Schietpartij bij 24 Oktoberplein Utrecht

Gestart door Parera, 18/03/2019 | 11:29 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Geen zorgen KM, ook terroristen vinden Den-Helder net wat te ver met de postkoets.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Extra beveiligingsmaatregelen bij marine in Den Helder na schietpartij Utrecht

DEN HELDER
De Koninklijke Marine in Den Helder heeft extra beveiligingsmaatregelen genomen als gevolg van de dodelijke schietpartij vanochtend in Utrecht.

,,De alarmstatus is niet verhoogd. Wel zijn er extra beveiligingsmaatregelen getroffen'', meldt woordvoerder Paul Middelberg. ,,Wat die maatregelen zijn, daar gaan we inhoudelijk niet op in. Dat hangen we niet aan de grote klok.''

NHD, 18-03-2019, 16:25

Is ook van toepassing op meerdere kazernes etc.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Politie geeft foto vrij van verdachte
Politie Utrecht heeft het signalement van de verdachte vrijgegeven.

Citaat
@PolitieUtrecht

De politie vraagt u uit te kijken naar de 37-jarige Gökman Tanis (geboren in Turkije) in verband met het incident vanmorgen aan het #24oktoberplein in Utrecht. 
Benader hem niet zelf maar bel direct de opsporingstiplijn 0800-6070



https://nos.nl/liveblog/2276523-dreigingsniveau-utrecht-naar-hoogste-niveau-blijf-binnen-tot-er-meer-bekend-is.html

Harald

Zwaarbewapende leden van de DSI maken zich op dit moment op voor een inval in een woning aan de Trumanlaan.

Het gaat om een etagewoning op korte afstand van de plek van de schietpartij.

http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenland/klopjacht-op-dader-utrecht/ar-BBUUukQ?ocid=ientp

Parera

* Vluchtauto is mogelijk gevonden in Utrecht - niet bevestigd nieuws via NOS -
* De Raad van Marokkaanse moskeeën roept op om alle moskeeën in Nederland te sluiten na berichten van schoten bij een moskee.
* Basisscholen in Utrecht zijn op slot, ook het Universiteit is op slot.

Parera

#5
@NCTV_NL
CitaatDreigingsniveau omhoog naar 5,  uitsluitend voor provincie #utrecht tot 18 uur. Dader nog voortvluchtig. Terroristisch motief niet uitgesloten. Volg aanwijzingen lokale autoriteiten

13:15 NCTV persco

Parera

#4
Extra NOS Journaal vanaf 12:00 uur

https://nos.nl/livestream/2276522-vanaf-12-00-uur-extra-nos-journaal.html

RTL Nieuws is al live
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4646251/extra-uitzending-over-een-schietpartij-utrecht


Het is niet duidelijk er word gesproken over 1 verdachte maar eerdere berichten gingen uit van 4 schutters. Min. president Rutte is onderweg naar het torentje i.v.m. het incident.
De A-12 is deels afgesloten voor de toestroom van hulpverleners.

* UMC Utrecht moet een calamiteiten hospitaal openen van de veiligheidsregio.
* Terreur nog niet duidelijk maar kans aanwezig. Politie houd die optie open.
* Het aantal gewonden is nog niet bekend, wel meerdere gewonde bevestigd.

Parera

Volgens de Telegraaf zou een anti-terreur eenheid aanwezig / onderweg zijn, ook zijn er 3 lifeliners opgeroepen voor het incident.

Omdat het hier om 4 schutters, meerdere (zwaar) gewonden gaat en de locatie (een tram) is de kans aanwezig dat het een aanslag is.

Parera

Schietpartij bij 24 Oktoberplein Utrecht: "Ik zag vier mannen op een vrouw schieten"



UTRECHT - In de buurt van het voormalig Ziekenhuis Oudenrijn in Utrecht zijn schoten gelost. Het tramverkeer is stilgelegd en er zijn twee traumahelikopters ingezet. Volgens de politie zijn er meerdere gewonden gevallen.

Jimmy de Koster zag het gebeuren. Hij zegt tegen RTV Utrecht dat er meerdere keren geschoten is. Een vrouw zou op de grond hebben gelegen en geroepen hebben: ''Ik heb niets gedaan.''

De Koster: "Ik kwam van m'n werk vandaan toen het gebeurde. Ik sta bij de stoplichten op het plein en ik zie een vrouw liggen, ik denk dat ze tussen de 20 en 35 jaar oud is. Op dat moment hoorde ik drie keer pang pang pang. Vier man liepen heel hard naar haar toe en ze probeerden haar weg te slepen en toen hoorde ik weer pang pang pang en die gasten laten die vrouw weer los. Hele chaos daar."

Onveilig voelde hij zich niet: "Ik stond op dat moment best wel veilig voor mijn gevoel. Ik zag hen wel maar ze zagen mij niet."

Twee van de schietende mannen liepen volgens De Koster vervolgens richting het oude ziekenhuis. Een andere richting het winkelcentrum in Kanaleneiland.

Vervoerbedrijf U-OV verwijst door naar de politie. Die zoekt nog uit wat er gebeurd is.

[Bron: RTV Utrecht ]

Parera

Meerdere gewonden door schoten op plein Utrecht

Op het 24 Oktoberplein in Utrecht zijn meerdere gewonden gevallen door schoten. Hulpdiensten zijn onderweg, onder meer met drie traumihelikopters.
Het is nog niet bekend wat er precies is gebeurd. Er zijn berichten dat de schoten werden gelost in een tram. De omgeving rond het plein, in het westen van Utrecht, is afgezet.
De politie roept mensen via Twitter op om hulpverleners hun werk te laten doen. "Houd de wegen voor hen vrij."

[Bron: NOS ]


Geplaatst in het topic strijd tegen terrorisme i.v.m. betrokkenheid anti terreur eenheden van de politie en info van RTV Utrecht.