Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

Harald

Niet alleen Stingers, ik heb 2 optie's met als basis de Boxer en de ene het SkyRanger systeem in combi met Stingers en de tweede de IFV versie in combi met Stingers. De eerste optie is geheel gericht op luchtdoel, de tweede een 35mm vuursteun met stingers voor luchtdoel.
Beide optie's voor verbetering van de gemotoriseerde eenheden en deze te verzwaren.

Alleen Stingers is geen optie, daar hebben we idd de Fenneks voor.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 01/06/2016 | 22:30 uur
Om de mobiele verdediging tegen luchtdoelen te vergroten, zoals met de pruttel.

Echt enorm onzinnig. Je dekt met een stinger kilometers.... als je met een clubje AA fenneks bent kun je zelfs met een wapenplatform wat immobiel is tijdens het vuren een paraplu geven. Het is geen kanon. Daarnaast snap ik de meerwaarde van de boxer niet voor het stinger wapensysteem?
Je wil in plaats van 12,500 stingers meenemen ofzo?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 01/06/2016 | 23:06 uur
Volgens Huzaar kan dat dus ook met de Fennek.

Snap alleen niet hoe de radio's dat beperken? Krijgt hij geen doelinfo ofzo?

Ik ben niet into the matter enough om dat te vertellen, daarnaast weet ik niet of dat wel mag.  :angel:
Ik snaai het ook niet echt dus het heeft geen zin. A.J weet dit vast wel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Harald op 01/06/2016 | 22:30 uur
Om de mobiele verdediging tegen luchtdoelen te vergroten, zoals met de pruttel. 

Volgens Huzaar kan dat dus ook met de Fennek.

Snap alleen niet hoe de radio's dat beperken? Krijgt hij geen doelinfo ofzo?

StrataNL

Citaat van: Harald op 01/06/2016 | 22:30 uur
Om de mobiele verdediging tegen luchtdoelen te vergroten, zoals met de pruttel.

Zou daar zelf aparte middelen voor aanhouden, kan idd op basis van Boxer of CV90 onderstel. De 200 Boxers die we nu krijgen zou ik niet met meer taken belasten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 01/06/2016 | 22:26 uur
WHY?
Om de mobiele verdediging tegen luchtdoelen te vergroten, zoals met de pruttel. 

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Dit allemaal horende, heb ik 2 optie mogelijkheden en wat zijn jullie gedachten hierover, omtrent haalbaarheid, uitvoerbaarheid.
1) een combi van het SkyRanger systeem met Stingers op de Boxer.
2) een Lance toren 35 mm met extra RC systeem met Stingers, dus eigenlijk een Boxer IFV met Stingers

Zoude deze combi's kunnen ?

Huzaar1

Citaat van: Nikehercules op 01/06/2016 | 21:16 uur
Dat is maar ten dele waar, maar idd wel een van de redenen dat de Stinger (en andere IR missiles) gevaarlijk maakt. De werking van de Stinger is idd geheel passief, m.a.w. geen track of basis van radar o.i.d.

Toch ''straalt'' ook de stinger emissies uit, denk bijv aan de raketmotor die hem voortstuwt. Deze zend ook IR en UV uit, straling die opgepikt kan worden door een zogenaamd Missile Approach And Warning System (MAWS). Maar hier zijn nog lang niet alle gevechtsvliegtuigen en helikopters mee uitgerust.

Dat is inderdaad een techniek die tegen flares gebruikt kan worden. Echter, essentieel in deze is dat de Stinger ''weet'' dat hij met een flare te maken heeft.

IR missiles houden niet van wolken;) Al bestaan ''grote stingers'' wel, de Russen schroeven ze onder hun vliegtuigen. De Alamo serie kent een aantal IR varianten.

Ten onrechte. De ontwikkeling van flares staat ook niet stil.

Enige inderdaad wat echt helpt is een wolk. Daar kan niet doorheen worden gekeken. 
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 01/06/2016 | 21:18 uur
Duidelijk, vanuit andere hoek hoorde ik wat anders en wat met het jaarverslag en de stukken rond materiële gereedheid mede bevestigd werd.  Maar dat valt dan wat betreft de Fennek SWP's wel mee.

Rijden de MB's met stinger ook nog?

inzetbaarheid komt door centjes.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Niet voor het een of ander, maar ik heb het idee dat vele berichten hier geplaatst niets te maken hebben met de titel van dit topic.
Dus gaarne on-topic gaan.

