Defensieforum.nl

Overigen => Defensie Nieuws & Media (Internationaal) => Topic gestart door: andré herc op 07/03/2014 | 17:29 uur

Titel: U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: andré herc op 07/03/2014 | 17:29 uur
The Italian Navy has been introduced to the MV-22 Osprey

voor meer zie link

http://www.defenseworld.net/news/8681/U_S_Marines_Demo_V_22_Ospreys_To_Italian_Navy#.Uxne8IWmWkY
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Ace1 op 07/03/2014 | 18:35 uur
Citaat van: andré herc op 07/03/2014 | 17:29 uur
The Italian Navy has been introduced to the MV-22 Osprey

voor meer zie link

http://www.defenseworld.net/news/8681/U_S_Marines_Demo_V_22_Ospreys_To_Italian_Navy#.Uxne8IWmWkY

De Km heeft geen LHD voor dit type toestel.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Lex op 07/03/2014 | 18:43 uur
Citaat van: Ace1 op 07/03/2014 | 18:35 uur
De Km heeft geen LHD voor dit type toestel.
Nog sterker: De KM heeft geen LHD.  ;)
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: slaydo op 07/03/2014 | 18:44 uur
Zou wel helemaal top zijn overigens om mv-22s en een LHD te hebben.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Elzenga op 07/03/2014 | 18:44 uur
Citaat van: Ace1 op 07/03/2014 | 18:35 uur
De Km heeft geen LHD voor dit type toestel.
Maar zou me niet verbazen als er zo 2 op de JSS kunnen landen en vanaf opereren.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Ace1 op 07/03/2014 | 18:49 uur
Citaat van: Elzenga op 07/03/2014 | 18:44 uur
Maar zou me niet verbazen als er zo 2 op de JSS kunnen landen en vanaf opereren.

Ik zit meer aan de Lift te denken of daar een V-22 Osprey inpast. Kosten van een V-22 Osprey.

http://www.aircraftcompare.com/helicopter-airplane/Bell-Boeing-V-22-Osprey/201
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/03/2014 | 18:50 uur
Citaat van: Elzenga op 07/03/2014 | 18:44 uur
Maar zou me niet verbazen als er zo 2 op de JSS kunnen landen en vanaf opereren.

Lijkt me een goed plan immers de Chinooks zie ik het niet doen... wat mij betreft schaft NL een aantal van deze machines aan, misschien ook inzetbaar vanaf een LPD?
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Lex op 07/03/2014 | 18:53 uur
Citaat van: Elzenga op 07/03/2014 | 18:44 uur
Maar zou me niet verbazen als er zo 2 op de JSS kunnen landen en vanaf opereren.
Ik betwijfel dat. Gewicht +/- 24 ton. Spanwijdte rotoren meer dan 25 meter.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Ace1 op 07/03/2014 | 19:08 uur
Zelf had ik een mooi alternatief voor de CH-47 Chinook namelijk tweedehands CH-46 Sea Knight deze te voorzien van dezelfde motoren en dezelfde cockpit als van de CH-47F Chinook. Ik had aan Poleme gevraagd of de truc van  tweedehands huey's te kopen en dan deze te 'moderniseren met een nieuwe cockpit en deze te voorzien van  Lycoming T53-L-11 turboschacht motoren ook toepasbaar was voor de CH-46 Sea Knight met de motoren en cockpit van de CH-47F Chinook.

Antwoord Poleme

Uiteraard is deze truc ook technisch gezien toe te passen op de CH-46 Sea Knight.
Maar, in economische en logistieke zin is het niet wijs om dat te doen.
De CH-46 is al uitgefaseerd door de US Navy en wordt nu alleen door de  US Marines en 2 commerciele bedrijven gebruikt.  De  US Marines zijn echter de CH-46 stapsgewijs aan het vervangen door de MV-22 Osprey.  Waarbij de laatste CH-46 in 2019 bij de USMC  uit dienst wordt gesteld.  Daarna krijgt de CH-46 dus een hele kleine civiele "user base".

