De strijd tegen IS

Gestart door KapiteinRob, 26/09/2014 | 09:08 uur

Huzaar1

Ik hoef helemaal niet mee te doen aan die missie van Frankrijk en de VS. Het gaat me eerder om de koerden. Die zou ik veel liever helpen dan welke idiote club in het midden oosten. Al zet je de hele KL er neer en pomp je er gelijk miljarden naartoe ,ik zou het het meer waard vinden dan heel Afghanistan en Irak bij elkaar.  Niet om te vechten, maar met de aanwezigheid de Turken een hak zetten.

Enorm onrealistisch, het kan niet en we zouden ons niet kunnen verdedigen. Maar just saying.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 28/12/2018 | 13:45 uur
... En die ''hit-list'' die ze hebben gaat over Franse jihadisten die ze niet meer terug willen zien in Frankrijk, het is geen nette oplossing maar wel de beste voor de samenleving.
Ben ik dik mee akkoord, met zo'n hitlist...

Anders maak je zo'n $h!t mee:
https://www.humo.be/humo-archief/390851/repatrieren-of-vergeten-hoe-gevaarlijk-zijn-de-kinderen-van-is

Parera

Citaat van: PieBie op 28/12/2018 | 13:26 uur
Als je dit doet laat je de Koerden alsnog publiekelijk vallen. Dan bevalt de Franse insteek van dit moment me beter.

Wat bedoel je met de Franse insteek?

Volgens mij zeg ik juist dat we het Franse idee moeten overnemen ; SOF support op de grond aangevuld door luchtsteun in de vorm van fighters die met precisie wapens doelen kunnen uitschakelen.
De Fransen zijn lang ook niet naar buiten getreden met dit SOF optreden maar het is door verschillende (social) media berichten naar buiten gekomen waaronder de foto's die ik hieronder plaatste.

De Rafale's die gebruikt worden staan gewoon in Jordanië en die info is wel openbaar omdat de Fransen daar deelnemen aan de coalitie tegen IS maar ze ondersteunen daarnaast ook hun eigen grond operaties. En die ''hit-list'' die ze hebben gaat over Franse jihadisten die ze niet meer terug willen zien in Frankrijk, het is geen nette oplossing maar wel de beste voor de samenleving.

PieBie

Citaat van: Parera op 28/12/2018 | 13:09 uur
Politiek gezien zal zo'n missie ook erg gevoelig liggen en SOF optreden hoeft niet openbaar gemaakt te worden PAINF inzet wel. Daarmee kan ook een het diplomatieke deel van de risico's worden afgeschermd zoals de Turken die moeilijk gaan doen bij dit soort operaties. Ze hebben zelfs de Fransen al gewaarschuwd dat het beschermen van de koerden gevolgen gaat hebben voor ze als het zover gaat komen. En die gevolgen ''waren voor niemand goed'' volgens de Turken. Zo'n zelfde dreigement kan je ook naar Nederland verwachten van Turkije, daarom geheime operatie met de SOF.

Als je dit doet laat je de Koerden alsnog publiekelijk vallen. Dan bevalt de Franse insteek van dit moment me beter.

Parera

#2742
Citaat van: DvdW op 28/12/2018 | 12:58 uur
+ een heleboel! Dit is het moment om eens te laten zien waar we voor staan, of niet....... m.a.w. als onze woorden niet ondersteunt worden door daden heb je er niets aan.

Als we dit willen doen moeten we het aanpakken zoals de Fransen ; SOF grondtroepen + air support (fixed wing) vechtend zij-aan-zij met de koerden. Op dit moment strijden ze nog samen met de Britten en Amerikanen maar als de Amerikanen zich terug trekken kan een groep van landen uit de EU dit opvullen. Geen grootschalige ''coalition of the willing'' zoals de CU voorstelt.

Een eerste proef voor operationele inzet van de samenwerking tussen Nederland, België en Denemarken?

Er moet dan een klein aantal voertuigen (BUMA's) worden ingezet voor de troepen op de grond en een aantal F-16's. Op de grond is het voornamelijk aanwijzingen geven tijdens gevechten, vuursteun leveren met F-16's, SPIKE en scherpschutters.






Citaat van: Huzaar1 op 28/12/2018 | 13:00 uur
Je snapt me niet, waarom moet er SOF heen, waarom instructeurs?
Het gaat alleen maar om er te zijn, aanwezigheid kan Koerden beschermen.
Stuur alle Painf bataljons maar desnoods.

