NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

KapiteinRob

Citaat van: MINDEF-site op 17/03/2009 | 16:39 uur
Ook kreeg hij een duidelijk beeld van de omstandigheden waarin de landmachtmilitairen gaan werken en wonen.

Daar werd hij natuurlijk niet vrolijk van, want uit eerdere berichten begreep ik dat de accommodatie op Parera om voor mij onverklaarbare redenen moe(s)t worden aangepast voor de zandhazen.

Cobra4

Citaat van: Lex op 17/03/2009 | 16:39 uur
Dit met een rondleiding over de marinebasis en bezoeken aan het trainingsgebied Wacawa, het Marine Watersport Centrum Brakkeput, Landhuis Ascension en het strand van Bapor Kibra.

Aansluitend op het kennismakingsbezoek, voert de Commandant Zeestrijdkrachten nog gesprekken met het marinepersoneel op Marinebasis Parera en op Marinierskazerne Savaneta te Aruba. Ook de Chef der Equipage CZSK, adjudant Jules de Bree, wisselt van gedachte met de equipage van de vloot en de mariniers.


De CLAS, CZSK en zijn adjudant werken dus gewoon door deze zomer. Op vakantie zijn ze al geweest.
Peloton 3 602 Sqn

Lex

Hoog militair bezoek Caraïbisch Gebied

Medio 2009 neemt een roulerende compagnie van het Commando Landstrijdkrachten de taken van de 31ste infanteriecompagnie op Curaçao over. Reden voor de Commandant Landstrijdkrachten, luitenant-generaal Rob Bertholee, om samen met de Commandant Zeestrijdkrachten, luitenant-generaal Rob Zuiderwijk, een werkbezoek te brengen aan de Nederlandse Antillen.

Gistermorgen ging het werkbezoek van start met een audiëntie bij de Gouverneur van de Nederlandse Antillen, mr. Frits Goedgedrag. Hierna liet de Commandant Landstrijdkrachten zich op Marinebasis Parera uitgebreid informeren over de taken en middelen van de Koninklijke Marine in het Caraïbisch Gebied en de Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba. Ook kreeg hij een duidelijk beeld van de omstandigheden waarin de landmachtmilitairen gaan werken en wonen. Dit met een rondleiding over de marinebasis en bezoeken aan het trainingsgebied Wacawa, het Marine Watersport Centrum Brakkeput, Landhuis Ascension en het strand van Bapor Kibra.

Aansluitend op het kennismakingsbezoek, voert de Commandant Zeestrijdkrachten nog gesprekken met het marinepersoneel op Marinebasis Parera en op Marinierskazerne Savaneta te Aruba. Ook de Chef der Equipage CZSK, adjudant Jules de Bree, wisselt van gedachte met de equipage van de vloot en de mariniers.

Def. Intranet, 17 mrt 2009


-RuBy-

Citaat van: Arjen_d op 15/02/2009 | 11:42 uur
Zijn er ook nog andere KL eenheden die daar naar toe gaan?

ik weet alleen dat het 45e RIOG er als eerste heen gaat. Eerst B-cie, in dec. A-cie en daarna de C-cie. Welk bataljon er daarna voor gaat zorgen weet ik nie...

Gozo

Citaat van: Kapitein Rob op 14/02/2009 | 18:44 uur
Ik heb het al uitgebreid verwoord, maar in basic komt het er op neer dat de KL-collega's daar 4 maanden op oefenbasis zitten. Dat betekent alleen oefentoelage, geen ATW-bescherming, je commandant heeft 24-uurs zeggenschap over je, allerhande beperkingen oplegbaar en ga nog maar even door.

Okay, helder.
Lijkt erop alsof het snijden aan alle kanten is, zowel richting KM als bij KL. Dubbeltje en eerste rang-werk?

Arjen_d

Zijn er ook nog andere KL eenheden die daar naar toe gaan?

cabez

Citaat van: Lex op 14/02/2009 | 19:24 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 14/02/2009 | 19:11 uur
In principe is hurricane-actie op de bovenwinden (want dat is hurricane aandachtsarea #1) voor 32INFCIE op Aruba. 
Dat klopt, maar ik meen mij te herinneren, dat bij "grootschalige" inzet MBPAR cs. ook ingezet kan worden.

Tuurlijk en als het echt zou gebeuren dan wordt ook de cie van Curacao ingzet

KapiteinRob

Natuurlijk, maar die grootschalige inzet heeft bij mijn weten (gelukkig) al jaren niet plaats hoeven vinden. Gelukkig voor wie dan ook bij defensie in die regio per militair hulpschip vervoerd moet worden, is er nu een Hr.Ms. Pelilkaan die naar ik aanneem wat minder tekeer gaat......

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 14/02/2009 | 19:11 uur
In principe is hurricane-actie op de bovenwinden (want dat is hurricane aandachtsarea #1) voor 32INFCIE op Aruba. 
Dat klopt, maar ik meen mij te herinneren, dat bij "grootschalige" inzet MBPAR cs. ook ingezet kan worden.

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 14/02/2009 | 19:08 uur
En vergeet "hurricane season" niet. Is de kans ook groot, dat ze moeten varen.  ::)

In principe is hurricane-actie op de bovenwinden (want dat is hurricane aandachtsarea #1) voor 32INFCIE op Aruba.  ;)

KapiteinRob

Omdat je daar dan als KL-er met permanente oefentoelage zit, maakt het verder niet uit of je 4 maanden in een tentje op de San Pedro zit of op de marinebasis Parera. Tel maar uit wat er gebeurt met je als KL-er 4 maanden lang. Ik sluit me volledig aan bij A.J.'s "lekker naar de west" en wil waarschuwen voor de m.i. onterechte "west hallelujah stemming" die nu in KL-kringen lijkt te kunnen/zijn ontstaan.

Lex

Citaat van: A.J. op 14/02/2009 | 19:03 uur
Nou "lekker" naar de West jongens!
En vergeet "hurricane season" niet. Is de kans ook groot, dat ze moeten varen.  ::)

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 14/02/2009 | 18:44 uur
Ik heb het al uitgebreid verwoord, maar in basic komt het er op neer dat de KL-collega's daar 4 maanden op oefenbasis zitten. Dat betekent alleen oefentoelage, geen ATW-bescherming, je commandant heeft 24-uurs zeggenschap over je, allerhande beperkingen oplegbaar en ga nog maar even door.

Dat dus, komt bij, de KL kennende, dat de hele kermis ook drooggelegd gaat worden. Nou "lekker" naar de West jongens!

KapiteinRob

Ik heb het al uitgebreid verwoord, maar in basic komt het er op neer dat de KL-collega's daar 4 maanden op oefenbasis zitten. Dat betekent alleen oefentoelage, geen ATW-bescherming, je commandant heeft 24-uurs zeggenschap over je, allerhande beperkingen oplegbaar en ga nog maar even door.

Gozo

Citaat van: Kapitein Rob op 14/02/2009 | 18:29 uur
Onze KL-collega's komen er zometeen (helaas) vanzelf achter dat ze "misbruikt" worden in de west.

Rob, kun je wat duidelijker zijn? Of moet ik het onderwerp eerst helemaal terug gaan lezen?