Van de Bel 205 / UH-1 Huey vliegen er nu nog duizenden rond en de Huey II upgrade maakt gebruik van veel Bell 212 onderdelen.  Welke ook nog volop in gebruik zal zijn in de komende decennia.  Dus de Huey II heeft wel een huidige EN toekomstige voldoende grote user base.  Zodat de logistieke ondersteuning gewaarborgd blijft.

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fa%2Fa2%2FCH-46_Sea_Knight_helicopter_approaches_the_flight_deck_of_the_amphibious_assault_ship_USS_Bonhomme_Richard_%28LHD_6%29.jpg&hash=a6fbf6969daf470e03437ab0d74ba456c062be80)
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Harald op 07/03/2014 | 19:32 uur
Citaat van: Lex op 07/03/2014 | 18:53 uur
Ik betwijfel dat. Gewicht +/- 24 ton. Spanwijdte rotoren meer dan 25 meter.
Die lift van de JSS kan toch 40 ton dragen, das dus geen probleem. Weet niet wat de af me ging en zijn van de lift.
Maar er konden toch 2 chinooks in de hangar. Dus opgevouwen MV-22 moet wel kunnen, denk ik.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/03/2014 | 19:47 uur
Citaat van: Harald op 07/03/2014 | 19:32 uur
Die lift van de JSS kan toch 40 ton dragen, das dus geen probleem. Weet niet wat de af me ging en zijn van de lift.
Maar er konden toch 2 chinooks in de hangar. Dus opgevouwen MV-22 moet wel kunnen, denk ik.

Hoe zit dat met de hangaar van de LPD's?
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Elzenga op 07/03/2014 | 19:57 uur
V-22

Dimensions -- External
Length, fuselage, ft (m) -- 57.33 (17.48)
Width, rotors turning, ft (m) -- 84.6 (25.78)
Length, stowed, ft (m) -- 63.1 (19.23)
Width, stowed, ft (m) -- 18.5 (5.64)
Height, nacelles fully vertical, ft (m) -- 22.1 (6.74)
Height, vertical stabilizer, ft (m) -- 17.65 (5.38)

http://www.boeing.com/boeing/rotorcraft/military/v22/v22spec.page?
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: andré herc op 07/03/2014 | 20:06 uur
Citaat van: Harald op 07/03/2014 | 19:32 uur
Die lift van de JSS kan toch 40 ton dragen, das dus geen probleem. Weet niet wat de af me ging en zijn van de lift.
Maar er konden toch 2 chinooks in de hangar. Dus opgevouwen MV-22 moet wel kunnen, denk ik.
Ik denk dat het ook wel kan vanaf de JSS opereren met de V-22 Osprey of heb ik het fout? samen met Italië een order plaatsen dat zou niet gek zijn.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Elzenga op 07/03/2014 | 20:19 uur
Citaat van: andré herc op 07/03/2014 | 20:06 uur
Ik denk dat het ook wel kan vanaf de JSS opereren met de V-22 Osprey of heb ik het fout? samen met Italië een order plaatsen dat zou niet gek zijn.
ik denk dat aanschaf alleen zin heeft als je er ook een goede operationele noodzaak voor hebt. En die zie ik niet bij Nederland..met al de Chinooks. Of we moeten die laatste vervangen door V-22. Maar ik vrees dat die laatste veel duurder is in aanschaf en ook gebruik...en operationeel voor Nederland dus geen meerwaarde heeft.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: dudge op 07/03/2014 | 20:38 uur
Citaat van: Ace1 op 07/03/2014 | 18:35 uur
De Km heeft geen LHD voor dit type toestel.

Dat lijkt me ook geen voorwaarde om ergens een topic over te kunnen starten.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/03/2014 | 20:39 uur
Citaat van: Elzenga op 07/03/2014 | 20:19 uur
ik denk dat aanschaf alleen zin heeft als je er ook een goede operationele noodzaak voor hebt. En die zie ik niet bij Nederland..met al de Chinooks. Of we moeten die laatste vervangen door V-22. Maar ik vrees dat die laatste veel duurder is in aanschaf en ook gebruik.

