarine-to-the-netherlands/

CitaatNaval Group is understood to be proposing two options. The baseline offer assumes construction being focused on the company's submarine building facility in Cherbourg, northwest France; the second option envisages the production, outfit and integration of submarine modules in The Netherlands (Royal IHC and Naval Group have worked together to develop an understanding of how this could be achieved).

De eerste optie is waarschijnlijk de goedkope offerte en de 2de de duurdere, denk ik. Modules samen te voegen in NL zal denk ik ook duurder zijn.
Wel vergelijkbaar met de Saab/Damen optie, maar of Royal IHC dit kan ? .. dat weet ik niet.
Heb dan wel een beter gevoel bij Damen/SAAB.

En daarbij als er wel voor de eerste optie gekozen zou worden ... wordt dan niet goedkoop, uiteindelijk duurkoop. In verband met onze inzet van eigen industrie in het maken van de onderzeeboten in relatie met het onderhoud van de boten in een later stadium... of moeten de boten dan naar Cherbourg voor onderhoud ?

Parera

Naval Group Offering Barracuda Family Submarine To The Netherlands
The French naval shipbuilding, systems and support contractor is offering the Royal Netherlands Navy (RNLN) a conventionally-powered submarine design from its Barracuda family.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/12/naval-group-offering-barracuda-family-submarine-to-the-netherlands/


jurrien visser (JuVi op Twitter)

VLS is geen NL eis en is niet opgenomen in de offerte aanvraag.

Parera

#7196
Citaat van: Harald op 13/12/2023 | 17:55 uurAls je op de foto kijkt in mijn posting en dan rechts onderaan. Daar staat die module met VLS. Zodoende denk ik dat het geen VLS-en zijn.
Al ben ik wel voorstander van zo'n systeem.

Ik denk dat die 2 luiken op het bovenaanzichts foto van beurs NEDS2023 misschien wel voor SOF middelen en duikers. Multi mission locks.
Deze was bij de A26 bij de torpedo buizen gesitueerd en had een diameter van 1,5 meter.

Die kans is aanwezig, al denk ik persoonlijk niet dat het diezelfde locks zijn maar eerder gewoon opslag ruimte voor materiaal. Op de foto's zijn ze namelijk ook zichtbaar op de boeg van de boot.

Het Multi Mission Portal is nog steeds een optie binnen de C71 serie, en deze was ook zichtbaar op 1 van de 3 boeg varianten. Op NEDS werden 3 boeg varianten getoond :
- 4 Torpedo buizen + een mijn detectie sonar
- 4 Torpedo buizen + Multi Mission Portal
- 6 Torpedo buizen


Harald

Citaat van: Parera op 13/12/2023 | 17:23 uurDat klopt, het zijn niet dezelfde luiken, maar op de NEDS beurs was een model te zien waarbij een VLS zichtbaar was (los van het grote model). Hiervan heb ik geen goede beelden kunnen vinden, dus ik kan ook niet 100% zeker zeggen of dit VLS luiken zijn of iets heel anders. Ik ben ook uitgegaan van het meest positieve scenario qua capaciteit.

Daarnaast zijn die oude beelden die je deelt al enkele jaren oud, dus mogelijk is er gekozen voor een ander systeem of andere afsluiting. Alles is mogelijk, we zullen nog enkele maanden moeten wachten tot er duidelijkheid komt over de winnende werf.
Als je op de foto kijkt in mijn posting en dan rechts onderaan. Daar staat die module met VLS. Zodoende denk ik dat het geen VLS-en zijn.
Al ben ik wel voorstander van zo'n systeem.

Ik denk dat die 2 luiken op het bovenaanzichts foto van beurs NEDS2023 misschien wel voor SOF middelen en duikers. Multi mission locks.
Deze was bij de A26 bij de torpedo buizen gesitueerd en had een diameter van 1,5 meter.