Opvolging KDC-10

Gestart door Ace1, 11/04/2014 | 20:24 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#42
Citaat van: Flyguy op 27/09/2014 | 11:44 uur
Dan is de keuze toch snel gemaakt.  :angel:

Ik heb een gebrek aan kennis, m.i. zijn beide kandidaten geschikt en los van EU vs VS retoriek , ben ik voor het beste product voorzien van beide gangbare tank systemen.

Dus los van politieke overwegingen, waarom zou jij kiezen voor Boeing of Airbus?

Privé vlieg ik liever in een Boeing dan in een Airbus.

Flyguy

Dan is de keuze toch snel gemaakt.  :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Soms ging het licht een week niet uit op vliegbasis Eindhoven (video)

27 september 2014

EINDHOVEN - De Vliegbasis Eindhoven, in Nederland dé basis voor militaire luchttransporten, blikt terug op een hectische periode.

Na de ramp met vlucht MH17 moest in no time een luchtbrug worden opgezet, samen met de Australische collega's. Ondertussen bleef de winkel 'gewoon' open. Oftewel: het faciliteren zeven dagen in de week van 's morgens zeven tot 's avonds twaalf van de burgerluchtvaart vanaf Eindhoven Airport, die medegebruiker is van het militaire vliegveld. Daarbij kwamen nog diverse militaire transporten naar Irak en Mali. En de vorige week had de vliegbasis bovendien de handen vol aan de herdenkingsactiviteiten in het kader van Market Garden.

"Er is van alles aan de hand in de wereld", zegt kolonel-vlieger Jos van Soest, basiscommandant. "En hoe meer er speelt, hoe groter de behoefte om allerlei spulletjes van A naar B te verplaatsen. Onze KDC-10 heeft de afgelopen twee maanden zo goed als niet aan de grond gestaan. Hij landt, vracht en mensen gaan er uit, de stofzuiger gaat er doorheen, hij wordt opnieuw beladen en vliegt weer verder. En ondertussen tanken we met die DC-10 ook nog Awacs-vliegtuigen bij boven Polen en Roemenië. Mocht-ie eventjes echt niks te doen hebben, dan gaat-ie F-16's bijtanken boven de Noordzee. Druk? Ach, normaliter zitten we op 80 procent, nu even op 110. Het houdt je van de straat."

De DC-10 maakt overuren, maar dat heeft ook te maken met het feit dat nummer twee momenteel in Frankrijk een onderhoudsbeurt ondergaat. De DC-10's, daterend uit de jaren zeventig, zijn onderworpen aan een strikt onderhoudsregime. "Het inspectieprogramma houdt geen rekening met wat er in de wereld gebeurt. En dat komt soms lastig uit. We hebben er maar twee. Dat is eigenlijk veel te weinig. Samen met andere landen in Europa praten we binnen een projectgroep van de European Defense Agency, waar ik voorzitter van ben, momenteel over de vervanging van deze toestellen en uitbreiding van de capaciteit. Er zijn landen in Europa die helemaal geen tankvliegtuigen hebben, Noorwegen en Polen onder andere. Terwijl ze juist zo hard nodig zijn."

Vanaf 2020 worden de oude KDC-10's uitgefaseerd en worden nieuwe toestellen ingezet. De keus gaat tussen de Boeing KC-46 en de Airbus A330. 'Geluidsproductie' is een van de criteria die meewegen bij de selectie.

"Een modern toestel is sowieso stiller dan zo'n oldtimer", zegt de basiscommandant. "De technologie van die DC-10's stamt uit de jaren zestig. Defensie had destijds niet bovenaan het verlanglijstje staan dat een vliegtuig stil moest zijn."

http://www.ed.nl/regio/eindhoven/soms-ging-het-licht-een-week-niet-uit-op-vliegbasis-eindhoven-video-1.4552656

Ace1


Lex

Citaat van: Ace1 op 15/04/2014 | 22:24 uur
Ik ging er vanuit dat ik van time maar 50 woorden mag gebruiken maar ik heb de link er toch bijgevoegd zodat men het gehele artikel kan nalezen?

Dan had er dit uitgekomen:

Disaster in the Sky: Old Planes, Inexperienced Pilots—and No More Parachutes
April 14, 2014
A routine Air Force mission supporting the Afghan war turns tragic
Putting young, inexperienced pilots into a 50-year-old Air Force plane seems like a risky idea. Even riskier? Getting rid of crew's parachutes to save money.
But that's what the Air Force did last May 3, when it .....

De rest valt op onderstaande link te lezen.
http://time.com/62584/disaster-in-the-sky-old-plane-inexperienced-pilots-and-no-more-parachutes/


De rest valt wat ik bedoel met overtollige ballast.