Gezien het tekort aan (maritieme) helikopers, mede veroorzaakt door het afstoten van de Cougars, zie ik voldoende reden om deze capaciteit met een paarse capaciteit uit te breiden, 8-12 V-22 lijkt mij in deze geen verkeerde optie om gaten mee op te vullen.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Lex op 07/03/2014 | 21:03 uur
Behalve de herhaling van zetten uit meerdere topics, wat steeds vaker gebeurt, gaat u allen voorbij aan een cruciaal element.
En dat is de vraag of het vliegdek van het JSS in staat is het gewcht van een Osprey te dragen.
Whisful thinking is leuk, maar de realiteit in bepalend in deze.
En dit topic gaat over Ospreys voor Italië. Het lijkt me dus dat de opmerkingen zich tot de titel van dit topic moeten beperken.

Ergo: back on topic!
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: DvdW op 07/03/2014 | 21:34 uur
Citaat van: Lex op 07/03/2014 | 21:03 uur
Whisful thinking is leuk, maar de realiteit in bepalend in deze.
Dit zou je zomaar bij véél meer topics kunnen zeggen. 'Gelukkig' worden een deel hier niet gehinderd door enige besef van de realiteit  :silent:
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/03/2014 | 22:17 uur
Citaat van: DvdW op 07/03/2014 | 21:34 uur
Dit zou je zomaar bij véél meer topics kunnen zeggen. 'Gelukkig' worden een deel hier niet gehinderd door enige besef van de realiteit  :silent:

Realiteit is wat jij wil dat het is..... (ook in Italië), het is slechts een keuze.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: DvdW op 08/03/2014 | 07:42 uur
Citaat van: jurrien visser op 07/03/2014 | 22:17 uur
Realiteit is wat jij wil dat het is.....
Je maakt een grapje, toch....... (https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fcliptheapex.com%2Fstyles%2Fcliptheapex%2Fxenforo%2Fsmilies%2Ffacepalm.gif&hash=f510c640aaee21ae2ae6067cf332dbd5679a7e08) Back on Topic maar :)
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Poleme op 08/03/2014 | 15:29 uur
Citaat van: Ace1 op 07/03/2014 | 18:49 uur
Ik zit meer aan de Lift te denken of daar een V-22 Osprey inpast. Kosten van een V-22 Osprey.
http://www.aircraftcompare.com/helicopter-airplane/Bell-Boeing-V-22-Osprey/201
Een V-22 Osprey kost nu USD 68 miljoen voor het Pentagon.  Maar, ... zoals altijd zitten hier niet de ontwikkeling kosten in.
Export klanten krijgen deze echter wel doorberekend en dan kost 1 Osprey rond de USD 100 miljoen, is heden ca. EUR 76,4 miljoen.
Onze NH-90's kosten nu EUR 58,95 miljoen per stuk (totale project prijs).  Dus een Opsrey kost bijna 30% duurder, maar kan helemaal niet op onze LPD's landen, want te zwaar en te groot.
In 2010 koste een CH-46E vlieguur USD 4.600, een Osprey vlieguur deed maar liefst USD 10.000+.  Want een V-22 is nogal onderhoud intensief en men was 4 jaar geleden nog steeds bezig om te leren, hoe dit kantel rotor vliegtuig zo optimaal mogelijk te onderhouden.
De V-22 neemt echter max. 24 pax mee, de CH-46E heeft maar 12 stoelen in de cabine en de NH-90 neemt er 12 volledig bepakt - tot max. 20 pax zonder rugzak mee.
De V-22 neemt maximaal 9.070 kg intern mee, dat is bijna 3x zoveel als de CH-46E Sea Knight kan vervoeren.   De NH-90 neemt maximaal ca. 1.500 kg intern mee.  En de V-22 doet het dan ook nog eens 2x zo snel als de CH-46E en heeft een 2 - 4 keer zo groot bereik.

