Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

pz

Citaat van: Benji87 op 04/03/2024 | 09:27 uurDe Australische afweging om van de barracuda is in mindere mate van toepassing op Nederlandse overwegingen. De Australiërs gingen namelijk nat op de nucleaire aandrijving die een keer per 10 jaar groot onderhoud nodig had, in Frankrijk ook nog eens. De Amerikaanse nucleaire reactoren hebben dat niet. Die gaan 30 jaar lang mee, period. Dat scheelt enorm in de kosten, logistieke belasting en de operationeel inzetbaarheid. Bovendien is de Virginia class een bewezen platform met 23 schepen in de vaart sinds 2004. De barracuda begint net aan zijn carrière.

 
Nederland gaat echter voor een diesel elektrische aangedreven submarine dus dat argument valt weg. En aangezien alledrie de opties slechts nog in beperkte oplage rond varen valt ook het argument voor een bewezen platform weg.

Wat wel blijft staan is de prijs....

Benji87

Citaat van: Parera op 03/03/2024 | 22:04 uurIk heb nog liever die Duitse boten dan de Franse, de Duitsers lagen politiek gezien heel sterk in de tijd van minister Hennis. En ik ben toch van mening dat de Australische problemen wel meegewogen moeten worden bij het besluit. Niet alles is op NG af te schuiven, een deel komt ook door Australie zelf.


De Australische afweging om van de barracuda is in mindere mate van toepassing op Nederlandse overwegingen. De Australiërs gingen namelijk nat op de nucleaire aandrijving die een keer per 10 jaar groot onderhoud nodig had, in Frankrijk ook nog eens. De Amerikaanse nucleaire reactoren hebben dat niet. Die gaan 30 jaar lang mee, period. Dat scheelt enorm in de kosten, logistieke belasting en de operationeel inzetbaarheid. Bovendien is de Virginia class een bewezen platform met 23 schepen in de vaart sinds 2004. De barracuda begint net aan zijn carrière.

 
Nederland gaat echter voor een diesel elektrische aangedreven submarine dus dat argument valt weg. En aangezien alledrie de opties slechts nog in beperkte oplage rond varen valt ook het argument voor een bewezen platform weg.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 03/03/2024 | 20:53 uurHoe vd Maat praat vrees ik wel dat hij al een verhaal positioneert waarbij de NL industrie 'volgeboekt' is.



En dan hebben we het nog niet gehad over 2 extra ASWF... het compensatiekonijn uit de hoge hoed???

Huzaar1

Moeilijk te verteren na wat ze ons hebben geflikt in Srebrenica ook. Maar dit lijkt me geen gelopen race.

Wat er aan de hand is dat o.a de SGP bezig is om het onderwerp politiek te maken.

Om het verhaal van volle werven van DAMEN ben ik wel benieuwd als dat zo is. Want ze zouden worden gebouwd in Zweden. Afbouw hier. En dan moet DAMEN daarin meepraten, maar je koopt natuurlijk alles wat je wilt af met geld.

Geen gelopen race.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2110
Citaat van: Harald op 03/03/2024 | 21:55 uurEn de Fransen werken met hun eigen systemen. Natuurlijk hebben ze ervaring opgedaan bij de uiteindelijk geannuleerde order met het integreren van Amerikaanse wapens in de boten.
Maar ben er niet gerust op.   :'(

Ik heb nog liever die Duitse boten dan de Franse, de Duitsers lagen politiek gezien heel sterk in de tijd van minister Hennis. En ik ben toch van mening dat de Australische problemen wel meegewogen moeten worden bij het besluit. Niet alles is op NG af te schuiven, een deel komt ook door Australie zelf.


Harald

En de Fransen werken met hun eigen systemen. Natuurlijk hebben ze ervaring opgedaan bij de uiteindelijk geannuleerde order met het integreren van Amerikaanse wapens in de boten.
Maar ben er niet gerust op.   :'(

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 03/03/2024 | 20:53 uurHoe vd Maat praat vrees ik wel dat hij al een verhaal positioneert waarbij de NL industrie 'volgeboekt' is.

