Het Klimaatakkoord

Gestart door Elzenga, 13/02/2011 | 21:55 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 14/04/2015 | 23:44 uur
Brabo's dan, die huizen daar zijn volgens mij sowieso al meer waard dan in het noorden, kan er ook meer af. Bovendien hebben we waarschijnlijk niet genoeg schaliegas om langdurig energie-exporteur te worden.

Ik ben zelf Brabo (met een koophuis) en ook nog in de omgeving van eventuele proefboringen, daarnaast had ik het over Europa (exclusief Rusland) als geheel.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/04/2015 | 23:37 uur
Ik refereerde naar schaliegas.

Brabo's dan, die huizen daar zijn volgens mij sowieso al meer waard dan in het noorden, kan er ook meer af. Bovendien hebben we waarschijnlijk niet genoeg schaliegas om langdurig energie-exporteur te worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 14/04/2015 | 23:21 uur
Noem de Groningers maar eendagsvliegen...zullen ze leuk vinden.

Ik refereerde naar schaliegas.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/04/2015 | 23:03 uur
Leuk...  weg met de afhankelijkheid van de Arabieren en de Russen, goed voor de VS!!

Dat kunnen wij in Europa ook, maar het enige waar we ons hier druk om maken is dat het eventueel, misschien, mogelijk, wellicht, schadelijk zou kunnen zijn een loslopende hagedis, een korenwolfje of een "zeldzame" eendagsvlieg....

Dus... wij dumpen het Midden Oosten en Rusland en worden straks nog  meer afhankelijk van de VS, want ja.... die eendagsvlieg.

Noem de Groningers maar eendagsvliegen...zullen ze leuk vinden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: www.telegraaf.nl Vandaag om 10:19
'VS kan exporteur van energie worden'


Leuk...  weg met de afhankelijkheid van de Arabieren en de Russen, goed voor de VS!!

Dat kunnen wij in Europa ook, maar het enige waar we ons hier druk om maken is dat het eventueel, misschien, mogelijk, wellicht, schadelijk zou kunnen zijn een loslopende hagedis, een korenwolfje of een "zeldzame" eendagsvlieg....

Dus... wij dumpen het Midden Oosten en Rusland en worden straks nog  meer afhankelijk van de VS, want ja.... die eendagsvlieg.


Ace1

'VS kan exporteur van energie worden'

WASHINGTON (AFN) -
De Verenigde Staten liggen op koers om voor 2030 voor het eerst sinds de jaren vijftig een netto-exporteur van energie te worden. Dat blijkt uit een studie van het Amerikaanse energiebureau EIA die dinsdag werd gepubliceerd.

De olie- en gasproductie in de VS is de laatste jaren sterk gestegen door de revolutie op schaliegebied. Daarnaast groeit de productie van duurzame energie en worden steeds meer energiebesparende technologieën gebruikt. Dankzij deze factoren zal de VS op termijn geen energie meer hoeven te importeren, meldde het EIA.

,,Geavanceerde technologieën herschapen de Amerikaanse energie-economie'', aldus het energiebureau.

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/23924599/___VS_kan_exporteur_van_energie_worden___.html

Ace1


Ace1

Kabinet vindt restwarmte alternatief voor aardgas

Het kabinet wil dat Nederland zo snel mogelijk minder afhankelijk wordt van aardgas. Daarom stimuleert zij dat meer huizen en bedrijven komende jaren door duurzame warmte en restwarmte worden verwarmd.
Dat schrijft minister Henk Kamp van Economische Zaken donderdag in een brief aan de Tweede Kamer. Hij vindt het een goed moment om de warmtevoorziening te moderniseren en te verduurzamen, nu in veel steden het gasnet aan renovatie of vervanging toe is. 'We bereiden ons hiermee ook voor op de vermindering van de gaswinning en het in de toekomst anders inzetten van de Nederlandse gasvoorraden.'

Bijna zestig procent van alle energie die in Nederland wordt verbruikt, is voor de opwek van warmte. Onder andere voor de cv-ketel, het douchen of voor de wasmachine. Maar ook voor de hoge temperaturen die nodig zijn voor productie in de industrie. In bijna heel Nederland wordt hiervoor nu gas gebruikt.

