Recente berichten

#11
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Huzaar1 - 23/04/2024 | 20:41 uur
Ah fijn, 6 maanden lang konden de oekrainers sterven bij de duizenden omdat de republikeinse voorzitter van de amerikaanse kamer het onderwerp niet wilde agenderen.

Gelukkig wilde ze het nu wel op de agenda zetten.  Net genoeg om niet te verliezen.
#12
Continental ontwikkelt dieselmotor voor helikopters

FRIEDRICHSHAFEN – De Chinees-Amerikaanse motorfabrikant Continental Aerospace Technologies heeft tijdens de AERO 2024 in het Duitse Friedrichshafen een dieselmotor voor helikopters geïntroduceerd, de CD-170R.

De turbomotor levert 170 pk en heeft naast Full Authority Digital Engine Control (FADEC) een directe aandrijving, zonder transmissiekast. Dat scheelt volgens de fabrikant 7 kg gewicht. Gemikt wordt op een uurverbruik van dertig liter.

De CD170R moet na 1.200 uur vervangen worden door een nieuwe. Maar deze tijdspanne zal naar verwachting toenemen naarmate het aantal gevlogen bedrijfsuren toeneemt. De verwachting is dat vliegscholen en eigenaar piloten de belangrijkste klanten zullen zijn.

De fabrikant voorziet de Europese certificatie van de dieselmotor in 2025.

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2024/04/22/continental-ontwikkelt-dieselmotor-voor-helikopters/
#13
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Ace1 - 23/04/2024 | 19:55 uur
Rusland zet de komende dagen vast een tandje bij, maar daarna kan Oekraïne 'wat meer terugschieten'

Delen van het Amerikaanse militaire hulppakket aan Oekraïne kunnen al binnen een week aan het front arriveren. De eerste 155-millimetergranaten voor Navo-houwitsers en munitie voor middellangeafstandsraketartillerie worden met spoed afgeleverd. Het betekent dat Oekraïne spoedig 'iets meer gaat terugschieten', zegt expert Frans Osinga. Noodgedwongen geldt er nu een rantsoen van tweeduizend granaten per dag.

https://www.ad.nl/buitenland/rusland-zet-de-komende-dagen-vast-een-tandje-bij-maar-daarna-kan-oekraine-wat-meer-terugschieten~aec64204/

Helaas zit de rest achter de betaalmuur.
#14
Rishi Sunak vows to boost UK defence spending to 2.5% of GDP by 2030
Rishi Sunak has promised billions more for defence to counter threats from "an axis of authoritarian states".

The prime minister said UK military spending would rise to 2.5% of national income by 2030, in a move that hardens a previous spending pledge.

He stressed the UK was "not on the brink of war" but claimed the extra money would put the country's defence industry "on a war footing".

Labour is also committed to a 2.5% target when economic conditions allow.

https://www.bbc.com/news/uk-politics-68880171
#15
KM / Re: Zr. Ms. Tromp gaat in 2024...
Last post by Harald - 23/04/2024 | 18:37 uur
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/04/23/zr.ms.-tromp-vanuit-rode-zee-op-weg-naar-india

Zr.Ms. Tromp zet vanuit Rode Zee koers naar India


Nieuwsbericht | 23-04-2024

De inzet van Zr.Ms. Tromp in de Rode Zee zit erop. Het luchtverdedigings- en commandofregat patrouilleerde er sinds eind maart om de koopvaardij te beschermen tegen aanvallen van de Houthi's met raketten en drones. De sensoren, waaronder radarsystemen, maakten het luchtverdedigings- en commandofregat waardevol tijdens deze opdracht. Het schip wist vroegtijdig aanvallen te detecteren. Hiermee leverde het schip ook een bijdrage aan de militaire afschrikking. Terwijl Zr.Ms. Karel Doorman naar de Rode Zee vaart, is De Tromp nu op weg naar India.



#16
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Lynxian - 23/04/2024 | 16:06 uur
Citaat van: Parera op 23/04/2024 | 03:07 uurEen bewapende USV is wat mij betreft niet handig maar een must! De USV moet zich zelf ook kunnen beschermen tegen allerlei doelen zowel in de lucht als op zee. Iets wat in het NL concept tot op heden ontbreekt op de openbaar gemaakte render.
Ik hecht niet heel veel waarde aan de wapens op een onderzoeksrender.
#17
KM / Re: Vervanging landingsvaartui...
Last post by Parera - 23/04/2024 | 15:24 uur
Citaat van: silvester herc op 23/04/2024 | 15:05 uurOok de opvolger van de van Kingsbergen moet dezelfde taken kunnen vervullen als de opvolger van de Pelikaan staat vermeld in de plannen voor de bouw vam de hulpschepen dus vandaar 4 hulpschepen denk ik!

Nee de 4 landingsvaartuigen zijn echt voor de Carib. Ik gok dat er twee op Aruba komen te liggen + 2 op Curacao. De huidige pelikaan moet er (minimaal) 2 kunnen vervoeren op het dek, net als de opvolger(s) dit moet(en) kunnen.

