The Navy Experimented With Turning Its Attack Jets Into Submarine Hunters (1971)

Gestart door Sparkplug, 19/03/2021 | 11:39 uur

Harald

Citaat van: Sparkplug op 19/03/2021 | 11:39 uur
The Navy Experimented With Turning Its Attack Jets Into Submarine Hunters 50 Years Ago

https://www.thedrive.com/the-war-zone/39809/the-navy-experimented-with-turning-its-attack-jets-into-submarine-hunters-50-years-ago

Gelijk met de vraag dat er nu geen ASW vliegtuigen meer zijn welke vanaf carriers kunnen opereren en eigenlijk alleen maar helicopters die deze ASW taak uitvoeren vanaf zee en ja je je hebt natuurlijk wel de (land-based) MPA/ASW toestellen, maar deze zijn ook beperkt en kunnen niet overal komen.
Moet er ook niet een andere vraag gesteld worden, namelijk die van ; moeten er weer ASW carrier/schepen komen ?

Mijn gevoel zegt ja .. de dreiging algemeen wordt steeds groter en groter door de onderzeeboot. De aantallen worden steeds groter, maar ook vooral dat veel "kleine" landen nu in de afgelopen 20 jaar een eigen onderzeeboot capaciteit. Dus niet alleen dreiging van "grote" landen zoals Rusland en China, maar ook landen als Nkorea, Iran, landen in Azie en Afrika, zoals Algerije, Egypte, Malasie, Myanmar, Indonesie, Vietnam, Pakistan, Bangladesh.           


groen = land met onderzeeboot capaciteit
oranje = land met onderzeeboot capaciteit en met ballistische raketten.

We hebben als NL gekozen (en terecht) voor nieuwe ASW fregatten als vervanging voor de MP "Karel Doorman" fregatten. Misschien moeten we nog iets verder gaan in de ASW capaciteiten van/door NL. Taakspecificatie, dat wil ik niet zeggen, maar meer toeleggen op.
En bekijken of we schepen zoals de JSS en LPD's kunnen inzetten als een ASW platform / "carrier", dus deze schepen gebruiken als Anti- onderzeeboot platform uitgerust met helicopters, UAV's en USV's

Voor mijn gevoel is er na het einde van de koude oorlog er een gat ontstaan in de capaciteit.

Wellicht moet er bij de vervanging van de LPD's gekeken worden naar dit concept en tevens te bekijken om deze schepen uit te rusten met bewapening, VLS systeem. Zowel voor eigen verdediging, maar ook voor aanval.
Ik moet gelijk weer denken aan een "oude" foto van de Moskva klasse en ook aan het boek 'Red Storm Rising' van Tom Clancy.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.