Omdat het kabinet wil dat meer huizen worden verwarmd met restwarmte, moet daarvoor de wet- en regelgeving worden hervormd. Het kabinet werkt aan een nieuw marktmodel voor warmtenetten.

Wat vindt Vereniging Eigen Huis?

'Als meer huizen worden verwarmd met restwarmte, krijgen meer mensen te maken met de Warmtewet, die ruim een jaar geleden in werking is getreden,' zegt Claudia Umlauf, beleidsadviseur bij Vereniging Eigen Huis. De Warmtewet moet huiseigenaren beschermen tegen te hoge kosten, omdat zij niet kunnen wisselen van warmteleverancier. Dat gebeurt nu onvoldoende, vindt Vereniging Eigen Huis. Umlauf: 'De vereniging heeft eind vorig jaar samen met de Woonbond en de Consumentenbond, gesteund door tien lokale belangenclubs, twintig pijnpunten aan de Tweede Kamer bekend gemaakt. Gezamenlijk pleiten wij ervoor eerst de vele pijnpunten aan te pakken, voordat de warmtevoorziening wordt opgeschaald.'

http://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2015/592345-kabinet-vindt-restwarmte-alternatief-voor-aardgas/

brief pijnpunten van eigenhuis.

http://www.eigenhuis.nl/downloads/nieuws-pers/141112_Brief_Warmtewet_aan_Kamerleden.pdf

Ace1

Kabinet ziet in restwarmte alternatief voor aardgas

Het kabinet stimuleert de komende jaren het gebruik van restwarmte voor het verwarmen van huizen en bedrijven in Nederland. Restwarmte moet steeds meer een alternatief worden voor het aardgas uit Groningen.

Overgebleven warmte uit de industrie moet bij huishoudens en bedrijven terechtkomen, vindt minister Kamp. Dit is het goede moment om dat aan te pakken, zegt hij, omdat in veel steden het gasnet toch aan renovatie of vervanging toe is.

"Ook bereiden we ons hiermee voor op een vermindering van de gaswinning en het anders inzetten van de Nederlandse gasvoorraden." Volgens Kamp stoten huishoudens die op het 'restwarmte-net' zijn aangesloten bovendien minder CO2 uit.

Het kabinet komt daarom met nieuwe regels om het voor energiemaatschappijen aantrekkelijker te maken restwarmte te gebruiken.

Hobbels

De energiebedrijven zien best toekomst in het gebruik van restwarmte, maar zeggen dat er nog veel hobbels zijn. Zo is het aanleggen van een nieuw netwerk erg duur, vooral bij bestaande huizen.

"Het is voor ons belangrijk dat de plannen van het kabinet voor de lange termijn gelden. Pas dan zijn investeringen voor ons interessant", zegt een woordvoerder van Nuon."Energiebedrijven hebben niet veel vet op de botten en deze investeringen kosten veel geld."

Consumenten zijn niet duurder uit, zeggen de energiebedrijven. Maar ze willen geen aanbiedingen meer doen.

Nijmegen

Nuon is een van de initiatiefnemers van Warmtenet Nijmegen. Dat net voorziet bijna 4000 nieuwbouwhuizen van verwarming en dat aantal moet oplopen naar 14.000. De huizen gebruiken restwarmte van de afvalenergiecentrale ARN. Elke vuilniszak die daar wordt verwerkt, levert energie op voor zeven douchebeurten.

Het project in Nijmegen heeft 100 miljoen euro gekost. Meer dan 80 miljoen komt van Nuon, de rest van de gemeente, het rijk en kabelbedrijf Alliander. 

Video op onderstaande link.

http://nos.nl/artikel/2028140-zeven-douchebeurten-van-een-zak-vuilnis.html

Ace1

Meer info over de Solar Impulse is te vinden op onderstaande link.

http://www.solarimpulse.com/

Ace1

#202
Historische wereldreis met solarvliegtuig van start


De piloten voorafgaand aan de start van de historische vlucht rondom de wereld

Net na zonsopgang is een door zonne-energie aangedreven vliegtuig opgestegen van het vliegveld van Abu Dhabi om te beginnen aan een historische eerste rond-de-wereld-reis ooit met een Solar-vliegtuig.

