Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Remmus

#890
En als we dan toch aan het speculeren zijn:

Bij de volgende bezuinigingsKLAP:

Lumbl, marns en KCT naar Schaarsbergen of Roosendaal.
44 en 45 painf naar Oirschot.
Opheffen van alle ost in Havelte.

Resultaat: 1 fatsoenlijke mechbrig en 1 lichtbrig.

Nog over: 13 mechbrig, 11 ????? en OOCL.

Zo...

Remmus

Ik heb gehoord:
KMS naar Ermelo (samen met OLK)
45e naar Havelte (plekje van 42tank overnemen)
Schoolbats volledig weg (muv Lumbl) vanwege overname door ROC.
Assen dicht, Lumbl volledig naar Schaarsbergen.

Weet, uiteraard, niet of het waar is, het zijn slechts hardnekkige geruchten in mijn omgeving!

onderofficier

Citaat van: Enforcer op 14/07/2011 | 15:44 uur
Als Assen open blijft , gaat er ergens anders iets dicht.

Ik heb gehoord Havelte..... maar alles is nog een gerucht. 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Enforcer

Citaat van: Tanker op 14/07/2011 | 15:04 uur
Ik hoorde dat de KMS op de nominatie staat om gesloten te worden........

KMS naar Ermelo, zo gaan de geruchten.

Als Assen open blijft , gaat er ergens anders iets dicht.

Laurens

Die staat ook inderdaad op de nominatie en net zoals in Assen werd de lokale politiek opeens wakker. Veel bla bla in de kranten over de verbintenis van een stad met de kazerne etc. Amehoela gaat gewoon puur om de banen

Tanker

Citaat van: Lex op 14/07/2011 | 14:08 uur
'Kazerne Assen blijft open'

Assen - 
De Johan Willem Frisokazerne blijft open, zegt commandant Ad Wagemakers van het 13e bataljon luchtmobiel, de hoogste militair in Assen. "We staan niet meer op het bezuinigingslijstje van minister Hillen."

Kolonel Wagemaker heeft uit betrouwbare bronnen bij Defensie vernomen dat de kazerne in de Drentse hoofdstad niet wordt gesloten. Dat betekent dat zo'n 1500 banen in de Drentse hoofdstad behouden blijven. Behalve het bataljon luchtmobiel blijft ook het schoolbataljon gehandhaafd in Assen, verwacht Wagemakers. "Zonder een van beiden heeft de JWF-kazerne geen toekomst." Bij de school, de enige noordelijke basisopleiding voor militairen, werken 155 mensen. Zij leiden jaarlijks enkele honderden rekruten op.

Op 1 augustus maakt Defensieminister Hillen officieel bekend welke kazernes worden gesloten om een bezuiniging van een miljard euro te realiseren.

DVHN | Gepubliceerd op 14 juli 2011, 07:00

Ik hoorde dat de KMS op de nominatie staat om gesloten te worden........

Lex

'Kazerne Assen blijft open'

Assen - 
De Johan Willem Frisokazerne blijft open, zegt commandant Ad Wagemakers van het 13e bataljon luchtmobiel, de hoogste militair in Assen. "We staan niet meer op het bezuinigingslijstje van minister Hillen."

Kolonel Wagemaker heeft uit betrouwbare bronnen bij Defensie vernomen dat de kazerne in de Drentse hoofdstad niet wordt gesloten. Dat betekent dat zo'n 1500 banen in de Drentse hoofdstad behouden blijven. Behalve het bataljon luchtmobiel blijft ook het schoolbataljon gehandhaafd in Assen, verwacht Wagemakers. "Zonder een van beiden heeft de JWF-kazerne geen toekomst." Bij de school, de enige noordelijke basisopleiding voor militairen, werken 155 mensen. Zij leiden jaarlijks enkele honderden rekruten op.