Ja, de Osprey heeft inderdaad een zeer bewogen historie met fatale crashes, waarin tientallen de dood vonden.
Niet verwonderlijk, want het is een revolutionair luchtvaartuig.
De Osprey heeft echter de afgelopen 12 jaar bewezen het meest veilige (semi) hefschroef vliegtuig te zijn bij de US Marines.
Bij de Amerikaanse strijdkrachten vindt men de V-22 Osprey te duur om te gebruiken.
Maar, ook te bruikbaar om uit te faseren!
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: dudge op 08/03/2014 | 16:34 uur
Citaat van: Poleme op 08/03/2014 | 15:29 uur
Een V-22 Osprey kost nu USD 68 miljoen voor het Pentagon.  Maar, ... zoals altijd zitten hier niet de ontwikkeling kosten in.
Export klanten krijgen deze echter wel doorberekend en dan kost 1 Osprey rond de USD 100 miljoen, is heden ca. EUR 76,4 miljoen.
Onze NH-90's kosten nu EUR 58,95 miljoen per stuk (totale project prijs).  Dus een Opsrey kost bijna 30% duurder, maar kan helemaal niet op onze LPD's landen, want te zwaar en te groot.
In 2010 koste een CH-46E vlieguur USD 4.600, een Osprey vlieguur deed maar liefst USD 10.000+.  Want een V-22 is nogal onderhoud intensief en men was 4 jaar geleden nog steeds bezig om te leren, hoe dit kantel rotor vliegtuig zo optimaal mogelijk te onderhouden.
De V-22 neemt echter max. 24 pax mee, de CH-46E heeft maar 12 stoelen in de cabine en de NH-90 neemt er 12 volledig bepakt - tot max. 20 pax zonder rugzak mee.
De V-22 neemt maximaal 9.070 kg intern mee, dat is bijna 3x zoveel als de CH-46E Sea Knight kan vervoeren.   De NH-90 neemt maximaal ca. 1.500 kg intern mee.  En de V-22 doet het dan ook nog eens 2x zo snel als de CH-46E en heeft een 2 - 4 keer zo groot bereik.

Ja, de Osprey heeft inderdaad een zeer bewogen historie met fatale crashes, waarin tientallen de dood vonden.
Niet verwonderlijk, want het is een revolutionair luchtvaartuig.
De Osprey heeft echter de afgelopen 12 jaar bewezen het meest veilige (semi) hefschroef vliegtuig te zijn bij de US Marines.
Bij de Amerikaanse strijdkrachten vindt men de V-22 Osprey te duur om te gebruiken.
Maar, ook te bruikbaar om uit te faseren!

Een echte specialist. Best kans dus dat de Italianen er een paar kopen, maar mainstay zal het niet worden. Gelijk Israel.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Ace1 op 09/03/2014 | 01:09 uur
Hoe groot is de kans dat italiaanse Marine met een  AW609 TiltRotor komen?

http://www.agustawestland.com/product/aw609

http://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW609

https://www.youtube.com/watch?v=FW5Fu1ZCjP0
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Harald op 09/03/2014 | 09:29 uur
Citaat van: Ace1 op 09/03/2014 | 01:09 uur
Hoe groot is de kans dat italiaanse Marine met een  AW609 TiltRotor komen?

http://www.agustawestland.com/product/aw609

http://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW609

https://www.youtube.com/watch?v=FW5Fu1ZCjP0
Deze is een stuk kleiner en nog in ontwikkeling.
Hij is wel sneller.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Ace1 op 09/03/2014 | 10:47 uur
Overigens ben ik nog wat tegen gekomen deze is iets groter dan de  AW609 TiltRotor de Bell V-280 Valor.

http://bellv280.com/wp-content/uploads/V-280_Litho_102013EN_WEB.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_V-280_Valor

https://www.youtube.com/watch?v=JePKlMjZsjc

https://www.youtube.com/watch?v=Q4UDtTrL-rE
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/03/2014 | 10:52 uur
Citaat van: Ace1 op 09/03/2014 | 10:47 uur
Overigens ben ik nog wat tegen gekomen deze is iets groter dan de  AW609 TiltRotor de Bell V-280 Valor.


Hier is natuurlijk op dit forum reeds een topic over....

Topic: Bell's V-280 Osprey II next generation 
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: dudge op 09/03/2014 | 11:32 uur
Overigens is zo'n introductie ook niet zo uitzonderlijk.
Natuurlijk heeft het verkopen van het toestel een rol. Maar het gaat ook in het algemeen om elkaar kennis te laten maken met capaciteiten, en voorzichtig onderzoek doen naar mogelijkheden.

