Salaristabellen Defensie.

Gestart door Defensieforum, 19/12/2005 | 21:47 uur

mikemans

Citaat van: Benno1969 op 10/01/2008 | 00:27 uur
Volgens mij ook qua schalen en salaris is het totaal verschillend.

Neen, beide zitten in dezelfde salarisschaal. Het enige verschil is dat zij in die salarisschaal niet op hetzelfde salarisnummer zitten. De vaandrig zal een laag salarisnummer hebben en de adjudant onderofficier een hoog salarisnummer. Het salarisnummer is voor het grootste gedeelte afhankelijk van het aantal dienstjaren.

Benno1969

Citaat van: martijn. op 09/01/2008 | 20:51 uur
zoals ik het begrepen heb is vaandrig een officiers-rang (welliswaar alleen in opleiding, maar toch) dat lijkt met toch een wezenlijk verschil met adjudant. Oh well, ot: thanks!

In de dienstplichttijd was je vaandrig nadat je van de SRO .. (School ReserveOfficieren Wapen/Dienstvak, b.v. SROKI in Ermelo) kwam. In je parate tijd was je dus vaandrig en bij afzwaaien werd je tot tlt benoemd.

En de enige overeenkomst tussen een aoo en een vdg is dat ze beide een stip dragen. Volgens mij ook qua schalen en salaris is het totaal verschillend. De eerste is een ond-off die zijn vermoedelijke eindrang bereikt heeft, en voor het flo staat. De vaandrig staat aan de start van zijn carriere als officier.


Ros

Off topic;

Hoe te weten of je met  een Vaandrig en een Adjudant te maken heb;

Stop je vinger in zijn mond. Gaat hij bijten is het een Adjudant, gaat hij sabbelen is het een Vaandrig.

BobMans

Citaat van: martijn. op 09/01/2008 | 20:51 uur
zoals ik het begrepen heb is vaandrig een officiers-rang (welliswaar alleen in opleiding, maar toch) dat lijkt met toch een wezenlijk verschil met adjudant. Oh well, ot: thanks!

Yep dat klopt, maar de adjudant is de hoogste OO rang, en heeft ontzettend veel ervaring. Voor adjudanten zijn er ook soort van ere functies. Een vaandrig mag het wat mij betreft wel een eer vinden om diezelfde stip te mogen dragen. Ook al is het maar voor een korte periode.

martijn.

zoals ik het begrepen heb is vaandrig een officiers-rang (welliswaar alleen in opleiding, maar toch) dat lijkt met toch een wezenlijk verschil met adjudant. Oh well, ot: thanks!

Iris

Citaat van: BobMans op 09/01/2008 | 20:21 uur
Citaat van: martijn. op 09/01/2008 | 09:26 uur
Waar in de salaristabel wordt de 'Vaandrig' eigenlijk ingeschaald?

Volgens mij op dezelfe schaal als van de adjudant.
Tuurlijk, vaandrig is een andere naam voor adjudant (eeeh wapens gebeuren). Net als dat een kapitein even veel verdient als een ritmeester..  ;)
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

BobMans

Citaat van: martijn. op 09/01/2008 | 09:26 uur
Waar in de salaristabel wordt de 'Vaandrig' eigenlijk ingeschaald?

Volgens mij op dezelfe schaal als van de adjudant.

martijn.

Waar in de salaristabel wordt de 'Vaandrig' eigenlijk ingeschaald?

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 19/07/2007 | 12:20 uur
Ik wil ook even wijzen op een Koninklijk Besluit uit 1956, voor het laatst gewijzigd in 2002. Hieruit kun je concluderen dat de Kpl bij alle KMD's onderofficier is.

Officieren
11.
11. onderluitenant
11. onderluitenant



Vaandrig/ Kornet neem ik aan?

Mikemans

Citaat van: Kap Rene op 19/07/2007 | 19:36 uur
De admiraalsrang is voorbehouden aan de Koning. Mocht Willem tot Koning worden gekroond, volgt de bevordering tot admiraal. Daarom is hij nu door bevorderd tot reserve brigade generaal/comandeur/comandore. ALs hij luitenant-generaal, zou hij dicht bij het koningschap kunnen zijn.

Wederom fout. En wederom gebaseerd op broodje aap verhalen. Als je zoals de stip de geschiedenis er op na slaat kom je er achter dat geen enkele koning van het koninkrijk der nederlanden zoals wij dat sinds 1813 kennen de rang admiraal heeft bekleed. Slechts prinsen zijn het ooit geweest.