De oprichters van Solar Impulse, piloten Bertrand Piccard en André Borschberg hopen met dit project te stimuleren dat  "oude vervuilende technologieën vervangen worden met schone en efficiëntere". De bijzondere duurzame vlucht begint en eindigt in Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten.

GEWICHT VAN EEN AUTO

Het is het eerste vliegtuig dat in staat is geheel te vliegen zonder brandstof en uitsluitend door de energie afkomstig van de zon. Het toestel is voorzien van wel 17.000 zonnecellen en ook al is het even groot als een Boeing 747 weegt het slechts 2300 kilo. Daarmee is het ongeveer even zwaar als een auto.

De spannendste gedeeltes van de reis zijn toch wel de oversteek van de Atlantische en de Stille Oceaan waardoor het vliegtuig zich vijf of zes dagen boven open water zal bevinden.

De vlucht kan gevolgd worden via Twitteraccount@SolarImpulse.

http://www.metronieuws.nl/buitenland/2015/03/historische-wereldreis-met-solarvliegtuig-van-start

Ace1

Afsluitdijk wordt 'energiedijk'





WIERINGERWERF - Samen met zijn Noord-Hollandse collega Jaap Bond opende de Friese gedeputeerde Hans Konst vrijdagochtend in Wieringerwerf de proefinstallatie Stromingsenergie bij Den Oever.

Hoewel Konst en Bond er beiden op gekleed waren, hoefden ze er de deur niet voor uit. De turbines zijn onlangs al geplaatst.

De daadwerkelijke openingshandeling bestond uit het afspelen van een video van die gebeurtenis. De ceremonie vond plaats tijdens een conferentie over energieopwekking uit water.

De Afsluitdijk moet de komende jaren uitgroeien tot een 'energiedijk' waar door middel van innovatieve technieken stroom wordt gewonnen.

Volgens Konst is er veel internationale belangstelling voor de experimenten en kan de opgedane kennis en ervaring prima vermarkt worden.

Op de foto projectleider Roelof Schuitema van getijdeturbinebouwer Tocardo die de Noord-Hollandse gedeputeerde Jaap Bond en diens Friese collega Hans Konst (rechts) een glaasje 'Afsluitdijkwater' inschenkt.

http://www.lc.nl/friesland/afsluitdijk-wordt-energiedijk-18357723.html



Ace1

De bouw van een centrale voor getijdenenergie bij Kornwerderzand komt vrijdag een stapje dichterbij.


Bij Den Oever, aan de Noord-Hollandse kant van de Afsluitdijk, worden drie nieuwe experimentele getijstroomturbines in gebruik genomen. Ze hangen naast elkaar in een spuikoker op een proeflocatie voor stroomenenergie, het Tidal Testing Centre (TTC). Ze worden aangedreven door water dat via de spuisluizen het IJsselmeer verlaat.


De drie turbines hangen klaar om onder water te duiken en daar energie op te wekken.

Onderzoek moet onder meer uitwijzen hoeveel elektriciteit ze leveren, hoe het materiaal zich houdt en welke ecologische effecten ze hebben. De opgedane kennis en ervaring worden gebruikt om in de nabije toekomst, mogelijk al volgend jaar, bij Kornwerderzand een centrale met achttien turbines te verwezenlijken die 10 tot 15 miljoen euro gaat kosten.

Volgens projectleider Pieter Bergmeijer van Energy Valley loopt het experiment formeel tot het einde van het jaar. ,,Maar als ze zich goed houden, kunnen ze gewoon in werking blijven'', aldus Bergmeijer. De eerste getijdenturbine die in 2008 bij Den Oever werd geplaatst, werkt nog altijd. De kennis en ervaring die daarmee zijn opgedaan, zijn benut bij de productie van de drie nieuwe turbines.