Ben benieuwd wat ik maandag erover hoor.
Het lijkt er wel op. Nou als het de Le Catastrofe klasse wordt en de eerste boot ligt over 14 jaar in het water dan is er niemand meer van het huidige kabinet of de militaire top die we daar op aan kunnen kijken. Maar stel dat er al heel veel werk is gedaan voor de Aussies en dat we dit om kunnen zetten naar een snellere levertijd en stel dat IHC daadwerkelijk de boten mag afbouwen zou het kunnen dat we dan toch een goede boot krijgen? Ik weet niet hoe goed de Franse nucleaire subs zich verhouden tot Engelse of Amerikaanse boten?

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 03/03/2024 | 20:53 uurHoe vd Maat praat vrees ik wel dat hij al een verhaal positioneert waarbij de NL industrie 'volgeboekt' is.
Daar ben ik ook bang voor, dat Damen nu volgeboekt wordt met de vervanging van de oppervlakte schepen. Eerst de ASWF order, nu de vLCF, volgende week de vLPD.

Dus dan de onderwater schepen op 15 maart naar een buitenlandse werf en als de gelekte info juist is, dan krijgt het Franse Naval Group de opdracht om de 4 onderzeeboten te bouwen.

Opzich wel verrassend dat er volgende week al info baar buiten komt over de vervanging van de LPD, (ook LPX? ) ik dacht dat er nog een onderzoek liep met de Britten naar de invulling van de vervanging.

Huzaar1

#2106
Hoe vd Maat praat vrees ik wel dat hij al een verhaal positioneert waarbij de NL industrie 'volgeboekt' is.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: silvester herc op 02/03/2024 | 23:17 uurDe Staatssecretaris komt volgende week met een brief vervanging LPD's en daarna nog meer brieven defensie mag wel een grotere brievenbus aanschaffen  ;)     
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2511051-zo-bestelt-een-zeevarende-natie-zijn-vechtschepen
Niet geheel onbelangrijk is zijn uitspraak dat bij een stijging naar 2% BNP de kans bestaat dat we "contractruimte" kunnen gaan gebruiken voor het doen van extra (scheeps)bestellingen.

silvester herc

De Staatssecretaris komt volgende week met een brief vervanging LPD's en daarna nog meer brieven defensie mag wel een grotere brievenbus aanschaffen  ;)     
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2511051-zo-bestelt-een-zeevarende-natie-zijn-vechtschepen

Ace1

Citaat van: Parera op 29/02/2024 | 18:29 uurDat kan, ik heb gerekend met de Damen LCM van enkele jaren terug. Deze is nu offline gehaald maar de info heb ik nog.

Je kan met de waybach machine alles terug halen.

https://web.archive.org/

https://en.wikipedia.org/wiki/Wayback_Machine


Parera

Citaat van: Ace1 op 29/02/2024 | 17:05 uurAls ik het goed weet zijn de 2 LCM's van de Canterburry  een draagvermogen van 60ton.


https://www.nzdf.mil.nz/navy/our-equipment/ships-and-watercraft/hmnzs-canterbury/

Dat kan, ik heb gerekend met de Damen LCM van enkele jaren terug. Deze is nu offline gehaald maar de info heb ik nog.

Ace1

Citaat van: silvester herc op 28/02/2024 | 13:34 uurDus eindelijk ook op de website met een brochure met zelfs een video ook met een iets grotere uitvoering als de Portugese marine besteld  heeft maar de aanschaf wordt ook mede betaald uit een EU fonds vandaar denk ik ook geen bewapening bij het Portugese ontwerp een goed ontwerp iets groter mag van mij voor de KM met dok en ook dat er meer helikopters te gelijk vanaf het vliegdek kunnen opereren dus ook iets meer hangaar ruimte!!

Een mooi schip voor Ierland.

Ace1

Citaat van: Parera op 28/02/2024 | 20:13 uurNee, geen LCU. Een dok groot genoeg voor een LCM (35 ton draagvermogen) genoeg voor 2 Bush Master's/ Manticores. Misschien past het nog door het dok breder te maken naar 2x LCM (2x 6 m) maar ik weet niet of dat haalbaar is binnen het ontwerp (20 m breedte).

LCM = 25 x 6,00 m | 35 ton | 240 nm full load | 31 kn
LCU = 36 x 6,80 m  | 70 ton | 225 nm full load | 31 kn

Als ik het goed weet zijn de 2 LCM's van de Canterburry  een draagvermogen van 60ton.


https://www.nzdf.mil.nz/navy/our-equipment/ships-and-watercraft/hmnzs-canterbury/