Op 1 augustus maakt Defensieminister Hillen officieel bekend welke kazernes worden gesloten om een bezuiniging van een miljard euro te realiseren.

DVHN | Gepubliceerd op 14 juli 2011, 07:00

Enforcer

Citaat van: Kapitein Rob op 13/07/2011 | 20:05 uur
Citaat van: A.J. op 13/07/2011 | 16:27 uur
Vandaar dat we niks horen... :sick:

Of de vakcentrales liggen inmiddels aan de beademing, bij te komen.......

Dan zijn ze goed weggekomen.....

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 13/07/2011 | 16:27 uur
Vandaar dat we niks horen... :sick:

Of de vakcentrales liggen inmiddels aan de beademing, bij te komen.......

A.J.


A.J.

Voortgang arbeidsvoorwaardenoverleg

Nu het arbeidsvoorwaardenoverleg tussen de Centrales voor Overheidspersoneel en Defensie weer vlot is getrokken ontvangt de FVNO│MHB veel inhoudelijke vragen over hetgeen er wordt besproken.

Hierbij wordt o.a. gevraagd naar de bijlage waarover sprake is in de inzetbrief van de minister van Defensie van 1 juli jl.

De FVNO│MHB wenst te benadrukken dat, zoals gebruikelijk tijdens het arbeidsvoorwaardenoverleg, er gedurende dit overleg geen uitspraken worden gedaan over hetgeen er aan de overlegtafel wordt besproken. Ook evt. stukken t.b.v. het overleg, zoals bijv. de bewuste bijlage bij de inzetbrief van de MinDef, worden niet openbaar gemaakt.

Een eventueel eindresultaat van de onderhandelingen, het concept arbeidsvoorwaardenakkoord, zal ter beoordeling aan de achterban worden voorgelegd.

Prodef

A.J.

'Ik reken op massaal volksprotest dit najaar'

SP-leider Emile Roemer kan niet wachten op Prinsjesdag. Volgens hem wordt dan de volle omvang van de bezuinigingen duidelijk en gaat het volk in actie komen. Dat zegt hij in een interview met NU.nl.

"Heel veel mensen komen nu heel terecht op voor hun eigen belang. Ik roep al die mensen op om solidair met elkaar te zijn en reken erop dat maatschappelijke organisaties in het najaar een dag uitpikken om samen naar Den Haag te gaan voor protest."

Hoe gaat het oppositievoeren tegen Rutte?

"De oppositie maakt zich zo sterk als ze zelf wil. Als je op belangrijke terreinen veel met elkaar optrekt, kun je een sterke oppositie maken. De coalitie bestaat uit een meerderheid van 2 zetels, 76 om 74. Dat is heel smal en dat geldt ook voor de Eerste Kamer."

"Maar tot mijn grote verdriet zie ik met name op discutabele onderwerpen dat Rutte met ontzettend veel plezier en gemak een van de oppositiepartijen mee krijgt om het kabinet in stand te houden. Dat neem ik ze kwalijk."

U doelt op Kunduz?

"Ja, GroenLinks mag even langskomen op het torentje om een paar zogenaamde afspraken te maken en de coalitie is weer binnen. Dat geldt ook voor de verlenging van de missie in Libië en de steun aan het pensioenakkoord. Hoe kun je als PvdA daar nu mee instemmen? Ben je dan nog wel de echte partij van de arbeid?"

"Op zulke momenten laat de oppositie het kabinet gewoon zitten. Hoe meer de oppositiepartijen dat doen, hoe meer ik ze verantwoordelijk acht voor het instandhouden van dit kabinet en de maatregelen op al die bezuinigingsterreinen."

U bent teleurgesteld in uw collega's van andere linkse partijen?

"Op momenten waarop ze het de coalitie erg moeilijk konden maken op punten waarop ze van oudsher erg kritisch zijn, hebben ze het echt laten liggen."

Wat betekent dit voor de linkse samenwerking?