Osprey's zijn ook geland op Franse en waarschijnlijk ook Britse schepen. Zoals er ook Rafales hebben gevlogen vanaf US Carriers (hoezo niet NATO compatable) en USMC AV8's vanaf Britse carriers.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/03/2014 | 12:20 uur
Citaat van: Thomasen op 09/03/2014 | 11:32 uur
Overigens is zo'n introductie ook niet zo uitzonderlijk.
Natuurlijk heeft het verkopen van het toestel een rol. Maar het gaat ook in het algemeen om elkaar kennis te laten maken met capaciteiten, en voorzichtig onderzoek doen naar mogelijkheden.

Osprey's zijn ook geland op Franse en waarschijnlijk ook Britse schepen. Zoals er ook Rafales hebben gevlogen vanaf US Carriers (hoezo niet NATO compatable) en USMC AV8's vanaf Britse carriers.

Zoals er in de toekomst wellicht Osprey's zullen oefenen vanaf het JSS
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Ace1 op 09/03/2014 | 12:21 uur
Citaat van: Thomasen op 09/03/2014 | 11:32 uur
Osprey's zijn ook geland op Franse en waarschijnlijk ook Britse schepen.

U vraagt wij draaien.

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.helis.com%2Fdatabase%2Fpics%2Fnews%2Fmv-22_france.jpg&hash=96be9248e140a5fc1497b5b9bb9cc42617795cbb)

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.helis.com%2Fdatabase%2Fpics%2Fnews%2Fmv-22_france_2.jpg&hash=92e288c120a73d9a76da248fe40f6258929780ae)

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.helis.com%2Fdatabase%2Fpics%2Fnews%2Fmv-22_france_3.jpg&hash=b78b71794cdc47341569a0df2a2550b010e2ff59)

https://www.youtube.com/watch?v=Yal1ksaetyA

https://www.youtube.com/watch?v=6sr5RRxhUu0
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: DvdW op 09/03/2014 | 14:09 uur
Citaat van: jurrien visser op 09/03/2014 | 12:20 uur
Zoals er in de toekomst wellicht Osprey's zullen oefenen vanaf het JSS
Nee. In de echte wereld kan dat niet. Lees o.a. de bijdragen van Lex en Poleme in deze discussie.....
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/03/2014 | 14:45 uur
Citaat van: DvdW op 09/03/2014 | 14:09 uur
Nee. In de echte wereld kan dat niet. Lees o.a. de bijdragen van Lex en Poleme in deze discussie.....

Daar gaat het over de LPD's.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Elzenga op 09/03/2014 | 14:49 uur
Citaat van: jurrien visser op 09/03/2014 | 14:45 uur
Daar gaat het over de LPD's.
inderdaad...de JSS is ook voorbereid voor inzet Chinooks...dus die moet dat gewicht aan kunnen.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Lex op 09/03/2014 | 16:12 uur
Citaat van: jurrien visser op 09/03/2014 | 14:45 uur
Daar gaat het over de LPD's.
Toch even goed lezen. Ik heb nadrukkelijk de JSS genoemd.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/03/2014 | 16:19 uur
Citaat van: Lex op 09/03/2014 | 16:12 uur
Toch even goed lezen. Ik heb nadrukkelijk de JSS genoemd.

Voor zover ik het gelezen heb was het voor jou nog een vraag of het dek van KDMN het gewicht van een Osprey aan zou kunnen.... (ik heb werkelijk geen idee)
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Ace1 op 09/03/2014 | 17:00 uur
Citaat van: jurrien visser op 09/03/2014 | 16:19 uur
Voor zover ik het gelezen heb was het voor jou nog een vraag of het dek van KDMN het gewicht van een Osprey aan zou kunnen.... (ik heb werkelijk geen idee)

hier info over de Chinook en Osprey vergelijk de gewichten en afmetingen en oordeel zelf.

http://www.boeing.com/boeing/rotorcraft/military/v22/v22spec.page?

http://www.boeing.com/assets/pdf/rotorcraft/military/ch47d/docs/CH-47F_overview.pdf
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/03/2014 | 17:11 uur
Citaat van: Ace1 op 09/03/2014 | 17:00 uur
hier info over de Chinook en Osprey vergelijk de gewichten en afmetingen en oordeel zelf.


