Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 04/11/2015 | 22:03 uur
Ik vind dat altijd zo apart. Ik weet niet waar het de inf , genie en cav op missie allemaal wel niet aan ontbrak..maar die spullen.. daar kon je naar fluiten op een extra lading buma's na. Maar alsde Klu iets moet hebben dan is het er gisteren.
Op zich niet zo vreemd toch. De KLu laat luid en duidelijk weten dat zij reeds meer dan 20 jaar ingezet worden voor de veiligheid. En dat haalt ook iedere keer de media, pochen op de wapenfeiten. Het is ze gegund.
Maar wat niet vermeld wordt is dat NL bezig is met nog meer interen op het voortzettingsvermogen van de krijgsmacht. De kasschuif wordt frequent toegepast, inversteringen worden steeds verder naar achteren geschoven, en als de NL bijdrage aan de strijd tegen IS in oktober 2016 wordt beëindigd, dat heft de KLu minimaal één jaar jaar om te recupereren. Hoezo roofbouw plegen? MINBUZA heft vandaag in het debat over de missies gezegd dat er GEEN roofbouw plaats vindt.

Huzaar1

Ik vind dat altijd zo apart. Ik weet niet waar het de inf , genie en cav op missie allemaal wel niet aan ontbrak..maar die spullen.. daar kon je naar fluiten op een extra lading buma's na. Maar alsde Klu iets moet hebben dan is het er gisteren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Kwam net toevallig wat meer info tegen over de bestelling van de Sniper Advanced Targeting Pod: 29 stuks via een versnelde aankoop ivm de missie tegen IS.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/10/2015 | 07:43 uur
Nederland koopt 37 JSF's. Maar ook het motorenonderhoud van de Italiaanse gevechtsvliegtuigen komt naar Woensdrecht. "Dat samen is al voldoende compensatie voor de 70 F-16's, maar ondertussen wordt geprobeerd nog meer werk binnen te halen, bijvoorbeeld het onderhoud aan de Amerikaanse JSF's die in Duitsland worden gestationeerd", aldus De Waal.

http://www.bndestem.nl/regio/bergen-op-zoom/minister-kamp-onderhoud-jsf-goed-voor-1-600-banen-1.5386071
Als men rekent op de F-35A's van Spangdahlem AB, dan zal men even moeten wachten. Twee USAFE squadrons van RAF Lakenheath (zie weblink antwoord #451) krijgen als eerste de F35A.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Minister Kamp: 'Onderhoud JSF goed voor 1.600 banen'

30 oktober 2015

HOOGERHEIDE - Het werk aan de JSF-straaljagers is in Nederland volgens minister Henk Kamp (Economische Zaken) goed voor 1.600 banen. "Ingeschat wordt dat motoronderhoud en ander onderhoudswerk, logistieke dienstverlening en overige werkzaamheden meer dan 13 miljard euro aan bedrijvigheid opleveren." 

De eerste JSF (F-35) wordt in 2019 verwacht. Een belangrijk deel van de werkgelegenheid komt op vliegbasis Woensdrecht terecht, waar het motorenonderhoud zal worden gedaan. Daar tegenover staat dat het werk aan de F-16 verdwijnt. "Maar we hebben goede hoop dat de JSF dat ruimschoots gaat compenseren", zegt de Woensdrechtse wethouder Hans de Waal.

Nederland koopt 37 JSF's. Maar ook het motorenonderhoud van de Italiaanse gevechtsvliegtuigen komt naar Woensdrecht. "Dat samen is al voldoende compensatie voor de 70 F-16's, maar ondertussen wordt geprobeerd nog meer werk binnen te halen, bijvoorbeeld het onderhoud aan de Amerikaanse JSF's die in Duitsland worden gestationeerd", aldus De Waal.

http://www.bndestem.nl/regio/bergen-op-zoom/minister-kamp-onderhoud-jsf-goed-voor-1-600-banen-1.5386071

Sparkplug

Citaat van: Ros op 28/10/2015 | 22:54 uur
"wordt nog steeds" en  "stel dat"  zijn voor mij geen geruststelling dat de best wel forse investering veel risico's kent en sterk afhankelijk is van politieke keuzes, eisen en wensen. De Nederlandse 37 stuks is wat mij (en anderen) betreft nog geen vaststaand feit. Daarom zie ik liever een 100% investering en exploitatie is burgerhanden.

Op Vlb. Woensdrecht hebben ze ervaring met onderhoud aan buitenlandse militaire toestellen. Zelf verwacht ik dat ze goed kunnen concurreren met de Noorse en Turkse F135 turbofan onderhoudcentra.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

Citaat van: Sparkplug op 28/10/2015 | 22:39 uur
Voor Nederland wordt nog steeds 37 aangehouden en voor Italië 90 (60 x F-35A en 30 x F-35B).

Stel dat Vlb. Woensdrecht ook mag gaan werken aan de motoren van de U.S. Air Force Europe (USAFE), dan komen er motoren voor 48 toestellen erbij.

http://www.lakenheath.af.mil/news/story.asp?id=123435807

"wordt nog steeds" en  "stel dat"  zijn voor mij geen geruststelling dat de best wel forse investering veel risico's kent en sterk afhankelijk is van politieke keuzes, eisen en wensen. De Nederlandse 37 stuks is wat mij (en anderen) betreft nog geen vaststaand feit. Daarom zie ik liever een 100% investering en exploitatie is burgerhanden.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/10/2015 | 22:49 uur
Dan de vraag waar de eventuele Belgische en Deense F35A's worden ondergebracht: als aanname: maximaal 48 (2 x 24) toestellen.