"De samenwerking gaat over het algemeen steeds beter, veel beter dan die ooit is geweest. Ik blijf er een voorstander van. Ik blijf initiatieven nemen om zoveel mogelijk samen te werken op links waar we elkaar kunnen vinden. Maar als we elkaar op een onderwerp niet gevonden hebben, betekent het niet dat ik daar niet kritisch op mag zijn."

Dat zet de relatie met die partijen toch onder druk?

"Nee, we zullen door moeten, ook in ons verzet. Er is nog altijd meer dat ons bindt dan ons scheidt ten opzichte van dit kabinet."

Valt de kracht van de oppositie tegen?

"De oppositie moet stevig oppositie voeren op cruciale punten. Ik roep GroenLinks en zeker de PvdA op om een keer nee tegen Rutte te zeggen. Die man breekt wel met de kleinst mogelijke meerderheid sociaal Nederland af. Ze hebben zich in de luren laten leggen."

Geldt dat ook voor de Nederlandse bevolking? Die ondergaat de bezuinigingen vrij gelaten.

"Een massaal verzet krijg je nooit van de ene op de andere dag, zeker niet in een land als Nederland. Het grote protest op het Museumplein kende ook een lange aanloop. De opmerking van Zalm dat hij wel zou zwaaien naar het Museumplein heeft toen heel veel goeds gedaan. Dat mag Rutte nu ook wel een keer zeggen."

Verwacht u een groot volksprotest?

"Ik schat dat Prinsjesdag het moment van de ommekeer kan zijn, omdat dan de daadwerkelijke vervolgplannen qua bezuinigingen bekend worden. Minister Hillen wil minder bezuinigen op defensie ten koste van de zorg."

"Terwijl de zorg al compleet wordt uitgekleed door bijvoorbeeld de bezuinigingen op het pakket, de AWBZ, de GGZ, het PGB en de jeugdzorg. Dat moet hij vooral nog vaker zeggen. Zo krijgen we de miljoen mensen wel op het Malieveld. In het najaar komt een moment waarop mensen zeggen dat het kabinet te ver is gegaan."

Het verzet is nu erg versnipperd.

"Heel veel mensen komen nu heel terecht op voor hun eigen belang. Mensen uit de zorg, het onderwijs, ambtenaren, militairen, postbodes en boswachters. Ik roep al die mensen nu op om solidair met elkaar te zijn."

"Ik reken erop dat maatschappelijke organisaties in het najaar een dag uitpikken om samen naar Den Haag te gaan voor protest. Zeker als straks ook het pensioenakkoord van tafel is, is er alle reden toe om het verzet te organiseren."

Is er een actieve rol voor de SP hierin weggelegd?

"De politiek moet volgend zijn. Het moet vooral van de maatschappelijke organisaties komen. Als een politieke partij de oproep doet, wordt het teveel in een politieke hoek getrokken. Dat wil ik nu juist voorkomen. De belangenorganisaties moeten opkomen voor solidariteit en beschaving in Nederland."

nu.nl

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 13/07/2011 | 10:09 uur
Citaat van: onderofficier op 13/07/2011 | 09:57 uur
Dat doet defensie ook niet:   
Je moet een jaar van te voren gaan solliciteren op allerlei functies lukt het niet?  Dan gaat defensie voor je kijken, maximaal 3 maanden. Vind defensie niets?   Dan ga je naar bureau externe bemiddeling.
Defensie doet dus " moeite"  voor je.

Je herplaatsingstraject duurt 6 maanden, geen 3 maanden.
okee, dank...


Citaat van: Kapitein Rob op 13/07/2011 | 10:09 uur
Ik heb dus mogen zien hoe triest defensie omgaat met het herplaatsingstraject en heb dus absoluut geen vertrouwen in de mooie woorden van de minister.

Maar is het " defensie"   of zijn het de mensen die je moeten zouden helpen?

