Zeewier wil het begrijpen of iets weten

Gestart door Zeewier, 23/06/2015 | 18:53 uur

Zeewier

De F-35B STOVL heeft een extra motor zitten achter de cockpit, daar waarbij de F-35A een brandstoftank zit. Zo'n sneldraaiende vertikale as, waar behoorlijk wat massa aan hangt, werkt dan dat toch volgens het gyroscopisch effect? Precessie, hoeksnelheid, linkerhandregel, etc. Extreem stabiel maar ook extreem inflexibel qua te besturing, toch? Zijn er hier toevallig TU Delft'ers of mensen uit het helikopterwereldje aanwezig om het mij nog één keer uit te leggen? Ik zit nu met die linkerhandregel te kutten alsof ik examen heb.  :(

Zeewier

Citaat van: Thomasen op 20/01/2016 | 00:42 uur
Heb ik me ook wel eens afgevraagd. Sowieso is het qua resilience van je complexen natuurlijk best 'lekker' als je zelf kunt opwekken. Daarbij heeft defensie genoeg daken beschikbaar waar bijvoorbeeld zonnepanelen geplaatst kunnen worden.
Zo dacht ik ook. Redundancy is geen inefficiënte. En platte daken te over. Er zijn aardig wat panden die dag en nacht bemand en bewaakt worden, daar brand dan ook dag en nacht het licht. Bij stroomuitval kan je een noodaggregaat aanzetten maar als je nou je eigen opwekking had, dan had je niet alleen jezelf maar ook de buren blij gemaakt.

Waarom niet luchtmachtbasis Leeuwarden of Twente gebruiken voor geothermie? Deze vorm van opwekking gaat ook s'nachts bij storm of juist windstilte door. http://geothermie.nl/geothermie/soorten-geothermie/

Sinds de grote stroomuitval op het verdeelstation in Diemen is er bij mij een lampje aan gegaan qua zelfvoorzienendheid.
http://www.nu.nl/binnenland/4019972/miljoen-huishoudens-getroffen-grote-stroomstoring-noord-holland.html

Bij calamiteiten is L1 rampenzender, maar die zaten ook zonder stroom. En een zendmast voor mobieletelefonie heeft ook stroom nodig. Ja en dan? http://www.1limburg.nl/honderdduizend-huishoudens-zuid-limburg-zonder-stroom

dudge

Citaat van: Zeewier op 20/01/2016 | 00:19 uur
Waarom streeft defensie niet zelf naar (duurzame) energie onafhankelijkheid op haar terreinen? Dat wil zeggen energieopwekking, exploitatie en afgifte aan het net. En misschien zelfs commercieel actief naar omliggende bedrijven en omwonenden. Inverdieneffect op de exploitatie. Met andere woorden: een nutsbedrijf opzetten.

Heb ik me ook wel eens afgevraagd. Sowieso is het qua resilience van je complexen natuurlijk best 'lekker' als je zelf kunt opwekken. Daarbij heeft defensie genoeg daken beschikbaar waar bijvoorbeeld zonnepanelen geplaatst kunnen worden.

Zeewier

Waarom streeft defensie niet zelf naar (duurzame) energie onafhankelijkheid op haar terreinen? Dat wil zeggen energieopwekking, exploitatie en afgifte aan het net. En misschien zelfs commercieel actief naar omliggende bedrijven en omwonenden. Inverdieneffect op de exploitatie. Met andere woorden: een nutsbedrijf opzetten.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 24/11/2015 | 20:34 uur
De belangrijkste Turkse export producten zijn sneeuwscooters en golfkarretjes:



Ik mis toch auto's en bedrijfswagens en bussen die in Turkije worden gemaakt.

Ford heeft een fabriek in Turkije waar de Transit reeks wordt gemaakt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Otosan

http://www.fordotosan.com.tr/en/default.htm

Isuzu heeft ook in Turkije een fabriek waar Picks ups, lichte en middelzware bedrijfswagen en bussen worden gemaakt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Isuzu_(Anadolu)

http://www.anadoluisuzu.com.tr/Anasayfa

Fiat werkt in Turkije veel samen met Tofas waar de Fiat Fiorino en de Fiat Doblò worden gebouwd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Fiorino

https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Dobl%C3%B2

http://www.tofas.com.tr/en/Pages/default.aspx

En ook Hyundai heeft een fabriek in Turkije waar auto's en bedrijfswagens worden gemaakt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Assan_Otomotiv