De bedrijven Tocardo, het TTC (beide Den Oever), REDstack (Sneek) en Strukton zijn de drijvende krachten achter de proef. Ze worden bijgestaan door de kennisinstellingen Deltares, ECN , Erasmus Universiteit in Rotterdam en Energy Valley. Uiteindelijk hopen ze een getijdenturbine te ontwikkelen die ze wereldwijd kunnen slijten.

Project Energiedijken

De activiteiten op en rond de Afsluitdijk maken deel uit van het project Energiedijken. Op diverse plaatsen in het land wordt bekeken hoe dijken naast hun beschermende functies tegen water, ook kunnen worden gebruikt voor het opwekken van energie. Naast getijdenenergie biedt Blue Energy die mogelijkheid, een techniek waarbij door menging van zoet en zout water elektriciteit kan worden opgewekt. Ook daarmee wordt op de Afsluitdijk geëxperimenteerd, bij Breezanddijk.

Het ministerie van Economische Zaken ziet in beide technieken grote mogelijkheden als exportproduct. Onderzoek heeft uitgewezen dat Nederland qua kennis over beide vormen van energieopwekking een grote voorsprong heeft op de rest van de wereld. Uitkomst is ook dat 7 procent van de wereldwijd benodigde energie uit beide bronnen kan worden geproduceerd. Andere proeven met getijdenenergie staan op stapel bij de Brouwersdam, Grevelingendam, de Oosterschelde en bij het Marsdiep bij Texel.

De drie turbines in Den Oever worden vrijdag officieel in gebruik genomen tijden een conferentie met de naam 'Van dijk naar energiedijk'.


http://www.lc.nl/plus/proef-turbines-in-afsluitdijk-van-start-18356653.html


Ace1

 Twijfels over fiscale voordelen groene beleggingen

De kritiek op de fiscale voordelen voor beleggen in groene projecten zwelt aan. Critici vragen zich af of de belastingregelingen de beoogde verduurzaming ook daadwerkelijk tot stand brengen.

Een groeiend aantal aanbieders lokt beleggers met fiscaal aantrekkelijke beleggingen in bijvoorbeeld zonnepanelen, asbestverwijdering of mestverwerkingmachines. Deze investeringsprojecten zijn vooral interessant voor investeerders met veel inkomen in het toptarief van 52 procent die hun investering kunnen opvoeren als extra aftrekpost.

In veel gevallen hebben ze de investering daardoor direct al terugverdiend. De Belastingdienst heeft daar in diverse 'rulings' goedkeuring aan gegeven.

Hoe aanlokkelijk ze ook lijken, veel van de investeringsprojecten staan of vallen met de belastingvoordelen. Dit weekend kwamen in het Utrechtse Kamerik driehonderd boze beleggers bij elkaar die hun geld hadden geïnvesteerd in de bouw van duurzame mestverwerkingmachines. Van de tientallen machines die het project MestPartners van hun geld zou bouwen, zijn tot op heden echter slechts enkele geleverd. De beleggers vrezen niet alleen voor de 30 miljoen die ze in het project staken, maar dreigen ook hun belastingvoordeel te verliezen.

De SP wil naar aanleiding van het fiasco in debat met staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën over de fiscale voordelen rond groene projecten. 'We moeten stoppen met de huidige opzet van deze regelingen', zegt Kamerlid Farshad Bashir (SP). 'Als dit soort bedrijven verlies draaien, en er misschien wel nooit winst zal worden gemaakt, kan de Belastingdienst fluiten naar zijn geld.'

Herziening
Staatssecretaris Wiebes werkt momenteel aan een herziening van het belastingstelsel. De bewindsman heeft in december naar aanleiding van Kamervragen over de aftrekbaarheid van groene investeringen al laten weten onderzoek te doen naar het gebruik van de huidige regelingen. Het kabinet onderzoekt onder meer de mogelijkheid om twee veelgebruikte regelingen, de Milieu Investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil), te laten samengaan.