Die mensen die je zouden moeten helpen verschuilen zich hier mij te vaak achter : " het is defensie" 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 13/07/2011 | 09:57 uur
Dat doet defensie ook niet:   
Je moet een jaar van te voren gaan solliciteren op allerlei functies lukt het niet?  Dan gaat defensie voor je kijken, maximaal 3 maanden. Vind defensie niets?   Dan ga je naar bureau externe bemiddeling.
Defensie doet dus " moeite"  voor je.

Je herplaatsingstraject duurt 6 maanden, geen 3 maanden. Daarna is er een periode van 2 jaar dat het SBK op je van toepassing is, waaronder dus het zoeken naar een andere baan en nog wat andere mogelijkheden (zoals het huidige SBK herbergt). Ik kan me voorstellen als je zeg maar 5 jaar voor je FLO zit (een criterium dat ik al eens heb horen noemen in de wandelgangen) defensie je er eigenlijk niet meer "uit krijgt". Maar defensie kennende, gaan ze toch weer hun eigen koers varen en trekken zich weinig van regelgeving aan als dat de organisatie niet uitkomt. Vandaar mijn advies om te zorgen dat je juridisch wat mogelijkheden hebt. Al ben je maar lid van een vakbond....

Overigens, ik heb afgelopen jaar van dichtbij mogen aanschouwen wat defensie "doet" met een collega die geen nieuwe functie kon vinden, noch aangeboden kreeg. Ondanks de aanwezige plichten (en zelfs mogelijkheden) die defensie in deze heeft (en had), heeft de organisatie betrokkene laten afrotten bij het (helpen) zoeken naar een nieuwe functie. Betrokken ging dus de 6 maanden herplaatsingstraject in en heeft op eigen kracht toch nog ergens een functie in onze organisatie gevonden. Mede door het "ergens op vrijwillige basis gaan helpen" i.p.v. thuis te gaan zitten waardoor betrokkene er boven op zat. Ik heb dus mogen zien hoe triest defensie omgaat met het herplaatsingstraject en heb dus absoluut geen vertrouwen in de mooie woorden van de minister. Let wel, ik laat bureau externe bemiddeling buten deze "beoordeling" omdat ik geen weet heb van hun "kunnen" in deze. Maar ik hou m'n hart vast als er zometeen 6000 man voor dat loketje staan.....

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 13/07/2011 | 09:49 uur
Citaat van: onderofficier op 13/07/2011 | 07:15 uur
Welke rechtbijstand verzekering zou daar wat aan kunnen doen?

Ik denk derhalve dat als deze groep ontslag krijgt aangezegd, ze sterk staan bij de rechter. Niet alleen op gronden zoals hierboven beschreven (financiele criteria om juist deze groep meer aan te pakken) maar ook omdat je een lang verleden bij defensie hebt. Het is daarbij niet zoals in de burgermaatschappij dat je baan wordt opgeheven en je daarom ontslagen wordt. Je hebt een algemene aanstelling bij defensie, niet eentje voor een bepaalde functie! Dus als die functie opgeheven wordt, kun je volgens mij als defensie niet zomaar zeggen dat je daarom op straat zal staan.

Dat doet defensie ook niet:   
Je moet een jaar van te voren gaan solliciteren op allerlei functies lukt het niet?  Dan gaat defensie voor je kijken, maximaal 3 maanden. Vind defensie niets?   Dan ga je naar bureau externe bemiddeling.
Defensie doet dus " moeite"  voor je.

Citaat van: Kapitein Rob op 13/07/2011 | 09:49 uur
Het idee om mensen een paar jaar voor hun FLO op straat te knikkeren na 3 decennia trowue dienst is schandalig en bespottelijk.

Ik zal de laatste zijn die dat ontkent maar is het dan niet bespottelijk en schandalig dat dit gebeurd met "jongeren"  die een fase 3 contract hebben?
Voor 40 tot 48 jarige bijvoorbeeld?   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.