Fraai allemaal, maar dat geeft niet het antwoord op de vraag of het flight dek van de KDMN het veilig aan kan.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Ace1 op 09/03/2014 | 17:28 uur
Citaat van: jurrien visser op 09/03/2014 | 17:11 uur
Fraai allemaal, maar dat geeft niet het antwoord op de vraag of het flight dek van de KDMN het veilig aan kan.

het flight dek de KDMN kan een Chinook aan.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/03/2014 | 17:30 uur
Citaat van: Ace1 op 09/03/2014 | 17:28 uur
het flight dek de KDMN kan een Chinook aan.

Het zou een antwoord zijn als je aan geeft dat dit maximaal is.

Volgens wikipeda:  Er is en goederenlift aanwezig om voertuigen en goederen tot maximaal 40 ton van het laaddek naar het helikopterdek te verplaatsen.

Maar dit geeft nog niet aan dat er een kleine 25 ton op een plaats kan staan.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: KapiteinRob op 09/03/2014 | 17:58 uur
Blablablabla NL Chinook op DMAN......
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: bergd op 09/03/2014 | 21:09 uur
Misschien een beetje offtopic, weet iemand iets meer over onderstaand project "NLR levert belangrijke bijdrage aan Europese tiltrotor-research" betekend dat Europa ook een variant gaat ontwikkelen?

http://wp.nlr.nl/2013/07/09/nlr-levert-belangrijke-bijdrage-aan-europese-tiltrotor-research/
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Harald op 09/03/2014 | 22:52 uur
Citaat van: bergd op 09/03/2014 | 21:09 uur
Misschien een beetje offtopic, weet iemand iets meer over onderstaand project "NLR levert belangrijke bijdrage aan Europese tiltrotor-research" betekend dat Europa ook een variant gaat ontwikkelen?

http://wp.nlr.nl/2013/07/09/nlr-levert-belangrijke-bijdrage-aan-europese-tiltrotor-research/

Dat is de AW609 van Agusta-Westland

extra info uit een oud testjaarboek NLR van 2007 (blad 19 t/m 22) :
http://www.dnw.aero/getattachment/401eaca3-e7c5-4b1b-b430-9886444aa6f9/DNWAR2007.pdf.aspx
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Harald op 10/03/2014 | 12:34 uur
Citaat van: jurrien visser op 09/03/2014 | 17:30 uur
Het zou een antwoord zijn als je aan geeft dat dit maximaal is.

Volgens wikipeda:  Er is en goederenlift aanwezig om voertuigen en goederen tot maximaal 40 ton van het laaddek naar het helikopterdek te verplaatsen.

Maar dit geeft nog niet aan dat er een kleine 25 ton op een plaats kan staan.

Karel Doorman :
Flight deck :   2500 m2
Flight deck (m) Approx. 80 x 30 m
Hangar :        1060 m2    (waarschijnlijk een oppervlakte van ca 26x40 meter)
Helicopters :  • 6 x Medium Weight with blades folded. or
                    • 2 x Chinook with blades fully spread

Als je kijkt naar het gewicht dan ontlopen beide typen (Chinook en Osprey) elkaar niet zoveel, de MV-22 is iets zwaarder (ca. 24 ton tov 23 ton). Dit zal dus wel in de praktijk geen probleem opleveren om een MV-22 te laten landen op de KD. 
Zowel de landingsplaats als de hangaar kan het gewicht aan van een chinook, de chinook zal rijdend verplaatst moeten worden naar de hangaar, dus waarschijnlijk kan het gehele dek wel een Chinook dragen.

MV-22 Dimensions -- External
Length, fuselage, ft (m) -- 57.33 (17.48)
Width, rotors turning, ft (m) -- 84.6 (25.78)  (breedte valt nog binnen de breedte van het dek van de KD)
Length, stowed, ft (m) -- 63.1 (19.23)
Width, stowed, ft (m) -- 18.5 (5.64)
Height, nacelles fully vertical, ft (m) -- 22.1 (6.74)
Height, vertical stabilizer, ft (m) -- 17.65 (5.38)
Height, stowed, ft (m) : 18.3 (5.56)

Even rekening houdend dat een chinook met een hoogte van 5,77 meter in de hangaar gereden en gestald kan worden, dus de deurhoogte is hoger dan 5,77 meter. Dan kan een MV-22 ingevouwen met een hoogte van 5,56 meter ook binnen de hangaar staan.