Lex
Algeheel beheerder

Nikehercules

Citaat van: StrataNL op 01/06/2016 | 21:18 uur
Rijden de MB's met stinger ook nog?

Die hebben 2011 niet overleefd...

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 01/06/2016 | 20:40 uur
De verdediging van de DGLC eenheden is een punt waar nu aan wordt gedacht, dat moeten de eenheden zelf gaan kunnen en dat kan nu nog eigenlijk niet goed. Verder is het Nederlandse systeem prima, de reden waarom niet rijdend gevuurd kan worden ligt aan de radio's, niet aan het wapensysteem zelf. Op dit moment ligt daar wel aandacht voor maar het is heel begrijpelijk geen prioriteit.

Ik zou het echt een gigantische waste of money vinden als dit systeem er voor in de plaats komt.
NL systeem is hartstikke in orde als ik de gebruikers zelf mag geloven, en waarom nogmaals niet rijdend gevuurd kan worden is een Nederlands gecreëerd probleem. Ik ben overigens nu gestationeerd bij DGLC.

Duidelijk, vanuit andere hoek hoorde ik wat anders en wat met het jaarverslag en de stukken rond materiële gereedheid mede bevestigd werd.  Maar dat valt dan wat betreft de Fennek SWP's wel mee.

Rijden de MB's met stinger ook nog?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Nikehercules

Citaat van: Huzaar1 op 01/06/2016 | 20:53 uur
Hele simpele verhaal wat ik toevallig vandaag nog uitgelegd kreeg is dat de stinger zelf niets uitstraalt

Dat is maar ten dele waar, maar idd wel een van de redenen dat de Stinger (en andere IR missiles) gevaarlijk maakt. De werking van de Stinger is idd geheel passief, m.a.w. geen track of basis van radar o.i.d.

Toch ''straalt'' ook de stinger emissies uit, denk bijv aan de raketmotor die hem voortstuwt. Deze zend ook IR en UV uit, straling die opgepikt kan worden door een zogenaamd Missile Approach And Warning System (MAWS). Maar hier zijn nog lang niet alle gevechtsvliegtuigen en helikopters mee uitgerust.

Citaat van: Huzaar1 op 01/06/2016 | 20:53 uur
als er bv een flare wordt gebruikt gebruikt hij negatieve uv

Dat is inderdaad een techniek die tegen flares gebruikt kan worden. Echter, essentieel in deze is dat de Stinger ''weet'' dat hij met een flare te maken heeft.

Citaat van: Huzaar1 op 01/06/2016 | 20:53 uur
Na alle verhalen van de O&Térs daar vraag ik me altijd af waarom ze niet gewoon een hele grote stinger maken en de absurd dure patriot zo niet de deur uit kunnen doen. Maarja wat weet ik nou van Lua.

IR missiles houden niet van wolken;) Al bestaan ''grote stingers'' wel, de Russen schroeven ze onder hun vliegtuigen. De Alamo serie kent een aantal IR varianten.

Citaat van: Huzaar1 op 01/06/2016 | 20:53 uur
Anyways, de lui die het moeten weten zijn ervan overtuigt dat decoys niet werken.

Ten onrechte. De ontwikkeling van flares staat ook niet stil.

Huzaar1

Citaat van: Nikehercules op 01/06/2016 | 20:44 uur
En dit is dus echt een fabeltje. ;)

Nou , A.J kan er ook wel meer over vertellen.
Hele simpele verhaal wat ik toevallig vandaag nog uitgelegd kreeg is dat de stinger zelf niets uitstraalt, hij heeft een geheugen gekregen van waar hij op jaagt en als er bv een flare wordt gebruikt gebruikt hij negatieve uv? infrarood? en gaat op de plek af waar de zon niet schijnt doordat het object wat hij wil dat blokkeert en komt hij er zo wel, en doet de hittesignatuur van het toestel er niet meer toe.

Dit is wat ik me herinnerde hoor, na een dagje stinger simulator ben je er wel klaar mee.
Na alle verhalen van de O&Térs daar vraag ik me altijd af waarom ze niet gewoon een hele grote stinger maken en de absurd dure patriot zo niet de deur uit kunnen doen. Maarja wat weet ik nou van Lua.

Anyways, de lui die het moeten weten zijn ervan overtuigt dat decoys niet werken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"