Ace1

Citaat van: Lex op 15/04/2014 | 22:20 uur
Knippen en plakken levert vaak onbedoelde verwijzingen op in een artikel.
Verzoeke het eea goed te beschouwen.

Lex
Algeheel beheerder


Ik ging er vanuit dat ik van time maar 50 woorden mag gebruiken maar ik heb de link er toch bijgevoegd zodat men het gehele artikel kan nalezen?

Lex

Knippen en plakken levert vaak onbedoelde verwijzingen op in een artikel.
Verzoeke het eea goed te beschouwen.

Lex
Algeheel beheerder

Ace1

Disaster in the Sky: Old Planes, Inexperienced Pilots—and No More Parachutes

A routine Air Force mission supporting the Afghan war turns tragic

RECOMMENDED FOR YOU
Divers Nearly Swallowed by Whale
An Army Vet Returns from War to Her Bronx Neighborhood
Afghanistan's Bodybuilding Champions
by Taboola
Putting young, inexperienced pilots into a 50-year-old Air Force plane seems like a risky idea. Even riskier? Getting rid of crew's parachutes to save money.

MORE
FBI Tried to Recruit Member of 9/11 Plotters' Legal Team, Lawyers Claim
U.S. Army Rejects Clemency for WikiLeaks Source Manning
Men Charged With Toppling Ancient Rock Formation Avoid Jail Time Huffington Post
Here's An Updated Tally Of All The People Who Have Ever Died From A Marijuana Overdose Huffington Post
Guess What Emma Stone's Recent Red Carpet Looks Have in Common People
But that's what the Air Force did last May 3, when it launched a mission to refuel U.S. warplanes over Afghanistan using a KC-135 Stratotanker delivered by Boeing to the Air Force on June 26, 1964. A problem with the plane's flight-control system cascaded toward trouble after actions by what the Air Force has concluded was its inadequately-trained crew. In short order, the double-barreled dilemmas ripped the airplane's tail off three miles above Kyrgyzstan's Himalayan foothills. The plane quickly entered a steep dive, dooming all three aboard.

De rest valt op onderstaande link te lezen.

http://time.com/62584/disaster-in-the-sky-old-plane-inexperienced-pilots-and-no-more-parachutes/

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 12/04/2014 | 23:59 uur
Het is maar hoe je het bekijkt
Hun Gawron "korvettenserie" wordt nu gedowngradet naar een OPV...
EN momenteel blijft het bij een enkel exemplaar...

Daarom verbaast het mij niet dat ze een offerte voor een tweedehands 767 MMTT hebben gevraagd.

dudge

Citaat van: ARM-WAP op 12/04/2014 | 23:59 uur
Het is maar hoe je het bekijkt
Hun Gawron "korvettenserie" wordt nu gedowngradet naar een OPV...
EN momenteel blijft het bij een enkel exemplaar...

ze hebben een investeringsachterstand, en veel projecten om dat in te lopen. De economische wind hebben ze in de rug. Dat sommige projecten  tegen beperkingen aanlopen kan, jammer, maar ze breiden hun capaciteit elk jaar uit.

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser op 12/04/2014 | 12:05 uur
Van de voormalige Oostblok landen is momenteel alleen Polen betrokken bij dit verhaal en laat nu dit land wel geld voor haar defensie willen uitgeven.
Het is maar hoe je het bekijkt
Hun Gawron "korvettenserie" wordt nu gedowngradet naar een OPV...
EN momenteel blijft het bij een enkel exemplaar...

dudge

Citaat van: Ace1 op 12/04/2014 | 17:45 uur
Overigens zou de A310 MRTT ook een optie kunnen wezen.

http://www.airbus.com/aircraftfamilies/military-aircraft/a310-mrtt/

http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A310_MRTT

Toestel is veel minder capabel dan een A330MRTT, en bovendien is zelfs de nieuwste tzt 20 jaar oud. Ik denk dat het nieuwe kisten worden, en ik hoop A330's, zou een stomme zet zijn als het niet zo is. A330's zijn trouwens ook wel 2nd hand te krijgen. Maar aangezien elke kist weer anders is is het sterk de vraag of dat voor een programma van 8-10 toestellen wel zo voordelig is.

Ace1


Ace1


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Een van de kandidaten:

USAF Tanker Price Tag Projection Drops $1.8M Per Aircraft

Apr. 10, 2014 - 03:45AM   |   By MARCUS WEISGERBER

http://www.defensenews.com/article/20140410/DEFREG02/304100031/USAF-Tanker-Price-Tag-Projection-Drops-1-8M-Per-Aircraft