Er zijn wel wat voorbeelden van dit formaat landingsvaartuigen, of deze voldoen aan de overige eisen dat weet ik zo 123 niet.

Canadese marine landingsvaartuig voor de Arctische OPV's


Commercieel landingsvaartuig SEA TRUCK 12


Ook zie ik bedrijven zoals De Haas en Stormer prima in staat om zelfstandig een kleine serie van dit soort landingsvaartuigen te ontwerpen en te bouwen. En ja het is goed mogelijk dat er op een later moment ook meer aangekocht zullen worden voor de andere 3 hulpvaartuigen zodat we deze ook van amfibische capaciteit kunnen voorzien voor noodhulp of andere taken.
#18
KM / Re: Vervanging landingsvaartui...
Last post by silvester herc - 23/04/2024 | 15:08 uur
Citaat van: silvester herc op 23/04/2024 | 15:05 uurOok de opvolger van de Van Kinsbergen moet dezelfde taken kunnen vervullen als de opvolger van de Pelikaan staat vermeld in de plannen voor de bouw vam de hulpschepen dus vandaar 4 hulpschepen denk ik!
#19
KM / Re: Vervanging landingsvaartui...
Last post by silvester herc - 23/04/2024 | 15:05 uur
Citaat van: Parera op 23/04/2024 | 12:50 uurOok nog een interessante markt verkenning voor een nieuwe tender. Het gaat om de verwerving van 4 nieuwe lichte landingsvaartuigen ''Caribbean Support Craft/CSC'' voor de CZMCARIB. Deze zullen de 6 oude FRISC-SC's vervangen.

https://s2c.mercell.com/today/82685

Het gaat om een landingsvaartuig met een maximaal gewicht van 9 ton (incl. brandstof en materiaal). Hierin moet ruimte zijn voor 4 NAVO box pallets (1000 kg p/s) of 16 mariniers of 1 landrover/ pick-up 4x4.

De Zr.Ms. Pelikaan en haar vervanger zullen 2 SCS's mee moeten kunnen nemen en deze met de dekkraan te water laten. Dit zorgt voor een maximale afmeting van 13 x 3,5 x 4 m (lxbxh) of 9 ton gewicht. Inzetbaar tot seastate 3 & bestand zijn tegen de caribische zeegang.

Daarnaast moeten de SCS's 150 zeemijl kunnen varen op een tank (meerdere keren ship-to-shore) & met een snelheid van minimaal 15 knopen maar bij voorkeur 25 knopen kunnen varen (beladen). De vaste bemanning mag maximaal uit 2 personen bestaan in een overdekte/afgeslote console. Daarnaast is een klep een verplichting en ook het ondersteunen van duikoperaties is een must.

--
Ik zou er niet van staan te kijken dat men vanuit het Amerikaanse Metal Shark met een ontwerp op de proppen komt. Of een klein Nederlands ontworpen landingsvaartuig is altijd een optie.
Ook de opvolger van de van Kingsbergen moet dezelfde taken kunnen vervullen als de opvolger van de Pelikaan staat vermeld in de plannen voor de bouw vam de hulpschepen dus vandaar 4 hulpschepen denk ik!
#20
KM / Re: Vervanging landingsvaartui...
Last post by Parera - 23/04/2024 | 12:50 uur
Ook nog een interessante markt verkenning voor een nieuwe tender. Het gaat om de verwerving van 4 nieuwe lichte landingsvaartuigen ''Caribbean Support Craft/CSC'' voor de CZMCARIB. Deze zullen de 6 oude FRISC-SC's vervangen.

https://s2c.mercell.com/today/82685

Het gaat om een landingsvaartuig met een maximaal gewicht van 9 ton (incl. brandstof en materiaal). Hierin moet ruimte zijn voor 4 NAVO box pallets (1000 kg p/s) of 16 mariniers of 1 landrover/ pick-up 4x4.

De Zr.Ms. Pelikaan en haar vervanger zullen 2 SCS's mee moeten kunnen nemen en deze met de dekkraan te water laten. Dit zorgt voor een maximale afmeting van 13 x 3,5 x 4 m (lxbxh) of 9 ton gewicht. Inzetbaar tot seastate 3 & bestand zijn tegen de caribische zeegang.

Daarnaast moeten de SCS's 150 zeemijl kunnen varen op een tank (meerdere keren ship-to-shore) & met een snelheid van minimaal 15 knopen maar bij voorkeur 25 knopen kunnen varen (beladen). De vaste bemanning mag maximaal uit 2 personen bestaan in een overdekte/afgeslote console. Daarnaast is een klep een verplichting en ook het ondersteunen van duikoperaties is een must.

--
Ik zou er niet van staan te kijken dat men vanuit het Amerikaanse Metal Shark met een ontwerp op de proppen komt. Of een klein Nederlands ontworpen landingsvaartuig is altijd een optie.