Zie bovenstaande methode van de Franse, Amerikaanse en Britse SOF eenheden die vechten op de grond tegen IS, Samen met de koerden en ook andere groepen.
We hebben de Koerden jaren gesteund met middelen en opleidingen voor de gevechten, misschien kunnen we ze nu steunen met vuursteun om zo makkelijker hun doelen te behalen.
En waarom SOF? omdat die eenheden getrained zijn voor dit soort operaties. En jij wilt met CV90's door het gebied trekken? vervroegde vervangings plannen?

Politiek gezien zal zo'n missie ook erg gevoelig liggen en SOF optreden hoeft niet openbaar gemaakt te worden PAINF inzet wel. Daarmee kan ook een het diplomatieke deel van de risico's worden afgeschermd zoals de Turken die moeilijk gaan doen bij dit soort operaties. Ze hebben zelfs de Fransen al gewaarschuwd dat het beschermen van de koerden gevolgen gaat hebben voor ze als het zover gaat komen. En die gevolgen ''waren voor niemand goed'' volgens de Turken. Zo'n zelfde dreigement kan je ook naar Nederland verwachten van Turkije, daarom geheime operatie met de SOF.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 28/12/2018 | 12:28 uur
Als we een goed uitgeruste krijgsmacht hadden was het geen probleem om een kleine club te sturen maar op dit moment? No go!
Eventuele luchtsteun met F-16's vind ik nog akkoord, apache's word al iets anders voor mij want er zijn grote aantallen MANPADS aanwezig waardoor er weer extra risico ontstaat voor de bemanningen.  F-16's kunnen met hun geleide wapens op grotere afstand blijven.

Voor mij haalbare bijdrage : SOF component + F-16 support, de SOF treed op als ''instructor'' op de grond en helpt bij het maken van de plannen en in word ingezet als Joint terminal attack controller (JTAC) / Forward air control (FAC) tijdens de gevechten en eventueel nog wat extra vuurkracht die de koerden niet hebben (SPIKE). Bij gevangen name van vijandige strijders kan de SOF ook onderzoek doen naar wie het zijn en of ze eventueel van belang zijn en vervolgens afvoeren naar waar dan ook. Zo niet laat de koerden er dan maar mee doen wat ze willen.

De Fransen werken met een ''hit-list'' waarbij ze belangrijke personen van IS omleggen i.p.v. gevangen nemen. :silent:

Je snapt me niet, waarom moet er SOF heen, waarom instructeurs?
Het gaat alleen maar om er te zijn, aanwezigheid kan Koerden beschermen.
Stuur alle Painf bataljons maar desnoods.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

DvdW

Citaat van: Mourning op 28/12/2018 | 12:31 uur
Dit. En @Oorlogsvis: misschien moet je je toch wat meer informeren, want de CU heeft wel degelijk ook het lot van christenen in andere delen van de wereld, incl. het Midden Oosten benoemd. Maarrehh... jij was toch zo'n uber-kruisvaarder/anti-moslim? Waarom ben jij nu plots tegen deze operatie die zich juist op de meest radicalen uit deze religie richten? M.b.t. de Koerden hebben wij w.m.b. op zijn minst een morele verplichting om iets voor hen te doen en daarnaast als wij een grote mond hebben over het vertrek van de Amerikanen uit Syrie dan is dat w.m.b. een goed moment om "put your money where your mouth is" in de praktijk te brengen en met de Britten en Fransen op te trekken om IS zoveel als mogelijk echt kapot te maken.
+ een heleboel! Dit is het moment om eens te laten zien waar we voor staan, of niet....... m.a.w. als onze woorden niet ondersteunt worden door daden heb je er niets aan.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 28/12/2018 | 12:21 uur
Ik ben juist voor dit soort missies in plaats van kansloze Afghanistan situaties.
Als de Fransen en Britten daar ook zitten, en de Amerikanen hem peren. Nja, prima. We zijn die Koerden enorm veel schuldig. Ik wil de Turken daar wel in de weg zitten.

Prima voor LMB, Mariniers, KCT, infanterie. Gewoon er zijn, niets grondoperaties. Maar dat vereist ook materieel, een getrainde club, cohesie, motivatie, spullen.. ontbreken allemaal. Realism sucks.