http://www.bestelauto.nl/nieuws/fotos-eerste-rij-indruk-hyundai-h350/6471/

http://www.kibar.com/Grup-Sirketleri/Sanayi/Hyundai-Assan.aspx






dudge

Citaat van: Zeewier op 24/11/2015 | 20:43 uur
Het is allemaal nogal conjunctuurgevoelig, denk je. Hoe Turkije de dans ontspringt terwijl bijvoorbeeld China en Brazilië wel wegzakken. Ergens kan ik het aanhoudende succes van dit land temidden van zoveel onzekerheden niet verklaren.

Kennelijk doet de inrichting van de Turkse economie Europeser aan. Geen rare targets, te grote ideologische overheidsinvloeden en desinvesteringen. En toch krijg ik er me vinger niet achter waarom zij geen last ondervinden van de Griekenlandcrisis, ISIS-aanslagen in het land, Syrische vluchtelingenopvang e.d.

Economie is als discipline uiteindelijk een sociale wetenschap en geen natuurwetenschap, als begrip is het meer statistiek. Daarbij zijn de cijfers ook nog makkelijk te manipuleren. Ik herken me er dan ook wel redelijk in, veel komt overeen met politicologie.

Maar Turkije heeft natuurlijk wel als voordeel dat het dicht bij Europa ligt, niet alleen fysiek maar ook in een aantal andere opzichten, waardoor het relatief goede toegang heeft tot de Europese markt, kennis, kapitaal en technologie. Maar tegelijkertijd wel de beschikking over een enorme voorraad goedkope arbeid. Iets dat door de instroom van vluchtelingen alleen maar verbeterd is.

Een strategische politiek visie helpt daarbij, zie je ook in China. En die zou in Brazillie wel eens veel meer gedwarsboomd kunnen worden corruptie, de rem op elke economie.

Oorlogsvis

De belangrijkste export produkten van de Turken ?....dat zijn de Turken zelf die al onze Europese landen bevolken :devil:

Ros

Citaat van: Thomasen op 24/11/2015 | 20:34 uur
De belangrijkste Turkse export producten zijn sneeuwscooters en golfkarretjes:



Ik mis toerisme........of is dat niet zo veel dat het hier niet is aangegeven ?

Zeewier

Het is allemaal nogal conjunctuurgevoelig, denk je. Hoe Turkije de dans ontspringt terwijl bijvoorbeeld China en Brazilië wel wegzakken. Ergens kan ik het aanhoudende succes van dit land temidden van zoveel onzekerheden niet verklaren.

Kennelijk doet de inrichting van de Turkse economie Europeser aan. Geen rare targets, te grote ideologische overheidsinvloeden en desinvesteringen. En toch krijg ik er me vinger niet achter waarom zij geen last ondervinden van de Griekenlandcrisis, ISIS-aanslagen in het land, Syrische vluchtelingenopvang e.d.

dudge

De belangrijkste Turkse export producten zijn sneeuwscooters en golfkarretjes:


dudge

Bedenk wel dat daarin bijvoorbeeld de landingsschepen zijn meegenomen, als je dat bij de Britten doet kom je ook veel hoger uit. Daarbij hebben de Turken nogal wat oude schepen, en zijn die 30 jaar oude OHP's ook nog eens tweede hands overgenomen.

Het scheelt veel geld als je je schepen tweedehands koopt, en vervolgens volledig opvaart. Als wij het geld dat nu in de OPV's is gestoken hadden besteed aan het in de vaart houden van de M fregatten hadden we er daar ook nog 8 van gehad.

Zeewier

We hebben de laatste jaren heel wat geld vretende crisissen gehad. Bankencrisis, Griekenlandcrisis, Krimcrisis, oliecrisis & Ruslandboycot, ISIS. Dat heeft de olieproducerende landen en de bancaire grootmachten het hardst geraakt. Maar waar verdiend Turkije eigenlijk het geld mee?

Huzaar1

Citaat van: Zeewier op 29/07/2015 | 00:03 uur
Bezitten we nog de kennis van bunkers en fortificaties? Zowel de bouwkunde als de planologie. Qua penetratie hebben ze deels hun nut verloren, qua camouflage van structuren en goederen niet.

Yes, dat zit in Reek.
camo opleiding is alive and kicking.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"