Buiten dat alles zou de rang dan eerst weer bij wet ingesteld moeten worden en dat zie ik in het huidige politieke bestel, dat de macht van de monarch slechts verder wil beperken, zeker niet gebeuren. Onze koning zal het met de huidige maximale 4 sterren moeten doen en dan alleen nog titulair. Immers de echte formele macht van een generaal/luitenant admiraal zal willem niet ten deel vallen.

De stip

In de marine hecht men er aan dat de admiraalsrang is voorbehouden aan een Prins van het Koninklijk Huis, of zelfs aan de koning, hoewel dat nooit wettelijk is bepaald. De gedachte is waarschijnlijk ontstaan in de 19e eeuw, nadat Koning Willem I de rang instelde in 1830 en zijn zoon, prins Frederik, daarin bevorderde en aanstelde als opperbevelhebber van land- en zeemacht. Prins Frederik was op dat moment Minister van Oorlog en van Marine. Bij het aftreden van zijn vader in 1840 heeft prins Frederik al zijn functies neergelegd. Een tweede benoeming volgde in 1879. Op zijn sterfbed, zes dagen voor zijn dood, werd prins Hendrik (de Zeevaarder) door zijn broer Koning Willem III benoemd tot admiraal. Dat was een eerbetoon aan zijn lange carrière in de marine.

Een oudere link naar het koninklijk (toen nog prinselijk) huis dateert uit de periode van de Republiek. In 1588 werd Prins Maurits aangesteld als Admiraal-generaal en benoemd tot opperbevelhebber van de vloot en voorzitter van de colleges van de Admiraliteiten. In de praktijk was de functie verbonden aan het ambt van stadhouder.

De rang was dus niet alleen voorbehouden aan de Koning, de stelling dat bevordering tot admiraal volgt betwijfel ik.

Poema

Citaat van: Mikemans op 19/07/2007 | 19:10 uur
Citaat van: De stip op 19/07/2007 | 19:08 uur
Ik vraag me dan ook af waarom je via de webwinkel van het KPU nog steeds het rangonderscheidingsteken voor een Admiraal kunt bestellen. Iemand enig idee?

nostalgie? Alhoewel de laatste admiraal is postuum bevorderd door willem 1 dus die heeft er geen meer besteld.

De admiraalsrang is voorbehouden aan de Koning. Mocht Willem tot Koning worden gekroond, volgt de bevordering tot admiraal. Daarom is hij nu door bevorderd tot reserve brigade generaal/comandeur/comandore. ALs hij luitenant-generaal, zou hij dicht bij het koningschap kunnen zijn.

Mikemans

Citaat van: De stip op 19/07/2007 | 19:08 uur
Ik vraag me dan ook af waarom je via de webwinkel van het KPU nog steeds het rangonderscheidingsteken voor een Admiraal kunt bestellen. Iemand enig idee?

nostalgie? Alhoewel de laatste admiraal is postuum bevorderd door willem 1 dus die heeft er geen meer besteld.

Mikemans

Citaat van: Kap Rene op 19/07/2007 | 17:59 uur
Er zijn vast wat aanvullende regeltjes wat wij over het hoofd hebben gezien.

Dat denk ik niet. Iets dat zo fundamenteel is ligt hoog in de regelgeving vast, temeer omdat het krijgsmachtonderdeel overstijgend is. Ik ben bang dat er in kleine stapje gewoon steeds meer is afgeweken van de regelgeving toddat iedereen het maar als waar aannam zonder zich in de regelgeving te verdiepen. Als voorbeeld jijzelf die voetstoots aanneemt dat de kpl geen onderofficier is zonder dat je dat kunt herleiden naar regelgeving. Bij de KM heeft men klaarblijkelijk altijd de regelgeving gevolgt.

Citaat
Als een korporaal ineens onderofficier is heeft dit gevolgen voor de organisatie. Je hebt ook afspraken in het kader van het bondgenootschap, m.b.t. rangen van militairen.

Dat is geen probleem. Het Bondgenootschap gebruikt OR# en OF# aanduideling bij de rangseis die aan een funktie wordt gesteld. Daarbuiten is er ook nog vastgelegt dat er 1 OR/OF rang lager of hoger geacteerd mag worden zonder nationale rechtspositionele gevolgen. Hierin schuilt dus geen gevaar.

Citaat
Volgens de staatscourant zou nu de KM korporaal nu gelijk zijn met de kpl's van de kl/klu.

Ook is er geen sprake van 'ineens' onderofficier zijn, klaarblijkelijk is dit al sinds 1956 een feit. Het is dus altijd al zo geweest ondanks wat allerlij mindere goden daar van vinden.