Dit. En @Oorlogsvis: misschien moet je je toch wat meer informeren, want de CU heeft wel degelijk ook het lot van christenen in andere delen van de wereld, incl. het Midden Oosten benoemd. Maarrehh... jij was toch zo'n uber-kruisvaarder/anti-moslim? Waarom ben jij nu plots tegen deze operatie die zich juist op de meest radicalen uit deze religie richten? M.b.t. de Koerden hebben wij w.m.b. op zijn minst een morele verplichting om iets voor hen te doen en daarnaast als wij een grote mond hebben over het vertrek van de Amerikanen uit Syrie dan is dat w.m.b. een goed moment om "put your money where your mouth is" in de praktijk te brengen en met de Britten en Fransen op te trekken om IS zoveel als mogelijk echt kapot te maken.

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

#2738
Citaat van: Huzaar1 op 28/12/2018 | 12:21 uur
Ik ben juist voor dit soort missies in plaats van kansloze Afghanistan situaties.
Als de Fransen en Britten daar ook zitten, en de Amerikanen hem peren. Nja, prima. We zijn die Koerden enorm veel schuldig. Ik wil de Turken daar wel in de weg zitten.

Prima voor LMB, Mariniers, KCT, infanterie. Gewoon er zijn, niets grondoperaties. Maar dat vereist ook materieel, een getrainde club, cohesie, motivatie, spullen.. ontbreken allemaal. Realism sucks.

Als we een goed uitgeruste krijgsmacht hadden was het geen probleem om een kleine club te sturen maar op dit moment? No go!
Eventuele luchtsteun met F-16's vind ik nog akkoord, apache's word al iets anders voor mij want er zijn grote aantallen MANPADS aanwezig waardoor er weer extra risico ontstaat voor de bemanningen.  F-16's kunnen met hun geleide wapens op grotere afstand blijven.

Voor mij haalbare bijdrage : SOF component + F-16 support, de SOF treed op als ''instructor'' op de grond en helpt bij het maken van de plannen en in word ingezet als Joint terminal attack controller (JTAC) / Forward air control (FAC) tijdens de gevechten en eventueel nog wat extra vuurkracht die de koerden niet hebben (SPIKE). Bij gevangen name van vijandige strijders kan de SOF ook onderzoek doen naar wie het zijn en of ze eventueel van belang zijn en vervolgens afvoeren naar waar dan ook. Zo niet laat de koerden er dan maar mee doen wat ze willen.

De Fransen werken met een ''hit-list'' waarbij ze belangrijke personen van IS omleggen i.p.v. gevangen nemen. :silent:

Huzaar1

#2737
Ik ben juist voor dit soort missies in plaats van kansloze Afghanistan situaties.
Als de Fransen en Britten daar ook zitten, en de Amerikanen hem peren. Nja, prima. We zijn die Koerden enorm veel schuldig. Ik wil de Turken daar wel in de weg zitten.

Prima voor LMB, Mariniers, KCT, infanterie. Gewoon er zijn, niets grondoperaties. Maar dat vereist ook materieel, een getrainde club, cohesie, motivatie, spullen.. ontbreken allemaal. Realism sucks.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Oorlogsvis op 28/12/2018 | 12:03 uur
Nou ...laat die gast van de CU lekker zelf gaan over het lot van Christenen in het midden-oosten zoals Egypte en Syrie hebben hun zich nog nooit druk gemaakt. En nu
moeten wij Nederland met de Koerden gaan meevechten voor een stuk grond dat niet eens van hun is maar van Syrie ?
Ook lekker als je gevangen wordt genomen door IS......zit je zo in een oranje overall op je knietjes.

Nee ik ben niet voor dit plan....maar als we gaan ..dan alleen KCT of Mariniers op en top bewapend met minimaal 12 apaches als ondersteuning , pantserhouwitsers, cv90 +( tanks)

We kunnen er vanuit gaan dat er al SOF eenheden aanwezig zijn naast de Fransen eenheden. Volgens mij zijn er ook Belgische SOF eenheden operationeel in die regio maar dit is allemaal geheim dus hierover vind je niks behalve wat uitgelekte foto's hier en daar.

Ik ben ook tegen een grond operatie voor Nederlandse troepen in Syrie, een te groot risico op dat soort video's inderdaad en niet alleen van IS maar ook andere groeperingen die dat doen.
En dan nog zit je met het probleem dat Turkije officieel onze partner is in de NAVO dus daar kan je ook niet zomaar een operatie tegen beginnen om de koerden te beschermen.

Oorlogsvis

#2735
Citaat van: Parera op 28/12/2018 | 11:52 uur
Coalitiepartij ChristenUnie wil nieuwe Syrië-missie

De ChristenUnie wil een nieuwe missie van het Nederlandse leger in Syrië. De regeringspartij wil dat EU-landen de Fransen en Britten gaan bijstaan in de strijd tegen IS nu de Amerikanen vertrekken. Minister Blok moet in Europa het initiatief nemen tot een 'coalition of the willing' waarmee de EU de Amerikaanse inzet in Syrië overneemt.