Kamerlid Ed Groot van de PvdA laat in dat licht weten de belastingherziening te willen afwachten, maar stelt 'dat iedereen het er over eens zal zijn dat oneigenlijk gebruik van aftrekposten niet de bedoeling kan zijn'. Ook het CDA zegt groene subsidies die 'totaal averechts werken' te willen terugdraaien. 'Fiscale subsidies moeten het gedrag belonen dat we willen afdwingen, maar die subsidies zouden niet te stapelen moeten zijn', zegt Kamerlid Pieter Omtzigt. 'Dit soort regelingen mogen niet "gratis" zijn.'

Vragen en klachten
De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) zegt veel vragen en klachten binnen te krijgen van beleggers die het schip zijn ingegaan met beleggingsconstructies die steunen op fiscale milieuregelingen. 'De overheid probeert met fiscale prikkels bepaald gedrag te stimuleren. Maar dat mag nooit de enige drijfveer zijn voor een investering', zegt Patrick Beijersbergen van de VEB. 'Beleggers zien vaak de rendementen. Maar helaas ligt het vaak door alle ondernemersvoordelen gecompliceerder. Valt de tent om, wie is er dan aansprakelijk? In sommige gevallen blijven mensen zelfs achter met een schuld.'

Staatssecretaris Wiebes heeft al laten weten dat hij een einde wil maken aan de huidige belastingvoordelen voor hybride auto's, die op zowel elektriciteit als benzine rijden. Deze subsidie heeft de schatkist tot nu toe ruim 5 miljard euro gekost. Ondernemers vroegen in 2013 in totaal voor 254 miljoen euro aftrek aan via de MIA en 85 miljoen euro via de Vamil. Dit was een verdubbeling van het aangevraagde bedrag voor 2012.

http://fd.nl/economie-politiek/1091926/twijfels-over-fiscale-voordelen-groene-beleggingen


Ace1

#198
Indien een beheerder vindt dat deze posting niet  in deze topic thuis hoort kan deze psting verwijdert worden

Oil price fall gives lease of life to old planes

Jan 19 (Reuters) - The slump in oil prices has given a new lease of life to passenger jets that until recently were destined for the scrap yard, aircraft financiers said on Monday.

Aircraft such as the four-engined Airbus A340 or earlier models of the Boeing 747 which have been sentenced to desert storage or to be dismantled, are winning a stay of execution because lower oil prices make them economic for some carriers.

"We are seeing a big pick-up in demand for aircraft we thought we would scrap," Aengus Kelly, chief executive of AerCap, told the Airline Economics conference in Dublin.

AerCap, the world's largest independent leasing company, has recently leased out older passenger aircraft and freighters such as Airbus A340s, Boeing 747s and 757s, rather than sending them to be dismantled, he said.

Others said some airlines were retrieving mothballed Boeing 747s from desert storage to get them flying again.

The aircraft industry has seen a record wave of orders for a new generation of fuel-saving, carbon-fibre aircraft in recent years as airlines sought protection from high oil prices.

Most in the industry believe those orders will stay in place, since fleet-planning is a long-term and risky activity.

But the 50 percent drop in oil prices has also made it easier for airlines that cannot afford new fleets, or those that face long waits for new jets, to put their faith in vintage aircraft.

The A340 is a long-haul aircraft with four engines and has been superseded by the more economical twin-engined Boeing 777.

"At the new price of fuel, (the A340) does become a great aircraft to those who are looking for interim lift," Bill Cumberlidge, executive director of KV Aviation, an investor and manager of aviation lease transactions, said.

Kelly told Reuters the potential lives of some older aircraft such as the Boeing 747 and 757, or Airbus A340, had been extended by three and four years beyond the 18 to 19 years originally intended.

That adjustment is being felt in aircraft recycling yards such as UK-based Air Salvage International.

"Unscheduled or repossessed aircraft are not coming in as frequently as when oil prices were sky high," said Mark Gregory, founder of Europe's leading aircraft dismantling operation.

But the company is still actively recycling aircraft that are scheduled to be taken out of service due to their age or upcoming heavy maintenance deadlines, he said.

http://www.reuters.com/article/2015/01/19/oil-airplane-deals-idUSL6N0UY3VV20150119