De rotor diameter van een chinook is 18,29 meter en er kunnen er 2 in de hangaar, dus waarschijnlijk schuin naast elkaar opgesteld. De lengte met rotors is ca. 30,2 meter. Met een hangaar oppervlakte van ca. 25x42 meter (zelf aangenomen adhv de breedte gedeelt door het opp. (1060m2)) Een ingevouwen MV-22 heeft een plaats nodig van ca 6 x 20 meter.
In de breedte van de hangaar (25 meter) kunnen er 4 stuks van 6 meter geplaatst worden en in de lengte van 42 meter, 2 stuks MV-22's. Dus Totaal ingevouwen kunnen er 8 stuks MV-22 (in theorie) gestald worden, dat moet geen probleem zijn.
Maar laat dat in de praktijk 6 stuks zijn, er kunnen ook nog via de lift onderdeks helicopters gestald worden.

Het uitvouwen van een MV-22 duurt ca. 90 seconden.

Tevens zouden ingevouwen MV-22 ook via de RO-RO aanboord van de KD gereden worden en intern gestald kunnen worden en via de  40 tons lift naar het dek gebracht kunnen worden.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/03/2014 | 12:45 uur
Citaat van: Harald op 10/03/2014 | 12:34 uur
Karel Doorman :
Flight deck :   2500 m2
Flight deck (m) Approx. 80 x 30 m
Hangar :        1060 m2    (waarschijnlijk een oppervlakte van ca 26x40 meter)
Helicopters :  • 6 x Medium Weight with blades folded. or
                    • 2 x Chinook with blades fully spread

Als je kijkt naar het gewicht dan ontlopen beide typen (Chinook en Osprey) elkaar niet zoveel, de MV-22 is iets zwaarder (ca. 24 ton tov 23 ton). Dit zal dus wel in de praktijk geen probleem opleveren om een MV-22 te laten landen op de KD. 
Zowel de landingsplaats als de hangaar kan het gewicht aan van een chinook, de chinook zal rijdend verplaatst moeten worden naar de hangaar, dus waarschijnlijk kan het gehele dek wel een Chinook dragen.

MV-22 Dimensions -- External
Length, fuselage, ft (m) -- 57.33 (17.48)
Width, rotors turning, ft (m) -- 84.6 (25.78)  (breedte valt nog binnen de breedte van het dek van de KD)
Length, stowed, ft (m) -- 63.1 (19.23)
Width, stowed, ft (m) -- 18.5 (5.64)
Height, nacelles fully vertical, ft (m) -- 22.1 (6.74)
Height, vertical stabilizer, ft (m) -- 17.65 (5.38)
Height, stowed, ft (m) : 18.3 (5.56)

Even rekening houdend dat een chinook met een hoogte van 5,77 meter in de hangaar gereden en gestald kan worden, dus de deurhoogte is hoger dan 5,77 meter. Dan kan een MV-22 ingevouwen met een hoogte van 5,56 meter ook binnen de hangaar staan.

De rotor diameter van een chinook is 18,29 meter en er kunnen er 2 in de hangaar, dus waarschijnlijk schuin naast elkaar opgesteld. De lengte met rotors is ca. 30,2 meter. Met een hangaar oppervlakte van ca. 25x42 meter (zelf aangenomen adhv de breedte gedeelt door het opp. (1060m2)) Een ingevouwen MV-22 heeft een plaats nodig van ca 6 x 20 meter.
In de breedte van de hangaar (25 meter) kunnen er 4 stuks van 6 meter geplaatst worden en in de lengte van 42 meter, 2 stuks MV-22's. Dus Totaal ingevouwen kunnen er 8 stuks MV-22 (in theorie) gestald worden, dat moet geen probleem zijn.
Maar laat dat in de praktijk 6 stuks zijn, er kunnen ook nog via de lift onderdeks helicopters gestald worden.