Tegen de NOS zegt Kamerlid Joël Voordewind dat een dergelijke oproep "gratuit is als je zelf niet bereid bent deel te nemen aan zo'n missie. Hoe dat eruit ziet, laat ik aan de generaals".

Voordewind zegt in Trouw dat hij de risico's van een volledige westerse terugtrekking te groot vindt. "We hebben met onze Koerdische bondgenoten op de grond veel moeite gestoken in de strijd tegen IS. Als we ons nu terugtrekken, dreigen Assad of Turkije het Koerdisch gebied onder de voet te lopen."

Voordewind vreest dat IS zich kan hergroeperen als de Koerden hun militaire kracht op andere plekken nodig hebben. Wat andere regeringspartijen van het plan van de ChristenUnie vinden is onduidelijk.

Missie loopt af
De risico's voor de Nederlandse troepen zijn volgens Voordewind beperkt. "Het draait om afschrikking zodat Turkije de Koerden niet zomaar kan aanvallen. De Europese Unie kan die bufferrol op een soortgelijke manier als de Amerikanen met beperkte middelen vervullen.

De afgelopen jaren was Nederland met F-16's actief in Syrië. Deze missie, waarbij bases van IS vanuit de lucht werden gebombardeerd, loopt 31 december af.

[Bron: NOS ]
Nou ...laat die gast van de CU lekker zelf gaan over het lot van Christenen in het midden-oosten zoals Egypte en Syrie hebben hun zich nog nooit druk gemaakt. En nu
moeten wij Nederland met de Koerden gaan meevechten voor een stuk grond dat niet eens van hun is maar van Syrie ?
Ook lekker als je gevangen wordt genomen door IS......zit je zo in een oranje overall op je knietjes.

Nee ik ben niet voor dit plan....maar als we gaan ..dan alleen KCT of Mariniers op en top bewapend met minimaal 12 apaches als ondersteuning , pantserhouwitsers, cv90 +( tanks)

Maargoed...de CU begrijpt nog niet dat Amerikanen weggaan om vrijbaan te maken voor de Turken die dat gebied gaan schoonvegen van PKK en YPG

Parera

Coalitiepartij ChristenUnie wil nieuwe Syrië-missie

De ChristenUnie wil een nieuwe missie van het Nederlandse leger in Syrië. De regeringspartij wil dat EU-landen de Fransen en Britten gaan bijstaan in de strijd tegen IS nu de Amerikanen vertrekken. Minister Blok moet in Europa het initiatief nemen tot een 'coalition of the willing' waarmee de EU de Amerikaanse inzet in Syrië overneemt.

Tegen de NOS zegt Kamerlid Joël Voordewind dat een dergelijke oproep "gratuit is als je zelf niet bereid bent deel te nemen aan zo'n missie. Hoe dat eruit ziet, laat ik aan de generaals".

Voordewind zegt in Trouw dat hij de risico's van een volledige westerse terugtrekking te groot vindt. "We hebben met onze Koerdische bondgenoten op de grond veel moeite gestoken in de strijd tegen IS. Als we ons nu terugtrekken, dreigen Assad of Turkije het Koerdisch gebied onder de voet te lopen."

Voordewind vreest dat IS zich kan hergroeperen als de Koerden hun militaire kracht op andere plekken nodig hebben. Wat andere regeringspartijen van het plan van de ChristenUnie vinden is onduidelijk.

Missie loopt af
De risico's voor de Nederlandse troepen zijn volgens Voordewind beperkt. "Het draait om afschrikking zodat Turkije de Koerden niet zomaar kan aanvallen. De Europese Unie kan die bufferrol op een soortgelijke manier als de Amerikanen met beperkte middelen vervullen.

De afgelopen jaren was Nederland met F-16's actief in Syrië. Deze missie, waarbij bases van IS vanuit de lucht werden gebombardeerd, loopt 31 december af.

[Bron: NOS ]

Huzaar1

Daarom zei ik al, een hel voor toekomstige studenten die dit moeten gaan begrijpen, en er gebeurt nogal wat in twintig jaar. Van totale denucleairisatie van Duitsland, Arabische 'lente' tot en met een 2e Koude oorlog en een nucleair Noord-korea.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Dacht altijd dat de Libanese burgeroorlog (1975-1991) ingewikkeld was, maar de Syrische kwestie i.c.m. de strijd tegen IS kan er ook wat van  :sick:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.