Zou mooi zijn, maar ook weer de onzekerheid of deze er gaan komen. Van de Belgen verwacht ik eerlijk gezegd niet veel.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 28/10/2015 | 22:39 uur
Voor Nederland wordt nog steeds 37 aangehouden en voor Italië 90 (60 x F-35A en 30 x F-35B).

Stel dat Vlb. Woensdrecht ook mag gaan werken aan de motoren van de U.S. Air Force Europe (USAFE), dan komen er motoren voor 48 toestellen erbij.


Dan de vraag waar de eventuele Belgische en Deense F35A's worden ondergebracht: als aanname: maximaal 48 (2 x 24) toestellen.

Sparkplug

Citaat van: Ros op 28/10/2015 | 22:14 uur
Hoeveel gaan wij er kopen en hoeveel uiteindelijk de Italianen ?
Voor Nederland wordt nog steeds 37 aangehouden en voor Italië 90 (60 x F-35A en 30 x F-35B).

Stel dat Vlb. Woensdrecht ook mag gaan werken aan de motoren van de U.S. Air Force Europe (USAFE), dan komen er motoren voor 48 toestellen erbij.

http://www.lakenheath.af.mil/news/story.asp?id=123435807

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

Citaat van: Elzenga op 28/10/2015 | 21:59 uur
Dus de overheid "subsidieert" een commercieel bedrijf?

Het Rijk zal een deel van de omzet claimen op dezelfde manier dat ook voor de productie etc van de F-35 van toepassing is. Ik zou liever zien dat de industrie voor 100% zou investeren en exploiteren. De industrie heeft m.i. meer verstand en ervaring met dit soort projecten en zal beter om kunnen gaan met budgetbewaking en kosten in het algemeen. Het Rijk moet zich verre houden van "zakenman" spelen.  Het "F" projectje van vandaag maar even als voorbeeld aan te halen.

Ros

Citaat
De aanbesteding van het project begint binnenkort, waarna het tussen 2016 en 2019 wordt uitgevoerd.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2015/10/28/nieuwbouw-voor-motoronderhoud-f-35-in-woensdrecht

2016 begint over iets meer dan 2 maanden en Europese aanbesteding duurt ook gigantisch lang.....rijmt niet helemaal ?. Leuk project om te volgen en af te sluiten met een enquêtecommissie.....gelet op dat het Rijk hoofd opdrachtgever is.  :cute-smile: Behoorlijk vette investering versus onderhoudswerk dat op aantallen nog niet definitief is. Hoeveel gaan wij er kopen en hoeveel uiteindelijk de Italianen ?


Elzenga

Citaat van: Sparkplug op 28/10/2015 | 21:46 uur
Volgens defensie.nl wordt er gedeeld.

Gedeelde investering

Met de vastgoedinvestering is een bedrag gemoeid van €80 tot €90 miljoen. Defensie financiert de helft. Naar verwachting nemen Economische Zaken en de Provincie Noord-Brabant elk een kwart voor hun rekening. De aanbesteding van het project begint binnenkort, waarna het tussen 2016 en 2019 wordt uitgevoerd.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2015/10/28/nieuwbouw-voor-motoronderhoud-f-35-in-woensdrecht
Dus de overheid "subsidieert" een commercieel bedrijf?

Sparkplug

Citaat van: Lex op 28/10/2015 | 21:39 uur
Hoe is het met de pecunia geregeld? Defensie begroting? Evt ten koste van andere nieuwbouwprojecten?

Volgens defensie.nl wordt er gedeeld.

Gedeelde investering

Met de vastgoedinvestering is een bedrag gemoeid van €80 tot €90 miljoen. Defensie financiert de helft. Naar verwachting nemen Economische Zaken en de Provincie Noord-Brabant elk een kwart voor hun rekening. De aanbesteding van het project begint binnenkort, waarna het tussen 2016 en 2019 wordt uitgevoerd.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2015/10/28/nieuwbouw-voor-motoronderhoud-f-35-in-woensdrecht
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/10/2015 | 19:57 uur
Flinke investering voor F-35 in Woensdrecht 

wo 28 okt 2015

DEN HAAG - Op het Logistiek Centrum Woensdrecht komt een werkplaats en een proefdraaiopstelling voor het onderhoud van het gevechtsvliegtuig F-35. Hiermee is een investering gemoeid van 80 tot 90 miljoen euro in deze faciliteit van de luchtmacht, schrijft minister Jeanine Hennis van Defensie woensdag aan de Kamer.
 
Vanaf 2019 worden hier de motoren van de Nederlandse en Italiaanse F-35's onderhouden. Mogelijk zal dat later ook nog gebeuren voor de motoren van F-35's van andere landen, aldus Hennis. Dit toestel wordt de opvolger van de F-16. Het onderhoud van de motoren gebeurt door een commercieel bedrijf.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24671185/__Flinke_investering_voor_F-35__.html?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter

Hoe is het met de pecunia geregeld? Defensie begroting? Evt ten koste van andere nieuwbouwprojecten?

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/10/2015 | 21:26 uur
Biedt interessante mogelijkheden voor een 2 batch voor NL in B uitvoering  ;D

Als onderhoud aan Italiaanse en Britse motoren geld oplevert en zo wat kan worden gespaard ;)  :lol:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.