Het uitvouwen van een MV-22 duurt ca. 90 seconden.

Tevens zouden ingevouwen MV-22 ook via de RO-RO aanboord van de KD gereden worden en intern gestald kunnen worden en via de  40 tons lift naar het dek gebracht kunnen worden.


Zie hier een prachtige aanvulling op de logistieke capaciteiten van een "paarse" krijgsmacht, doet u mij maar 12 stuks, dan kunnen alle Cougars naar Marktplaats.
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: bergd op 10/03/2014 | 16:37 uur
Citaat van: Harald op 09/03/2014 | 22:52 uur
Dat is de AW609 van Agusta-Westland

extra info uit een oud testjaarboek NLR van 2007 (blad 19 t/m 22) :
http://www.dnw.aero/getattachment/401eaca3-e7c5-4b1b-b430-9886444aa6f9/DNWAR2007.pdf.aspx

Thanks
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Ace1 op 10/03/2014 | 22:53 uur
Citaat van: Harald op 10/03/2014 | 12:34 uur
Een ingevouwen MV-22 heeft een plaats nodig van ca 6 x 20 meter.
In de breedte van de hangaar (25 meter) kunnen er 4 stuks van 6 meter geplaatst worden en in de lengte van 42 meter, 2 stuks MV-22's. Dus Totaal ingevouwen kunnen er 8 stuks MV-22 (in theorie) gestald worden, dat moet geen probleem zijn.
Maar laat dat in de praktijk 6 stuks zijn, er kunnen ook nog via de lift onderdeks helicopters gestald worden.

Het uitvouwen van een MV-22 duurt ca. 90 seconden.

Tevens zouden ingevouwen MV-22 ook via de RO-RO aanboord van de KD gereden worden en intern gestald kunnen worden en via de  40 tons lift naar het dek gebracht kunnen worden.

Een foto van een ingevouwen MV-22.
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fthumb%2Fd%2Fd5%2FV-22_Osprey_wing_rotated.jpg%2F800px-V-22_Osprey_wing_rotated.jpg&hash=29fca092a666cb808303a019fdd50fdb0f59d3cb)
Titel: Re:U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy
Bericht door: Harald op 11/03/2014 | 10:33 uur
Nog even gekeken naar onze LPD Rotterdam, deze heeft een lift met een draagkracht van 30 ton. Deze lift is gepositioneerd in de hangaar, dus niet zoals bij de JSS Karel Doorman in het flightdeck. Hierdoor is bij de Rotterdam, de hangaar als parkeer-/onderhoudsplaats voor de helicopters beperkt of je moet de lift niet gebruiken.
De lift is dus wel krachtig genoeg om zwaardere helicopters te dragen, maar het dek van de Rotterdam is geschikt voor gebruik van NH90 en EH101 type helicopters (11 en 15 ton).
Omdat de JSS geen dock heeft, welke de LPD's wel hebben, is de lift bij de JSS verder naar achteren in het flightdeck gepositioneerd.

Als men de Italiaanse carriers bekijken, zowel de Cavour als Giuseppe Garibaldi, hebben beide 2 liften, waarvan de Cavour een 30 tons lift. De Garibaldi kan max een CH-47C Chinook verplaatsen. Dus beide carriers zouden MV-22 kunnen gebruiken

De Sam Giorgio klasse (3 schepen) heeft wel een 30 tons lift, maar als ik het zo bekijken kan is de lift te klein om een MV-22 te kunnen verplaatsen.
Er wordt gesproken om deze klasse te vervangen voor 2 stuks nieuwe LPD's  van 16-17.000 ton en de vervanging van de Garibaldi door een LHD/LHA.
De huidige helicopters welke gebruikt worden door de Italiaanse marine zijn de NH90 en de EH101, de MV-22 is kwa grootte en zwaarte wel een andere klasse, dus zullen ze, als ze de mogelijkheid willen hebben van het gebruik van de MV-22, hun liften maar vooral het flightdeck moeten versterken.
Dit zal zeker wel gebeuren als de F-35B gebruikt gaat worden met een gewicht van ca 27,5 ton.